Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dp. Àngel MESTRES - amestres@uic.es
MsU Felix ORTIZ - fortiz@uic.es
Horari d'atenció
Si us plau, per establir una hora de tutoria adreceu-vos a: ebelvis@uic.es
Lideratge
Aquest curs presenta una visió del lideratge des d'un enfocament multidisciplinari i transversal enfocat en la gestió de projectes culturals. Així, el concepte de lideratge implica partir del global i el local, integrar els processos d'innovació, gestionar noves estructures organitzatives, capacitar en entorns de canvi, dissenyar les estratègies en funció dels objectius i adaptar l'estil de direcció a les necessitats de cada projecte i de cada equip.
Motivar, escoltar, dirigir, controlar, coordinar, formar, delegar... són alguns dels conceptes clàssics que cobren una nova dimensió des d'aquesta perspectiva.
La nova realitat parla d'equips àgils i adaptables, de personal format i fidelitzat, de noves eines i noves tecnologies que parlin de noves formes d'entendre el treball en equip, la direcció, la comunicació...
Noves tecnologies
Amb l'arribada de l'era digital en segle XXI, preocupades pel canvi generacional que viuen avui els públics assistents a l'espectacle presencial, les institucions escèniques replantegen les seves relacions amb les noves tecnologies, reconeixent ara no només el valor que tenen com a eines de comunicació, sinó el seu potencial valor educatiu, innovador i artístic, tan necessari perquè aquestes disciplines puguin ser millor enteses pels nous públics natius digitals d'una forma més real, actualitzada i enriquida.
Lideratge
A més, el curs pretén aconseguir els següents objectius específics
Noves tecnologies i museus i patrimoni
Noves tecnologies i arts escèniques
Competències Bàsiques
CB6: Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en el context de la recerca.
CB7: Saber aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
Competències generals
CG1: Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, febleses, fortaleses.
CG2: Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinaris.
CG7: Saber aplicar i adaptar-se a les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura
Competències transversals
CT1: Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Competències específiques:
CE9: Coordinar equips de treball interdisciplinaris i utilitzar les noves tecnologies en gestionar, produir i difondre productes i serveis culturals.
Lideratge es divideix en vuit mòduls:
Noves tecnologies i museus i patrimoni
Noves tecnologies i arts escèniques (Mòdul Isabel Villanueva)
El mòdul es dividirà en tres sessions teòric-pràctiques de 3 hores aproximades de durada cadascuna. Els continguts de l'especialitat es distribuiran de la següent manera:
1) Tema 1: introducció a les Arts Escèniques, la Comunicació i la Tecnologia (3 h)
Arts escèniques i tecnologies de la comunicació: relació, funcions i usos tradicionals. Lògiques mediàtiques en les Arts Escèniques.
Arts escèniques en el segle XXI: els processos de digitalització en el teatre, la dansa i l'òpera
2) Tema 2: debat i anàlisi de contingut a partir de casos de digitalització (3 h):
La digitalització en els processos de creació escènica: desenvolupament digital en la preproducció de l'espectacle.
La digitalització en els processos de difusió escènica: possibilitats de l'enregistrament, creació i retransmissió digital de l'espectacle.
La digitalització en l'estratègia educatiu-comercial 360è de les arts escèniques: possibilitats de la incorporació de la tecnologia i la comunicació en les arts a gran escala.
3) Tema 3: Sessió pràctica final (3 h)
Anàlisi pràctica de casos del sector de l'òpera: durant les sessions teòriques, la professora exposarà casos d'anàlisis inicials que serviran com a models de referència. A partir d'aquests, els alumnes exposaran un treball en el qual s'aplicaran els criteris d'anàlisis vistes en classe. Cada grup s'encarregarà de triar un teatre, organització o festival actual i real, a partir del qual desenvolupar i/o analitzar tota l'estratègia de comunicació digital.
Tema 1 Introducció a les arts escèniques, la tecnologia i la comunicació
1. Tendències actuals: de les arts escèniques tradicionals a les pràctiques interdisciplinàries emergents
1.1 La incorporació de les tecnologies en arts escèniques
Tema 2 Anàlisi de casos sobre tecnologia i comunicació en arts escèniques
2.1 Processos de digitalització i pre-produccióen les arts escèniques: estratègia, pressupost, gestió i desenvolupament digital
2.2 Processos de digitalització i disseminació en arts escèniques: expandint l'experiència teatral
2.3 Digitalització i processos educatiu-comercials en arts escèniques: atraient i ampliant públics a través de productes innovadors
Tema 3 Reptes i tendències
3.1 Principals reptes per als gestors culturals: digitalització de la teoria a la pràctica
Tema 1 Introducció a les arts escèniques, la tecnologia i la comunicació
1. Tendències actuals: de les arts escèniques tradicionals a les pràctiques interdisciplinàries emergents
1.1 La incorporació de les tecnologies en arts escèniques
Tema 2 Anàlisi de casos sobre tecnologia i comunicació en arts escèniques
2.1 Processos de digitalització i pre-produccióen les arts escèniques: estratègia, pressupost, gestió i desenvolupament digital
2.2 Processos de digitalització i disseminació en arts escèniques: expandint l'experiència teatral
2.3 Digitalització i processos educatiu-comercials en arts escèniques: atraient i ampliant públics a través de productes innovadors
Tema 3 Reptes i tendències
3.1 Principals reptes per als gestors culturals: digitalització de la teoria a la pràctica
Tema 1 Introducció a les arts escèniques, la tecnologia i la comunicació
1. Tendències actuals: de les arts escèniques tradicionals a les pràctiques interdisciplinars emergents
1.1 La incorporació de tecnologia a les arts escèniques
Tema 2 Anàlisi de casos sobre tecnologia i comunicació en les arts escèniques
2.1 Processos de digitalització i pre-producció a les arts escèniques: estrategia, pressupost, gestió i desenvolupament digital
2.2 Processos de digitalització i disseminació en arts escèniques: expandiendo la experiencia teatral
2.3 Digitalizació i processos educatiu-comercials en arts escèniques: atraient i ampliant públics a través de productos innovadores
Tema 3 Reptes i tendències
3.1 Principlas reptes pels gestors culturals: digitalitzación de la teoria a la práctica
Lideratge
El curs compta amb desenvolupament teòric (conferències i classes), anàlisis de casos i exercicis pràctics. Els diferents conceptes s'expliquen a partir d'una metodologia que combina el desenvolupament teòric amb l'experiència pràctica per a visualitzar així, des del vivencial, els conceptes desenvolupats.
Noves tecnologies
Les activitats d'aprenentatge que ajudaran a aprendre els conceptes teòrics a través de la pràctica són: Sessions magistrals, anàlisis de contingut i estudi de casos, correcció d'exercicis pràctics, així com la presentació oral d'un grup de treball. L'assignatura pot incloure, així mateix, la visita a una institució cultural.
Los sistemes i criteris d'avaluació inclouen:
Assistència i participació a classe: 10% avaluació final
Presentació d'un projecte d'innovació tecnològica
Lideratge
Lectures requerides
Referències opcionals
a) Lideratge en gestió cultural. Innovació.
BARICCO, A. (2008) Los Bárbaros, Barcelona: Anagrama.
BUITRAGO, P.F.; DUQUE M. I. (2013) La Economía Naranja: oportunidad infinita, Disponible en: https://publications.iadb.org/handle/11319/3659?locale-attribute=es
CASACUBERTA, D.; MESTRES, A. (2004) “Aspectos genéricos y conceptuales sobre Planificación estratégica y Gestión Cultural”, Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio, 5. Disponible en: http://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/974/827
KIM, W.; CHAN MAUBORGNE, R. La estrategia del Océano Azul. Como crear en el Mercado espacios no disputados en los que la competencia sea irrelevante. Barcelona: Granica.
MESTRES, A. (Coord.) (2012) Música para Camaleones el black álbum de la sostenibilidad cultural. Barcelona: Trànsit Projectes. Barcelona. Disponible en: https://issuu.com/transitprojectes/docs/9-mpc_bookcompleto_baja
b) Resilència
BAUMAN, ZYGMUNT. 2017. Retrotopía. Paidós: Barcelona.
BECK, ULRICH. 2017. La metamorfosis del mundo. Paidós: Barcelona.
BHARGAVA, ROHIT. 2017. El método de lo no obvio. Cómo predecir el futuro analizando las pequeñas tendencias. Alianza Editorial: Madrid.
CYRULNIK, BORIS. 2002. Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa: Barcelona.
CYRULNIK, BORIS; ET ALTER. 2004. El realismo de la esperanza. Testimonios de experiencias profesionales en torno a la resiliencia. Gedisa: Barcelona.
c) Lideratge. Gestió d'equips
MARÍ, Pep (2017), Liderar equipos comprometidos. Plataforma Editorial.
LALOUX, Frederic (2016), Reinventar las organizaciones. Arpa y Alfil editores.
SINEK, Simon (2016), Empieza con el por qué. Empresa Activa.
GOLEMAN, Daniel. Como ser un líder (2015). Ediciones B SA.
BELBIN, Meredith (1981), Roles de equipo en el trabajo.
DOLAN L., MARTÍN Irene (2004) Los 10 mandamientos para la dirección de personas. Ed. Gestión 2000.
VALLS A., CANTAVELLA E. (2009) Reuniones eficaces. Profit Editorial.
BARTOLI, Annie (1992), Comunicación y Organización, ed. Paidós Empresa.
SERRANO, Sebastián (2007), Comprender la comunicación, ed. Paidós.
SERRANO, Sebastián. (1992), La Semiótica, ed. Montesinos.
MONTES, J.L. Organizaciones Gandhi. Las empresas que están cambiando el mundo, Plataforma editorial, 2012
PINK, D.H. (2009) La sorprendente verdad de lo que nos motiva, Gestión 2000.
Noves tecnologies i museus patrimoni
Anuario AC/E de Cultura Digital. Modelos de negocios culturales en Internet. Focus: Museos y Nuevas tecnologías. 2015
(http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201503/anuario_ace_de_cultura_digital_2015.pdf consultat 9 d’abril de 2016)
ASENSIO, M. y ASENJO, E. (Eds.). Lazos de Luz Azul: Museos y Tecnologías 1, 2 y 3.0. Barcelona: UOC, 2011.
BELLIDO GANT, M. L. Arte y museos del siglo XXI: entre los nuevos ámbitos y las inserciones tecnológicas. Barcelona: UOC, 2013.
BELLIDO GANT, M. L. Arte, museos y nuevas tecnologías. Gijón: Trea, 2001.
BERTACCHINI, E. y MORANDO, F. “The future of museums in the digital age: New models for access to and use of digital collections”.En. International Journal of Arts Management, 15 (2), 2013, 60-72.
CAMARERO, Carmen, GARRIDO, M. José i SAN JOSÉ, Rebeca. “Efficient of Web Communication Strategies: The Case of Art Museums”. En: International Journal of Arts Management, 18, 2016, p 42-61.
CARRERAS, Cèsar (coord.). Evaluación TIC en el patrimonio cultural: metodologías y estudios de casos. Barcelona: UOC, 2009.
CARRERAS, Cèsar i MUNILLA, Glòria. Patrimoni digital : un nou mitjà al servei de les institucions culturals. Barcelona: UOC, 2007
DOS DOCE: Los museus en la era digital. Uso de nuevas tecnologías antes, durante i después de visitar un museo, centro cultural o galería de arte. Dosdoce, 2013.
(http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3820/museos-en-la-era-digital/, consultat 21 de febrer de 2014).
GARAU, Chiara. Augmented reality to support of Cultural Heritage. Saarbrücken : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013.
PARRY, Ross. Museus in a digital age. London: Routledge, 2010.
PULH, Mathilde and MERNCARELLI, Rémi: “Web 2.0: Is the Museum-Visitor Relationship Being Redefined?”. En: International Journal of Arts Management, 2015, 18, 1, p. 43-51.
Rodríguez Silgo, Alba. “Digitalización y virtualización cultural. Hacia un nuevo horizonte en la conservación-restauración”. En Teros, 102, 67, 2015, p 67-75.
STYLIARAS, Georgios, KOUKOPOULOS, Dimitrios, LAZARINIS, Fotis (eds.). Handbook of research on technologies and cultural heritage : applications and environments. Hershey, PA: Information Science Reference, cop. 2011
RUIZ TORRES, David: La Realidad aumentada y su aplicación en el patrimonio cultural. Gijón: Trea, 2013
SANTACANA, Joan i MARTÍN, Carolina (coords). Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, 2010.
Noves tecnologies i arts escèniques
Benson, S. & Giannachi,G. (2011). Performing Mixed Reality. Massachussets: MIT Press.
Bilton, C. (2007) Management and creativity. From creative industries to creative management, Blackwell publishing: Oxford.
Blake, B. (2014). Theatre and the Digital. New York: Palgrave Macmillan.
Byrnes, W.J. (2009) Management and the arts, 4th edition, Elsevier: Oxford.
Dixon, S. (2007). Digital Performance: a History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art and Installation, Massachusetts: MIT Press.
Napoli, P.M. (2010). Audience Evolution: New Technologies and the Transformation of Media Audiences. Columbia University Press: New York.
Rosewall, E. (2013). Arts Management: Uniting Arts and Audiences in the 21st Century, Oxford: Oxford University Press.
Townley, B. & Beech,N.(2009) Managing Creativity: Exploring the Paradox. Cambridge University Press: Cambrigde.