Assignatura

Història del Cinema

  • codi 12025
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dra. Rebeca PARDO - rpardo@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia a través del correu electrònic.

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Història del cinema és una assignatura obligatòria de 3 crèdits ECTS que s'imparteix en el primer semestre del tercer curs del grau en Comunicació Audiovisual.

L'objectiu de l'assignatura és que l'alumne conegui la història, l'evolució i les grans transformacions tècniques i artístiques que ha experimentat el mitjà cinematogràfic des del seu naixement fins a l'actualitat. El temari està estructurat en grans blocs conceptuals que tracen un recorregut cronològic i estilístic per les formes de representació, moviments, escoles, períodes i tendències expressives de la Història del cinema. A més, l'alumne haurà de ser capaç de reflexionar sobre cadascuna d'aquestes grans formes d'expressió, relacionant i comparant autors i pel·lícules entre si, mitjançant l'escriptura d'un assaig i la discussió conjunta i l'anàlisi de fragments de pel·lícules a classe. L'assignatura persegueix en última instància dotar a l'alumne d'una sòlida base teòrica que, a més d'incorporar-se al seu bagatge de coneixements, pugui contribuir significativament al posterior desenvolupament de la seva professió incorporant referents valuosos i estimulant la creació de noves idees.

 

Requisits previs

Els requeriments previs no són necessaris.

Objectius

Els principals objectius de l'assignatura són:

- Proporcionar una visió àmplia, documentada i profunda dels grans esdeveniments de la Història del cinema.

- Estimular l'interès per revisar el cinema d'èpoques anteriors i fomentar l'esperit crític i el exercici  analític entre diferents formes d'entendre el cinema.

- Afermar el coneixement teòric del cinema i la seva interrelació amb altres àrees de la cultura i formes d'expressió artístiques.

- Fomentar el debat i l'anàlisi de pel·lícules i fragments des de diferents perspectives: llenguatge cinematogràfic, història, expressió artística i tècnica.

- Contribuir a desenvolupar la capacitat reflexiva de l'alumne, la seva capacitat d'abstracció, conceptualització i expressió mitjançant la intervenció en classe i l'escriptura d'un assaig acadèmic.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

   En finalitzar l'assignatura, els alumnes estaran capacitats per a:


- Tenir una visió global i documentada de la Història del cinema.

- Reconèixer a quina forma de representació, escola, moviment o període pertany qualsevol pel·lícula.

- Identificar els autors, pel·lícules principals i trets estilístics del cinema primitiu, el classicisme cinematogràfic, les avantguardes, la modernitat i la postmodernidad.

- Manejar referents més enllà de l'actualitat en l'exercici de treballs creatius o professionals.

- Reflexionar críticament sobre la informació rebuda i formular hipòtesi i comparacions a partir de pel·lícules, autors o moviments.

Continguts

 Tema 1: Els modes de representació cinematogràfics al llarg de la Història. La invenció del cinema i l’obra dels pioners. El pas del Cinema Primitiu al Cinema Narratiu.

Tema 2: Els orígens del cinema narratiu nord-americà i europeu (França, Itàlia i els països nòrdics). La generació nord-americana del cinema mut.

Tema 3: El naixement de les Avantguardes. Cinema impressionista, futurista, abstracta, cubista, surrealista i dadà.

Tema 4: L'Expressionisme Alemany: caligarismes, kammerspiel films i Nova Objectivitat.

Tema 5: El Cinema Soviètic. El cinema-ull. El muntatge d’atraccions de Serguei M. Eisenstein.

Tema 6: Els directors del Cinema Clàssic nord-americà. La primera generació del cinema sonor. El cinema del New Deal.

Tema 7:La generació “perduda”. La generació “de la violència” i “de la televisió”.

Tema 8: El sorgiment del Neorealisme.  Els grans directors italians. El cinema nuovo.

Tema 9: El Cinema Modern. La Nouvelle Vague: una certa tendència del cinema francès. La ruptura amb el cinema de qualité.

Tema 10: Modernitat nord-americana: El cinema underground i l’escola de Nova York. Els cineastes del New Hollywood.

Tema 11: El cinema de la Postmodernitat. Revisió del concepte d’autoria, barroquisme visual i cinema digital.

Tema 12: Altres cultures cinematogràfiques: Àsia, Àfrica, Amèrica Llatina...

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els continguts es desenvoluparan a través d'activitats que permetran una avaluació continuada.

- Sessions teòric-pràctiques: En aquestes sessions (20 hores) s’analitzaran els principals modes de representació, moviments i tendències cinematogràfics que componen el temari. Entre tots tractarem de copsar les línies mestres de  cadascuna de les estètiques a estudiar i a continuació l’analitzarem més a fons treballant amb fragments de pel·lícules.

- Les sessions teòriques i de debat es complementaran amb una tasca individual per part de l’alumne de preparació de cada classe, amb la lectura de i reflexió sobre una selecció de textos suggerits pel professor.

- Alhora, l’alumne escollirà un dels manuals d’Història del Cinema de la Bibliografia essencial com a lectura obligatòria. El coneixement dels continguts del llibre serà fonamental per a la preparació de l’assaig obligatori i l’examen.

- Per últim, l’alumne haurà de visionar una breu llista de pel·lícules que seran objecte dels anàlisis i debats a classe, i que també formaran part dels continguts avaluats a l’examen (10 hores).

- Al llarg del període lectiu, el professor inclourà habitualment a la intranet recomanacions d’enllaços a continguts web (articles, visionats, blocs, etc.) o arxius amb continguts addicionals.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

- 30%: Examen final. La nota mínima per fer nota mitjana amb la resta de el curs és un 4. Amb una nota inferior a 4 en l'examen final, la nota final de el curs no podrà ser superior a 4.

- 30%: Assaig de reflexió i anàlisi entorn un moviment o període a escollir de la Història del cinema. El tema del treball, l’enfocament i la metodologia d’investigació del mateix hauran de ser pactats prèviament amb la professora abans del 16 de novembre.

- 20%: nota de participació a classe sobre els textos i debats ... Es pot participar per grups de fins a 4 persones.

- 20% comentari de pel·lícules a classe. Presentació a classe d'una pel·lícula (grups de màxim 4 persones).

 

Les presentacions i comentaris podran presentar-se, també, en forma de vídeos, com si d'un programa de tv es tractés.

 

Bibliografia i recursos

Bibliografia

Bibliografía essencial

BURCH, Noel. El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra, 2006.

COUSINS, Mark. Historia del cine. Barcelona: Blume, 2011.

GUBERN, Román. Historia del cine. Barcelona: Lumen, 2006.

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis. Historia del cine. Madrid: Alianza editorial, 2002.

 

Bibliografia recomanada

AA. DD. El cine americano actual. Madrid: Cahiers du cinéma-Ediciones JC, 1995.

ALLEN, Robert C. - GOMERY, Douglas. Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós, 1995.

ARANDA, Daniel – ESQUIROL, Meritxell –SÁNCHEZ-NAVARRO, Jordi (eds.) Puntos de vista. Una mirada poliédrica a la historia del cine. Barcelona: UOC, 2009.

ALTMAN, Rick. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.

ALTMAN, Rick. Film/Genre. Londres: BFI Publishing, 1999.

AUMONT, J. y Marie, M. Análisis del film. Barcelona: Paidós, 1990.

BAECQUE, Antoine de. (ed.) Avatares de una cinefilia. Barcelona: Paidós, 2005.

BALIO, Tino. (ed) The American Film Industry. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.

BENET, Vicente. Un siglo en sombras. Introducción a la historia y estética del cine. València: Ed. de la Mirada, 1999.

BISKIND, Peter. Moteros tranquilos, toros salvajes. La generación que cambió Hollywood. Barcelona: Anagrama, 1998.

BORDWELL, D.; THOMPSON, K. El arte cinematográfico: una introducción. Barcelona: Paidós, 1995.

BORDWELL, D. On the History of Films Style. Nueva York: Harvard University Press, 1997.

BRESSON, Robert. Notas sobre el cinematógrafo. Madrid: Ardora, 2007.

CASETTI, Francesco. Teorías del cine. Barcelona: Paidós, 2002.

CAVELL, Stanley. Más allá de las lágrimas. Madrid: Antonio Machado Libros, 2009.

COOK, David A. A History of Narrative Film. Nueva York: W. W. Norton & Co. Ltd., 1996. 

DELEUZE, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1986.

DELEUZE, Gilles. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1986.

FONT, Domènec. Paisajes de la Modernidad. Cine europeo, 1960-1980. Barcelona: Paidós, 2002.

KRAKAUER, Siegfried. De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós, 1985.

RANCIÈRE, Jacques. La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine. Barcelona: Paidós, 2005.

ROSENBAUM, Jonathan. Essential Cinema. On the Necessity of Film Canons . Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2004.

ROSENBAUM, Jonathan. Goodbye Cinema, Hello Cinephilia: Film Culture in Transition. Chicago: University of Chicago Press, 2010.

STAM, Robert. Teorías del cine. Una introducción. Barcelona: Paidós, 2000.

 

Filmografia

Cada sessió la professora proposarà una sèrie de visionats obligatoris, que també formaran part dels continguts de l’examen. També facilitarà una extensa llista de pel·lícules de visionat recomanat.

Material didàctic

      Materials
            Llistat de pel·lícules lista_peliculas_comentar_clase.pdf 
      Webs d'interès
            Cine Archivo http://cinearchivo.net/site/index.asp 
            Contrapicado http://contrapicado.net/ 
            Miradas de cine http://miradasdecine.es/ 
            Senses of cinema http://sensesofcinema.com/ 
            Transit, cine y otros desvíos http://cinentransit.com/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00