Assignatura

Llengua Catalana

  • codi 12022
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 1

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dr. Esteve VALLS - evalls@uic.es

Horari d'atenció

Carolina Serra: cserra@uic.es

Esteve Valls: evalls@uic.cat

 

Presentació

L’assignatura de Llengua forma part del pla d’estudis del Grau en Comunicació Audiovisual, és obligatòria i consta de 2 crèdits ECTS. Aquests 2 crèdits s’estructuren en dos mòduls diferenciats, d’1 crèdit cadascun:
  • Mòdul 1: Llengua castellana (1 crèdit), Prof. Dra. Carolina Serra Folch
  • Mòdul 2: Llengua catalana (1 crèdit), Prof. Dr. Esteve Valls

La correcció ortogràfica i el domini de la normativa de la llengua catalana i de la llengua castellana són condicions indispensables per cursar el Grau de Comunicació Audiovisual. En aquesta assignatura es reforçarà, per tant, l'escriptura, a través del desenvolupament de les capacitats de detectar i corregir les errades pròpies. Capacitats bàsiques per a un futur professional que tindrà com a valor instrumental fonamental el domini del llenguatge escrit.

Per això es proporcionaran eines per tal que l'alumnat treballi i assimili els principis bàsics de l'escriptura i la normativa de la llengua catalana i la llengua castellana, tant a les classes magistrals com en la correcció personalitzada de les pràctiques.

Aquest curs zero d'ortografia i normativa de la llengua per a Comunicació Audiovisual té com a objectiu aconseguir la redacció adequada i correcta de l'alumnat. El comunicador ha de ser capaç de captar, entendre i comprendre la realitat que l'envolta per poder transmetre-la adequadament. La millor manera de dur a terme aquest procés és emprant una escriptura correcta, no només de continguts, sinó també a nivell ortogràfic i sintàctic. La redacció reflecteix l'educació i el coneixement de la persona que escriu i es converteix, sens dubte, en un signe d'identitat de cadascú. L'exigència que comporta escriure correctament és una responsabilitat envers un mateix, envers la professió i, per descomptat, envers el públic.

Per tant, la finalitat d'aquesta assignatura no és només que l'alumnat escrigui correctament, sinó que sigui capaç d'adoptar una actitud que li permeti fer-se valer a si mateix com a redactor de continguts, i que li proporcioni el respecte dels seus lectors.

Requisits previs

Coneixements previs de llengua catalana i de llengua castellana.

Objectius

En aquesta assignatura es revisen els continguts bàsics de l'ortografia i la normativa de la llengua catalana i de la llengua castellana, per tal d'assolir la qualitat de redacció adequada per a un alumne del grau en Comunicació Audiovisual.

A través de las eines que s'apliquin a l'hora de realitzar les pràctiques, l'alumnat ha d'adquirir un coneixement satisfactori dels continguts bàsics, com ara l'ús d'algunes grafies en particular, aspectes gramaticals, interferències entre el català i el castellà, les normes d'accentuació i les excepcions corresponents, i els signes de puntuació.

Igualment, per tal de superar l'assignatura, l'alumnat ha de ser autònom en el seu aprenentatge i ser capaç d'identificar i corregir les seves pròpies errades, a fi d'escriure textos dotats de correcció, coherència i cohesió, tant mentre cursi el grau com al llarg de la vida professional. El professorat estarà a disposició de l'alumnat per tal que es puguin dur a terme aquestes tasques.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Parlaran i escriuran correctament.
  • Tindran més bon domini del llenguatge, capacitat creativa, i el podran manipular de manera eficaç segons els objectius i els propòsits en cada situació comunicativa.

Continguts

MÒDUL 1: LLENGUA CASTELLANA (1 crèdit)

1. L'accentuació
- Regles d'accentuació de les paraules agudes, planes, esdrúixoles i sobresdrúixoles.
- Diftong, triftong, hiat.
- La dièresi.
- Paraules monosil·làbiques i accent diacrític.
- Altres casos: pronoms, adverbis, conjuncions.

2. Normes i signes de puntuació
- La coma.
- El punt i coma.
- Els dos punts.
- El punt.
- Els punts suspensius.
- Els signes d'interrogació i exclamació.
- El parèntesi.
- Els claudàtors.
- La dièresi.
- Les cometes.
- La ratlla.

3. Ús de majúscules 

- inici d'un text, noms propis, tractaments especials, marques…

4. Ús de diverses lletres en particular
- “b” i “v”
- “g” i “j”
- “j” - “i”
- “h”
- “m” i “n”
- “h”

5. Les interferències amb el català

6. Recursos i fonts de referència (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)

7. Vocabulari (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)

 

MÒDUL 2: LLENGUA CATALANA (1 crèdit)

1. Ortografia: vocals i consonants

 

2. L’accentuació i la dièresi

 

3. L’apostrofació i les contraccions (article + preposició)

 

4. Els pronoms relatius

 

5. Els pronoms febles

 

6. El canvi i caiguda de preposició

 

7. L’ús i abús del gerundi

 

8. Les perífrasis verbals

 

9. La paronímia

 

10. Altres aspectes crucials de la normativa de la llengua catalana

 


Tema  Llengua Catalana
      . Ortografia i elocució: accentuació, dièresi, vocals neutralitzades, morfologia verbal
            Materials
                  Accentuació, dièresi, vocals neutralitzades catala_accents_dieresi_ortografia_neutralitzacio.pdf 
                  Morfologia verbal morfologiaverbal.pdf 
                  Normes d'accentuació i dièresi IEC 03elssignesdiacritics_accentuacio_dieresi_iec.pdf 
                  Sobre ortografia i elocució elocucio_castellanos.pdf 
                  Verbs irregulars. Alternances vocàliques i consonàntiques IEC 20verbsirregulars_gramatica_iec.pdf 
      . Altres aspectes de normativa
            Materials
                  Apòstrof, contracció, etc. IEC 04lagrafiadelsmots_apostrof_contraccions_guionet_aglutinacions_iec.pdf 
                  Exercicis sobre diversos aspectes de normativa exercicis.pdf 
                  TAN/TANT DIEC tan_tant_diec2.pdf 
      . Ortotipografia
            Materials
                  Els tipus de lletra IEC 07elstipusdelletra_gramatica_provisional_iec.pdf 
      . Pronoms
            Materials
                  El pronom EN pronomen.jpg 
                  El pronom HI pronomhi.jpg 
                  Exercicis de combinació de pronoms febles combinacions_pronoms_febles.pdf 
                  Pronoms febles. Funcions funcionsdelspronomsfebles.jpg 
                  Pronoms febles. Tipus elspronoms.tipus.jpg 
      . Lèxic
            Materials
                  Diferències de gènere català-castellà i exercicis de gènere i nombre diferenciesdegenerecatala-castella.pdf 
                  Exercicis de precisió lèxica I lexic_precisio.pdf 
      . Programa de Llengua Catalana
            Materials
                  Programa de Llengua Catalana programa_llengua_ca_20112012.pdf 
      . Solucionari d'exercicis
            Materials
                  Solucions dels exercicis de precisió lèxica I lexic_precisio_solucions.pdf 
                  Solucions dels fragments de Josep Pla per accentuar joseppla_fragments_accentuacio_dieresi_solucions.pdf 

Tema  Llengua Castellana
      .1 Tema1-4

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0.8
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació és continuada i inclou examen final.

 

MÒDULO 1: LLENGUA CASTELLANA

Lliurament d'exercicis al final de cada sessió: 40%

Examen final: 50%

Lectures obligatòries: 10%

  • Menéndez, R. (2007). La ofensa. Barcelona: Seix Barral.

Per superar l'assignatura és imprescindible aprovar l'examen final. 

En cas de 2a i 3a convocatòria, es realitzarà un examen de tipus pràctic i teòric.

 

MÒDUL II: LLENGUA CATALANA (1 crèdit)

Qüestionaris de llengua normativa del moodle: 30 %

Dictat: 10 %

Comentari breu d'una lectura: 10 %

Examen final: 50 %

 

Per superar l'assignatura és imprescindible aprovar l'examen final. 

En cas de 2a i 3a convocatòria, es realitzarà un examen de tipus pràctic i teòric.

 

 

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
50%
Examen parcial
5%
Focused Praxis
45%

Bibliografia i recursos

 

MÒDUL 1: LLENGUA CASTELLANA

Manual bàsico:

Ortografía de la lengua española. Real Academia Española. 1999.

Bibliografia recomenada:

Escribir sin faltas. José A. Martínez.

La cocina de la escritura, Daniel Cassany

Manual práctico de escritura académica, Estrella Montolío.

El dardo en la palabra, Fernando Lázaro Carreter

RECURSOS WEB

http://www.aplicaciones.info/ortogra/ortogra.htm

http://espanol.17style.com/

http://reglasdeortografia.com/homofonas.html

.................................................................................................................................

MÒDUL 2: LLENGUA CATALANA

Material de suport

- Gramàtica i exercicis

Castellanos, Josep Anton (1997) Quadern: normativa bàsica de la llengua catalana. Bellaterra: ICE, UAB.

Fabra, Pompeu (1981) Gramàtica catalana. Barcelona: Editorial Aqua.

–– (1956) Gramàtica catalana. Barcelona: Teide.

Ferragut, Toni; Herrero, Pere, Sarsanedas, Maria (1997) Llengua catalana: material didàctic per a cursos del nivell D. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Herrero, Pere; Valle, Maria (1997) Llengua catalana: material didàctic per a cursos del nivell C. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Institut d'Estudis Catalans. Secció Filològica (en procés d'elaboració). Gramàtica de la llengua catalana. Consultable només en línia: http://www.iec.cat/coneixement/entrada_c.asp?c_epigraf_num=22.

Milà i Llambí, Josep (1987) Els verbs catalans, conjugació. Barcelona: La Llar del Llibre.

Solà, Joan; Pujol, Josep Maria (1989) Tractat de puntuació. Barcelona: Columna.

Badia, Joan; Grifoll, Jordi (1989) Ortografia catalana. Barcelona: Teide.

Ruaix, Josep (1976) El català en fitxes, 3 vol. Moià.

Xuriguera, J.B. (1972) Els verbs catalans conjugats. Barcelona: Editorial Claret.


- Estàndard oral

Institut d'Estudis Catalans. Secció Filològica (1990; 1999). Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I: Fonètica; II: Morfologia). Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.

http://www.iec.cat/coneixement/entrada_c.asp?c_epigraf_num=23

Bau, Montserrat, et al. (1995). Curs de pronunciació. Exercicis de correcció fonètica. Terrassa: Àrtic.

Castellanos, Josep Anton (2004). Manual de pronunciació. Criteris i exercicis d’elocució. Vic: EUMO.

 

- Recursos web

Argumenta. Comunicació universitària eficaç. Universitat Autònoma de Barcelona:

http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/

Centre d’autoaprenentatge de llengües (CAL). Universitat Autònoma de Barcelona:

http://www.nestor.uab.es

Els signes de puntuació. UAB / UPC

Enciclopèdia Catalana:

http://www.enciclopedia.cat

ÉsAdir. Portal Lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals: http://esadir.cat

Gabinet de Llengua Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona: http://www.blues.uab.es/gab-llengua-catalana/

Institut d’Estudis Catalans:

http://www.iec.cat

Llengua.info. Portal de Recursos Lingüístics de la Xarxa Vives d’Universitats: http://www.llengua.info

Optimot. Portal de Consultes Lingüístiques:

http://www.optimot.gencat.cat

Servei d’autoaprenentatge de la llengua catalana (SALC). Universitat Pompeu Fabra:

http://www.upf.es/gl

Servei lingüístic de la Universitat Oberta de Catalunya:

http://www.uoc.edu/serveilinguistic/home/index.html

TERMCAT.Centre de Terminologia Catalana:

http://www.termcat.cat/neoloteca/index.html

Unitat de Català. Universitat Internacional de Catalunya:

http://www.uic.es/ca/uic-catala

- Diccionaris

Diccionari castellà-català i Diccionari català-castellà. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Diccionari català-valencià-balear Alcover-Moll: http://dcvb.iecat.net/

Diccionari de la llengua catalana (1998). Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Franquesa, M. (2002). Diccionari de sinònims. Barcelona: Pòrtic.

Ginebra, J. i A. Montserrat (1999). Diccionari d’ús dels verbs catalans. Edicions 62, Barcelona.

Institut d'Estudis Catalans (2007). Diccionari de la llengua catalana. Segona edició: http://dlc.iec.cat/.

López del Castillo, L. (ed.) (2000). Gran diccionari 62 de la llengua catalana. Edicions 62, Barcelona.

Martí i Castell, Joan; Raspall, Joana (1996). Diccionari de locucions i frases fetes. Barcelona: Ed. 62.

Paloma, David; Rico, Albert (1998). Diccionari de dubtes del català. Barcelona: Ed. 62.

Paloma, David; Rico, Albert (2000). Diccionari de pronunciació en català. Barcelona: Ed. 62.

Pey, S. (2004). Diccionari de sinònims i antònims. Barcelona: Ed. Teide.

- Bibliografia complementària

Amadeo, I., Solé, J. (2000). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Columna.

Badia, Jordi; Brugarolas, Núria; Torné, Rafel; Fargas, Xavier (1997) El llibre de la llengua catalana. Barcelona: Castellnou.

Balcells, Jordi; Coromina, Eusebi (1989). Papers de comunicació. Barcelona: Teide.

Bassols, M. Margarida; Torrent, Anna M. (1996). Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: Eumo.

Bordons, Glòria et al. (1988). Trèvol text. Barcelona: Empúries.

Cassany, D. (2000). La cuina de l'escriptura. Barcelona: Empúries, 7a reimpr.

Cassany, Daniel (2006). Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. Barcelona: Empúries.

Cassany, Daniel (20028). Descriure escriure. Barcelona: Empúries.

Cassany, Daniel (1999). Construir l'escriptura. Barcelona: Empúries.

Cassany, Daniel et al.(1991). 44 exercicis per a un curs d'expressió escrita, Barcelona, Guix.

Cassany, Daniel et al. (1987). Cop d'ull. Textos i exercicis per a la comprensió lectora i l'expressió escrita. Barcelona, Edicions 62.

Castellà, Josep Maria (2004). Oralitat i escriptura: dues cares de la complexitat en el llenguatge. Barcelona: PAM

Castellà, Josep Maria (2002). De la frase al text: teories de l’ús lingüístic. Barcelona: Empúries.

COM ensenyar català als adults, 8, (oct. 1991). Suplement: "A l'entorn de la gramàtica textual".

Conca, Maria, A. Costa, M. J. Cuenca i G. Lluch (1998). Text i gramàtica. Teoria i pràctica de la competència discursiva. Barcelona: Teide.

Coromina, Eusebi (1990). Tècniques d'escriptura. Barcelona, Teide.

Fabra, P. (1918/1933). Gramàtica catalana. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.

Hernández Guerrero, José Antonio; García Tejera, M. del Carmen (2004). El arte de hablar. Manual de Retórica Práctica y de Oratoria Moderna. Barcelona: Ariel.

Hymes, D. (1962). "The Ethonography of Speaking". Gladwin, T. i Sturtevant, W.C. (ed.). Anthropology and Human Behavior. Washington D.C.: Anthropological Society of Washington, p. 13-53. Reed. a Fishman, J. (ed.) (1968). Readings in the Sociology of Language. The Hague: Mouton, p. 99-138.

Macià, J. (1990). Lliguem mots. De la sintaxi a l'expressió. Barcelona: Teide.

Mestres, J. M.; Costa, J.; Oliva, M.; Fité, R. (1995) Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos. Barcelona: Eumo Editorial / Universitat de Barcelona / Universitat Pompeu Fabra / Associació de Mestres Rosa Sensat.

Pagès, Vicenç (1998). Un tramvia anomenat text. El plaer en l’aprenentatge de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 2002 (2a ed.)

Pujol, Josep M.; Solà, Joan (1995). Ortotipografia. Manual de l'autor, l'autoeditor i el dissenyador gràfic. Barcelona: Columna.

Rubio, J., Puigpelat, F. (2000). Com parlar bé en públic. Barcelona: Pòrtic.

Solà, J. (dir.) (2002). Gramàtica del català contemporani. 3 vol. Barcelona: Empúries.



Material didàctic

      Materials
            Casos particulars casos.pdf 
            Exercicis cuadernilloortografia.pdf 
            T2_Puntuació t2_puntuacion.pdf 
            T3_Majúscules i minúscules t3_au_mayusculas.pdf 
            T4_usos particulars t4_usosparticulares.pdf 
            Tema 1 t1_laacentuacion.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00