Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dra. Marta CRISPÍ - mcrispi@uic.es
Dra. Esther BELVIS - ebelvis@uic.es
Horari d'atenció
Si us plau, per establir una hora de tutoria adreceu-vos a: ebelvis@uic.es
Les últimes dècades han estat un període extraordinàriament intens de l'experimentació amb la tecnologia dins de les arts escèniques. Els mitjans digitals s'han incorporat cada vegada més en el teatre, la dansa i l'òpera i han produït noves formes de rendiment interactiu i participatiu a través i més enllà de les disciplines. Això ha tingut un clar impacte en les experiències culturals i ha reformulat dràsticament el paper dels gestors culturals i la forma en què les produccions són creades, produïdes i comunicades.
Les tecnologies han permès a les petites empreses d'arts escèniques i les grans institucions culturals establir nous paràmetres en la relació amb el públic. L'ús de les aplicacions tecnològiques tant d'alta com de baixa tecnologia ha expandit l'experiència del públic, la qual cosa ha permès la seva participació a través de processos de co-creació i la seva intervenció prèvia o durant el desenvolupament del propi espectacle. Així, els mecanismes creats per a la participació del públic apareixen com a igual d'importants que el contingut i l'estètica de la peça. Gradualment, l'estratègia creativa i el procés de màrqueting apareixen alineats; de vegades succeeix que l'aparell participatiu s'utilitza com a tàctica comercial per arribar a noves audiències o ampliar l'impacte de l'experiència més enllà de l'espai teatral. En aquest procés, les arts escèniques s'enfronten al desafiament d'harmonitzar els usos que el públic dóna a la tecnologia i els mitjans de comunicació amb els productes que les institucions culturals poden oferir per atreure-ho, educar-ho i fidelitzar-lo. Els gestors culturals han de ser conscient del potencial de la tecnologia a l'hora d'establir nous enfocaments en la creació de l'espectacle, incloent la realitat virtual, performance telemàtica, en la qual llocs remots estan connectats en temps real, comunitats i webcams en línia en les quals altres públics apareixen i no coincideixen necessàriament amb els assistents a l'espai teatral.
Aquest mòdul identifica noves pràctiques d'acompliment en l'avantguarda de l'experimentació en relació amb la tecnologia. Se centra en les pràctiques que són fonamentals en el rendiment alternatiu i també el corrent principal i la cultura popular per proporcionar una comprensió Ampliar dels reptes que els gestors culturals necessiten per fer front alhora que proporciona els coneixements necessaris per respondre de manera efectiva als diferents contextos organitzacionals i interculturals. Aborda els temes clau en relació amb l'entreteniment, la tecnologia i la comunicació gestors de manera culturals poden adaptar-se amb èxit o millorar les seves habilitats d'acord amb l'escenari de mercat de les arts escèniques en curs perquè puguin dissenyar, gestionar i proporcionar estratègies reeixides d'acord a les expectatives de les audiències i objectius i necessitats dels artistes.
Competències Bàsiques
CB6: Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en el context de la recerca.
CB7: Saber aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
Competències generals
CG1: Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, febleses, fortaleses.
CG2: Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinaris.
CG7: Saber aplicar i adaptar-se a les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura
Competències transversals
CT1: Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Competències específiques:
CE9: Coordinar equips de treball interdisciplinaris i utilitzar les noves tecnologies en gestionar, produir i difondre productes i serveis culturals.
Els continguts estan estructurats en tres blocs principals, pretenent proporcionar una perspectiva inclusiva de les diferents tendències i reptes en arts escèniques al respecte de la tecnologia i la comunicació
Tema 1 Introducció a les arts escèniques, la tecnologia i la comunicació
1. Tendències actuals: de les arts escèniques tradicionals a les pràctiques interdisciplinars emergents
1.1 La incorporació de tecnologia a les arts escèniques
Tema 2 Anàlisi de casos sobre tecnologia i comunicació en les arts escèniques
2.1 Processos de digitalització i pre-producció a les arts escèniques: estrategia, pressupost, gestió i desenvolupament digital
2.2 Processos de digitalització i disseminació en arts escèniques: expandiendo la experiencia teatral
2.3 Digitalizació i processos educatiu-comercials en arts escèniques: atraient i ampliant públics a través de productos innovadores
Tema 3 Reptes i tendències
3.1 Principlas reptes pels gestors culturals: digitalitzación de la teoria a la práctica
Las activitats d'aprenentatge que ajudarán a aprendre els conceptes teòrics a través de la práctica son:
Sessions magistrals, análisis de contingut i estudi de casos, correcció d'exercicis pràctics, presentació oral d'un grup de treball.
La assignatura pot incloure una visita a una institució cultural.
Los sistemes i criteris d'avaluació inclouen:
Assistència i participació a classe: 10% avaluació final
Anàlisi d'un cas pràctic: 10% avaluació final
Presentació oral per grups: 30% avaluació final
Prova escrita final: 50% avaluació final
Benson, S. & Giannachi,G. (2011). Performing Mixed Reality. Massachussets: MIT Press.
Bilton, C. (2007) Management and creativity. From creative industries to creative management, Blackwell publishing: Oxford.
Blake, B. (2014). Theatre and the Digital. New York: Palgrave Macmillan.
Byrnes, W.J. (2009) Management and the arts, 4th edition, Elsevier: Oxford.
Dixon, S. (2007). Digital Performance: a History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art and Installation, Massachusetts: MIT Press.
Napoli, P.M. (2010). Audience Evolution: New Technologies and the Transformation of Media Audiences. Columbia University Press: New York.
Rosewall, E. (2013). Arts Management: Uniting Arts and Audiences in the 21st Century, Oxford: Oxford University Press.
Townley, B. & Beech,N.(2009) Managing Creativity: Exploring the Paradox. Cambridge University Press: Cambrigde.
Other materials such as texts and presentation might be delivered throughout the sessions according to the students' needs.