Assignatura

Treball de Fi de Màster

  • codi 11664
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus TF
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dra. Esperanza Luisa GÓMEZ - elgomez@uic.es

Horari d'atenció

Per a un seguiment i desenvolupament correcte del TFM es recomana la supervisió del tutor assignat i el manteniment d’entrevistes periòdiques d’assessorament en què es concretin metes i objectius personals, s’avanci en la depuració de l’enfocament metodològic i en la selecció de la bibliografia rellevant, etc. Per a això, a principis de segon semestre es designará un tutor a cada alumne.

Així mateix, els responsables del TFM supervisaran el desenvolupament del TFM, al marge dels períodes ja establerts i les sessions programades, amb reunions de tutors i, segons necessitats, també amb els alumnes.

Dra. Esperanza Luisa Gómez Durán (elgomez@uic.es)  

 

Presentació

El Treball de Final de Màster (d’ara endavant, TFM) és una assignatura anual que se situa en el context d’una titulació de postgrau, amb una formació orientada de manera preeminent a l’adquisició de competències interdisciplinàries de naturalesa pràctica o aplicada a l’avaluació pericial.

Mitjançant el TFM s’ofereix a l’alumne la possibilitat d’iniciar-se en les competències d’elaboració d’informes pericials, de manera que desenvolupi i posi en pràctica els coneixements teoricopràctics i les aptituds i les habilitats pròpies del pla d’estudis de la titulació en conjunt.

Requisits previs

N/A

Objectius

Conèixer i desenvolupar de manera autònoma els aspectes formals i els requisits de contingut d’un dictamen psiquiatricopsicològic pericial, tant des de la perspectiva del pèrit com dels juristes que el requereixen.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB4 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones -y los conocimientos y razones últimas que las sustentan- a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB5 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  • CE3 - Aplicar de forma adecuada la metodología y los procesos propios de la evaluación y elaboración de un caso forense.
  • CE4 - Defender la pericial de forma científicamente argumentada y formalmente correcta en aptitud y actitud ante el tribunal.
  • CG1 - Describir, identificar, reconocer y clasificar los conceptos de la psicopatología aplicada al ámbito forense y responder sobre qué, quién, cómo, cuándo, dónde y porqué del caso objeto de estudio en el ámbito forense.
  • CT1 - Adecuar el lenguaje y la forma de comunicar, en forma oral o por escrito, a los conocimientos científico-técnicos psicopatológico-forenses y/o jurídicos en relación con aspectos psicopatológicos en el ámbito jurídico.
  • CT2 - Evaluar e interpretar documentos con relevancia jurídico-penal relativos a aspectos psicopatológicos (sentencias, autos, informes médico-forenses y periciales).
  • CT3 - Aplicar las categorías jurídicas abstractas a casos concretos, de forma que se relacionen adecuadamente los conocimientos científico-técnicos y jurídicos en la materia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumne ha d’elaborar correctament en contingut i forma un dictamen pericial escrit, i defensar-lo oralment davant del tribunal.

Continguts

El contingut de les sessions TFM inclouran una sessió sobre generalitats de la prova pericial.

Al marge d'aquesta session general, el contingut material del TFM de l'alumne depèn, en bona mesura, de l'elecció de l'alumne. No obstant això, és condició imprescindible que es relacioni -directament o indirecta- amb algun dels temes tractats en les assignatures de la titulació i que tingui una suficient fonamentació forense (inclosa la corresponent revisió bibliográfica i jurisprudencial al respecte).

Durant el curs acadèmic l'alumne haurà d'identificar un cas adequat per a l'elaboració d'una pericial forense, demanar la informació necessària sobre el cas, elaborar una argumentació lògica, raonada i científicament fonamentada de l'objecte forense escollit i plasmar-se formalment en un dictamen pericial per escrit que defensarà en una simulació de judici oral (aportant anexes amb la feina de recerca bibliografica i jurisprudencial).

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia de l'assignatura inclou une session presencial en què s'aborden les generalitats de la prova pericial, la seva estructura en forma i la revisió de l'esquema pericial inicial i s'inicia a l'alumne en l'elaboració d'una pericial sobre la base del desenvolupament pràctic.

La metodologia per a la realització del treball és la pròpia de la tasca pericial, inclosa la revisió de jurisprudencia i literatura científica.

El treball de l'alumne quedarà plasmat en un Dossier de TFM en que registrarà els diferents passos que desenvoluparà en l'elaboració de la pericial final: Esquema Inicial, Esquema Corregit, Fitxa TFM, Pericial Final, Fitxa resum del seu seguiment i dos anexes (revisió bibliográfica i jurisprudencial).

L'avaluació inclou una sessió -de 10-15 minuts aproximadament- en la qual l'alumne exposarà oralment una breu síntesi del treball realitzat, mitjançant interrogatori, a manera de "role-playing" (simulació de judici). L'exposició es farà en el mes juny. El dia i les hores per a aquestes exposicions orals es concretaran durant el tercer trimestre del curs.

No hi ha extensió mínima ni màxima per al TFM: prima la qualitat sobre la quantitat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

D’acord amb les competències que s’han d’adquirir en l’assignatura del TFM, el principal objecte d’avaluació recau en la capacitat de l’alumne per preparar, redactar i defensar davant d’un tribunal un informe pericial amb implicacions psicopatològiques. Pel que fa als alumnes juristes, l’avaluació de l’informe pericial es basarà en la capacitat d’interpretar adequadament i interrogar a la sala els professionals que defensin l’informe pericial respectiu (amb implicacions psicopatològiques).

1. Avaluació contínua. Un 30% de la nota final de l’assignatura correspon a la avaluació contínua i a la valoració del dossier de l’alumne amb l’evolució del treball fet per al TFM.

2. TFM valoració document. Abans de l’exposició oral davant d’un tribunal (mitjançant role playing) de l’informe pericial treballat per l’alumne, se n’avalua la qualitat formal i de continguts, incloent-hi la metodologia triada, les reflexions i les aportacions forenses, i l’adequació de les conclusions, i es qualifica sobre un barem numèric de 0 a 10, que suposa el 30% de la nota final.

3. TFM valoració defensa. D’altra banda, el 40% restant de la nota final s’assigna a l’exposició concreta en el judici de l’informe pericial, i es fa atenció a l’acompliment científic i pràctic adient com a pèrit/interrogador de l’alumne. Concretament es valoraran els aspectes següents: actitud, expressió, contingut i autonomia en el peritatge.

Bibliografia i recursos

Lectura obligatòria:

Ortega-Monasterio L, Gómez-Durán EL. Capítol 39. Psiquiatria jurídica i forense. En: Vallejo Ruiloba J, editor. Introducció a la psicopatologia i la psiquiatria. Barcelona: Elsevier Espanya; 2011.

Abel Lluch X, Arimany-Manso J, Gómez-Durán E.L. El dictamen mèdic-legal en supòsits de responsabilitat civil professional mèdica: fonts i contingut. Justícia 2014, número 2.

La resta de recursos materials es desenvoluparan al llarg del curs de forma personalitzada per a cada alumne, començant per un esquema individualitzat de pericial i recomanant als alumnes bibliografia ajustada al cas.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00