Assignatura

Programació Televisiva

  • codi 12026
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Lc. Patricio SÁNCHEZ - psanchez@uic.es

Horari d'atenció

Cita prèvia amb el professor

psanchez@uic.es

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

L'assignatura preten donar les eines per al coneixement del mesuratge d'audiències com a element fonamental per l'estudi del mercat audiovisual: tant des de l'àmbit dels mitjans tradicionals com després de la disrupció digital. 

Requisits previs

No són necessaris requisits previs.

Objectius

L'alumne acabarà entenent com funcionen els mecanismes de mesura del sector audiovisual i les seves aplicancions tant en el mercat primari com en el mercat secundari. Al llarg del curs s'anirà avaluant la praxi programàtica que genera aquest anàlisi de les audiències i la nova dimensió que suposa la disrupció digital en aquest àmbit.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Obtindran els coneixements necessaris per treballar en una empresa de comunicació, entenent els condicionants que suposen en la presa de decisions editorials les dinàmiques del mercat i les seves exigències econòmico-empresarials.
  2. Sabran gestionar i interpretar estudis de viabilitat de projectes comunicatius. Alhora hauran adquirit com un dels punts bàsics de la seva perspectiva professional el coneixement i atenció de les audiències.

Continguts

    Mòdul I: Audiències de ràdio i programació
  • EGM Radio XXI. Característiques tècniques. 
  • Models de programació tradicionals: formats de ràdio generalista i ràdio temàtica. 
  • Visió general de l'evolució del mercat de les audiències segons formats
  • Caracterització del mercat estatal i el mercat català.
  • Disrupció digital. Noves plataformes, noves audiències.
  • La tasca de programació en ràdio: decisions qualitatives, eines quantitatives
 Mòdul II: Anàlisi i programació.  

•    Metodologies per a la mesura i anàlisi d'audiències

•    Anàlisi d’audiències de televisió i estratègies de programació televisiva

•    Audiències digitals: sistemes de mesura, anàlisi i optimització

•    Audiències socials

•    Audiències cross-mèdia

•    Analítica editorial

•    Mesura i anàlisi de continguts audiovisuals

   


Tema  Dades d'audiència ràdio
      Materials
            EGM Catalunya Programes segona onada 2016 programasradiocatalunya162.xls 
            EGM Catalunya segona onada 2016 avancecatalunya162.xls 
            EGM Espanya segona onada 2016 resumenegm2ola2016.pdf 
            Graelles ràdios generalistes parrilladegeneralistas2016-2017.xlsx 
            Graelles ràdios temàtiques parrillasdetematicas2016-2017.xlsx 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.4
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0.9
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.8
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0.2
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC.
0.2
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0.6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades amb anterioritat. Amb l'objecte d'avaluar la seva consecució, s'estableixen els següents criteris:

  • Examen sobre els continguts teòrics i bibliografia (50% de la nota final)
  • Activitats pràctiques (50% de la nota final)

Cal aprovar les dues parts per fer la mitjana. Quant a la segona convocatòria, de la mateixa manera regeix el percentatge del 50% pràctiques i 50% examen. Cal tornar a presentar les pràctiques suspeses.

En funció de la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una part de revisió ortogràfica. Caldrà aprovar aquest nivell per poder passar l'examen o la pràctica corresponent.

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
50
Pràctiques
25

Bibliografia i recursos

Pendent de publicació

Material didàctic

      Materials
            A Avaluació contínua ràdio comparativa mercats 2006 2016 Catalunya Espanya aavaluaciocontinuaaprogramacio.comparativaaudiencies2006-2016catalunyaespanya.docx 
            B Avaluació contínua detecció oportunitat bavaluacioprogramacio.docx 
            C Avaluació contínua pràctica final ràdio avaluaciocontinuaprogramaciopracticafinalradio.docx 
            La radio de formato musical laradiodeformatomusical_moreno_elsa.pdf 
            La ràdio, model de negoci en transició laradio,modeldenegocientransicio.q41_marti_et_al_ca.pdf 
            MARTI, JM. Programació radiofònica programacionradiofonicajmmarti.pdf 
      Webs d'interès
            AIMC Resumen General http://www.aimc.es/-Datos-EGM-Resumen-General-.html 
            Característiques sociodemogràfiques Catalunya Idescat https://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=195 
            IAB Estudio Audio Online 2017 http://www.amic.media/media/files/file_352_1148.pdf 
            Informe radios y redes sociales 2016 http://www.servimedia.es/Documentos/2016-ESTUDIO-Medios_RRSociales_Servimdia-V3.pdf 
            La radio de las nuevas generaciones de jóvenes españoles http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/13516/12104 
            La radio en España 2016. Anuario SGAE http://www.anuariossgae.com/anuario2016/anuariopdfs/08_RADIO.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00