Gestió i Comissariat d'exposicions Artístiques i Béns Patrimonials
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Nuria SERRAT - nserrat@uic.es
Horari d'atenció
Prèvia sol·licitud verbal o a través de correu electrònic:
L'assignatura planteja una formació general sobre diversos aspectes de la museologia i museografia, així com dels
treballs a desenvolupar en l'àmbit museístic i especialment en la conceptualització i execució de les exposicions.
Coneixements bàsics d'història i/o història de l'art
Aprendre aspectes bàsics de la museologia i la museografia
Conèixer els conceptes generals i específics de la museologia i la museografia
Familiaritzar-se amb aspectes de referència en la gestió i comissariat d'exposicions: museus, centres de
gestió i d'exposició
Conèixer les singularitats i les necessitats de l'arquitectura i espais expositius
Aprofundir en els aspectes de gestió de les col·leccions: inventari, documentació, conservació i difusió
Familiaritzar-se amb el llenguatge general i específic del disseny i muntatge d'exposicions
Aprendre les metodologies per al desenvolupament de projectes museològics i museogràfics, i especialment
per al desenvolupament de projectes expositius
Adquirir capacitats per al desenvolupament de projectes expositius, des de la seva planificació i gestió fins a
la seva execució i desenvolupament
Dotar d'eines i metodologies per desenvolupar un projecte expositiu propi
Estimular la capacitat crítica i reflexiva
Competències bàsiques
- Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament
i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació
- Saber aplicar els coneixements assolits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts
dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
Competències generals
- Saber comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o
servei cultural.
- Actuar de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
Competències transversals
- Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals
estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Competències especifiques
- Identificar les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni
cultural a escala nacional i mundial i gestionar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació,
programació, gestió i producció.
L’estudiant
- Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals
estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
- Identifica les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural
a escala nacional i mundial i gestiona els processos i procediments de treball implicats en la seva creació,
programació, gestió i producció.
- Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
- Sap comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o
servei cultural.
- Sap aplicar els coneixements assolits i té la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts
dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- Posseeix i comprèn els coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el
desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
1. Museus i centres de gestió i de difusió: conceptes, models i tipologies
Del col·leccionisme al museu, del museu al centre de gestió del patrimoni: breu història i projecció futura
Conceptes bàsics: museologia i museografia.
Projectes: museològic, museogràfic, pla director
Tipologies museològiques i museogràfiques, segons la temàtica, segons la forma, segons la funció i segons la
gestió
Normativa i legislació: competències i normes i models de gestió
Un exemple: el model català
2. L'espai i les arquitectures. Les arquitectures del museu i les sales d'exposicions: del centre ideal al centre
real (àrees bàsiques, formes i tipologies. La planificació arquitectònica: el pla d'usos, bases per a una bona
resolució i per a una bona execució (llum natural versus llum artificial; circuits oberts versus zones d'accés
sectorial; espais necessaris i complementaris, usos diversos; espais mínims i espais màxims). La producció
d'espais expositius: construccions efímeres i circuits expositius
3. La conservació de les col·leccions i el patrimoni. La conservació preventiva: aspectes bàsics (atmosfera;
humitat relativa, temperatura, lux, agents de deterioració. El control de la conservació: instruments de
mesuraments i control. La conservació activa: mesures correctores i formes d'intervenció, formes de
conservació i formes de presentació del patrimoni (dipòsits, compactes, vitrines, etc…). La restauració: de la
urgència a la planificació ( nocions bàsiques sobre criteris i formes de presentació)
4. La documentació de les col·leccions i del patrimoni. El registre i els sistemes documentals: de la
documentació a l'inventari; de les fitxes manuals a les bases de dade. Models de documentació: exemples
nacionals i internacionals; el model català.
5. Disseny i planificació d'exposicions. El programa d'exposicions: exposicions permanents, exposicions
temporals, exposicions pròpies, exposicions de circuit. Fórmules i tipologies per a la difusió i la interpretació.
De l'anàlisi al projecte, de l'exposició permanent a les exposicions temporals. Criteris i bases per definir una
estratègia
6. Disseny i planificació d'exposicions: aspectes tècnics. El discurs: continguts i formats
expositius. L'espai: estudi i organització. La gestió i la coordinació: tasques. Aspectes tècnics: la il·luminació,
informació, instal·lació i muntatge, seguretat i protecció. Edicions: catàlegs i elements de difusió. Avaluació i
manteniment
7. L'equip professional. Les professions del museu i per al museu: treballs, funcions i competències. Formes
de contractació, fórmules de gestió. Normatives, lleis i codis deontològic de competència laboral i formativa.
De l'organigrama mínim a l'organigrama màxim: les mateixes tasques, diferents persones (exemples de
casos)
8. El públic. El públic: tipologies, eines de control i avaluació. Anàlisi de públics: fórmules d'estudi i
determinació. Exemples. Sistemes de comunicació i atenció al visitant
9. La difusió. El programa de difusió: tipologies, formules i elements per establir objectius institucionals.
Materials i activitats de difusió: tipus d'activitats i criteris per a l'organització. Les noves tecnologies aplicades
a la difusió. L'exposició com a recurs turístic i de promoció. L'exposició com a recurs a l'educació.
10. L'exposició com a recurs educatiu. El públic escolar: sistemes educatius. Materials de difusió didàctica:
tipologies. Elaboració de materials: bases i criteris generals
Tema 1 Tema 1A: Museos y centros de gestión y de difusión: conceptos, modelos y tipologías
Materials
t1.3.marco_intitucional.pptx
t1.2.del_colecionismo_a_la_gestion.pptx
t1.0.conceptos_basicos.pptx
1.1 Codigos deontológicos
Materials
codigoicom2006.pdf
museosbuenaspracticas.pdf
1.2 Normativa española y catalana de referéncia
Materials
bases_nou_pla_de_museus.pdf
pla_de_museus_2008.pdf
decret_llei_de_museus.pdf
lei_de_museos.pdf
ley_patrimonio_historico_espanol.pdf
decret_personal2castella.pdf
1.3 Bibliografía complementária
Materials
la_gestion_de_los_museos_tesis_murcia.pdf
comoadministrarunmuseoicom.pdf
Tema 1 Tema 1B: Planes y proyectos
Materials
planesproyectosprogramas.pptx
1.1 Planificación Museística. Modelo de Plan Museológico. MCU
Webs d'interès
Planificación Museística. Modelo de Plan Museológico. MCU http://www.mcu.es/museos/MC/PM/
1.2 Ejemplos de Planes museológicos
Materials
planmuseologico_museo_leon.pdf
planmuseologicomnarqueologiasubacuatica.cartagena.pdf
Tema 2 Tema 2: El espacio y las arquitecturas
Materials
t2.elespacioylasarquitectura.pptx
2.1 Bibliográfia complementária
Materials
el_programa_arquitectonico.pdf
Tema 3 Tema 3: La conservación de las colecciones y el patrimonio
Materials
t.3._conservacion_y_restauracion_2012.pptx
3.1 Material complementário
Materials
s2_5exigenciasclimaticas.pdf
2008_terminologia_icom.pdf
3.2 Bibliografía complementária
Materials
guia_plan_proteccion_colecciones.pdf
Tema 4 Tema 4: La documentación de las colecciones y del patrimonio:
Materials
4.1 Manuales
Materials
normalizacion_documental.pdf
registrar_pas_a_pas.pdf
4.2 Museumplus
4.3 Artículos
Tema 5 Tema 5: Diseño y planificación de exposiciones
5. Manuales
Materials
L'assignatura es desenvolupa a través de:
Sessions magistrals: exposició oral per part dels professors dels continguts fonamentals, a través de recursos
visuals, esquemes resumen i complements audiovisuals. Així mateix es dotarà a l'alumne d'eines de referència
per a l'organització d'exposicions
Sessions pràctiques: anàlisi concreta de casos d'estudi aplicats als temes i continguts generals, per fomentar
el debat així com la reflexió i participació activa de l'alumnat.
Sessions informatives: presentació per part de diferents professionals de casos concrets de desenvolupament
de les diferents funcions de la praxi museològica, museogràfica i expositiva.
Assistència participativa a classes i seminaris:
És imprescindible una assistència a classe del 80%. Es valorarà la qualitat i freqüència de les intervencions en classe,
l'actitud crítica i el desenvolupament de casos pràctics a l'aula. Pes avaluatiu, fins un 15%.
Continguts teòrics:
Examen final. Servirà per avaluar l'adquisició de coneixements. Es tindrà en compte la qualitat del contingut, la
claredat i coherència en l'exposició. També l'aplicació de la bibliografia i materials consultats. Pes avaluatiu, fins un
50%.
Continguts pràctics:
Treball individual: Anàlisi d'una exposició. Es valorarà l'aplicació dels coneixements adquirits així com la capacitat
crítica, de síntesi i d'anàlisi dels diferents aspectes tècnics. Pes avaluatiu, fins un 35%.
Belcher, M. (1997), Organización y diseño de exposiciones. Su relación con el museo. Gijón: TREA. (1ª edic. 1994).
García Blanco, A. (1999), La exposición, un medio de comunicación. Madrid: Akal.
VV.AA. (2006), Exposiciones temporales. Organización, gestión, coordinación. Madrid: Subdirección General de
Publicaciones, Información y Documentación.
Alonso, L.; García, I. (2003) Diseño de exposiciones. Concepto, instalación y montaje. Madrid: Alianza Editorial,
segunda reimpresión.
Wagensberg, J. (2007), El gozo intelectual. Teoría y práctica sobre la inteligibilidad y la belleza. Barcelona: Tusquets
editores.
Hernàndez Hernàndez, F. (1998), El museo como espacio de comunicación. Gijón: Ediciones Trea.
Rico, J.C. (coord), ¿Cómo se cuelga un cuadro virtual? Las exposiciones en la era digital. Gijón: TREA.
Rico, J.C. (2006), Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Madrid: Sílex.
Santacana, J.; Serrat, N. (2005), Museografía didáctica. Barcelona: Ariel.
Serrat, N. (2005), “¿El museo como laboratorio? Una radiografía en los inicios del siglo XXI”. IBER, 43, 67-84.
Serrat, N. (2006), “Inter-actividad: el museo como espacio para la participación”, Aula de Innovación Educativa, 148,
7-16.
VV.AA. (2006), Exposiciones temporales. Organización, gestión, coordinación. Madrid: Ministerio de Cultura.
En cadascun dels temes es proporcionarà bibliografia específica, així como artícles i recursos específics.