Creació d'Autor
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Andres Gerardo DUQUE - aduque@uic.es
Horari d'atenció
Després de les classes o amb cita prèvia a través del correu electrònic:
Albert Albacete (aalbacete@uic.es)
Andrés Duque (aduque@uic.es)
Per a ser autor cal tenir una intenció artística. Hi ha moltes disciplines artístiques, múltiples formats i vies de difusió d'expressió de l'art. L'art és una forma de comunicació del coneixement, una cerca contínua. L'art és una necessitat cultural. L'art històricament interroga constantment a l'ésser humà i la seva existència. Desenvolupar l'autoria individual forma part essencial de la creació artística.
No exigeix requisits previs.
Els resultats de l'aprenentatge d'aquesta assignatura es resumirien bàsicament en tres:
- Construcció de la mirada d'autor
- Desenvolupament creatiu i artístic
- Creixement personal i professional
Els continguts de l'assignatura estaran basats en 2 pilars de coneixement:
A) A través de fonts referencials amb les quals un podrà desenvolupar la seva autoria. Referències que serviran per entendre com s'ha desenvolupat una història d'èxit a través de la inspiració de les fonts originals.
B) A través de l'exploració d'un mateix. Què us mou, què us inspira, amb quin gènere, format, estil, us identifiqueu?
Aquí alguns dels autors referencials:
UNA MIRADA PARTICULAR
- Robert Bresson
- Eugène Green
- Yasujirō Ozu
- Nicholas Philibert
- Ben Rivers
- Víctor Érice
- Abbas Kiarostami
NOVA ONA D'ARTISTES NACIONALS
- Andrés Duque
- León Siminiani
- Virginia García del Pino
- Jorge Tur
- María Cañas
DEL PERIODISME AL CINEMA
- Carles Bosch
- Frederick Wiseman
- Germans Maysles
- Richard Leacock
LA RUPTURA DE L'ESTABLERT
- Lars von Trier
- Werner Herzog
- Andy Warhol
- Ai Wei Wei
- José Luis Guerín
- Agnès Vardà
ADORNO, Theodor W., Notas de Literatura, Ariel, Barcelona (1962)
AULLÓN DE HARO, Pedro, Teoría del ensayo, Verbum, Madrid (1992)
BERGALA, Alain, “Qu’est-ce qu’un film-essai”, en Le film-essai: identification d’un genre (catálogo), Bibliothèque Centre Pompidou, París, (2000)
BARTHES, Roland, El placer del texto, Siglo XXI, Madrid (2007)
– El susurro del lenguaje, Paidós, Barcelona (1987)
BRINKEMA, Eugenie: “The Forms of The Affects”. Duke University Press, 2014.
BROWN, Bill: “Super Cinema: Film-Philosophy for The Digital Film” Berghahn Books, 2015.
CATALÀ, Josep María, “El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva”, Archivos de la Filmoteca, no 34, (febrero 2000)
CERDÁN, Josetxo (eds.), Documental y vanguardia, Cátedra, Madrid (2005)
DORSKY, Nathaniel; El cine de la devoción, Ed. Asociación Lumière, 2012.
CUEVAS, E, GARCÍA, A.N, Paisajes del yo. El cine de Ross McElwee, Ediciones Internacionales Universitarias (2008)
FOUCAULT, Michel, Dits et écrits. 4, Gallimard, Paris (1996)
GAUT, Berys - A Philosophy of Cinematic Art, Cambridge University Press, 2010.
HADOT, Pierre, Ejercicios espirituales y filosofía antigua, Siruela, Madrid (2006)
– La filosofía como forma de vida, AlphaDecay, Barcelona (2009)
– ¿Qué es la filosofía antigua?, Fondo Cultura Economica, Madrid (1998)
KUSPIT, Donald B., Arte y videoarte: transgrediendo los límites de la representación, Círculo de Bellas Artes, Madrid (2006)
LUKÁCS, György, El alma y sus formas, Grijalbo, México (1985)
MERLAU-PONTY, Maurice; “Fenomenología de la percepción”. 1945.
MONTAIGNE, Michel, Les Essais, I, II y III, PUF, Paris (1965)
MOREY, Miguel, Pequeñas doctrinas de la soledad, Sexto Piso, Madrid (2007)
ORTEGA, M.L, WEINRICHTER, A, Mystère Marker. Paisajes en la obra de Chris Marker, T&B Editores (2008)
ROMBES, Nicholas; Cinema in The Digital Age, Wallflower Press, 2009
RUSSELL, Catherine (1999), Experimental Ethnography. The Work of Film in the Age of Video. Durham and London, Duke University Press. 2006.
SHAVIRO, Steven: “Post Cinematic Affect” O-Books, 2010.
SOBCHAK, Vivian; Carnal Thoughts - Embodiment and Moving Image Culture, University of California Press, 2004.
WEINRICHTER, A, La forma que piensa. Tentativas en torno al cine ensayo, Gobierno de Navarra, Pamplona 2007.
Sobre el tiempo – Rudiguer Safranski - 2015
Simulacro y simulación – Jean Boudrillard - 1981
El imperio de los signos – Roland Barthes - 1970
La fábula cinematográfica - Jaques Rancière - 2001
El espectador emancipado – Jaques Rancière - 2008
El arte cinematográfico – David Bordwell, Kristin Thompson - 2003
La cámara lúcida - Roland Barthes - 1980
El estilo trascendental – Paul Schrader - 1972
Obra abierta – Humberto Eco - 1962