Assignatura

Distribució Audiovisual

  • codi 12028
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Carlota CASO - ccaso@uic.es

Horari d'atenció

Disponibilitat absoluta

Per concertar una tutoria contactar via correu electrònic: 

Carlota Caso Sarabia

ccaso@uic.es

Presentació

El món de la Distribució Audiovisual està vivint un moment excepcional. Els canvis en les diverses formes de consum ens porten per necessitat a haver d'analitzar en profunditat les entranyes de l'estructura empresarial audiovisual actual (en un sentit genèric i global), tant en l'àmbit cinematogràfic com en l'àmbit televisiu. 

El pas del món analògic al digital ha produït importants canvis en la forma de difondre el producte audiovisual, així com la necessitat de parlar de les diverses finestres d'explotació ha passat a ser de vital rellevància.

La irrupció de noves formes de consum i mutacions diverses en la manera en què -en tant que consumidors- ens relacionem amb els continguts (el cas VOD per exemple) comporta que en l'àmbit acadèmic calgui fer diverses reflexions sobre cap a on s'encamina la Distribució i quines portes s'obren (i quines es tanquen) en aquest context concret. 

En aquesta assignatura tractem totes les variables que estan en joc en aquest panorama específic: anàlisi del funcionament de la Distribució audiovisual, anàlisi dels processos de promoció d'un film -des d'una perspectiva analítica-, la cerca del públic objectiu d'un producte, l'anàlisi en profunditat del procés de difusió a l'estranger i les possibilitats comercials d'un producte (l'anomenada Venda Internacional i Circuits de Festivals dins i fora del país d'origen del producte), a més a més de l'anàlisi específic sobre el complex món de la Distribució a Televisió.

L'essència de l'assignatura és que l'alumne s'apropi a la Industria real i tingui una mirada realista cap als canvis que està patint, a més a més de ser capaç de desenvolupar, al finalitzar l'assignatura, un pla de Distribució dels seus propis productes audiovisuals, o bé d'altres engendrats a companyies de les quals l'alumne hi formi part en un futur. 

Requisits previs

El requisit únic i primordial d'aquesta assignatura és tenir un coneixement global sobre el Sector Audiovisual, així com haver adquirit al llarg del Grau un background dels productes que s'estan desenvolupament al mercat, no només a nivell de continguts, sinó també a nivell de formats. 

Addicionalment, es demanarà a l'alumne/a un alt nivell de participació a classe i capacitat analítica davant de qualsevol Case Study que actui com a objecte de reflexió i estudi. 

 

Objectius

1.- Que l’alumne/a arribi a tenir un coneixement ampli sobre el món de la

Distribució a escala nacional, internacional, tant en l'àmbit televisiu com cinematogràfic. 

 

2.- Que l’alumne/a sigui capaç -al finalitzar l’assignatura- de poder crear un Pla

de Màrqueting/Dufusió en la seva fase analítica aplicat a un producte audiovisual, d’acord amb la gènesi

d’aquest. 

 

3.- Que l’alumne/a conegui els diferents canals de Difusió de qualsevol producte audiovisual, ja sigui format llargmetratge, sèrie de televisió, o curtmetratge. 

 

4.- Que l’alumne/a comprengui la importància de fer viatjar els productes a l'estranger, entenent el funcionament empresarial de la Distribució Internacional, en tant que estratègia de recuperació pressupostaria -des del punt de vista del productor-, cada cop més necessària en qualsevol producció cinematogràfica. 

 

5.- Que l’alumne/a demostri que és capaç de treballar en equip, i de forma

equitativa entre tots els membres del grup.

 

6.- Que l'alumne/a conegui el funcionament de la Distribució Televisiva, adscrita al Sector Audiovisual, y sàpiga aplicar la teoria donada a casos d'estudi aportats pel professor. 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Aquesta assignatura és plantejada per tal que l'alumne/a finalitzi els seus estudis universitaris tenint una perspectiva teòrica sobre el funcionament empresarial de la industria cinematogràfica i televisiva, a més a més d'haver posat en pràctica els seus coneixements teórics amb la creació d'un Pla de Màrqueting en la seva fase analítica a partir d'un producte audiovisual, y que com a resultat permetrà al alumne tenir el coneixement per reflexionar sobre les possibilitats de la Distribució de la obra / producte des de la seva fase de desenvolupament (pre-producció). 

 

Continguts

L'assignatura consta de tres blocs diferencials: 

 

1) Bloc de Televisió, encarregat d'impartir els coneixements sobre Distribució en aquest àmbit concret, des d'una perspectiva teòrica mitjançant sessions magistrals i casos d'estudi treballats a classe. 

2) Bloc de Cinema, centrat en impartir tota la teoria sobre Distribució en aquest àmbit concret, des d'una perspectiva teòrico-pràctica, mitjançant sessions magistrals, taller, i focus praxis. 

3) Bloc de Masterclasses, on es comptarà amb la participació de diverses personalitats del Sector, que aproparan a l'alumne/a a la realitat del Mercat i de la Indústria, a més a més de coneixements en sectors concrets tals com: 

- Pensar la Distribució des del paper del Productor Executiu

- Pensar la Distribució des del paper del Distribuïdor convencional (Independent)

- Pensar la Distribució a l'Era Digital (Estudi de casos VOD: Netflix, Amazon, entre d'altres)

 

-ÍNDEX DE CONTINGUTS- 

 

BLOC DE TELEVISIÓ 

1) INTRODUCCIÓ TÈCNICA 

De la televisió convencional al sistema IPTV

Evolució tecnològica i impacte en el sistema televisiu

La tornada a la pantalla de televisió (incloent dispositius) i la Smart TV

L’evolució de la geolocalització i l’impacte en els models de negoci i la indústria

 

2) CONTINGUTS

Els nous models de creació televisiva

Variació de l’accés al consumidor final. Establiment d’una nova relació

Nous creadors de continguts

Els Life Events 

El nou consum de lo programat

Study Case

  

3) DISTRIBUCIÓ

Creadors sense productores 

Creadors i productores sense distribuïdores 

Els operadors vs les networks 

Nous players en la creació i la distribució 

Panorama / Overview de la Industria 

Study Case

  

4) CONSUM I MEDICIÓ 

Els KPI 

La televisió etiquetada 

Ubicuu, asincrónic y social 

Dispositius utilitzats 

Continguts associats a dispositius 

Socialització de l’ experiència TV 

Modificació dels models publicitaris 

Adaptació de les empreses a la nova realitat

 

BLOC DE CINEMA


1.- LA CADENA CINEMATOGRÀFICA

1.1.- La debilitat del sector de la producció a Espanya

1.2.- Antecedents previs 

1.3.- Obra VS Producte: Pensar en clau comercial des de la fase de desenvolupament 

1.4.- Finestres d’explotació a la vida del producte 

 

2) EL PROCÉS DE DISTRIBUCIÓ (NACIONAL)

2.1.- Desfinició del concepte. Qué entenem per Distribució Cinematogràfica?

2.2.- Funcions generals d’un Distribuïdor 

2.3.- Funcions específiques d’un Distribuïdor 

2.4.- Les dades del Distribuïdor: El Box Office en el context de la Distribució Nacional 

2.5.- Repartiment d’ingressos de Box Office 

2.6.- La renovació de la Distribució en el marc español 

2.7.- Tipologies de Distribuïdores 

- Majors 

- Independents 

2.8.- L’organigrama d’una Distribuïdora (Major). Departaments. Funcions específiques, 

2.9.- L’organigrama d’una Distribuïdora (Independent). Departaments i Funcions específiques. 

 

3.- LA NEGOCIACIÓ AMB LES EXHIBIDORES 

3.1.- Definició del concepte. Qué entenem per Exhibició Cinematogràfica?

3.2.- Funcions generals d’un exhibidor 

3.3.- Tipologies de Grups d’Exhibidores i Exhibidores Independents. Conseqüències de cada tipus en el consum del producte. 

3.4.- La lògica de l’Exhibició davant la Era Digital. Amenaces dins del Sector. 

 

 4.- L’ANÀLISI DE TAQUILLA (BOX OFFICE): LES DADES I LA VIDA DEL PRODUCTE AUDIOVISUAL 

4.1.- L’extrany codi del cinema: Box Office 

4.2.- Conceptes Generals: Com funciona el Box Office

4.3.- Les dades: 

4.3.1.- Teatres / Sales / Pantalles 

4.3.2.- Variacions entre setmanes 

4.3.3.- Espectadors 

4.3.4.- Nombre de còpies. Món analògic vs. Món digitalitzat

4.3.5.- Les integradores i els resultats actuals 

4.3.6.- Mitjanes per còpia 

4.3.7.- Acumulats (Gross) 

4.3.8.- Repartiment de beneficis 

 

4.4.- Extraient conclusions a partir de resultats: 

4.4.1.- Variables internes

4.4.2.- Variables externes 

4.3.3.- Les caigudes 

4.4.4.- Els ratis 

4.4.5.- La competència 

4.4.6.- Els contexts 

4.4.7.- El manteniment 

4.4.8.- Efecte Boca - Orella 

4.4.9.- Casuística (Casos Reals de cada efecte)

 

 

5.- El màrqueting. Aproximació teòrica i conceptes bàsics. 

5.1.- Definició del concepte. Philip Kotler, pare del Màrqueting. 

5.2.- El cinema dins el món de l’oci. 

5.3.- La competència entre productes. 

5.4.- Les ‘4’ p’s del Màrqueting. El Màrqueting MIX. 

5.5.- Orientació de les empreses cinematogràfiques dins del Mercat 

5.6.- La marca com a element estratègic


6.- EL PLA DE MÀRQUETING. FASE ANALÍTICA. 

 

7.- EL PLA DE MÀRQUETING. FASE TÀCTICA. 

 

8. LA DISTRIBUCIÓ A ESCALA INTERNACIONAL: EXPORTAR EL PRODUCTE 

8.1.- Introducció. La mecessitat d’exportar producte a l’estranger. 

8.2.- Conceptes bàsics i aproximació teórica. Tipologies d’agències. 

8.3.- Organigrama de l’agència de vendes. Els Departaments. 

8.4.- Relacions i sinèrgies amb el Productor. El proveedor. 

8.5.- El context. Els Mercats. 

8.6.- Activitat empresarial entre mercats. Negociacions i relacions.

8.7. L’estratègia de Festivals

 

9.- CLAUSURA > NOVES TENDÈNCIES: LA DISTRIBUCIÓ A L'ERA DIGITAL 

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0.6
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2.4
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.4
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
0.6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

SISTEMA D'AVALUACIÓ:

Examen BloC Televisió i Cinema - 25%

Treball Pràctic Bloc Televisió - 25%

Treball Pràctic Bloc Cinema - 35%

Assistència i participació - 10%

Practicum in situ Masterclass 2 - 5%

Bibliografia i recursos

OBRES MONOGRÁFIQUES (MARC TEÒRIC AMPLI)

CASTELLS, M. La sociedad red. La era de la información. Vol. 1. Madrid: Alianza Editorial, 1999.

CASTELLS, M. Comunicación y poder. España: Alianza Editorial, 2009. 

DORCÉ, A. Televisión e Internet: ¿Convergencia intermedial con un solo sentido?, 2009, en Aguilar, Miguel; Nivón Eduardo; Portal, María y Winocur, Rosalía (Coords.), Pensar lo

contemporáneo: de la cultura situada a la convergencia tecnológica. Barcelona: Anthropos Editorial, 2009.

DWYER, V., TABERNERO, C., TUBELLA, I., Internet y Televisión: la guerra de las pantallas. Barcelona: Ariel, 2008. 

JENSEN, K.B., La política de la interactividad: potencial y problemas de los sitios web con recursos de participación. En J. C. Lozano (Coord.). Diálogos, Forum Internacional de las Culturas. Monterrey: Forum Internacional de las culturas, 2007.

JENKINS, H. Convergence Culture: la cultura de la convergencia en los medios de comunicación. Traducción de Pablo Hermida Lazcano, 2008. Barcelona: Paidós, 2008. 

JENKINS, H. Fans, blogueros videojuegos: La cultura de la colaboración. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A, 2009.

JENKINS, H. Confronting the challanges of Participatory Culture. Massachussetts Institute of Technology, 2009.

JENKINS, H. Piratas de textos. Fans, cultura participativa y televisión. Madrid: Paidós, 2010. !!

LÉVY, P. La cibercultura: el segon diluvi?, Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona: 1997.

MCLUHAN, M. El medio es el mensaje: un inventario de efectos. Barcelona: Paidós Estudio, 1992. 

PRATTEN, R.  Getting started in transmedia storytelling. A practical guide for begginers. USA, 2011.

 

OBRAS MONOGRÁFIQUES ESPECIALITZADES 

MARICH, R. Marketing to Moviegoers: A handbook of Strategies used by Major Studios and Independents. United States of America: Elsevier Inc., 2005. 

BOSKO, M.S. The complete independent movie marketing handbook: promote distribute & sell your film or video. United States of America: Michael Wiese Productions, 2003.

MATAMOROS, D. (Coordinador). Distribución y Marketing Cinematográfico: Manual de primeros auxilios. España: Universidad de Barcelona, 2009.

WIESE, M. The Independent Film and Videomaker’s Guide 2nd Edition. United States of America: Michael Wiese Productions, 1998.

REISS, J. Think Outside the Box Office: The ultimate guide to film distribution and marketing for the digital era. United States of America: Hybrid Cinema LLC, 2010. 

NEIRA, E (Coordinadora). Marketing Cinematorgáfico: Cómo promocionar una película en el entorno digital. España: Editorial UOC, 2015.

MOORE, S.M. The Biz: The basic business, legal and financial aspects of the film industry.

BLANCO, A. Marketing, promoción y publicidad. España: Editoral UOC, 2012.

NEIRA, E. El espectador social: Las redes sociales en la promoción cinematográfica. España: Editorial UOC, 2013.

NEELY, C. Movies and Social Media: marketing films with new media. TinUp Social Studies: 2015.

CANDLER, S. Ten Things social media cannot do for your film. SC Marketing and Publicity: 2009.

 

ALTRES RECURSOS ACADÈMICS 

Marketing For Dummies (UK Edition) by Gregory Brooks, Ruth Mortimer, Craig

Smith and Alexander Hiam

Guerrilla Marketing by Jay Conrad Levinson

The 22 Immutable Laws Of Marketing by Al Ries and Jack Trout

Digital Marketing: Strategies for Online Success by Godfrey Parkin

 

DOCUMENTS EN LINIA

MARKETING 3.0., PHILIPPE, KOTLER.

EL PLAN DE MARKETING DIGITAL, de COTO, MANUEL ALONSO

LEISURE MARKETING: A GLOBAL PERSPECTIVE, de HORNER, SUSAN y SWARBROOKE, JOHN.

LAS NUEVAS REGLAS DEL MARKETING de MEERMAN SCOTT, DAVID.

ESTRATEGIAS DE MARKETING PARA GRUPOS SOCIALES, de SANCHEZ

HERRERA, JOAQUIN y PINTADO BLANCO, TERESA

 

PÀGINES WEB I ALTRES

Blog e-business: Enrique Dans 

Technorati (blogbook)

Hotwire (e-marketing webpage)

http://adverlab.blogspot.com

   
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00