Antropologia
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Jorge Francisco PUIGDOMÈNECH - jpuigdomenech@uic.es
Horari d'atenció
Per correu electrònic i personalment, amb cita prèvia.
L'assignatura "Antropologia", orientada al grau en Comunicació Audiovisual, té com a objectiu proporcionar a l'alumne/a una introducció a les diferents concepcions de l'ésser humà presents en el pensament occidental, a manera d'una aproximació a l'alta cultura que li pugui ser útil com a font d'idees en el procés creatiu. Les sessions inclouran el visionat de vídeos il·lustratius que serviran per relacionar les idees exposades pels autors amb les diferents tècniques d'expressió del pensament per mitjà del llenguatge audiovisual.
No es requereixen requisits previs.
En el procés de creació de continguts audiovisuals resulta imprescindible posseir una perspectiva de l'evolució de les concepcions de l'ésser humà al llarg dels diferents períodes històrics. Durant el curs es confrontaran aquestes concepcions històriques amb les altenatives actuals, tenint com a finalitat assolir una sòlida formació humanística en l'àmbit de la comunicació.
Al final de quadrimestre, els estudiants de l'assignatura "Antropologia" seran capaços de demostrar els següents coneixements adquirits:
· Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en les matèries de filosofia
de la imatge, antropologia i anàlisi de continguts.
· Capacitat per dissenyar i realitzar models d'interpretació i crítica, així com
per analitzar i interpretar dades.
· Capacitat de dissenyar continguts per a una producció audiovisual i satisfer
les necessitats amb limitacions reals, com ara econòmiques, ambientals,
socials, polítiques, ètiques, de salut i seguretat, de promoció i de sostenibilitat.
· Capacitat d'interactuar en equips multidisciplinaris.
· Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'interpretació de
continguts de productes comunicatius.
· Comprensió de la responsabilitat ètica i professional.
· Capacitat de comunicar-se de manera efectiva.
· Educació general necessària per comprendre l'impacte dels continguts
comunicatius en un context mundial, econòmic, humà i social.
· Reconeixement de la necessitat i la capacitat de participar en un
aprenentatge continu permanent.
· Coneixement dels problemes contemporanis.
· Capacitat per utilitzar les tècniques, habilitats i eines modernes de
producció i anàlisi de continguts audiovisuals.
Bloc I: Període clàssic i medieval
Tema 1.- La dialèctica socràtica com a cerca de la veritat.
Tema 2.- El Liceu d'Aristòtil: comunicació esotèrica i exotèrica.
Tema 3.- La lògica silogística com a mitjà de debat.
Bloc II: Racionalisme i Modernitat
Temi 4.- El materialisme hobbesià i les seves derivacions.
Tema 5.- Descartes, la subjectivitat i els orígens de la Modernitat.
Tema 6.- Els llenguatges universals: la proposta de Leibniz.
Bloc III: Il·lustració, progrés i revolució
Temi 7.- Comunicació i crítica del coneixement en Kant.
Tema 8.- La dialèctica hegeliana i la idea de progrés.
Tema 9.- El periodisme com a mitjà de difusió d'idees: el desafiament de Marx.
Bloc IV: Cap al món contemporani
Tema 10.- Sören Kierkegaard: l'estil indirecte i els estadis de l'ésser.
Tema 11.- Raciovitalisme i europeïsme en Ortega.
Tema 12.- Husserl: el mètode fenomenológico com a anàlisi crítica del real.
Bloc V: Antropologia i comunicació en el tercer mil·lenni
Temi 13.- L'ésser humà, un ésser relacional.
Tema 14.- Humanisme i Tecnologia
Tema 15.- Algunes reflexions sobre l'experiència humana.
Tema 16.- La persona en les organitzacions.
ACTIVITAT FORMATIVA |
CRÈDITS |
Classe Magistral. A les classes magistrals el professor no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. |
4 |
Focused parxís. Lliurament periòdica d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies. |
1 |
Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. |
1 |
L'assignatura consta de dues parts, impartides per dos professors:
- Part 1 (Jordi Puigdomènech) BLOQUES I-IV
- Part 2 (Rita Cavallotti) BLOQUE V
* L'avaluació es realitzarà de la següent manera:
1) Examen final (6 punts) en el qual s'avaluaran conjuntament les dues parts:
* Part 1 (màx. 2 punts): consistirà a respondre a diverses qüestions referents als temes desenvolupats en la part 1 de la matèria.
* Part 2 (màx. 4 punts): consistirà en la redacció d'un breu assaig seguint les pautes i continguts establerts en la part 2.
2) Exercicis (2 punts): tant en la part 1 com a la 2 es proposaran una sèrie de proves qualificables a manera d'avaluació contínua (exercicis d'expressió escrita i / o exposicions orals).
3) A triar entre: Pràcticum Solidari / Treball filosòfic (2 punts)
* Els alumnes / as que no s'hagin presentat o hagin suspès la prova final podran presentar-se a la 2a convocatòria, sent l'estructura de l'examen la mateixa que la de 1a convocatòria (6 puntos). En l'examen final, els alumnes que no s'acullin a l'avaluació continuada hauran de respondre una qüestió addicional que sumarà un màxim de 2 punts.
MARÍAS, Julián: Historia de la filosofía. Madrid: Alianza, 2016.
CASSIRER, Ernst: Antropología filosófica. Madrid: FCE, 2011.
FRANKL, Viktor: El hombre en busca de sentido. Herder, 2014