Comunicació Institucional
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
La comunicació institucional o empresarial s'ha convertit en els darrers anys en una àrea essencial de les organitzacions i entre elles, també de les companyies audiovisuals. La necessitat de comunicar-se amb el conjunt dels stakeholders (clients, accionistes, proveïdors, socis, empleats, mitjans de comunicació, associacions d'usuaris, organitzacions sectorials, púbic en general, etc.) s'ha vist augmentada amb el desenvolupament de les xarxes socials i de les plataformes de publicació en línia.
En aquest nou escenari, qualsevol tipus d'organització (empreses, governs i administracions públiques, ONG, etc.) s'enfronta a una demanda comunicativa constant per part dels seus diferents públics. En l'actualitat, dins dels àmbits relacionats amb la comunicació i el periodisme, els comunicadors institucionals o corporatius són uns dels perfils professionals més requerits.
1. Comprendre les diferents perspectives, enfocaments i tendències sobre la comunicació institucional.
2. Desenvolupar la capacitat d'analitzar i proposar decisions estratègiques en una organització des del punt de vista de la comunicació, desenvolupant el criteri propi.
3. Conèixer les característiques i funcions dels gabinets (interns i externs) de comunicació. Especialment es desenvoluparan les eines i tàctiques més utilitzades en un Gabinet de premsa.
4. Ser capaç d'analitzar l'estratègia i eines comunicatives desenvolupades per una empresa per implementar una política de comunicació.
L'assignatura dotarà l'alumne de coneixements sobre com funciona un Gabinet de comunicació, i de forma especial un Gabinet de premsa.
També adquirirà criteri per a desenvolupar un pla de comunicació corporativa (amb estratègies innovadores offline i online), així com destreses per a utilitzar les tècniques, tàctiques i eines de comunicació orientades a la consecució d'aquest pla, tant per a individus com per a empreses i institucions.
1.1. Aclarar Conceptos: comunicación corporativa e institucional / RP / Marketing
1.2. cultura corporativa
1.3. Identidad e imagen corporativa. L a reputación
1.4. Canales corporativos de comunicación. Productes audiovisuals corporatius
2. La estrategia comunicativa y tendencias en dirección de comunicación
2.1. Estrategia empresarial / estrategia de comunicación y plan
2.2. Tendencias en dirección de comunicación
3. La Dirección de comunicación
3.1. Tipo de gabinete, estructura y funciones
3.2. el Dircom
4. Programas y técnicas de relaciones públicas
Comunicación interna / Marketing y Publicidad / Relaciones con la comunidad / RSC / Crisis / Gabinete de Prensa
5. Gabinete de prensa / Área de relaciones con los mitjans
5.1. Aproximación a algunas Teorías sobre los gama de proyectores los mitjans
5.2. Herramientas de trabajo
5.3. Los Portavocía y sume formación
5.4. Tácticas informativas
* Classes Magistrals: no només consisteixen en la transmissió de continguts o coneixements, sinó també en l'aproximació a casos reals d'empreses i institucions. Es promourà la participació dels assistents mitjançant l'exposició d'opinions, arguments i propostes en un context grupal.
* Lab. Realització d'exercicis a classe on es combinarà la teoria amb la pràctica.
* Meeting point. Trobada amb professionals.
Examen (40%)
Prácticas realizadas en clase (60%)
En 2ª Convocatòria s'avaluarà als alumnes a través d'un examen.
- ARGENTI, P. Comunicación estratégica y su contribución a la reputación. UIC Catalogue, 2014. Capítulo 3: Evolución de la función de la comunicación corporativa”; Capítulo 4: “Identidad, imagen, reputación y publicidad corporativa; y Capítulo 5: Responsabilidad corporativa
- GARCÍA OROSA, B. Los altavoces de la actualidad: radiografía de los gabinetes de comunicación. Netbiblo, 2005. Capítulo 5.
- WILCOX, D., CAMERON, G. y XIFRA, J. Relaciones Públicas: estratégicas y tácticas. Addison Wesley, 2006. Capítulo 6: Planificación del Programa
- XIFRA, J. Manual de Relaciones Públicas e Institucionales. Tecnos, 2011. Capítulo VIII: “Técnicas de relaciones con la prensa” y Capítulo IX: “Relaciones con la comunidad”
- CAPRIOTTI, P. Branding corporativo. Santiago de Chile, 2009. Ed. Libros de la Empresa. Disponible en línea: https://paulcapriotti.wordpress.com/libros/ (Ed. Libros de la Empresa)
(*) Tots els llibres es troben a la Biblioteca UIC