L'horari d'atenció personal es posarà a la disposició de l'alumne la primera setmana de classe. Es recomana enviar prèviament un email a la professora Rebeca Pardo (rpardo@uic.es) per a acordar la disponibilitat en aquest o altres horaris extres.
DISSENY
L'horari d'atenció personal es posarà a la disposició de l'alumne la primera setmana de classe. Es recomana parlar personalment amb el professor per a acordar la disponibilitat d'aquest o altres horaris extres.
Presentació
En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la
crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions
possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
FOTOGRAFIA
2 crèdits ECTS que s'imparteixen en el segon semestre del segon curs del grau de Comunicació Audiovisual, juntament amb altres 2 crèdits ECTS de l'assignatura de disseny.
La finalitat d'aquesta part de l'assignatura és fer una breu aproximació a la fotografia històrica, teòric-tècnica i pràctica.
La fotografia és un mitjà de comunicació visual amb una gran rellevància en el nostre context que és important conèixer i dominar, sobretot en els vessants tècnica i compositiva, per a poder controlar com representem fotogràficament el que ens envolta.
Es realitzarà una breu introducció a la història de la fotografia i els autors més rellevants, des dels pioners del segle XIX fins als més actuals per a tenir una visió de l'evolució del mitjà.
En la part tècnica es treballaran nocions bàsiques com són sensibilitat, obturador i diafragma, que ens poden ajudar a millorar les nostres imatges, sobretot en llocs o moments d'il·luminació complicats.
Es faran treballs tant d'habilitat tècnica com creativa, per a poder en pràctica els coneixements adquirits durant el curs.
Neteja
DISSENY
Disseny és una assignatura que s'imparteix en el segon semestre del segon curs del grau en Comunicació Audiovisual i comparteix un total de 4 crèdits ECTS amb l'assignatura de Fotografia.
El Disseny posseeix un instrumental operatiu autònom que li permet explicar-se, construir-se, donar raó de la seva pròpia existència. No cal caure en el comú equivoco de confondre mitjans amb finalitats, això és, identificar el Disseny amb l'objecte dissenyat.
El disseny no és el producte final, sinó el procés que el precedeix i origina. El disseny és, doncs, el projecte. La metodologia i les fases desenvolupades en el seu procés constitueixen la personalitat de la disciplina.
Solucionar problemes de disseny implica conèixer les fases del projecte: analitzar, reflexionar, sintetitzar i conèixer les seves eines de doble caràcter: conceptual i tècnic. Aquesta activitat de projecte, que integra factors Funcionals, Culturals (estètics), Tecnològics i Econòmics, és una de les components bàsiques de les estratègies mediàtiques de la comunicació audiovisual.
L'assignatura de Disseny pretén ensinistrar a l'alumne en dos vessants. Una, la que desenvolupi les capacitats d'expressar gràficament les seves idees, i una altra, que sigui capaç d'exposar-les al món exterior de manera adequada i controlada.
Requisits previs
FOTOGRAFIA
No són necessaris requisits previs.
DISSENY
No són necessaris requisits previs.
Objectius
FOTOGRAFIA
Introducció a la representació fotogràfica com a mitjà tècnic, informatiu i creatiu.
Comprensió de les diferències entre el context analògic i el digital.
Comprensió teòrica de l'evolució del mitjà fotogràfic i de les nocions tècniques bàsiques que intervenen en el procés fotogràfic.
Adquisició, optimització o millora de les habilitats mecàniques, creatives i tecnològiques que intervenen en el procés fotogràfic.
Desenvolupament de les aptituds crítiques i d'anàlisis de les imatges.
Adquisició de la capacitat de diferenciar la mera edició de la manipulació, així com els seus límits en els diferents àmbits de la fotografia.
Coneixement dels elements compositius d'una imatge i la seva influència en el significat d'aquesta.
DISSENY
Desenvolupar la capacitat d'observació, anàlisi i síntesi.
Donar a conèixer les eines metodològiques i les tècniques per a la creación de continguts gràfics en un entorn multimèdia.
Conoèixer la funcionalitat del disseny, efectivitat versus creativitat.
Adaptació de la imatge al mitjà audiovisual: creació, maquetació i retoc digital.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
05 - Capacitat per organitzar temps i espai
06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques )
10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
11 - Capacitat per generar debat i reflexió
12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
21 - Coneixement i domini de la cultura digital
25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
33 - Capacitat per crear i dirigir
36 - Capacitat per crear, dirigir i gestionar empreses audiovisuals
37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intellectual
41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació ) i el so
47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
FOTOGRAFIA
Els alumnes, després de cursar l'assignatura podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:
Coneixement sobre l'evolució de la fotografia i els autors més rellevants.
Dominar les tècniques bàsiques de la fotografia.
Tindran criteri suficient com per a poder participar en processos de comunicació o de creació amb fotografies.
Domini de la representació i la narrativa visual.
Hauran adquirit els coneixements suficients sobre ètica i límits de l'edició fotogràfica, sent capaces de diferenciar què es pot fer i què no, tant en les fases de producció com de postproducció fotogràfica.
DISSENY
Els alumnes, després de cursar la signatura, podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:
• Posseiran criteris estètics i funcionals per a optimitzar la presentació formal de productes comunicatius.
• Dominaran les tècniques d'infografia i tindran criteri suficient per a poder exercir de responsable d'infografia d'un mitjà de comunicació.
• Produiran produccions dedicades a l'oci i entreteniment.
• Gestionaran la comunicació d'institucions, organismes i empreses.
• Dominaran els llenguatges verbals i no verbals, especialment aquells el domini dels quals resulta imprescindible enfront d'un auditori i un públic.
• Distingiran diferents formats en funció dels dispositius existents.
Continguts
FOTOGRAFIA
1. Introducció a la història de la fotografia i autors més rellevants.
2. Equips i tècnica fotogràfica: sensibilitat, obturació i diafragma.
3. Composició i gèneres fotogràfics
5. El reportatge: com contar una història.
6. L'edició fotogràfica i tractament digital de la imatge.
DISSENY
El programa teòric-pràctic de l'assignatura està compost pels següents continguts:
Llenguatge visual: Nivells de representació, semiòtica. Fonaments compositius. La Gestalt.
La Forma Gràfica: Elements bàsics de la forma, tècniques de comunicació visual. Forma i missatge.
Retòrica visual.
El procés creatiu i la infografia.
Tècniques d'animació. Motion Graphics.
Adobe Photoshop i Adobe AfterEffects.
Metodologia i activitats formatives
Sistemes i criteris d'avaluació
Bibliografia i recursos
FOTOGRAFIA
BARTHES, R. (1990) La cámara lúcida, Barcelona: Paidós.
RODRÍGUEZ, Hugo (2005) Imagen digital. Conceptos básicos. Barcelona: Marcombo.
EVENING, M. (2018) Adobe Photoshop CC for Photographers. Routledge
Gisèle Freund (2017) La fotografía como documento social. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
LANGFORD, M. (2003) Fotografía Básica. Barcelona: Omega.
MELLADO, J.M. (2010) Los fundamentos de la fotografía. Fotografía de Alta Calidad: Adobe CC 2017. Grupo Anaya Publicaciones Generales
MOMEÑE, E. (2009) La visión fotográfica. Curso de fotografía para jóvenes fotógrafos. Madrid: Eduardo Momeñe.
NEWHALL, B. (1983) Historia de la Fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
PRADERA, A. (2005) El libro de la fotografía. Madrid: Alianza.
SONTAG, S. (1981) Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.
Sougez, Marie-Loup (2011) Historia de la fotografía. Cátedra.
WESTON, C. (2009) La exposición digital. Barcelona: BLUME (Naturart)
DISEÑO
ACASO, María: El lenguaje Visual (Paidós, 2009)
ADOBE PRESS: After Effects CS5 (Anaya Multimedia, 2011)
BARROSO Gracía, Jaime; Realización de los géneros Televisivos (Editorial Síntesis, 2002)
BERGSTRÖM, Bo: Tengo algo en el ojo (PromoPress, 2009)
BROCKMANN, Josef Müller: Historia de la comunicación visual (Gustavo Gili, 2005)
CHION, Michel: La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido (Ediciones Paidós, 1998)
COSTA, Joan: Identidad televisiva en 4D (Grupo editorial Design, 2005)
DONDIS, D.A.: La sintaxis de la imagen (Gustavo Gili, 2010)