Assignatura

Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies

  • codi 11553
  • curs 1
  • període Trimestre 3
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dp. Àngel MESTRES - amestres@uic.es
MsU Felix ORTIZ - fortiz@uic.es

Horari d'atenció

Si us plau, per establir una hora de tutoria adreceu-vos a: ebelvis@uic.es

Presentació

Lideratge

Aquest curs presenta una visió del lideratge des d'un enfocament multidisciplinari i transversal enfocat en la gestió de projectes culturals. Així, el concepte de lideratge implica partir del global i el local, integrar els processos d'innovació, gestionar noves estructures organitzatives, capacitar en entorns de canvi, dissenyar les estratègies en funció dels objectius i adaptar l'estil de direcció a les necessitats de cada projecte i de cada equip.
Motivar, escoltar, dirigir, controlar, coordinar, formar, delegar... són alguns dels conceptes clàssics que cobren una nova dimensió des d'aquesta perspectiva.

La nova realitat parla d'equips àgils i adaptables, de personal format i fidelitzat, de noves eines i noves tecnologies que parlin de noves formes d'entendre el treball en equip, la direcció, la comunicació...

 

Noves tecnologies

Amb l'arribada de l'era digital en segle XXI, preocupades pel canvi generacional que viuen avui els públics assistents a l'espectacle presencial, les institucions escèniques replantegen les seves relacions amb les noves tecnologies, reconeixent ara no només el valor que tenen com a eines de comunicació, sinó el seu potencial valor educatiu, innovador i artístic, tan necessari perquè aquestes disciplines puguin ser millor enteses pels nous públics natius digitals d'una forma més real, actualitzada i enriquida.

Requisits previs

Curiositat i interès pels processos de gestió d'equips i projectes. Capacitat de autoexploració dels mecanismes individuals de treball en equip i per analitzar les capacitats de lideratge.

Objectius

Lideratge

  • Entendre el lideratge en un context d'innovació i de canvi constant
  • Analitzar els elements individuals i d'equip determinants per a la consecució dels objectius
  • Comprendre els processos d'innovació i les particularitats del treball en les indústries culturals i creatives

A més, el curs pretén aconseguir els següents objectius específics 

  • Analitzar el context específic del sector cultural: institucions, projectes i organitzacions culturals en les quals el lideratge es pot fer operatiu
  • Aportar noves perspectives a la gestió de capacitats: la resiliència
  • Entendre el concepte de lideratge i gestió d'equips des d'una visió pràctica i experiencial
  • Interioritzar el paper de la percepció, els rols i l'organització en la gestió i el lideratge dels equips


Noves tecnologies i museus i patrimoni

  • Introduir els estudiants en els conceptes bàsics i terminologia relacionada amb tecnologia en patrimoni i museus
  • Oferir un panorama de l'ús de les NNTT en el patrimoni cultural i en els museus
  • Conèixer les aplicacions de l'estratègia digital en el sector del patrimoni i els museus
  • Capacitar els estudiants per identificar les tecnologies apropiades per a donar suport a els seus objectius
  • Introduir els estudiants en la complexitat del disseny i creació de recursos digitals


Noves tecnologies i arts escèniques

  • Identificar els reptes digitals que els nous gestors culturals hauran d'afrontar en la producció, direcció i comunicació de projectes d'arts escèniques.
  • Conèixer les bases, la metodologia i l'aplicació dels processos de digitalització a gran escala en els diferents sectors de les arts escèniques.
  • Conèixer i saber respondre a les diferents necessitats organitzacionals que presenten les petites, mitjanes i grans institucions en relació a les Noves Tecnologies.
  • Desenvolupar estratègies de comunicació creatives en el context digital, capaços de donar resposta a les noves audiències.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències Bàsiques
CB6: Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en el context de la recerca.
CB7: Saber aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.

Competències generals
CG1: Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, febleses, fortaleses.
CG2: Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinaris.
CG7: Saber aplicar i adaptar-se a les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura

Competències transversals
CT1: Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competències específiques:
CE9: Coordinar equips de treball interdisciplinaris i utilitzar les noves tecnologies en gestionar, produir i difondre productes i serveis culturals.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Capacitat per a comprendre i gestionar les arts escèniques entorns basats en tecnologia . • Capacitat de produir i difondre estratègies creatives i de comunicació d'acord amb les necessitats de l'organització. • Capacitat per identificar possibles dificultats i establir procediments alternatius eficaços. • Capacitat d'aplicar els instruments i processos adequats per arribar a noves audiències.

Continguts

Lideratge es divideix en vuit mòduls:

  1. Mites de la gestió cultural: Un viatge al voltant del món descobrint alguns grans líders de projectes culturals des del segle XVI a l'actualitat.
  2. La resiliència: El concepte de resiliència i la seva importància en la gestió d'equips i en la gestió del lideratge. Quines persones són resilientes?Com es desenvolupa? Alguns exemples.
  3. Nous mites de la gestió: Anàlisi pràctica: Per què ho són? Són líders? En quina mesura aporten millores als projectes i a les organitzacions i com? Què els caracteritza?
  4. Liderar la innovació: Les indústries culturals en l'actualitat. Perspectives d'organització i planificació per a liderar en contextos de canvi.
  5. Noves organitzacions, noves formes de treball. Evolució de les organitzacions: Frederic Laloux. Característiques de les organitzacions del futur.
  6. La percepció com a element central de gestió del treball en equip: la finestra de Yohari. Factors que medien en la nostra percepció: l'escolta activa i el feedback. Enemics de l'aprenentatge i indefensió apresa.
  7. Individus, grups i equips: definir les condicions per a generar equips de treball eficaços. Definir objectius i metodologies, aclarir rols i estatus, liderar.
  8. El lideratge: Definició i característiques principals. Alguns estils. Lideratge situacional, anàlisi detallada.


Noves tecnologies i museus i patrimoni

  1. Noves Tecnologies en el patrimoni i els museus: una opció estratègica. Àmbits del seu ús: col·lecció, conservació, educació, màrqueting, recerca i avaluació. Punts forts i febles de l'ús de NNTT. Reptes actuals de les NNTT en l'àmbit del patrimoni: obsolescència, propietat intel·lectual, divisió digital. 
  2. Al voltant de les NNTT en la divulgació del patrimoni i la col·lecció. El tret distintiu: l'experiència. Els elements fonamentals de les NNTT: imatge (3D, AR, VR), el so, la interacció, el story-*telling. Els dispositius: mòbils, pantalles i taules, wearables. Sobre algunes tecnologies: geolocalització, ebeacons, reconeixement facial, QR. Les aplicacions mòbils. 
  3. NNTT i estratègia digital. El disseny l'estratègia: preguntes clau. Estudis de cas: Metropolitan de Nova York. Tate Gallery, Cleveland Museum. MNAC


Noves tecnologies i arts escèniques (Mòdul Isabel Villanueva) 

El mòdul es dividirà en tres sessions teòric-pràctiques de 3 hores aproximades de durada cadascuna. Els continguts de l'especialitat es distribuiran de la següent manera:

1) Tema 1: introducció a les Arts Escèniques, la Comunicació i la Tecnologia (3 h)

Arts escèniques i tecnologies de la comunicació: relació, funcions i usos tradicionals. Lògiques mediàtiques en les Arts Escèniques.

Arts escèniques en el segle XXI: els processos de digitalització en el teatre, la dansa i l'òpera

2) Tema 2: debat i anàlisi de contingut a partir de casos de digitalització (3 h):

La digitalització en els processos de creació escènica: desenvolupament digital en la preproducció de l'espectacle.

La digitalització en els processos de difusió escènica: possibilitats de l'enregistrament, creació i retransmissió digital de l'espectacle.

La digitalització en l'estratègia educatiu-comercial 360è de les arts escèniques: possibilitats de la incorporació de la tecnologia i la comunicació en les arts a gran escala.

3) Tema 3: Sessió pràctica final (3 h)

Anàlisi pràctica de casos del sector de l'òpera: durant les sessions teòriques, la professora exposarà casos d'anàlisis inicials que serviran com a models de referència. A partir d'aquests, els alumnes exposaran un treball en el qual s'aplicaran els criteris d'anàlisis vistes en classe. Cada grup s'encarregarà de triar un teatre, organització o festival actual i real, a partir del qual desenvolupar i/o analitzar tota l'estratègia de comunicació digital.

Tema 1 Introducció a les arts escèniques, la tecnologia i la comunicació
     1. Tendències actuals: de les arts escèniques tradicionals a les pràctiques interdisciplinàries emergents
     1.1 La incorporació de les tecnologies en arts escèniques

Tema 2 Anàlisi de casos sobre tecnologia i comunicació en arts escèniques
     2.1 Processos de digitalització i pre-produccióen les arts escèniques: estratègia, pressupost, gestió i desenvolupament digital
     2.2 Processos de digitalització i disseminació en arts escèniques: expandint l'experiència teatral
     2.3 Digitalització i processos educatiu-comercials en arts escèniques: atraient i ampliant públics a través de productes innovadors

Tema 3 Reptes i tendències
     3.1 Principals reptes per als gestors culturals: digitalització de la teoria a la pràctica


Tema 1 Introducció a les arts escèniques, la tecnologia i la comunicació
     1. Tendències actuals: de les arts escèniques tradicionals a les pràctiques interdisciplinàries emergents
     1.1 La incorporació de les tecnologies en arts escèniques

Tema 2 Anàlisi de casos sobre tecnologia i comunicació en arts escèniques
     2.1 Processos de digitalització i pre-produccióen les arts escèniques: estratègia, pressupost, gestió i desenvolupament digital
     2.2 Processos de digitalització i disseminació en arts escèniques: expandint l'experiència teatral
     2.3 Digitalització i processos educatiu-comercials en arts escèniques: atraient i ampliant públics a través de productes innovadors

Tema 3 Reptes i tendències
3.1 Principals reptes per als gestors culturals: digitalització de la teoria a la pràctica


Tema 1 Introducció a les arts escèniques, la tecnologia i la comunicació
      1. Tendències actuals: de les arts escèniques tradicionals a les pràctiques interdisciplinars emergents
      1.1 La incorporació de tecnologia a les arts escèniques

Tema 2 Anàlisi de casos sobre tecnologia i comunicació en les arts escèniques
      2.1 Processos de digitalització i pre-producció a les arts escèniques: estrategia, pressupost, gestió i desenvolupament digital
      2.2 Processos de digitalització i disseminació en arts escèniques: expandiendo la experiencia teatral
      2.3 Digitalizació i processos educatiu-comercials en arts escèniques: atraient i ampliant públics a través de productos innovadores

Tema 3 Reptes i tendències
      3.1 Principlas reptes pels gestors culturals: digitalitzación de la teoria a la práctica

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Lideratge

El curs compta amb desenvolupament teòric (conferències i classes), anàlisis de casos i exercicis pràctics. Els diferents conceptes s'expliquen a partir d'una metodologia que combina el desenvolupament teòric amb l'experiència pràctica per a visualitzar així, des del vivencial, els conceptes desenvolupats.


Noves tecnologies

Les activitats d'aprenentatge que ajudaran a aprendre els conceptes teòrics a través de la pràctica són: Sessions magistrals, anàlisis de contingut i estudi de casos, correcció d'exercicis pràctics, així com la presentació oral d'un grup de treball. L'assignatura pot incloure, així mateix, la visita a una institució cultural.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Los sistemes i criteris d'avaluació inclouen:

Assistència i participació a classe: 10% avaluació final

Presentació d'un projecte d'innovació tecnològica

Bibliografia i recursos

Lideratge

Lectures requerides

  1. La ventana de Johari: http://www.xtec.cat/~jcampman/Vjohari.pdf
  2. De Bono, Eduard: Seis sombreros para pensar. https://www.ues.mx/movilidad/Docs/MovilidadAcademica/LIBRO_Seis_Sombreos_Para_Pensar.pdf
  3. Hersey, Blanchard. Teoría del liderazgo situacional (artículo facilitado en clase).
  4. Goleman, Daniel. ¿Qué hace a un líder? https://danielcaballol.files.wordpress.com/2009/10/hbrla.pdf

 

Referències opcionals

a) Lideratge en gestió cultural. Innovació.

BARICCO, A. (2008) Los Bárbaros, Barcelona: Anagrama.

BUITRAGO, P.F.; DUQUE M. I. (2013) La Economía Naranja: oportunidad infinita, Disponible en: https://publications.iadb.org/handle/11319/3659?locale-attribute=es

CASACUBERTA, D.; MESTRES, A. (2004) “Aspectos genéricos y conceptuales sobre Planificación estratégica y Gestión Cultural”, Periférica Internacional.  Revista para el análisis de la cultura y el territorio, 5. Disponible en: http://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/974/827

KIM, W.; CHAN MAUBORGNE, R. La estrategia del Océano Azul. Como crear en el Mercado espacios no disputados en los que la competencia sea irrelevante. Barcelona: Granica.

MESTRES, A. (Coord.) (2012) Música para Camaleones el black álbum de la sostenibilidad cultural. Barcelona: Trànsit Projectes. Barcelona. Disponible en: https://issuu.com/transitprojectes/docs/9-mpc_bookcompleto_baja

b) Resilència

BAUMAN, ZYGMUNT. 2017. Retrotopía. Paidós: Barcelona.

BECK, ULRICH. 2017. La metamorfosis del mundo. Paidós: Barcelona.

BHARGAVA, ROHIT. 2017. El método de lo no obvioCómo predecir el futuro analizando las pequeñas tendencias. Alianza Editorial: Madrid.

CYRULNIK, BORIS. 2002. Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa: Barcelona.

CYRULNIK, BORIS; ET ALTER. 2004. El realismo de la esperanza. Testimonios de experiencias profesionales en torno a la resiliencia. Gedisa: Barcelona.

c) Lideratge. Gestió d'equips

MARÍ, Pep (2017), Liderar equipos comprometidos. Plataforma Editorial.

LALOUX, Frederic (2016), Reinventar las organizaciones. Arpa y Alfil editores.

SINEK, Simon (2016), Empieza con el por qué. Empresa Activa.

GOLEMAN, Daniel. Como ser un líder (2015). Ediciones B SA.

BELBIN, Meredith (1981), Roles de equipo en el trabajo.

DOLAN L., MARTÍN Irene (2004) Los 10 mandamientos para la dirección de personas.  Ed. Gestión 2000.

VALLS A., CANTAVELLA E. (2009) Reuniones eficaces. Profit Editorial.

BARTOLI, Annie (1992), Comunicación y Organización, ed. Paidós Empresa.

SERRANO, Sebastián (2007), Comprender la comunicación, ed. Paidós.

SERRANO, Sebastián. (1992), La Semiótica, ed. Montesinos.

MONTES, J.L. Organizaciones Gandhi. Las empresas que están cambiando el mundo, Plataforma editorial, 2012
PINK, D.H. (2009) La sorprendente verdad de lo que nos motiva, Gestión 2000.


Noves tecnologies i museus patrimoni

Anuario AC/E de Cultura Digital. Modelos de negocios culturales en Internet. Focus: Museos y Nuevas tecnologías. 2015

(http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201503/anuario_ace_de_cultura_digital_2015.pdf  consultat 9 d’abril de 2016)

ASENSIO, M. y ASENJO, E. (Eds.). Lazos de Luz Azul: Museos y Tecnologías 1, 2 y 3.0. Barcelona: UOC, 2011.

BELLIDO GANT, M. L. Arte y museos del siglo XXI: entre los nuevos ámbitos y las inserciones tecnológicas. Barcelona: UOC, 2013.

BELLIDO GANT, M. L. Arte, museos y nuevas tecnologías. Gijón: Trea, 2001.

BERTACCHINI, E. y MORANDO, F.  “The future of museums in the digital age: New models for access to and use of digital collections”.En. International Journal of Arts Management, 15 (2), 2013, 60-72.

CAMARERO, Carmen, GARRIDO, M. José i SAN JOSÉ, Rebeca. “Efficient of Web Communication Strategies: The Case of Art Museums”. En:  International Journal of Arts Management, 18, 2016, p 42-61.

CARRERAS, Cèsar (coord.). Evaluación TIC en el  patrimonio cultural: metodologías y estudios de casos. Barcelona: UOC, 2009.

CARRERAS, Cèsar i MUNILLA, Glòria. Patrimoni digital : un nou mitjà al servei de les institucions culturals. Barcelona: UOC, 2007

DOS DOCE: Los museus en la era digital. Uso de nuevas tecnologías antes, durante i después de visitar un museo, centro cultural o galería de arte. Dosdoce, 2013.

(http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3820/museos-en-la-era-digital/, consultat 21 de febrer de 2014).

GARAU, Chiara. Augmented reality to support of Cultural Heritage. Saarbrücken : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013.

PARRY, Ross. Museus in a digital age. London: Routledge, 2010.

PULH, Mathilde and MERNCARELLI, Rémi:  “Web 2.0: Is the Museum-Visitor Relationship Being Redefined?”. En: International Journal of Arts Management, 2015, 18,  1, p. 43-51.

Rodríguez Silgo, Alba. “Digitalización y virtualización cultural. Hacia un nuevo horizonte en la conservación-restauración”. En Teros, 102, 67, 2015, p 67-75.

STYLIARAS, Georgios, KOUKOPOULOS, Dimitrios, LAZARINIS, Fotis (eds.). Handbook of research on technologies and cultural heritage : applications and environments. Hershey, PA: Information Science Reference, cop. 2011

RUIZ TORRES, David: La Realidad aumentada y su aplicación en el patrimonio cultural. Gijón: Trea, 2013

SANTACANA, Joan i MARTÍN, Carolina (coords). Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, 2010.


Noves tecnologies i arts escèniques

Benson, S. & Giannachi,G. (2011). Performing Mixed Reality.  Massachussets: MIT Press.

Bilton, C. (2007) Management and creativity. From creative industries to creative management, Blackwell publishing: Oxford.

Blake, B. (2014). Theatre and the Digital. New York: Palgrave Macmillan.

Byrnes, W.J. (2009)  Management and the arts, 4th edition, Elsevier: Oxford.

Dixon, S. (2007). Digital Performance: a History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art and Installation, Massachusetts: MIT Press.

Napoli, P.M. (2010). Audience Evolution: New Technologies and the Transformation of Media Audiences. Columbia University Press: New York.

Rosewall, E. (2013). Arts Management: Uniting Arts and Audiences in the 21st Century, Oxford: Oxford University Press.

Townley, B. & Beech,N.(2009) Managing Creativity: Exploring the Paradox. Cambridge University Press: Cambrigde.

Material didàctic

      Materials
            Bibliogr_Digital_ConxaRodà bibliogr_digital_conxaroda_uic2019.pdf 
            CAST liderazgo_jordigrane_compressed1.pdf 
            CAST guio_moduldigital_museos.doc 
            CAST: ejercicio_ConxaRodà_contenidos ejercicio_contenidos.ppt 
            CAST: ejercicio_word_ConxaRodà_contenidos ejercicioen6pasos.doc 
            CAST: EstrategiaContenidos_ConxaRodà_2019 estrategiacontenidos_conxaroda_uic2019.pdf 
            CAST: Estrategia digital_Museos estrategiadigital_museos_conxaroda_uic2019.pdf 
            CAST: Móvil_Realidad virtual_ConxaRodà_2019 mobile_ar_conxaroda_uic2019.pdf 
            CAST: Redes sociales_Museos_ConxaRodà_2019 redessociales_museos_conxaroda_uic2019.pdf 
            Cleveland Museum of Art. Digital Strategy cma_strategic_plan_2018-2027_complete.pdf 
            ENG_Content Strategy_ConxaRodà contentstrategy_conxaroda_uic2019.pdf 
            ENG_Digital_Assignment_ConxaRodà websites_criteria_assignment_conxaroda_uic2019.pdf 
            ENG_DigitalModule_Schedule_ConxaRodà schedule_digitalmodule_conxaroda_uic2019.pdf 
            ENG_Digital Strategy_ConxaRodà digitalstrategy_conxaroda_uic2019.pdf 
            ENG_Mobile_VR_ConxaRodà mobile_vr_conxaroda_uic2019.pdf 
            ENG_Social Media in Museums_ConxaRodà socialmedia_conxaroda_uic2019.pdf 
            ENG_Workshop_Digital Strategy_ConxaRodà workshop_digitalstrategy_conxaroda_uic2019.pdf 
            MUSA:Museum professionals in the digital Age musa-museum-professionals-in-the-digital-era-short-version1.pdf 
            New Horizon Museum Report 2016 2016-nmc-horizon-report-museum-en.pdf 
            Tate Gallery: tatedigitalstrategi2012-2015.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00