Llengua Catalana
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Dr. Esteve VALLS - evalls@uic.es
Horari d'atenció
Carolina Serra: cserra@uic.es
Esteve Valls: evalls@uic.cat
La correcció ortogràfica i el domini de la normativa de la llengua catalana i de la llengua castellana són condicions indispensables per cursar el Grau de Comunicació Audiovisual. En aquesta assignatura es reforçarà, per tant, l'escriptura, a través del desenvolupament de les capacitats de detectar i corregir les errades pròpies. Capacitats bàsiques per a un futur professional que tindrà com a valor instrumental fonamental el domini del llenguatge escrit.
Per això es proporcionaran eines per tal que l'alumnat treballi i assimili els principis bàsics de l'escriptura i la normativa de la llengua catalana i la llengua castellana, tant a les classes magistrals com en la correcció personalitzada de les pràctiques.
Aquest curs zero d'ortografia i normativa de la llengua per a Comunicació Audiovisual té com a objectiu aconseguir la redacció adequada i correcta de l'alumnat. El comunicador ha de ser capaç de captar, entendre i comprendre la realitat que l'envolta per poder transmetre-la adequadament. La millor manera de dur a terme aquest procés és emprant una escriptura correcta, no només de continguts, sinó també a nivell ortogràfic i sintàctic. La redacció reflecteix l'educació i el coneixement de la persona que escriu i es converteix, sens dubte, en un signe d'identitat de cadascú. L'exigència que comporta escriure correctament és una responsabilitat envers un mateix, envers la professió i, per descomptat, envers el públic.
Per tant, la finalitat d'aquesta assignatura no és només que l'alumnat escrigui correctament, sinó que sigui capaç d'adoptar una actitud que li permeti fer-se valer a si mateix com a redactor de continguts, i que li proporcioni el respecte dels seus lectors.
Coneixements previs de llengua catalana i de llengua castellana.
En aquesta assignatura es revisen els continguts bàsics de l'ortografia i la normativa de la llengua catalana i de la llengua castellana, per tal d'assolir la qualitat de redacció adequada per a un alumne del grau en Comunicació Audiovisual.
A través de las eines que s'apliquin a l'hora de realitzar les pràctiques, l'alumnat ha d'adquirir un coneixement satisfactori dels continguts bàsics, com ara l'ús d'algunes grafies en particular, aspectes gramaticals, interferències entre el català i el castellà, les normes d'accentuació i les excepcions corresponents, i els signes de puntuació.
Igualment, per tal de superar l'assignatura, l'alumnat ha de ser autònom en el seu aprenentatge i ser capaç d'identificar i corregir les seves pròpies errades, a fi d'escriure textos dotats de correcció, coherència i cohesió, tant mentre cursi el grau com al llarg de la vida professional. El professorat estarà a disposició de l'alumnat per tal que es puguin dur a terme aquestes tasques.
MÒDUL 1: LLENGUA CASTELLANA (1 crèdit)
1. L'accentuació
- Regles d'accentuació de les paraules agudes, planes, esdrúixoles i sobresdrúixoles.
- Diftong, triftong, hiat.
- La dièresi.
- Paraules monosil·làbiques i accent diacrític.
- Altres casos: pronoms, adverbis, conjuncions.
2. Normes i signes de puntuació
- La coma.
- El punt i coma.
- Els dos punts.
- El punt.
- Els punts suspensius.
- Els signes d'interrogació i exclamació.
- El parèntesi.
- Els claudàtors.
- La dièresi.
- Les cometes.
- La ratlla.
3. Ús de majúscules
- inici d'un text, noms propis, tractaments especials, marques…
4. Ús de diverses lletres en particular
- “b” i “v”
- “g” i “j”
- “j” - “i”
- “h”
- “m” i “n”
- “h”
5. Les interferències amb el català
6. Recursos i fonts de referència (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)
7. Vocabulari (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)
MÒDUL 2: LLENGUA CATALANA (1 crèdit)
1. Ortografia: vocals i consonants
2. L’accentuació i la dièresi
3. L’apostrofació i les contraccions (article + preposició)
4. Els pronoms relatius
5. Els pronoms febles
6. El canvi i caiguda de preposició
7. L’ús i abús del gerundi
8. Les perífrasis verbals
9. La paronímia
10. Altres aspectes crucials de la normativa de la llengua catalana
Tema Llengua Catalana
. Ortografia i elocució: accentuació, dièresi, vocals neutralitzades, morfologia verbal
Materials
Accentuació, dièresi, vocals neutralitzades catala_accents_dieresi_ortografia_neutralitzacio.pdf
Morfologia verbal morfologiaverbal.pdf
Normes d'accentuació i dièresi IEC 03elssignesdiacritics_accentuacio_dieresi_iec.pdf
Sobre ortografia i elocució elocucio_castellanos.pdf
Verbs irregulars. Alternances vocàliques i consonàntiques IEC 20verbsirregulars_gramatica_iec.pdf
. Altres aspectes de normativa
Materials
Apòstrof, contracció, etc. IEC 04lagrafiadelsmots_apostrof_contraccions_guionet_aglutinacions_iec.pdf
Exercicis sobre diversos aspectes de normativa exercicis.pdf
TAN/TANT DIEC tan_tant_diec2.pdf
. Ortotipografia
Materials
Els tipus de lletra IEC 07elstipusdelletra_gramatica_provisional_iec.pdf
. Pronoms
Materials
El pronom EN pronomen.jpg
El pronom HI pronomhi.jpg
Exercicis de combinació de pronoms febles combinacions_pronoms_febles.pdf
Pronoms febles. Funcions funcionsdelspronomsfebles.jpg
Pronoms febles. Tipus elspronoms.tipus.jpg
. Lèxic
Materials
Diferències de gènere català-castellà i exercicis de gènere i nombre diferenciesdegenerecatala-castella.pdf
Exercicis de precisió lèxica I lexic_precisio.pdf
. Programa de Llengua Catalana
Materials
Programa de Llengua Catalana programa_llengua_ca_20112012.pdf
. Solucionari d'exercicis
Materials
Solucions dels exercicis de precisió lèxica I lexic_precisio_solucions.pdf
Solucions dels fragments de Josep Pla per accentuar joseppla_fragments_accentuacio_dieresi_solucions.pdf
Tema Llengua Castellana
.1 Tema1-4
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 0.8 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.2 |
L'avaluació és continuada i inclou examen final.
MÒDULO 1: LLENGUA CASTELLANA
Lliurament d'exercicis al final de cada sessió: 40%
Examen final: 50%
Lectures obligatòries: 10%
Per superar l'assignatura és imprescindible aprovar l'examen final.
En cas de 2a i 3a convocatòria, es realitzarà un examen de tipus pràctic i teòric.
MÒDUL II: LLENGUA CATALANA (1 crèdit)
Qüestionaris de llengua normativa del moodle: 30 %
Dictat: 10 %
Comentari breu d'una lectura: 10 %
Examen final: 50 %
Per superar l'assignatura és imprescindible aprovar l'examen final.
En cas de 2a i 3a convocatòria, es realitzarà un examen de tipus pràctic i teòric.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen Final | 50% |
Examen parcial | 5% |
Focused Praxis | 45% |
MÒDUL 1: LLENGUA CASTELLANA
Manual bàsico:
Ortografía de la lengua española. Real Academia Española. 1999.
Bibliografia recomenada:
Escribir sin faltas. José A. Martínez.
La cocina de la escritura, Daniel Cassany
Manual práctico de escritura académica, Estrella Montolío.
El dardo en la palabra, Fernando Lázaro Carreter
RECURSOS WEB
http://www.aplicaciones.info/ortogra/ortogra.htm
http://reglasdeortografia.com/homofonas.html
.................................................................................................................................
MÒDUL 2: LLENGUA CATALANA
Material de suport
- Gramàtica i exercicis
Castellanos, Josep Anton (1997) Quadern: normativa bàsica de la llengua catalana. Bellaterra: ICE, UAB.
Fabra, Pompeu (1981) Gramàtica catalana. Barcelona: Editorial Aqua.
–– (1956) Gramàtica catalana. Barcelona: Teide.
Ferragut, Toni; Herrero, Pere, Sarsanedas, Maria (1997) Llengua catalana: material didàctic per a cursos del nivell D. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Herrero, Pere; Valle, Maria (1997) Llengua catalana: material didàctic per a cursos del nivell C. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Institut d'Estudis Catalans. Secció Filològica (en procés d'elaboració). Gramàtica de la llengua catalana. Consultable només en línia: http://www.iec.cat/coneixement/entrada_c.asp?c_epigraf_num=22.
Milà i Llambí, Josep (1987) Els verbs catalans, conjugació. Barcelona: La Llar del Llibre.
Solà, Joan; Pujol, Josep Maria (1989) Tractat de puntuació. Barcelona: Columna.
Badia, Joan; Grifoll, Jordi (1989) Ortografia catalana. Barcelona: Teide.
Ruaix, Josep (1976) El català en fitxes, 3 vol. Moià.
Xuriguera, J.B. (1972) Els verbs catalans conjugats. Barcelona: Editorial Claret.
- Estàndard oral
Institut d'Estudis Catalans. Secció Filològica (1990; 1999). Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I: Fonètica; II: Morfologia). Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
http://www.iec.cat/coneixement/entrada_c.asp?c_epigraf_num=23
Bau, Montserrat, et al. (1995). Curs de pronunciació. Exercicis de correcció fonètica. Terrassa: Àrtic.
Castellanos, Josep Anton (2004). Manual de pronunciació. Criteris i exercicis d’elocució. Vic: EUMO.
- Recursos web
Argumenta. Comunicació universitària eficaç. Universitat Autònoma de Barcelona:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/
Centre d’autoaprenentatge de llengües (CAL). Universitat Autònoma de Barcelona:
Els signes de puntuació. UAB / UPC
Enciclopèdia Catalana:
ÉsAdir. Portal Lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals: http://esadir.cat
Gabinet de Llengua Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona: http://www.blues.uab.es/gab-llengua-catalana/
Institut d’Estudis Catalans:
Llengua.info. Portal de Recursos Lingüístics de la Xarxa Vives d’Universitats: http://www.llengua.info
Optimot. Portal de Consultes Lingüístiques:
Servei d’autoaprenentatge de la llengua catalana (SALC). Universitat Pompeu Fabra:
Servei lingüístic de la Universitat Oberta de Catalunya:
http://www.uoc.edu/serveilinguistic/home/index.html
TERMCAT.Centre de Terminologia Catalana:
http://www.termcat.cat/neoloteca/index.html
Unitat de Català. Universitat Internacional de Catalunya:
http://www.uic.es/ca/uic-catala
- Diccionaris
Diccionari castellà-català i Diccionari català-castellà. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Diccionari català-valencià-balear Alcover-Moll: http://dcvb.iecat.net/
Diccionari de la llengua catalana (1998). Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Franquesa, M. (2002). Diccionari de sinònims. Barcelona: Pòrtic.
Ginebra, J. i A. Montserrat (1999). Diccionari d’ús dels verbs catalans. Edicions 62, Barcelona.
Institut d'Estudis Catalans (2007). Diccionari de la llengua catalana. Segona edició: http://dlc.iec.cat/.
López del Castillo, L. (ed.) (2000). Gran diccionari 62 de la llengua catalana. Edicions 62, Barcelona.
Martí i Castell, Joan; Raspall, Joana (1996). Diccionari de locucions i frases fetes. Barcelona: Ed. 62.
Paloma, David; Rico, Albert (1998). Diccionari de dubtes del català. Barcelona: Ed. 62.
Paloma, David; Rico, Albert (2000). Diccionari de pronunciació en català. Barcelona: Ed. 62.
Pey, S. (2004). Diccionari de sinònims i antònims. Barcelona: Ed. Teide.
- Bibliografia complementària
Amadeo, I., Solé, J. (2000). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Columna.
Badia, Jordi; Brugarolas, Núria; Torné, Rafel; Fargas, Xavier (1997) El llibre de la llengua catalana. Barcelona: Castellnou.
Balcells, Jordi; Coromina, Eusebi (1989). Papers de comunicació. Barcelona: Teide.
Bassols, M. Margarida; Torrent, Anna M. (1996). Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: Eumo.
Bordons, Glòria et al. (1988). Trèvol text. Barcelona: Empúries.
Cassany, D. (2000). La cuina de l'escriptura. Barcelona: Empúries, 7a reimpr.
Cassany, Daniel (2006). Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. Barcelona: Empúries.
Cassany, Daniel (20028). Descriure escriure. Barcelona: Empúries.
Cassany, Daniel (1999). Construir l'escriptura. Barcelona: Empúries.
Cassany, Daniel et al.(1991). 44 exercicis per a un curs d'expressió escrita, Barcelona, Guix.
Cassany, Daniel et al. (1987). Cop d'ull. Textos i exercicis per a la comprensió lectora i l'expressió escrita. Barcelona, Edicions 62.
Castellà, Josep Maria (2004). Oralitat i escriptura: dues cares de la complexitat en el llenguatge. Barcelona: PAM
Castellà, Josep Maria (2002). De la frase al text: teories de l’ús lingüístic. Barcelona: Empúries.
COM ensenyar català als adults, 8, (oct. 1991). Suplement: "A l'entorn de la gramàtica textual".
Conca, Maria, A. Costa, M. J. Cuenca i G. Lluch (1998). Text i gramàtica. Teoria i pràctica de la competència discursiva. Barcelona: Teide.
Coromina, Eusebi (1990). Tècniques d'escriptura. Barcelona, Teide.
Fabra, P. (1918/1933). Gramàtica catalana. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Hernández Guerrero, José Antonio; García Tejera, M. del Carmen (2004). El arte de hablar. Manual de Retórica Práctica y de Oratoria Moderna. Barcelona: Ariel.
Hymes, D. (1962). "The Ethonography of Speaking". Gladwin, T. i Sturtevant, W.C. (ed.). Anthropology and Human Behavior. Washington D.C.: Anthropological Society of Washington, p. 13-53. Reed. a Fishman, J. (ed.) (1968). Readings in the Sociology of Language. The Hague: Mouton, p. 99-138.
Macià, J. (1990). Lliguem mots. De la sintaxi a l'expressió. Barcelona: Teide.
Mestres, J. M.; Costa, J.; Oliva, M.; Fité, R. (1995) Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos. Barcelona: Eumo Editorial / Universitat de Barcelona / Universitat Pompeu Fabra / Associació de Mestres Rosa Sensat.
Pagès, Vicenç (1998). Un tramvia anomenat text. El plaer en l’aprenentatge de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 2002 (2a ed.)
Pujol, Josep M.; Solà, Joan (1995). Ortotipografia. Manual de l'autor, l'autoeditor i el dissenyador gràfic. Barcelona: Columna.
Rubio, J., Puigpelat, F. (2000). Com parlar bé en públic. Barcelona: Pòrtic.
Solà, J. (dir.) (2002). Gramàtica del català contemporani. 3 vol. Barcelona: Empúries.