Assignatura

Creació d'Autor

  • codi 12037
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Andres Gerardo DUQUE - aduque@uic.es

Horari d'atenció

Després de les classes o amb cita prèvia a través del correu electrònic:

Albert Albacete (aalbacete@uic.es)

Andrés Duque (aduque@uic.es)

 

Presentació

Per a ser autor cal tenir una intenció artística. Hi ha moltes disciplines artístiques, múltiples formats i vies de difusió d'expressió de l'art. L'art és una forma de comunicació del coneixement, una cerca contínua. L'art és una necessitat cultural. L'art històricament interroga constantment a l'ésser humà i la seva existència. Desenvolupar l'autoria individual forma part essencial de la creació artística.

Requisits previs

No exigeix requisits previs.

Objectius

- Desenvolupament individual de l'autoria i creativitat segons el punt de vista, percepció del món i mirada subjectiva.

- Buscar el camí per definir-se i definir a través de l'audiovisual la identitat de cadascú personalment. Transcendir de l'individual a l'universal.

- Reflexionar sobre la realitat social que ens envolta i crear a partir d'ella.

- Estimular la intenció artística, de cerca i d'interrogació.

- Buscar el component artístic de les coses.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els resultats de l'aprenentatge d'aquesta assignatura es resumirien bàsicament en tres:

- Construcció de la mirada d'autor

- Desenvolupament creatiu i artístic

- Creixement personal i professional

Continguts

Els continguts de l'assignatura estaran basats en 2 pilars de coneixement:

A) A través de fonts referencials amb les quals un podrà desenvolupar la seva autoria. Referències que serviran per entendre com s'ha desenvolupat una història d'èxit a través de la inspiració de les fonts originals.

B) A través de l'exploració d'un mateix. Què us mou, què us inspira, amb quin gènere, format, estil, us identifiqueu?

Aquí alguns dels autors referencials:

UNA MIRADA PARTICULAR
- Robert Bresson
- Eugène Green
- Yasujirō Ozu
- Nicholas Philibert
- Ben Rivers
- Víctor Érice
- Abbas Kiarostami

NOVA ONA D'ARTISTES NACIONALS
- Andrés Duque
- León Siminiani
- Virginia García del Pino
- Jorge Tur
- María Cañas

DEL PERIODISME AL CINEMA
- Carles Bosch
- Frederick Wiseman
- Germans Maysles
- Richard Leacock

LA RUPTURA DE L'ESTABLERT
- Lars von Trier
- Werner Herzog
- Andy Warhol
- Ai Wei Wei
- José Luis Guerín
- Agnès Vardà

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1,2
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,4
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,4
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
0,5
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es realitzaran tres lliuraments parcials que conformaran una peça audiovisual final.

L'exercici tindrà a veure amb l'exploració autorreferencial i la cerca de la identificació personal.

Es valorarà, de forma individual a cada alumne:

- Intenció artística

- Procés i desenvolupament

- Expressió i creació

- Assistència i participació

 

20% - Primera entrega 

20% - Segona entrega

20% - Tercer entrega

40% - Producte final + avaluació individual

Bibliografia i recursos

ADORNO, Theodor W., Notas de Literatura, Ariel, Barcelona (1962)

AULLÓN DE HARO, Pedro, Teoría del ensayo, Verbum, Madrid (1992)

BERGALA, Alain, “Qu’est-ce qu’un film-essai”, en Le film-essai: identification d’un genre (catálogo), Bibliothèque Centre Pompidou, París, (2000)

BARTHES, Roland, El placer del texto, Siglo XXI, Madrid (2007)

– El susurro del lenguaje, Paidós, Barcelona (1987)

BRINKEMA, Eugenie: “The Forms of The Affects”. Duke University Press, 2014.

BROWN, Bill: “Super Cinema: Film-Philosophy for The Digital Film” Berghahn Books, 2015.

CATALÀ, Josep María, “El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva”, Archivos de la Filmoteca, no 34, (febrero 2000)

CERDÁN, Josetxo (eds.), Documental y vanguardia, Cátedra, Madrid (2005)

DORSKY, Nathaniel; El cine de la devoción, Ed. Asociación Lumière, 2012.

CUEVAS, E, GARCÍA, A.N, Paisajes del yo. El cine de Ross McElwee, Ediciones Internacionales Universitarias (2008)

FOUCAULT, Michel, Dits et écrits. 4, Gallimard, Paris (1996)

GAUT, Berys - A Philosophy of Cinematic Art, Cambridge University Press, 2010.

HADOT, Pierre, Ejercicios espirituales y filosofía antigua, Siruela, Madrid (2006)

– La filosofía como forma de vida, AlphaDecay, Barcelona (2009)

¿Qué es la filosofía antigua?, Fondo Cultura Economica, Madrid (1998)

KUSPIT, Donald B., Arte y videoarte: transgrediendo los límites de la representación, Círculo de Bellas Artes, Madrid (2006)

LUKÁCS, György, El alma y sus formas, Grijalbo, México (1985)

MERLAU-PONTY, Maurice; “Fenomenología de la percepción”. 1945.

MONTAIGNE, Michel, Les Essais, I, II y III, PUF, Paris (1965)

MOREY, Miguel, Pequeñas doctrinas de la soledad, Sexto Piso, Madrid (2007)

ORTEGA, M.L, WEINRICHTER, A, Mystère Marker. Paisajes en la obra de Chris Marker, T&B Editores (2008)

ROMBES, Nicholas; Cinema in The Digital Age, Wallflower Press, 2009

RUSSELL, Catherine (1999), Experimental Ethnography. The Work of Film in the Age of Video. Durham and London, Duke University Press. 2006.

SHAVIRO, Steven: “Post Cinematic Affect” O-Books, 2010.

SOBCHAK, Vivian; Carnal Thoughts - Embodiment and Moving Image Culture, University of California Press, 2004.

WEINRICHTER, A, La forma que piensa. Tentativas en torno al cine ensayo, Gobierno de Navarra, Pamplona 2007.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00