Assignatura

Documental

  • codi 12024
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: anglès

Professorat

Responsable

Dr. Marta PIÑOL - mpinol@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita previa a través del correo electrónico: aalbacete@uic.es

Amb cita prèvia a través del correu electrònic: mpinol@uic.es

10-15 minuts després de la finalització de las classes presencials.

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Els inicis del cinema, a finals del segle XIX, tenien com a objectiu principal filmar la realitat. Al llarg del segle XX, no obstant això, aquesta tasca l'assumeix preferentment el gènere documental, que s'ocupa de donar un tractament narratiu i ordenat a la realitat que ens envolta. Els periodistes televisius van rebatejar aquest gènere denominant-li reportatge. A partir de la progressiva implantació en la petita pantalla, el documental va quedar relegat a un gènere divulgatiu i informatiu on les formes i la creativitat quedaven en un segon terme. En els últims 30 anys, no obstant això, el documental s'expandeix cap a noves vies d'expressió i nous públics, convertint-se en un gènere emergent que tracta de forma creativa la realitat.

Requisits previs

No requereix requisits previs.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és apropar als alumnes al gènere documental, des dels seus inicis fins als nostres dies. Analitzar l'evolució de la producció al llarg del temps i fer un recorregut a través de les adaptacions tecnològiques i de format que han sorgit fins al segle XXI. De manera paral·lela, també es crearà un taller de creació audiovisual on els alumnes hauran d'elaborar un documental i un laboratori amb un exercici d'assaig. L'objectiu d'aquestes pràctiques serà fer veure als alumnes que el llenguatge audiovisual adquireix nous valors i significats. I que aquesta manera de comunicar-se pot ser una via molt creativa de representar el món que ens envolta.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Conèixer l'evolució del documental des dels seus inicis als nostres dies.

Crear tallers de creació on els alumnes elaborin els seus exercicis, i d'aquesta manera desenvolupar una mirada personal a través de les tècniques documentals.

Conèixer a partir de l'anàlisi de documentals i llargmetratges propis la realitat del món documental des de diversos punts de vista.

Conèixer la diversitat i les diferents possibilitats creatives que ens proposen els documentals contemporanis.

Continguts

1 - Els fonaments del cinema de No Ficció (20s - 40s)

  • Dziga Vertov  “El manifest del Cinema Ull”
  • Jean Vigo “El Punt de vista documentat”
  • Robert Flaherty “La posada en escena documental”
  • John Grierson “El documental expositiu”
  • Els orígens del cinema de no ficció a l’Estat espanyol
  • Luis Buñuel i Las Hurdes, tierra sin pan
  • Val del Omar i el cinema com a poesia

2 - La recerca de la realitat

Noves tècniques, noves estètiques (50s 60s)

  • H.C.Bresson, La Captura intuïtiva (Images a la Sauvette - 1952)
  • La teoria del Cinema Directe
  • La teoria del Cinema Observacional
  • La teoria del Cinema Participatiu
  • Jean Rouch, del Cinéma Vérité a les Etnoficcions
  • Les càmeres pel canvi social (Estat espanyol)
  • Les perifèries de Llorenç Soler, Basilio Martín Patino i Jacinto Esteva
  • El tàndem José Luis López Linares i Javier Rioyo
  • Sota la llum de Víctor Erice: El sol del membrillo
  • Els marges segons Ricardo Íscar
  • El documental en construcció: José Luis Guerin
  • Passat, present i futur: Ariadna Pujol, Carla Subirana, Mercedes Álvarez

3 - Neo-documentals i cinema de no-ficció

  • L’assaig fílmic
  • El cinema autor referencial (diaris, cine epistolar, autobiogràfic)
  • El documental performatiu
  • El cinema experimental
  • El Documental no narratiu
  • De fora cap a dins: Joaquim Jordà
  • La llegenda de la no ficció: Isaki Lacuesta
  • El record i el diari
  • Diàlegs sobre la representació del passat
  • Memòries, veus i figures: María Ruido, León Siminiani, Oliver Laxe
  • Revisions i renovacions: Los Hijos

4 - Revisió de conceptes

  • Ficció, Documental, Reportatge, ¿Què és un Documental?
  • La objectivitat en qüestió
  • Redefinint la idea de Realitat. ¿Tot és ficció?
  • Realisme i versemblança
  • Cultura i Simulacre. La construcció de la Hiperrealitat

 5 - El cineasta com Autor

  • Ètica i estètica al cinema documental
  • Ciència, art i filosofia (quin és el seu paper en el cinema de no-ficció)
  • Diferents paradigmes (Clàssic, Modern y Contemporani)
  • Tendències del documental Contemporani
  • Distanciament crític

6 - Tècnica de No-Ficció

  • Posada en escena, situació, conversació, diàleg i discussió
  • Avaluació de la idea per un documental
  • El conflicte al documental
  • Control i Atzar
  • Narrativa de ficció vs Narrativa de no-ficció
  • Hibridacions
  • Confiança i límits
  • El paper de la poètica en el documental

 7 - Seminari sobre els projectes a realitzar

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

17% Classes Magistrals  17% Workshop 33% Coaching 33% Focus Praxis

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1
Workshops: tallers avançats, intensius, de major durada, dirigits per professors i/o professionals estrangers, en els quals l'idioma utilitzat és l'anglès. Culminen en un producte professional o semiprofessional produït també en llengua anglesa.
1
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
2
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

50% Projectes i exercicis pràctics

30% Nota individual: actitud, iniciativa, habilitats tècniques, creativitat i treball en equip.

20% Avaluació continuada.

El professor es reserva el dret a suspendre a l'alumne el resultat del projecte audiovisual en cas de no complir uns mínims d'assistència, iniciativa i participació durant el procés.

* Els alumnes que es presentin a la segona convocatòria hauran de realitzar el 100% dels exercicis i l'examen escrit.


Bibliografia i recursos

BORDWELL, D. (1996): La narración en el cine de ficción. Barcelona, Paidós.

ROUCH, J. (1979) «La camera et les hommes» en FRANCE, C. de, Pour une anthropologie visuelle. 

AUMONT, J. y otros (1995): Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona, Paidós.

BALLÓ, J. y PÉREZ, J. (1997): La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine. Barcelona, Anagrama.

BAZIN, A. (1991): ¿Qué es el cine?. Madrid, Rialp.

BURH, N. (1987): El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid, Cátedra.

CHION M.  (1990): Cómo se escribe un guión. Madrid, Cátedra.

CHION M.  (2004) La voz en el cine. Madrid: Cátedra.

EISENSTEIN, S. M. (1987): La forma del cine. Madrid, Cátedra.

GUBERN, R.: (1995): Historia del Cine. Barcelona, Lumen.

PUDOVKIN, V. (1957): Lecciones de cinematografía. Madrid, Rialp.

TARKOVSKI, A. (1991): Esculpir en el tiempo. Madrid, Rialp.

VERTOV, D. (1974): El cine ojo. Madrid, Fundamentos.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00