Subject

Productions and Operations Management

  • code 11238
  • course 1
  • term Semester 1
  • type op
  • credits 6

Main language of instruction: Spanish

Other languages of instruction: Catalan

Teaching staff

Pre-course requirements

Pupils have already basic knowledge on industrial production, logistics and supply chain.

Objectives

The main goal of this subject is to introduce the pupil to the Lean Management in general, and particularly to the Lean Manufacturing.

Starting by creating a solid base regarding the principles of lean philosophy, the pupil will learn how to analyse, improve and design value streams.

This subject has a practic focus, very close to industry reality. Thus simulations, examples and real cases are included, as well as a visit to a company leader in lean implementation (provided that the group size allows that).

Competences / Learning outcomes of the degree programme

  • CB10 - To have the learning skills that allow them to continue studying in a way that will mostly need to be self-managed or autonomous.
  • CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CE1 - Identificar y aplicar los métodos y aspectos operativos del diseño y la gestión de los procesos de producción para la resolución eficaz de problemas.
  • CE2 - Distinguir las principales técnicas y metodologías para gestionar el área productiva y logística de las organizaciones y su aplicación a la dirección estratégica de las mismas.
  • CE3 - Identificar los principales conceptos y metodologías desarrollados para gestionar la innovación e introducirlos con éxito dentro de la empresa.
  • CG1 - Capacidad de organización y planificación del trabajo, teniendo en cuenta posibles adversidades que requieran de la adaptación a nuevas situaciones.
  • CG2 - Capacidad de trabajo e integración en equipos humanos de trabajo multidisciplinares y multiculturales, y si procede, asumir el liderazgo.
  • CG3 - Capacidad para generar nuevas ideas y evaluar de forma crítica las alternativas en presencia de múltiples criterios y actores.
  • CT1 - Capacidad de comunicar de forma efectiva en un contexto profesional tanto verbalmente como por escrito en la propia lengua y al menos otra lengua extranjera (inglés).
  • CT3 - Uso solvente de los recursos de información y capacidad de análisis y síntesis de la misma.
  • CT4 - Aplicar los conocimientos adquiridos para la resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos multidisciplinares relacionados con el área de estudio.
  • CT5 - Manifestar sensibilidad por los valores éticos, personales y sociales, en la relación con los otros y en las propias decisiones.

Syllabus

1. Principles of Lean Management

-Introduction

-Process Orientation

-Create flow. One-piece-flow

-Avoid waste

-Flexibility

-Pull Principle. Pull vs. Push

-Avoid mistakes. Standardization and Transparency

-Continuous Improvement

 

2. Basic Concepts

-Process Indicators

-Productivity and Losses

-Demand. Customer Takt Time

-Techincal Capacity. Capacity calculation

 

3. Value Stream Mapping and Design

-Introduction

-Current state

-Improvement potentials

-Future state

-Implementation of improvements

-Real cases

 

4. Process Analysis

-Introduction to the Methodology

-Bottlenecks

-Balancing of work

-Real cases

 

5. Quality Tools

-5S

-TPM

-Transparency. Visual Management

-Jidoka

-Sustainable Problem Solving

-Poka-Yoke

 

6. Standardization

-Standardized Work

-Process Confirmation

-Quick Change-over. SMED 

 

7. Lean Logistics

-Introduction

-Pacemaker process

-Leveling

-Synchronous production. Fifo-Lane

-Closed-loop systems. Supermarket

 

8. Cyclical Transportation

-Introduction

-Milk-run

-Point of Use Provider

-Implementation

-Logistic cells. Picking. Ship-To-Line

Teaching and learning activities

In person

35% lectures, 65% simulations, cases, practical exercises and/or visit to company.

TRAINING ACTIVITYMETHODOLOGYCOMPETENCESEVALUATION SYSTEM
Theory class
Seminar-Workshop
Lecture
Case based learning
Autonomous learning
Continuous assessment
Case resolution

Evaluation systems and criteria

In person

Continuous Assessment, based on the following criteria:

-Exercises in class (15%)

-Group work (30%)

-Active participation / Interventions in class (15%)

-Attendance (10%)

-Test / Ability to transmit the acquired knowledge (30%)

 

 

Second Call: evaluation through individual exercises.

Bibliography and resources

-Rother, Mike; Shook, John: “Observar para crear valor (in English: Learning to see)”. The Lean Enterprise Institute 1999

-Womack, James P; Jones Daniel T: "Lean Thinking". several editors 1996

-Womack, James P; Jones, Daniel T; Roos, Daniel: "La máquina que cambió el mundo". Ed. McGraw-Hill 1992

-Goldratt, Eliyahu M: "La Meta (in English: The Goal)". Ed. Díaz de Santos (among others)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contact us | Privacy and data protection | Intellectual property
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00