Assignatura

Bioestadística (TRANSV REC)

  • codi 11498
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 1

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dr. Josep Maria HUGUET - jmhuguet@uic.es

Horari d'atenció

Contactar por correu electrònic para concretar cita:

 

Dr. Josep Maria Huguet (jmhuguet@uic.es) - Coordinador i Professor


Adrián González Marrón (agonzalezm@uic.es) - Professor

Presentació

La bioestadística és una disciplina fonamental en Ciències de la Salut i el seu coneixement és bàsic per a poder interpretar críticament la literatura científica. És una discipline que valguda la recerca i és crucial per a comprendre-la i utilitzar-la.

Requisits previs

Coneixements matemàtics bàsics.

Objectius

Conèixer els conceptes estadístics i les seves aplicacions en les Ciències de la Salut.

Capacitar a l'alumne per a realitzar anàlisis estadístiques bàsiques mitjançant un programa estadístic.

Capacitar l'alumne per a realitzar lectura crítica d'articles científics

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma.
  • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees en un context d'investigació.
  • CB7 - Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
  • CB8 - Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis basats en l'evidència científica, a partir d'una informació que, tot i que pot ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CE1 - Capacitat per aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi.
  • CE3 - Saber aplicar les eines bioinformàtiques més utilitzades en la investigació bàsica.
  • CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits mitjançant la investigació i l'estudi, i fer front a la complexitat.
  • CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats experimentals, així com d'emetre'n les conclusions corresponents.
  • CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinar i multicultural.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

S’espera que l’alumne adquireixi els següents resultats d’aprenentatge:

 

•Comprendre  els conceptes elementals  de l’estadística descriptiva.  Saber aplicar aquests adequadament segons tipus de variables

•Comprendre els conceptes de probabilitat i distribució de probabilitat

•Conèixer els conceptes de Contrast d’hipòtesis, error aleatori i sistemàtic u significació estadística.

•Saber utilitzar adequadament  els tests d’hipòtesis bàsics.

•Saber interpretar,  tant a nivell estadístic com clínic, els resultats obtinguts tant de l’estadística descriptiva com inferencial.

•Adquirir habilitats per a la gestió de bases de dades i  programes estadístics per analitzar les dades.

•Saber com presentar els resultats numèrics en un context d’un article i/o projectes d’investigació

•Saber fer una lectura crítica dels resultats  estadístics que es presenten en la literatura científica, com articles originals, de revisió,...

Continguts

  1. Introducció a la investigació. Mètode estadístic. Tipus i descripció de variables.

  2. Estadística descriptiva. Distribucions de freqüències. Mesures estadístiques. Informes gràfics.

  3. Inferència i la distribució Normal. Distribucions de probabilitat. La distribució normal estàndard. Teorema Central del Límit.

  4. Hipòtesi proves i grandària de la mostra. Definició. Conceptes involucrats. Exemples. Tècnica. Descripció general de les proves. Importància de la grandària de mostra.

  5. Comparació de dues poblacions. Introducció. Tipus de proves de comparació. Prova t de Student. Proves no paramètriques.

  6. Relació. Definició. Relació entre dues variables contínues. Relació entre dues variables dicotòmiques

  7. Qualitat de les mesures i mida mostral.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Cada sessió de dues hores consistirà en:

  • Una hora d'exposició dels conceptes teòrics.
  • Una hora d'aplicació pràctica dels conceptes explicats prèviament.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

100% Avaluació contínua: tests online i exercisis pràctics sobre cada tema que cal respondre setmanalment.


Bibliografia i recursos

  1. Altman DG. "Practical statistics for medical research". Londres: Chapman and Hall/CR. 1999.
  2. Martín Andrés A, Luna Del Castillo J. "Bioestadística para las Ciencias de la Salud". Madrid: Capitel Ediciones, S.L., 2004.
  3. Milton JS. "Estadística para Biología y Ciencias de la Salud”, 3ª Ed. Madrid: Interamericana McGraw-Hill, 2001.
  4. Motulsky H. "Intuitive Biostatistics". N. York: Oxford University Press, 1995.
  5. http://estadisticaorquestainstrumento.wordpress.com
  6. Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A, Faulín Fajardo FJ. Bioestadística amigable (2ª ED). Díaz de Santos. Madrid; 2006.
  7. Gordis L. Epidemiology. 3a edición. Ediciones Hancourt S.A., 2005.
  8. Szklo M, Nieto J. Epidemiología intermedia: Conceptos y Aplicaciones. Díaz de Santos; 2003.
  9. Argimon Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3 ed. Elsevier España S.A.: Madrid; 2004.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00