Assignatura

Antropologia

  • codi 12042
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jorge Francisco PUIGDOMÈNECH - jpuigdomenech@uic.es

Horari d'atenció

Per correu electrònic i personalment, amb cita prèvia.

Presentació

L'assignatura "Antropologia", orientada al grau en Comunicació Audiovisual, té com a objectiu proporcionar a l'alumne/a una introducció a les diferents concepcions de l'ésser humà presents en el pensament occidental, a manera d'una aproximació a l'alta cultura que li pugui ser útil com a font d'idees en el procés creatiu. Les sessions inclouran el visionat de vídeos il·lustratius que serviran per relacionar les idees exposades pels autors amb les diferents tècniques d'expressió del pensament per mitjà del llenguatge audiovisual.

Requisits previs

No es requereixen requisits previs.

Objectius

En el procés de creació de continguts audiovisuals resulta imprescindible posseir una perspectiva de l'evolució de les concepcions de l'ésser humà al llarg dels diferents períodes històrics. Durant el curs es confrontaran aquestes concepcions històriques amb les altenatives actuals, tenint com a finalitat assolir una sòlida formació humanística en l'àmbit de la comunicació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al final de quadrimestre, els estudiants de l'assignatura "Antropologia" seran capaços de demostrar els següents coneixements adquirits:

      · Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en les matèries de filosofia

       de la imatge, antropologia i anàlisi de continguts.

     · Capacitat per dissenyar i realitzar models d'interpretació i crítica, així com

       per analitzar i interpretar dades.

     · Capacitat de dissenyar continguts per a una producció audiovisual i satisfer

       les necessitats amb limitacions reals, com ara econòmiques, ambientals,

       socials, polítiques, ètiques, de salut i seguretat, de promoció i de sostenibilitat.

     · Capacitat d'interactuar en equips multidisciplinaris.

     · Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'interpretació de

       continguts de productes comunicatius.

     · Comprensió de la responsabilitat ètica i professional.

     · Capacitat de comunicar-se de manera efectiva.

     · Educació general necessària per comprendre l'impacte dels continguts

       comunicatius en un context mundial, econòmic, humà i social.

     · Reconeixement de la necessitat i la capacitat de participar en un

       aprenentatge continu permanent.

     · Coneixement dels problemes contemporanis.

     · Capacitat per utilitzar les tècniques, habilitats i eines modernes de

       producció i anàlisi de continguts audiovisuals.

Continguts

 

Bloc I: Període clàssic i medieval

Tema 1.- La dialèctica socràtica com a cerca de la veritat.

Tema 2.- El Liceu d'Aristòtil: comunicació esotèrica i exotèrica.

Tema 3.- La lògica silogística com a mitjà de debat.

 Bloc II: Racionalisme i Modernitat

Temi 4.- El materialisme hobbesià i les seves derivacions.

Tema 5.- Descartes, la subjectivitat i els orígens de la Modernitat.

Tema 6.- Els llenguatges universals: la proposta de Leibniz.

 Bloc III: Il·lustració, progrés i revolució

Temi 7.- Comunicació i crítica del coneixement en Kant.

Tema 8.- La dialèctica hegeliana i la idea de progrés.

Tema 9.- El periodisme com a mitjà de difusió d'idees: el desafiament de Marx.

 Bloc IV: Cap al món contemporani

Tema 10.- Sören Kierkegaard: l'estil indirecte i els estadis de l'ésser.

Tema 11.- Raciovitalisme i europeïsme en Ortega.

Tema 12.- Husserl: el mètode fenomenológico com a anàlisi crítica del real.

 Bloc V: Antropologia i comunicació en el tercer mil·lenni

Temi 13.- L'ésser humà, un ésser relacional.

Tema 14.- Humanisme i Tecnologia

Tema 15.- Algunes reflexions sobre l'experiència humana.

Tema 16.- La persona en les organitzacions.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVA

CRÈDITS 

Classe Magistral. A les classes magistrals el professor no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. A les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
Guiding Junior. Per fomentar el repàs i l'aprofundiment en competències i coneixements, així com el desenvolupament d'hàbits de compromís social i responsabilitat, els alumnes més avantatjats guiaran a alumnes de cursos inferiors, especialment si aquests tenen algun tipus de minusvalidesa personal (física, etc.) .

4

Focused parxís. Lliurament periòdica d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies.
Seminari. Aquesta activitat que consistirà en aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat -en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts.

1

Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.

1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura consta de dues parts, impartides per dos professors:

- Part 1 (Jordi Puigdomènech) BLOQUES I-IV

- Part 2 (Rita Cavallotti) BLOQUE V 

* L'avaluació es realitzarà de la següent manera:

1) Examen final (6 punts) en el qual s'avaluaran conjuntament les dues parts:

* Part 1 (màx. 2 punts): consistirà a respondre a diverses qüestions referents als temes desenvolupats en la part 1 de la matèria.

* Part 2 (màx. 4 punts): consistirà en la redacció d'un breu assaig seguint les pautes i continguts establerts en la part 2.

 2) Exercicis (2 punts): tant en la part 1 com a la 2 es proposaran una sèrie de proves qualificables a manera d'avaluació contínua (exercicis d'expressió escrita i / o exposicions orals).

3) A triar entre: Pràcticum Solidari / Treball filosòfic (2 punts

* Els alumnes / as que no s'hagin presentat o hagin suspès la prova final podran presentar-se a la 2a convocatòria, sent l'estructura de l'examen la mateixa que la de 1a convocatòria (6 puntos). En l'examen final, els alumnes que no s'acullin a l'avaluació continuada hauran de respondre una qüestió addicional que sumarà un màxim de 2 punts. 

Bibliografia i recursos

MARÍAS, Julián: Historia de la filosofía. Madrid: Alianza, 2016.

CASSIRER, Ernst: Antropología filosófica. Madrid: FCE, 2011.

FRANKL, Viktor: El hombre en busca de sentido. Herder, 2014

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00