Assignatura

Creació Radiofònica

  • codi 12023
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Montserrat VIDAL - mvidalm@uic.es

Horari d'atenció

Per a qualsevol dubte podeu contactar amb mi mitjançant el meu correu electrònic.

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Com qualsevol altre mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús dels recursos propis del mitjà. L'assignatura de Ràdio submergeix de ple als alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica publicitària.
Al llarg del curs, els alumnes aprendran a escriure i a produir diferents formats i es convertiran en professionals 360 graus: en creatius, guionistes, productors, tècnics de so i en locutors.

Requisits previs

Aquesta assignatura no té requisits previs.

Objectius

  • Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
  • Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà radiofònic.
  • Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
  • Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
  • Entendre i dominar la redacció per a la ràdio.
  • Aplicar el coneixement de la locució i la redacció radiofòniques a la comunicació persuasiva en aquest mitjà.
  • Aplicar el coneixement de la locució i la redacció radiofòniques a la creació i realització de productes publicitaris i promocionals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

  • Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic i de combinar-los.
  • Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà radiofònic.
  • Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.
  • Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.
  • Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat radiofònica.

Continguts

  • L'estudi d'enregistrament
  • L'Edició sonora
    • Cerca de música i efectes de so
  • La locució professional
    • Exercicis per a millorar locució
    • Pràctica 1. Font Vella Vaig levitar (individual)
    • Pràctica 2. Boxing Fight Night (parelles)
    • Pràctica 3. Mercedes Benz (versions)
  • Creació sonora
    • Pràctica 4. Volvo V40 (adaptació)
    • Pràctica 5. Les vides d'Ana (ideació)

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classes Magistrals. En les classes magistrals, el professor, no sols transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
  • Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per a aconseguir els objectius fixats.
  • Focused Praxi. Lliurament periòdic d'exercicis per a aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies.
  • Classes Magistrals. En les classes magistrals, el professor, no sols transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Actitud (10%)
  • Pràctiques (50%) 
  • Examen final (40%)

Altres convocatòries: 100% examen final.

Bibliografia i recursos

  • Abad, Federico. (2012). ¿DO RE QUÉ? Guía práctica de iniciación al lenguaje musical. Berenice Manuales. 
  • Alonso González, Carmen María. (2004). El canto de las sirenas: comunicación y persuasión en la publicidad radiofónica. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia.
  • Balsebre, Armand. (2004). El lenguaje radiofónico. Madrid: Cátedra.
  • Betés Rodríguez, Kety. (2002). El sonido de la persuasión. Relatos publicitarios en la radio. Valencia: Universidad Cardenal Herrera-CEU.
  • Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010). Aula de locución. Madrid: Cátedra.
  • Blanco, I., Fernández Martínez, P. (coordinadores) (2004). El lenguaje radiofónico: la comunicación oral. Madrid: Fragua.
  • Gallego, J. Ignacio. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: UOC.
  • Gutiérrez García, María; Perona Páez, Juan José (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
  • Labrada, Jerónimo. (2009). El sentido del sonido: la expresión sonora en el medio audiovisual. Barcelona: Alba.
  • Martí Martí, Josep M. (2016). 51 ideas para hacer buena radio. Barcelona: UOC.
  • Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y López Vidales, Nereida  (editores). (2011). Radio 3.0: una nueva radio para una nueva era: la democratización de los contenidos. Madrid: Fragua.
  • Rodero, Emma. (2011). Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis.
  • Rodero, Emma. (2005). Producción radiofónica. Madrid: Cátedra.
  • Rodero, Emma. (2003). Locución radiofónica, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Soengas, X. y Rodero, E. (2010). Ficción radiofónica: cómo contar una historia en la radio, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Vidal Mestre, Montse. (2018). Branding sonoro: Sonokey: el método de impulso emocional y mnemotécnico para las marcas. Barcelona: UOC. 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00