Assignatura

Gestió i Comissariat d'exposicions Artístiques i Béns Patrimonials

  • codi 11549
  • curs 1
  • període Trimestre 3
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Nuria SERRAT - nserrat@uic.es

Horari d'atenció

Prèvia sol·licitud verbal o a través de correu electrònic:

Presentació

L'assignatura planteja una formació general sobre diversos aspectes de la museologia i museografia, així com dels

treballs a desenvolupar en l'àmbit museístic i especialment en la conceptualització i execució de les exposicions.

Requisits previs

Coneixements bàsics d'història i/o història de l'art

Objectius

 Aprendre aspectes bàsics de la museologia i la museografia

 Conèixer els conceptes generals i específics de la museologia i la museografia

 Familiaritzar-se amb aspectes de referència en la gestió i comissariat  d'exposicions: museus, centres de

gestió i d'exposició

 Conèixer les singularitats i les necessitats de l'arquitectura i espais expositius

 Aprofundir en els aspectes de gestió de les col·leccions: inventari, documentació, conservació i difusió

 Familiaritzar-se amb el llenguatge general i específic del disseny i muntatge d'exposicions

 Aprendre les metodologies per al desenvolupament de projectes museològics i museogràfics, i especialment

per al desenvolupament de projectes expositius

 Adquirir capacitats per al desenvolupament de projectes expositius, des de la seva planificació i gestió fins a

la seva execució i desenvolupament

 Dotar d'eines i metodologies per desenvolupar un projecte expositiu propi

 Estimular la capacitat crítica i reflexiva

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques

-       Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament

i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació

-       Saber aplicar els coneixements assolits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts

dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.

Competències generals

-       Saber comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o

servei cultural.

-       Actuar de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.

Competències transversals

-       Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals

estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competències especifiques

-       Identificar les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni

cultural a escala nacional i mundial i gestionar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació,

programació, gestió i producció.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’estudiant

-       Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals

estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

-       Identifica les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural

a escala nacional i mundial i gestiona els processos i procediments de treball implicats en la seva creació,

programació, gestió i producció.

-       Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.

-       Sap comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o

servei cultural.

-       Sap aplicar els coneixements assolits i té la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts

dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.

-       Posseeix i comprèn els coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el

desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.

Continguts

1. Museus i centres de gestió i de difusió: conceptes, models i tipologies

Del col·leccionisme al museu, del museu al centre de gestió del patrimoni: breu història i projecció futura

Conceptes bàsics: museologia i museografia.

Projectes: museològic, museogràfic, pla director

Tipologies museològiques i museogràfiques, segons la temàtica, segons la forma, segons la funció i segons la

gestió

Normativa i legislació: competències i normes i models de gestió

Un exemple: el model català

2. L'espai i les arquitectures. Les arquitectures del museu i les sales d'exposicions: del centre ideal al centre

real (àrees bàsiques, formes i tipologies. La planificació arquitectònica: el pla d'usos, bases per a una bona

resolució i per a una bona execució (llum natural versus llum artificial; circuits oberts versus zones d'accés

sectorial; espais necessaris i complementaris, usos diversos; espais mínims i espais màxims). La producció

d'espais expositius: construccions efímeres i circuits expositius

3. La conservació de les col·leccions i el patrimoni. La conservació preventiva: aspectes bàsics (atmosfera;

humitat relativa, temperatura, lux, agents de deterioració. El control de la conservació: instruments de

mesuraments i control. La conservació activa: mesures correctores i formes d'intervenció, formes de

conservació i formes de presentació del patrimoni (dipòsits, compactes, vitrines, etc…). La restauració: de la

urgència a la planificació ( nocions bàsiques sobre criteris i formes de presentació)

4. La documentació de les col·leccions i del patrimoni. El registre i els sistemes documentals: de la

documentació a l'inventari; de les fitxes manuals a les bases de dade. Models de documentació: exemples

nacionals i internacionals; el model català. 

5. Disseny i planificació d'exposicions. El programa d'exposicions: exposicions permanents, exposicions

temporals, exposicions pròpies, exposicions de circuit. Fórmules i tipologies per a la difusió i la interpretació.

De l'anàlisi al projecte, de l'exposició permanent a les exposicions temporals. Criteris i bases per definir una

estratègia

6. Disseny i planificació d'exposicions: aspectes tècnics. El discurs: continguts i formats

expositius. L'espai: estudi i organització. La gestió i la coordinació: tasques. Aspectes tècnics: la il·luminació,

informació, instal·lació i muntatge, seguretat i protecció. Edicions: catàlegs i elements de difusió. Avaluació i

manteniment

7. L'equip professional. Les professions del museu i per al museu: treballs, funcions i competències. Formes

de contractació, fórmules de gestió. Normatives, lleis i codis deontològic de competència laboral i formativa.

De l'organigrama mínim a l'organigrama màxim: les mateixes tasques, diferents persones (exemples de

casos)

8. El públic. El públic: tipologies, eines de control i avaluació. Anàlisi de públics: fórmules d'estudi i

determinació. Exemples. Sistemes de comunicació i atenció al visitant

9. La difusió. El programa de difusió: tipologies, formules i elements per establir objectius institucionals.

Materials i activitats de difusió: tipus d'activitats i criteris per a l'organització. Les noves tecnologies aplicades

a la difusió. L'exposició com a recurs turístic i de promoció. L'exposició com a recurs a l'educació.

10. L'exposició com a recurs educatiu. El públic escolar: sistemes educatius. Materials de difusió didàctica:

tipologies. Elaboració de materials: bases i criteris generals

Tema 1 Tema 1A: Museos y centros de gestión y de difusión: conceptos, modelos y tipologías

      Materials

             t1.3.marco_intitucional.pptx 

             t1.2.del_colecionismo_a_la_gestion.pptx 

             t1.0.conceptos_basicos.pptx 

      1.1 Codigos deontológicos

            Materials

                   codigoicom2006.pdf 

                   museosbuenaspracticas.pdf 

      1.2 Normativa española y catalana de referéncia

            Materials

                   bases_nou_pla_de_museus.pdf 

                   pla_de_museus_2008.pdf 

                   decret_llei_de_museus.pdf 

                   lei_de_museos.pdf 

                   ley_patrimonio_historico_espanol.pdf 

                   decret_personal2castella.pdf 

      1.3 Bibliografía complementária

            Materials

                   la_gestion_de_los_museos_tesis_murcia.pdf 

                   comoadministrarunmuseoicom.pdf 

Tema 1 Tema 1B: Planes y proyectos

      Materials

             planesproyectosprogramas.pptx 

      1.1 Planificación Museística. Modelo de Plan Museológico. MCU

            Webs d'interès

                  Planificación Museística. Modelo de Plan Museológico. MCU http://www.mcu.es/museos/MC/PM/ 

      1.2 Ejemplos de Planes museológicos

            Materials

                   planmuseologico_museo_leon.pdf 

                   planmuseologicomnarqueologiasubacuatica.cartagena.pdf 

Tema 2 Tema 2: El espacio y las arquitecturas

      Materials

             t2.elespacioylasarquitectura.pptx 

      2.1 Bibliográfia complementária

            Materials

                   el_programa_arquitectonico.pdf 

Tema 3 Tema 3: La conservación de las colecciones y el patrimonio

      Materials

             t.3._conservacion_y_restauracion_2012.pptx 

      3.1 Material complementário

            Materials

                   s2_5exigenciasclimaticas.pdf 

                   2008_terminologia_icom.pdf 

      3.2 Bibliografía complementária

            Materials

                   guia_plan_proteccion_colecciones.pdf 

Tema 4 Tema 4: La documentación de las colecciones y del patrimonio:

      Materials

          

      4.1 Manuales

            Materials

                   normalizacion_documental.pdf 

                   registrar_pas_a_pas.pdf 

      4.2 Museumplus

  

                

      4.3 Artículos

     

              

Tema 5 Tema 5: Diseño y planificación de exposiciones

      5. Manuales

            Materials

                   

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es desenvolupa a través de:

 Sessions magistrals: exposició oral per part dels professors dels continguts fonamentals, a través de recursos

visuals, esquemes resumen i complements audiovisuals. Així mateix es dotarà a l'alumne d'eines de referència

per a l'organització d'exposicions

 Sessions pràctiques: anàlisi concreta de casos d'estudi aplicats als temes i continguts generals, per fomentar

el debat així com la reflexió i participació activa de l'alumnat.

 Sessions informatives: presentació per part de diferents professionals de casos concrets de desenvolupament

de les diferents funcions de la praxi museològica, museogràfica i expositiva.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Assistència participativa a classes i seminaris:

És imprescindible una assistència a classe del 80%. Es valorarà la qualitat i freqüència de les intervencions en classe,

l'actitud crítica i el desenvolupament de casos pràctics a l'aula. Pes avaluatiu, fins un 15%.

Continguts teòrics:

Examen final. Servirà per avaluar l'adquisició de coneixements. Es tindrà en compte la qualitat del contingut, la

claredat i coherència en l'exposició. També l'aplicació de la bibliografia i materials consultats. Pes avaluatiu, fins un

50%.

Continguts pràctics:

Treball individual: Anàlisi d'una exposició. Es valorarà l'aplicació dels coneixements adquirits així com la capacitat

crítica, de síntesi i d'anàlisi dels diferents aspectes tècnics. Pes avaluatiu, fins un 35%.

Bibliografia i recursos

Belcher, M. (1997), Organización y diseño de exposiciones. Su relación con el museo. Gijón: TREA. (1ª edic. 1994).

García Blanco, A. (1999), La exposición, un medio de comunicación. Madrid: Akal.

VV.AA. (2006), Exposiciones temporales. Organización, gestión, coordinación. Madrid: Subdirección General de

Publicaciones, Información y Documentación.

Alonso, L.; García, I. (2003) Diseño de exposiciones. Concepto, instalación y montaje. Madrid: Alianza Editorial,

segunda reimpresión.

Wagensberg, J. (2007), El gozo intelectual. Teoría y práctica sobre la inteligibilidad y la belleza. Barcelona: Tusquets

editores.

Hernàndez Hernàndez, F. (1998), El museo como espacio de comunicación. Gijón: Ediciones Trea.

Rico, J.C. (coord), ¿Cómo se cuelga un cuadro virtual? Las exposiciones en la era digital. Gijón: TREA.

Rico, J.C. (2006), Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Madrid: Sílex.

Santacana, J.; Serrat, N. (2005), Museografía didáctica. Barcelona: Ariel.

Serrat, N. (2005), “¿El museo como laboratorio? Una radiografía en los inicios del siglo XXI”. IBER, 43, 67-84.

Serrat, N. (2006), “Inter-actividad: el museo como espacio para la participación”, Aula de Innovación Educativa, 148,

7-16.

VV.AA. (2006), Exposiciones temporales. Organización, gestión, coordinación. Madrid: Ministerio de Cultura.

En cadascun dels temes es proporcionarà bibliografia específica, així como artícles i recursos específics.

Material didàctic

      Materials
            Arquitectura arquitecturadef.ppt 
            El programa arquitectónico el_programa_arquitectonico.pdf 
            Museos y patrimonio museosypatrimonio.ppt 
            UIC, museos y agencia uicmuseosyagencia.pptx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00