Assignatura

Llenguatge Periodistic 2

  • codi 11720
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

L'assignatura de Llenguatge Periodístic 2 té com a objectiu principal la formació de l'alumne en la redacció periodística de textos informatius i interpretatius. Per poder arribar a aquest punt, els alumnes coneixeran les característiques principals dels gèneres periodístics, els principals tipus de fonts i el contrast d'informació, així com els elements bàsics i processos que intervenen en la construcció d'històries. Al final del procés d'aprenentatge, els alumnes hauran de ser capaços de poder elaborar productes periodístics amb un grau de professionalitat prou elevat com per ser publicats.

Requisits previs

Cap.

Objectius

Millorar l'ús de la llengua (gramàtica normativa, fonètica, morfologia, lèxic, sintaxi) en relació amb la tasca periodística.
Reflexionar sobre els aspectes fonamentals de l'estil periodístic.
Familiaritzar-se i treballar amb els gèneres periodístics bàsics, a partir de models i de textos d'elaboració pròpia.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 15 CE - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1.- Tindrà més consciència de les característiques del bon estil periodístic i vetllarà per aplicar-les.

2.- Reconeixerà les característiques principals dels gèneres periodístics bàsics a internet i crearà de manera adequada, coherent i cohesionada, així com efectivament comunicativa, els propis textos.

3.- Coneixerà els elements bàsics de la construcció d'històries i serà capaç d'adoptar una postura crítica davant les dades i arguments de les mateixes.

4.- Adquirirà les habilitats expressives necessàries per informar i convèncer un públic amb el seu discurs.

5.- Argumentarà de manera intel·ligible i convincent.

6.- Serà capaç de buscar, seleccionar i integrar informació en un procés de documentació periodística.

7.- Serà capaç d'observar la realitat amb criteris periodístics.

8.- Coneixerà els principals tipus de fonts d'informació i de sistemes d'informació d'utilitat en periodisme.

9.- Treballarà en grup amb menys reticències i de manera més col·laborativa i equitativa en la distribució de les tasques i l'obtenció de resultats.

Continguts

BLOC I

Generes interpretatius

Continguts teòrics

1.- Introducció als gèneres periodístics

El text informatiu

La notícia: definició i característiques

 

2.- La crònica

Definició i característiques

Fases d'elaboració d'una crònica: tema, treball de camp i escriptura

El maneig de les escenes: temps, espai i acció

Balanç entre la interpretació i la informació

Tipologies de crònica (guerra, esportiva, cultural, etc.)

Visita d'un cronista esportiu

 

Pràctiques

1.- Identificació elements característics de la crònica

2.- Cobertura informativa d'un esdeveniment i crònica

 

3.- L'entrevista

Definició i característiques

Preparació, execució i redacció.

 

4.- El reportatge

Definició i característiques

Cerca, elecció del tema i documentació

Fonts informatives: documentals, personals i oficials

Planificació del reportatge i les preguntes prèvies. Estratègies de producció

El relat: estructura, estil, possibilitats narratives, redacció i presentació

Tipologia de reportatge: actualitat, immersió, històrics, investigació

Formats de reportatge

El periodista freelance. Estratègies per proposar i vendre els reportatges. Execució. Treball sobre el terreny

Fonts, fact checking i verificació. Periodisme de filtració. Exemples i casos pràctics

Edició i guies d'estil

 

Pràctiques

1.- Reportatge individual escrit en format digital

2.- Reportatge grupal en profunditat

 

BLOC II

El reportatge d'investigació

Continguts:

El periodisme d'investigació:

Concepte.

Les fonts: tracte, conservació, utilització.

El periodista investigador: ¿tots?

On busco: Google, arxius, BOE, DOGC, webs institucionals.

Mitjans precaris, investigacions precàries: la tenacitat.

Casos històrics:

Els orígens: Amèrica de 1906.

L'emblema: el cas Watergate.

Espanya: els GAL, el cas Roldán.

Casos recents:

L'11-M des de dins: 100.000 folis de sumari judicial.

ETA: com s'investiga un procés de pau.

Passi del documental Connexió Madrid.

 

BLOC III

Periodisme digital

Continguts teòrics

1. Introducció al periodisme digital

2. Característiques del periodisme digital

3. Gèneres, adaptació al periodisme digital. Escriure per a la web

4. Canvis en el periodisme, canvis en l'audiència

 

Pràctiques

1.- Notícia multimèdia

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals

Focused praxis

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Pràctiques: 70% de la nota 

---Crònica 20% 

---Edició 10%

---Reportatge 70%

  Requisit: per a poder fer mitjana de la part pràctica, el reportatge final ha d'estar aprovat.   Els estudiants que suspenguin el reportatge final, podran presentar-lo de nou amb les indicaciones fetes pel professor el mateix dia que tingui lloc l'examen de la 2ª convocatòria.    

Examen final: 30% de la nota. 

Requisit: per a que es tingui en compte la nota, la part pràctica (70% de la nota) haurà d'estar aprobada. 

 

Bibliografia i recursos

 

Bibliografía y recursos BLOC I i BLOC III 

Bàsica

ADAMS, S. (2010). Interviewing for journalists. London; New York: Routledge.

BURGUET, F. (2007). Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

BURGUET, F. (2004). Les trampes dels periodistes. Barcelona: Edicions 62.

BUSQUÉ, J. (2009). Xavier Vinader i Sánchez. Periodisme i compromís, Barcelona: Editorial Afers.

CHÉJOV, A. P. (2005). Unos buenos zapatos y un cuaderno de notas. Cómo hacer un reportaje, Edición de Piero Brunello, Barcelona: Alba Editorial.

CHICOTE, J. (2009). Periodismo de investigación en España: Causas y efectos de su marginación, Madrid: Fragua.

ECHEVARRÍA LLOMBART, B. (1998). Las W's del reportaje. Fundación Universitaria San Pablo CEU, Valencia.

ECHEVARRÍA LLOMBART, B. (2011). El reportaje periodístico. Una radiografía de la realidad. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. 

GRIJELMO, A. (2004). El estilo del periodista. Madrid: Taurus.

HERRSCHER, R. (2012). Periodismo narrativo. Cómo contar la realidad con las armas de la literatura. Universitat de Barcelona.

HICKS, W.(2008). Writing for journalists. London; New York: Routledge

KAPUSCINSKI, R. (2002). Los cínicos no sirven para este oficio. Sobre el buen periodismo. Editorial Anagrama, Barcelona.

KAPUSCINSKI, R. (2003).  Los cinco sentidos del periodista (Estar, ver, oír, compartir, pensar). Colección Nuevo Periodismo. Fundación Para Un Nuevo Periodismo Iberoamericano, México.

KOVACH, B. y ROSENSTIEL, T. (2003). Los Elementos del periodismo. Madrid: Ediciones El País.

HUNTER, M.L. (ed.) (2013). "La investigación a partir de historias. Manual para periodistas de investigación". París, Montevideo: Ediciones Unesco.

NÚÑEZ-LADEVEZE, L. (coord.) (2015): Periodismo en la red: Géneros, estilos y normas, Editorial Universitas, Madrid.

PILGER, J. (2005). Basta de mentiras! El periodismo de investigación que está cambiando el mundo. Barcelona: RBA.

VILALTA, J. (2006). El espíritu del reportaje, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2006.

WOLFE, T. (2012). El nuevo periodismo, Barcelona: Anagrama.

WOODWARD, B. (2005).  El hombre secreto. La verdadera historia de «Garganta Profunda», Barcelona: Inédita Editores.

CANTAVELLA, J. y SERRANO, J.F. (2004). Redacción para periodistas: informar e interpretar, Barcelona: Ariel.

 

Complementària

 AYESTARÁN, M. (2017). Oriente Medio, Oriente roto. Barcelona: Ediciones Península. 

 CERCAS, J. (2009). Anatomía de un instante. Barcelona: Mondadori.

 ESPINOSA, J. y GARCÍA PRIETO, M. (2016). Siria, el país de las almas rotas. Barcelona: Debate.

 FORGIONE, F. (2010). Mafia export. Cómo la 'Ndrangheta, la Cosa Nostra y la Camorra han colonizado el mundo.   Barcelona: Anagrama.  

 GONZÁLEZ, E. (2010). Historias de Nueva York. Barcelona: RBA Libros.

 LOBO, R. (2018). Cuadernos de Kabul. Barcelona: Ediciones Península. 

 PANYELLA, J. (2014). Salvador Puig Antich, Cas Obert. Barcelona: Angle Editorial.

 TEIXIDOR, A. (2016). Combatents en nom d’Al·la. De Catalunya al gihad. Barcelona: Ara Llibres.

 VV.AA. (2017). Cada mesa, un Vietnam. Madrid: Jot Down Books.

 ZURUTUZA, K. (2018).  Tierra adentro. Madrid. Libros del KO.

 

Bibliografia i recursos BLOC II

ANDERSON, C. W., BELL, E., & Shirky, C. (2012). Post-industrial Journalism: Adapting to the Present: a Report. Columbia Journalism School.

CARR, N. (2011). Superficiales: ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid: Taurus Ediciones.

CRUCIANELLI, S. (2013) Herramientas digitales para periodistas. Texas: Knight Center. https://knightcenter.utexas.edu/books/HDPP.pdf

European Journalism Centre & the Open Knowledge Foundation (2011). The DataJournalism Handbook. Collaborative project (2011). O’Reilly. 2011

PARISER, E. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. Londres: Penguin.

Poynter Institute (2011). Conjunto de guías éticas para hacer periodismo en la Web. Knight Center of Journalism in the Americas. https://knightcenter.utexas.edu/guias_eticas_SPANISH_2011.pdf

SUNSTEIN, C. (2003). República.com. Internet, democracia y libertad. Barcelona: Paidós.

TANDOC, E. & Thomas, R. (2014). "The ethics of web analytics: Implications of using audience metrics in news construction". Digital Journalism, [en línea] http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/21670811.2014.909122

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00