Creació Radiofònica
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dra. Olatz LARREA - olarrea@uic.es
Horari d'atenció
Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic.
Olatz Larrea - olarrea@uic.es
L'assignatura Creació Radiofònica (CR) és una assignatura optativa de tercer i quart curs del Grau en Comunicació Audiovisual. CR ofereix als estudiants els coneixements essencials - teòrics i pràctics -sobre els processos de creació i producció de continguts per a la ràdio.
Els coneixements i les habilitats adquirides durant el curs, corresponen als d'un perfil professional de productora / productor radiofònic: la persona responsable de la creació, la direcció i / o la realització de continguts d'àudio que tenen com a canal prioritari d'emissió la ràdio , però també els nous formats de distribució a través d'Internet.
PROFESSORA: Olatz Larrea - olarrea@uic.es
Cap
1. Coneixeran els processos psicològics presents en els individus, els grups socials i la gran societat. Així mateix seran capaços de gestionar aquelles situacions de la seva tasca professional en què el factor humà és dominant.
2. Tenen els coneixements necessaris per treballar en una empresa de comunicació que com a tal empresa està fortament condicionada per dinàmiques i exigències econòmic-empresarials.
3. Estaran il·lustrats en els diferents corrents de pensament ètic i en una millor disposició d'afrontar amb autonomia i responsabilitat els diferents problemes ètics que les professió tard o d'hora planteja.
4. Dominaran les diferents formes expressives que els mitjans -clàssics i emergents- ofereixen.
5. Seran capaços de coordinar i fomentar la participació constructiva del públic per aconseguir que l'anomenat periodisme participatiu sigui realment periodisme i realment participatiu.
6. Sabran gestionar i interpretar estudis de viabilitat de projectes comunicatius. Alhora hauran adquirit com un dels punts bàsics de la seva perspectiva professional el coneixement i atenció de les audiències.
1. La ràdio com a mitjà de comunicació.
2. El guió radiofònic.
3. El llenguatge radiofònic.
4. La locució publicitaria
5. Espai, temps i ritme.
6. El muntatge.
7. Els formats audiovisuals en ràdio
8. El sector i la indústria radiofònica.
9. Transmedia: distribució i noves plataformes
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 0.5 |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,8 |
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 0,5 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1,2 |
BIBLIOGRAFÍA:
Beck, A., (1997) Radio Acting. A. & C. Blavk, London.
Camacho, L., (2007) El radioarte. Un género sin fronteras. Trillas. México.
Comas, E., (2010) La Ràdio en essència: els sons de la realitat a la ràdio informativa. Ara Llibres; Edición: 1.
Rodero, E., (2005) Producción Radiofónica .Madrid, España: Cátedra
Rodero, E., (2010) Ficción Radiofónica. Instituto de Radio y Televisión, IORTV.
Stanivslaski (1997) La construccioón del personaje. Alianza. Barcelona.
Tobías, R.B., (1999) El guión y la trama. Fundamentos de la escritura dramática audiovisual. Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid.
Volpini, F., (1995) Diseño de programas de radio. Guiones, Géneros y Fórmulas. Paidos Ibérica.
RECURSOS:
BBC Training: ràdio
http://www.bbctraining.com/radio.asp
Comunidad de Podcasters
http://www.podcatala.org/
http://podcastellano.com/
Portal lingüístico "Es a dir!" (locuciones)
http://esadir.cat