Assignatura

Creació Radiofònica

  • codi 12023
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Olatz LARREA - olarrea@uic.es

Horari d'atenció

Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic.

Olatz Larrea - olarrea@uic.es

Presentació

L'assignatura Creació Radiofònica (CR) és una assignatura optativa de tercer i quart curs del Grau en Comunicació Audiovisual. CR ofereix als estudiants els coneixements essencials - teòrics i pràctics -sobre els processos de creació i producció de continguts per a la ràdio.

Els coneixements i les habilitats adquirides durant el curs, corresponen als d'un perfil professional de productora / productor radiofònic: la persona responsable de la creació, la direcció i / o la realització de continguts d'àudio que tenen com a canal prioritari d'emissió la ràdio , però també els nous formats de distribució a través d'Internet.

PROFESSORA: Olatz Larrea - olarrea@uic.es

 

Requisits previs

Cap

Objectius

  • Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
  • Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà ràdio.
  • Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
  • Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
  • Entendre i dominar la tècnica de redacció per al mitjà ràdio.
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció radiofòniques a la comunicació i l'entreteniment en aquest mitjà.
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció radiofòniques a la creació i realització de productes audiovisuals i promocionals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneixeran els processos psicològics presents en els individus, els grups socials i la gran societat. Així mateix seran capaços de gestionar aquelles situacions de la seva tasca professional en què el factor humà és dominant.
2. Tenen els coneixements necessaris per treballar en una empresa de comunicació que com a tal empresa està fortament condicionada per dinàmiques i exigències econòmic-empresarials.
3. Estaran il·lustrats en els diferents corrents de pensament ètic i en una millor disposició d'afrontar amb autonomia i responsabilitat els diferents problemes ètics que les professió tard o d'hora planteja.
4. Dominaran les diferents formes expressives que els mitjans -clàssics i emergents- ofereixen.
5. Seran capaços de coordinar i fomentar la participació constructiva del públic per aconseguir que l'anomenat periodisme participatiu sigui realment periodisme i realment participatiu.
6. Sabran gestionar i interpretar estudis de viabilitat de projectes comunicatius. Alhora hauran adquirit com un dels punts bàsics de la seva perspectiva professional el coneixement i atenció de les audiències.

Continguts

1. La ràdio com a mitjà de comunicació.

2. El guió radiofònic.

3. El llenguatge radiofònic. 

4. La locució publicitaria

5. Espai, temps i ritme. 

6. El muntatge. 

7. Els formats audiovisuals en ràdio

8. El sector i la indústria radiofònica.  

9. Transmedia: distribució i noves plataformes

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
0.5
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,8
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0,5
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1,2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

    •Pràctica de producció I..……… 20% •Pràctica de producció secció 30% •Producció y realització d'un programa Pilot complet…… 40% • Seguiment (Pràctiqus semanals y participació)  …….………………………10%

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFÍA:

Beck, A., (1997) Radio Acting. A. & C. Blavk, London.

Camacho, L., (2007) El radioarte. Un género sin fronteras. Trillas. México.

Comas, E., (2010)  La Ràdio en essència: els sons de la realitat a la ràdio informativa. Ara Llibres; Edición: 1.

Rodero, E., (2005) Producción Radiofónica .Madrid, España: Cátedra

Rodero, E., (2010) Ficción Radiofónica. Instituto de Radio y Televisión, IORTV.

Stanivslaski (1997) La construccioón del personaje. Alianza. Barcelona.

Tobías, R.B., (1999) El guión y la trama. Fundamentos de la escritura dramática audiovisual. Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid. 

Volpini, F., (1995) Diseño de programas de radio. Guiones, Géneros y Fórmulas. Paidos Ibérica.

RECURSOS:

BBC Training: ràdio

http://www.bbctraining.com/radio.asp

Comunidad de Podcasters

http://www.podcatala.org/

http://podcastellano.com/

Portal lingüístico "Es a dir!" (locuciones)

http://esadir.cat

 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00