Assignatura

Gestió de les Arts Visuals

  • codi 11547
  • curs 1
  • període Trimestre 3
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Continguts

SESSIÓ 1

La col·lecció I. El col·leccionisme: orígens i tipologies.

-       Col·leccionisme públic, privat i corporatiu

-       Formació d’una col·lecció

-       Treball en xarxa. Projectes institucionals per compartir col·leccions.

-       Visionat: Herb&Dorothy (2008)

 

SESSIÓ 2

La col·lecció II. Adquisicions

-       Tipus d’adquisició: compra, donació, comodat, coproducció, dació i deaccesioning

-       Tipus de contracte segons la tipologia de l’adquisició i d’obra.

-       Adquisicions compartides entre institucions: Three Museums Project

-       Política d’adquisicions. Model europeu vs model americà

-       Estudi de la col·lecció: gràficos e infografies

-       Cas d’estudi: Adquisició de l’árroba (@) (MoMA, 2010) i Kiss de Tino Sehgal (MCA, 2007)

SESSIÓ 3

La col·lecció III. Gestió de la col·lecció.

-       Conservació preventiva

-       Restauració

-       Documentació i catalogació d’obres

-       Límits entre la col·lecció i l’arxiu

-       Transport, embalatge i manipulació d’obres d’art

-       Poliça d’assegurança

-       Visionat: Las cajas españolas (2004)

-       Cas d’estudi: Grupo de Artistas de Vanguardia: Tucumán Arde (1968) (MACBA)

 

SESSIÓ 4

La col·lecció IV. Difusió de la col·lecció: les exposicions, els préstecs i la col·lecció online.

-       Organització de les exposicions així com de les respectives itineràncies

-       Gestió de préstecs d’obra a tercers (contracte de préstec, facility report, condition report, fees, correus, transport, permisos de cultura, etc.)

-       Difusió de la col·lecció online: web i xarxes socials (Instagram, twitter, Facebook, etc.)

-       Publicacions i epubs

-        Visionat: Jef Cornelis: Le Musée d’Art Modern Departement des Aigles (1974)

SESSIÓ 5

La col·lecció V. Mercat i taxació d’obres d’art

-       Galeries i fires

-       Dealers i assessors

-       Subhastes

-       Mecenatge

-       Taxació

SESSIÓ 6

L’arxiu

-       Arxiu històric, adquisicions, donacions, dipòsits, intercanvis

-       Contractes

-       Catalogació

-       Emmagatzematge

-       Serveis: consultes usuaris, préstecs, banc imatges, pràctiques estudiants, residències investigació, etc.

-       Difusió: relacions públiques, activitats, web, xarxes socials, comunicació, continguts.

-       Projectes de recerca i cooperació

 

SESSIÓ 7

Exposicions històriques i grans esdeveniments artístics

-       Exposicions històriques i altres projectes actuals

-       Referents històrics: Documenta de Kassel, Bienal de Sao Paulo, Bienal de Venecia, Munster

-       Altres esdeveniments artístics: Whitney Bienal, Bienale Berlín, Manifesta, Sharjah Biennal,  Bienal de Istanbul, etc.

-       Visionat: Jef Cornelis: Documenta 5 (1972)

SESSIÓ 8

Espai Expositiu I. Evolució de l’espai expositiu.

-       Breu història de l’espai expositiu i de la seva evolució tenint en compte la interdependència entre l’arquitectura i l’evolució de les arts visuals.

-       Edificis de nova planta vs edificis rehabilitats

-       Espais virtuals

-       Nous projectes culturals liderats per artistes: Theaster Gates, Mark Bradford y Rick Lowe.

-       Cas d’estudi: The Wrong Gallery, 2002 (Mauricio Cattelan, Massimiliano Gioni y Ali Subotnick); LIMAC (2002) (ambdós pertanyen a la Tate) així com l’exposició  ‘Growth and Form’ (1951) comissariada per Richard Hamilton i adquirida pel MACBA el 2014.

-       Lectura: STEYERL, Hito: “Is a Museum a Factory?”

SESSIÓ 9

L’exposició I. L’espai expositiu.

-       Característiques i tipologies

-       Projectes concebuts per l’espai virtual: The Performance Room, Tate Modern (2012-en curs)

-       Casos d’estudi: Retrospectiva  de Xavier Le Roy, La Fundació Tàpies, 2012

-       Visionat: Frederick Wiseman: National Gallery, 2014

SESSIÓ 10

Progames educatius

-       Professorat

-       Comunitat escolar

-       Joves

-       Màsters

-       Famílies

-       Inclusió i accessibilitat

-       Nous formats d’interlocució amb el públic

-       Casos d’estudi: Expressart (MACBA); Escoles Magnet

SESIONS AMB EXPERTS

Aquestes sessions, que són part fonamental de l’assignatura, tenen com a objectiu comptar amb els coneixements i la competència d’experts en diversos àmbits de la gestió de les arts visuals. Algunes de les sessions es realitzaran a la pròpia universitat mentre que d’altres seran sortides del grup per realitzar les visites ‘in situ’.

1. Arxiu

Sessió amb el responsable d'un arxiu i/o centre de documentació

2. Fundació privada

Visita a una fundació per conèixer de la mà dels seus responsables quins són els objectius i estratègies, així com la finançament i obtenció de recursos.

3. Visita a un museu

Es visitaran els magatzems i es tractarà de les problemàtiques de la conservació i la seguretat.

4. Fàbriques de creació

Es visitarà algun dels centres de producció d’arts visuals, públics i/o privats, que existeixen a Catalunya com a centres d’acollida i recolzament als creadors.

5. Distribuïdores de vídeo (mitja sessió)

Un expert exposarà els processos de producció, difusió, venda o préstec d’obres audiovisuals.

6. Artistes

Un artista ens parlarà de la seva experiència professional abordant les múltiples relacions que s’estableixen amb els diversos agents: galeries, museus, crítics i/o curadors, entre d’altres. Fent especial èmfasi en les residències d’artista, beques i premis.

7. El mercat de l’art: galeries (mitja sessió)

Explicacions sobre el seu funcionament, artistes que representen, col·leccionistes amb els que treballen, fires, objectius i estratègies de creixement.

8. El mercat de l’art: subhastes

El món de les subhastes serà analitzat des de dins a través d’una persona responsable d’una de les més prestigioses cases.

9. El mercat de l’art: les fires

El responsable de l’impuls, organització i funcionament d’una fira d’art, exposa com s’inicià i el seu projecte de futur.

Durant el curs i en funció dels interessos dels propis estudiants es pot ajustar el programa i/o afegir lectures recomanades, casos d’estudi i/o enllaços d’interès.

Material didàctic

      Materials
             guion_sesiones_i-xii.docx 
            1. Sessió 1 sesion1.pdf 
            AA. Guió de les sessions guion_sesiones_i-xviii.docx 
            AAMD Política de cessió aamdpolicyondeaccessioningwebsite.pdf 
            C.Dercon (27 de novembre de 2015).Els museus públics necessiten noves maneres de treballar amb els col·leccionistes. The Art Newspaper publicmuseumsneedanewwayofworkingwithcollectors_chrisdercon.pdf 
            Codi ètic per a curadors (AAM) curcomethics.pdf 
            Contracte d'adquisició (anglès) contrato_compra_ing.doc 
            Contracte de comodat (castellà) comodato_cast.doc 
            Contracte de donació (castellà) contrato_donacion_cast.doc 
            D. Carvajal. Les institucions culturals franceses paren l'atenció en el micromecenatge. (23 de desembre de 2012) The New York Times frenchculturalinstitutionsturntocrowdfunding-thenewyorktimes.pdf 
            Estadística de museus i col·leccions museogràfiques_2014 estadistica_de_museos_y_colecciones_museograficas_2014.pdf 
            Exercici_plantilla_Bienal/Fira plantilla_feriaobienal_.xlsx 
            Llei del Patrimoni Espanyol leypatrimonioespanol-boe-a-1985-12534-consolidado.pdf 
            M. Borja-Villel. Atenció risc d'amnesia (19 d'octubre de 2012) El País atencion_riesgodeamnesia_cultura_elpais.pdf 
            Pantilla_activitat_Programeseducatius plantilla_actividad_programaseducativos.xlsx 
            Política d'adquisicions (Tate Modern) tate_acquisition_and_disposal_policy.pdf 
            Política de conservació de les col·leccions (Tate Modern) tate_policy_for_care_of_the_collections.pdf 
            Política de gestió de Col·leccions (MoMA) collectionsmgmtpolicymoma_oct10.pdf 
            Propostes d'investigació 2018_propuestas_trabajosinvestigacion.docx 
            R. Pogrebin (26 de gener de 2011). La col·lecció permament podría no ser tan permanent. The New York Times museumsdrawscrutinywhentheysellartworks-thenewyorktimes.pdf 
            S.Mullin(13 de setembre de2013). La crisis financera...Art Law Blog thefinancialcrisisandanewroundofdeaccessioningdebates|artlawblog.pdf 
      Webs d'interès
            Christies (subhastes) http://www.christies.com 
            Electronic Arts Intermix (distribuïdora vídeo) http://www.eai.org 
            Fundació Antoni Tàpies http://www.fundaciotapies.org/ 
            Fundació Bienal http://www.biennialfoundation.org 
            Garantia de l'Estat (Espanya) http://www.mecd.gob.es/mecd/cultura-mecd/areas-cultura/patrimonio/garantia-del-estado/definicion.html 
            Hamaca (distribuïdora vídeo) http://http://www.hamacaonline.net 
            Hangar http://https://www.hangar.org/ 
            Larrys List http://https://www.larryslist.com/ 
            LOOP Barcelona (fira de vídeo) http://loop-barcelona.com 
            LUX (distribuïdora vídeo)X http://http://www.lux.org.uk 
            Matters in Media Art http://www.tate.org.uk/about/projects/matters-media-art 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00