Assignatura

Gestió i Comissariat d'exposicions Artístiques i Béns Patrimonials

  • codi 11549
  • curs 1
  • període Trimestre 3
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

L'assignatura planteja una formació general sobre diversos aspectes de la museologia i museografia, així com dels

treballs a desenvolupar en l'àmbit museístic i especialment en la conceptualització i execució de les exposicions.

Requisits previs

Coneixements bàsics d'història i/o història de l'art

Objectius

1 Aprendre aspectes bàsics de la museologia i la museografia

2 Conèixer els conceptes generals i específics de la museologia i la museografia

3 Familiaritzar-se amb aspectes de referència en la gestió i comissariat  d'exposicions: museus, centres de

gestió i d'exposició

4 Conèixer les singularitats i les necessitats de l'arquitectura i espais expositius

5 Aprofundir en els aspectes de gestió de les col·leccions: inventari, documentació, conservació i difusió

6 Familiaritzar-se amb el llenguatge general i específic del disseny i muntatge d'exposicions

7 Aprendre les metodologies per al desenvolupament de projectes museològics i museogràfics, i especialmente per al desenvolupament de projectes expositius

8 Adquirir capacitats per al desenvolupament de projectes expositius, des de la seva planificació i gestió fins a

la seva execució i desenvolupament

9 Dotar d'eines i metodologies per desenvolupar un projecte expositiu propi

10 Estimular la capacitat crítica i reflexiva

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

-       Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament

i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació

-       Saber aplicar els coneixements assolits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts

dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.

Competències generals

-       Saber comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o

servei cultural.

-       Actuar de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.

Competències transversals

-       Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals

estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competències especifiques

-       Identificar les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni

cultural a escala nacional i mundial i gestionar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació,

programació, gestió i producció.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’estudiant

-       Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals

estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

-       Identifica les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural

a escala nacional i mundial i gestiona els processos i procediments de treball implicats en la seva creació,

programació, gestió i producció.

-       Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.

-       Sap comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o

servei cultural.

-       Sap aplicar els coneixements assolits i té la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts

dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.

-       Posseeix i comprèn els coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el

desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.

Continguts

1. El programa expositiu: conceptes i tipologies expositives.
2. Els espais expositius.
3. Professionals i professions.
4. El projecte expositiu.
5. La gestió de l'exposició.
6. El muntatge expositiu.
7. Comunicació i promoció.
8. La difusió: didàctica i activitats.
9. Clausura i avaluació.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia s'articularà entorn del mètode de cas: se selecció un cas d'intervenció patrimonial que s'anirà desenvolupant al llarg de l'assignatura i constituirà, alhora, el nucli del treball dels estudiants.

Cada sessió permetrà conèixer una “peça” del cas, des de la conceptualització fins a l'avaluació d'una exposició. A partir de les activitats pràctiques desenvolupades a l'aula, es derivarà la teoria necessària para, posteriorment, reajustar de nou la pràctica inicial.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de la matèria comptarà amb l'elaboració de les següents evidències:
- Elaboració de les pràctiques d'aula. Encara que no formen part de l'avaluació, la seva correcta execució és bàsica per poder aprovar el projecte grupal. 
- Pràctica individual sobre recursos museográficos (ponderació: 40%)
- Elaboració d'un projecte grupal (màxim 4 persones), de resolució del cas treballat a l'aula. (ponderació: 60%)

És necessari aprovar tant la pràctica individual com el projecte grupal per poder aprovar l'assignatura.

Treball autònom 
El treball autònom consistirà en:
- Lectura i anàlisi de bibliografia especialitzada en funció dels continguts del programa.
- Visita i anàlisi d'intervencions museográficas nacionals i internacionals.

Bibliografia i recursos

Beck, L.; Cable, T. (2002), Interpretation for the 21st century. Fifteen Guiding principles for interpreting nature and culture.Champaign: Sagamore Publishing.

 

Borun, M.; Cleghorn, A.; Chambers, M. (1996), "Families are learning in science museums". Curator, 39(2): 123-138.

 

Chittenden, D.; Farmelo, G.; Lewenstein, B. (2004), Creating connections. Museums and the public understanding of current research. Oxford: Altamira Press.

 

Falk, J. H.; Dierking, L. D. (2000), Learning form museums. Visitor experiences and the making of meaning. New York: Altamira Press.

 

García Blanco, A. (1988), Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Madrid: Ediciones de la Torre.

 

Gardner, H. (1995), Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.

 

Garduño, C. (2010), “Photosharing on Flickr: intangible heritage and emergent publics”. International Journal of Heritage Studies,  16:4-5, 352-368.

 

Hernàndez Hernàndez, F. (1998), El museo como espacio de comunicación. Gijón: Ediciones Trea.

 

Llonch, N.; Santacana, J. (2011), Claves de la museografía didáctica. Lleida: Milenio.

 

Malpas, J. (2008), “New media, cultural Heritage and the sense of place: zapping the conceptual ground”. International Journal of Heritage Studies , 14:3, 197-209.

 

McCarthy, J.; Ciolfi, L. (2007), “Place as Dialogue: understanding and supporting the museum experience”. International Journal of Heritage Studies , 14:3, 247-267.

 

Morales, J. (1998), Guía Práctica para la interpretación del patrimonio. El arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante. Sevilla: Junta de Andalucía.

 

Sachatello, B. (2002), Adult museum programs. Designing meaninful experiencies. London: Altamira Press.

 

Serrat, N. (2015). “Interactividad y patrimonio. Retos, tendencias y líneas de futuro”. A: Arrieta, I.(ed)(2015). El desafío de exponer. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco, pp. 167-185.

 

Santacana, J.; Serrat, N. (2005), Museografía didáctica. Barcelona: Ariel.

 

Serrat, N. (2005), “¿El museo como laboratorio? Una radiografía en los inicios del siglo XXI”. IBER, 43, 67-84.

 

Serrat, N. (2006), “Inter-actividad: el museo como espacio para la participación”, Aula de Innovación Educativa, 148, 7-16.

 

 

 

 

 

 

Material didàctic

      Materials
             catalogo9.pdf 
             cronograma-pressup-cas.ppt 
             preusbanderoles.pdf 
             llistatempreses.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00