Assignatura
Creació Radiofònica
- codi 12023
- curs 3
- període Semestre 1
- tipus OB
- credits 3
Llengua d'impartició principal: castellà
Professorat
Presentació
En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la
crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions
possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
Com qualsevol altre mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús dels recursos propis del mitjà. L'assignatura de Ràdio submergeix de ple als alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica publicitària.
Al llarg del curs, els alumnes aprendran a escriure i a produir diferents formats i es convertiran en professionals 360 graus: en creatius, guionistes, productors, tècnics de so i en locutors.
Requisits previs
Aquesta assignatura no té requisits previs.
Objectius
- Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
- Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà radiofònic.
- Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
- Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
- Entendre i dominar la redacció per a la ràdio.
- Aplicar el coneixement de la locució i la redacció radiofòniques a la comunicació persuasiva en aquest mitjà.
- Aplicar el coneixement de la locució i la redacció radiofòniques a la creació i realització de productes publicitaris i promocionals.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques
)
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
- 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
- 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
- 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
- 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
- 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
- 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
- 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
- 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
- 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
- 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació
) i el so
- 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
- 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
- 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En finalitzar l'assignatura, els alumnes seran capaços de:
- Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic i de combinar-los.
- Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà radiofònic.
- Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.
- Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.
- Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat radiofònica.
Continguts
- L'estudi d'enregistrament
- L'Edició sonora
- Cerca de música i efectes de so
- La locució professional
- Exercicis per a millorar locució
- Pràctica 1. Font Vella Vaig levitar (individual)
- Pràctica 2. Boxing Fight Night (parelles)
- Pràctica 3. Mercedes Benz (versions)
- Creació sonora
- Pràctica 4. Volvo V40 (adaptació)
- Pràctica 5. Les vides d'Ana (ideació)
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Classes Magistrals. En les classes magistrals, el professor, no sols transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
- Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per a aconseguir els objectius fixats.
- Focused Praxi. Lliurament periòdic d'exercicis per a aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies.
- Classes Magistrals. En les classes magistrals, el professor, no sols transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Actitud (10%)
- Pràctiques (50%)
- Examen final (40%)
Altres convocatòries: 100% examen final.
Bibliografia i recursos
- Abad, Federico. (2012). ¿DO RE QUÉ? Guía práctica de iniciación al lenguaje musical. Berenice Manuales.
- Alonso González, Carmen María. (2004). El canto de las sirenas: comunicación y persuasión en la publicidad radiofónica. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia.
- Balsebre, Armand. (2004). El lenguaje radiofónico. Madrid: Cátedra.
- Betés Rodríguez, Kety. (2002). El sonido de la persuasión. Relatos publicitarios en la radio. Valencia: Universidad Cardenal Herrera-CEU.
- Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010). Aula de locución. Madrid: Cátedra.
- Blanco, I., Fernández Martínez, P. (coordinadores) (2004). El lenguaje radiofónico: la comunicación oral. Madrid: Fragua.
- Gallego, J. Ignacio. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: UOC.
- Gutiérrez García, María; Perona Páez, Juan José (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
- Labrada, Jerónimo. (2009). El sentido del sonido: la expresión sonora en el medio audiovisual. Barcelona: Alba.
- Martí Martí, Josep M. (2016). 51 ideas para hacer buena radio. Barcelona: UOC.
- Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y López Vidales, Nereida (editores). (2011). Radio 3.0: una nueva radio para una nueva era: la democratización de los contenidos. Madrid: Fragua.
- Rodero, Emma. (2011). Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis.
- Rodero, Emma. (2005). Producción radiofónica. Madrid: Cátedra.
- Rodero, Emma. (2003). Locución radiofónica, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
- Soengas, X. y Rodero, E. (2010). Ficción radiofónica: cómo contar una historia en la radio, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
- Vidal Mestre, Montse. (2018). Branding sonoro: Sonokey: el método de impulso emocional y mnemotécnico para las marcas. Barcelona: UOC.