Assignatura

Psicopatologia de l'Agressor

  • codi 11672
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dr. Angel CUQUERELLA - acuquerella@uic.es

Horari d'atenció

 

Prof. Àngel Cuquerella: acuquerella@uic.es

 

Presentació

La present assignatura optativa respon a una necessitat evident d'aprofundir en la formació interdisciplinària i pràctica d'aquells professionals que han d'interaccionar amb delinqüents violents, ja sigui en marc del procés penal, en el de compliment de la condemna i fins i tot més enllà de l'extinció de la mateixa.

Es requereix una major expertització, professionalització i, en definitiva, integració de coneixements aplicats i relacionats amb la Psicologia Jurídica en aquesta matèria. Tant els professionals encarregats d'elaborar els corresponents informes pericials com els operadors jurídics, institucionals i assistencials necessiten –cadascun al seu nivell– del coneixement i actualització d'aspectes relacionats amb la psicopatologia forense, el coneixement i perfilació psicològica de l'agressor, així com l'anàlisi de la relació entre la malaltia mental i/o els trastorns de personalitat, d'un costat, i el seu gènesi, persistència o reincidència en delictes greus i/o serials, d'un altre. Al costat d'això, la major complexitat en els casos penals i penitenciaris implica la necessària adquisició de coneixements encara més especialitzats, de manera particular en l'àmbit dels delictes greus serials.

Requisits previs

N/A

Objectius

  • Promoure el coneixement expert de la psicopatologia (malaltia mental, trastorns de personalitat, parafílias) d'acord a l'actual classificació del DSM-V.
  • Conèixer i aplicar en les pericials instruments relacionats amb el risc, la seva avaluació i predicció.
  • Relacionar psicopatologia i delictes serials, especialment quant a la seva aplicació en l'àmbit pericial (imputabilidad, capacitat).
  • Adquirir habilitats en l'elaboració d'informes pericials, així com de comunicació i presentació de casos pràctics.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB1 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB3 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB4 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones -y los conocimientos y razones últimas que las sustentan- a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB5 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els objectius prioritaris d'aquest curs d'especialització consisteixen a adquirir i perfeccionar els coneixements bàsics i especialitzats en:

3.1 Concepte i principals perfils criminals en delictes greus (homicidi, assassinat, robatori amb violència, agressió sexual, estafa, tràfic, etc.).

3.2 Principals síndromes i trastorns de la personalitat relacionats amb la criminalitat serial.

3.3 Concepte, avaluació i predicció de l'agressivitat i la violència. Diagnòstic diferencial.

3.4 Relació entre psicopatologia i delictologia serial greu.

Continguts


Tema 1 Introducción. Conceptos básicos. Entrevista Específica

Tema 2 Agresión y enfermedad mental grave

Tema 3 Trastorno de personalidad y delictogénesis

Tema 4 Predicción del riesgo de violencia. HCR-20

Tema 5 Predicción del riesgo de violencia en jóvenes. SAVRY

Tema 6 Violencia de pareja, filio-parental y del anciano/a

Tema 7 Adicciones: diagnóstico, comorbidad, delictología

Tema 8 Parafilia y delictología. Homicidio sexual. Sadismo

Tema 9 Paidofilia. Diagnóstico clínico y psicométrico

Tema 10 Stalking. Perfil y diagnóstico clínico

Tema 11 Cyberdelincuencia: cyberacoso, grooming y sexting

Tema 12 Predicción del riesgo de agresión sexual: SVR-20

Tema 13 Reincidencia delictiva grave (homicidio, agresión sexual)

Tema 14 Serial killer

Tema 15 Mass murder, spree killer

Tema 16 Intervención - Programas penitenciarios específicos

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes tindran un contingut predominantment pràctic. El professor exposarà mitjançant classe magistral en la primera part de la classe (1,5 hores) aquells aspectes teòrics relacionats amb els casos que es tractaran en la segona part de la classe. 

Posteriorment, en les següents 1,5 hores es plantejaran pel docent les entrevistes i dades col·laterals necessàries per analitzar els dos casos pràctics (ja anticipats als alumnes per a la seva lectura i estudi, anteriors a cada sessió) elaborant a partir de la/s entrevista/s treballades i les dades accessòries un informe pericial, les conclusions del qual seran posteriorment debatudes i consensuades després d'un debat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta assignatura es farà d'acord a l'assistència, que serà acreditada a l'inici i final de les classes, i mitjançant un examen pràctic final.

Podran ser avaluats de l'assignatura aquells alumnes/as que acreditin un mínim de 60% d'assistència a classe. En cas de no aconseguir aquest percentatge, no es podran convalidar per treballs al final de l'assignatura. L'assistència es comprovarà amb la signatura primer, a l'inici de la classe, i de nou, al final d'aquesta, per la qual cosa es donarà com a vàlida l'assistència a cada classe amb les dues signatures presents. En aquells casos, que han de ser puntuals, de retard en l'assistència a classe o d'absència abans de la seva quitança, haurà d'advertir-se i justificar-se per email, abans de l'inici de la classe, al docent o a la coordinadora acadèmica del Màster.

Quant a la puntuació de l'assignatura, un 20% de la nota es basarà (a) en l'assistència (acreditada) a classe, un 20% en treballs pràctics realitzats també durant les classes, i el 60% de la nota final correspondrà a l'examen final.

Els treballs pràctics seran preguntes puntuals sobre casos pràctics, que es contestaran per escrit en la mateixa classe, i dels quals es farà mitjana per a obtenir una nota final. No es podran convalidar per altres treballs entre classes ni per cap altra recuperació. Es faran entre 3-6 petits casos pràctics, penalitzant en cas de no fer tots els que es plantegin en classe (3-6).

En l'examen final es plantejaran una sèrie de 5 preguntes breus, que es respondran per escrit, algunes en relació amb un cas pràctic que s'exposarà abans, i algunes sobre la teoria donada en classe. Ha d'aprovar-se l'examen final amb un 5/10 mínim per a sumar el percentatge de l'assistència (20%) i dels treballs pràctics (20%).

Bibliografia i recursos

Els professors de l'assignatura confeccionaran el seu material específic que serà facilitat als alumnes.

Material didàctic

      Materials
            Cronograma de l'assignatura cronogramapsicopatologiadelagresor.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00