Assignatura

Empresa Informativa

  • codi 12058
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

MsU Javier SANCHEZ - jsanchezc@uic.es

Horari d'atenció

L'horari d'atenció serà els dilluns de 10:00 a 11:00 h. i els divendres de 14:00 a 15:00 h. prèvia sol·licitud via correu electrònic: jsanchezc@uic.es En el cas que l'estudiant no pogués adaptar-se a aquesta franja horària es quedarà en un altre moment.

Presentació

1. Introducció i context:

En primer curs de grau és important donar una visió àmplia i general de l'entorn on el graduat va a treballar, bé sigui en una empresa o com a propi empresari independent.

És important tenir en compte, en l'àmbit de la Comunicació corporativa i les Relacions Públiques, en què consisteix l'empresa, quins són els elements que la conformen, i quin paper juga la persona en el context econòmic de l'empresa i aquesta en el context global de l'economia. 

És una assignatura de formació bàsica. Es tracta d'una assignatura eminentment descriptiva i general, en la què es pretén donar una visió global de l'empresa, de la seva problemàtica i la seva relació amb l'entorn, quin és el seu funcionament i interaccions amb agents interns o externs.

Té un caràcter bàsic i introductori. En aquest context, els primers temes estan dedicats a precisar alguns conceptes generals sobre l'empresa, el seu entorn i la seva dimensió, revisant els enfocaments teòrics que, sobre l'empresa, s'han realitzat des de l'àmbit del pensament econòmic i administratiu. D'aquesta manera, l'alumne s'enfronta per primera vegada al concepte d'empresa i l'entorn en el qual s'ubica.

Una vegada que l'alumne situa l’empresa com a agent econòmic, es realitza una introducció a les diferents àrees funcionals de l'organització. En cadascuna de les àrees es plantegen els problemes de l'administració i direcció dels recursos que li corresponen, com ara els recursos reals i tècnics, els recursos financers o els recursos humans i diferents àrees com comercial, màrqueting o operacions. Es pretén que l'alumne conegui les decisions més importants que s'han de prendre en cadascuna de les àrees analitzades, que aprengui a identificar les variables que resulten més rellevants en cada cas i, que apliqui algunes tècniques senzilles per a la resolució de diferents problemes.

Finalment, es pretén que l'alumne conegui les funcions essencials de la direcció de l'empresa, entenent l'empresa de serveis i l'empresa de béns de consum.

En aquest àmbit es fa ressaltar la importància de les relacions humanes i d'una adequada gestió de direcció de persones per assolir la màxima eficiència organitzativa.

Tots els continguts de l'assignatura es desenvolupen amb una orientació marcadament pràctica, promovent la participació de l'alumne i el debat a l'aula.

S'hi pretén donar una visió global de l'empresa, de la seva problemàtica, i la seva relació amb l'entorn sense entrar al detall d'aspectes concrets, que seran objecte de tractament en assignatures més especialitzades. Els coneixements i competències adquirits pels alumnes en aquesta assignatura són claus per qualsevol activitat professional que desenvolupin vinculada a l'empresa de Comunicació, Comunicació Corporativa o Agència de Relacions Públiques.

1. Tipus d’assignatura: Obligatòria.

2. ECTS: 6

3. Horari: Dilluns de 8:00 a 10:00 i Divendres de 8:00 a 11:00

4. Període: Setembre – Gener

L'assignatura d'Empresa és una assignatura obligatòria de formació bàsica englobada en el Primer Curs del Grau de Comunicació i Relacions Públiques. A través d'aquesta assignatura i al llarg del seu recorregut, s'impartiran els coneixements bàsics perquè el futur professional de la comunicació entengui el món de l'empresa des del punt de vista intern com des de la seva adaptació a l'entorn. La impartiran tres professors associats amb àmplia experiència en el sector del món de l'empresa.

S'aprofundirà en la composició, la presa de decisions, missió, visió, agents que intervenen; de forma pràctica i teòrica aplicant exemples i casos reals per plasmar i fixar els coneixements teòrics.

Requisits previs

No s’exigeix tenir coneixements previs per fer aquesta matèria.

Objectius

  1. Analitzar l’empresa en el seu conjunt i identificar les seves relacions amb l’entorn per, posteriorment, introduir algunes tècniques elementals de gestió en relació a cadascuna de les àrees funcionals que estructuren l’activitat d’una empresa.
  2. Comprendre el funcionament de l’empresa, entenent-la com un tot unitari i posant de relleu les connexions existents entre totes les seves parts i amb l’entorn.
  3. Comprendre el rol de l’empresa en la societat i el rol de l’empresa informativa.
  4. La importància del factor humà en les empreses.
  5. Entendre l’aspecte financer de l’empresa.
  6. Conèixer i entendre les diferents àrees funcionals de l’empresa i les seves interaccions.
  7. Entendre com es dirigeixen, gestionen i administren les empreses i organitzacions.
  8. Conèixer l’entorn de l’empresa i el agents que intervenen: macroentorn, mercats, etc.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 02 - Capacitat de planificar recursos humans
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 17 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 19 - Capacitat ade memorització
  • 23 - Capacitat d'elaborar un pressupost
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 70 - Coneixement i domini de les dades, estadístiques i gràfics econòmics
  • 71 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 88 - Capacitat de relacionar-se amb les persones i amb l'entorn sense perdre autonomia
  • 89 - Capacitat de crear sinergies en els equips de treball
  • 91 - Preparació per assumir riscos
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític
  • 95 - Capacitat per a la gestió econòmica i pressupostària en el seu àmbit d'activitat
  • 96 - Capacitat per a l'anàlisi objectiva de la realitat i extracció de consideracions vàlides

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes es familiaritzaran amb els principis de la direcció. Els alumnes desenvoluparan una sensibilitat per a l'enfocament de sistemes i de contingència en les organitzacions actuals. Els alumnes reflexionaran sobre la responsabilitat social corporativa i l'ètica de la gerència. Els alumnes entendran les diferents fases que hi ha al procés de la presa de decisions. Els alumnes coneixeran els principis de l'Empresa Informativa.

Continguts

A.    Concepte d'Empresa:
  1. L'Empresa i l'empresari: Conceptes i fonaments.
    • Funció i concepte d'Empresa.
    • L'Empresa i el seu entorn.
    • Principis i Objetius Empresarials.
    • L'empresari emprenedor i la creació de noves empreses.
  2. L'Entorn i l'Estratègia:
    • L'Empresa com a sistema.
    • Enfocs de sistemes.
    • Mecanismes de Regulació a l'Empresa.
    • L'Empresa i el seu entorn: desenvolupament, competència, estratègia.
  3. L'Empresa com a organització:
    • Estructura organitzativa.
    • Parts de la estructura.
B.    La función Financiera:
  1. Administració i Comptabilitat:
    • Concepte i funció de la comptabilitat.
    • Conceptes bàsics.
    • Els comptes anuals.
    • Equilibri financer de l'Empresa.
    • El rendimient de l'Empresa.
  2. La Inversió i el Risc:
    • Conceptes i tipus.
    • Valor temporal del diner.
    • Variables funamentals.
    • Métodes de selecció d'inversions.
  3. Finances:
    • Entorn financer de l'Empresa.
    • Fonts financeres de l'Empresa.
    • Autofinanciació, deute, apalancament.
    • La financiació bancaria.
C.    La funció d'Operaciones:
  1. Activitat Productiva de l'Empresa.
  2. Objetius, costs i productivitat.
  3. Definició i tipologies dels procesos productius.
D.    La función de Gestión de Personas. E.     La función Comercial:
  1. Marketing:
    • Concepte.
    • Enfocs.
    • Marketing Relacional.
    • Investigació de mercats.
    • Producte; Preu; Distribució; Comunicació.
    • El plà de Marketing.
  2. Vendes:
    • Concepte.
    • Tipus de venda.
    • El venedor.
    • Les fases de la venda.
 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVA
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
Workshop. Tallers avançats, intensius, de major durada, dirigits per professors i/o professionals estrangers, en els quals l'idioma utilitzat és l'anglès. Culminen en un producte professional o semiprofessional produït també en llengua anglesa.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

En primera convocatòria:

 

• Assistència a Classe: 10%

• Participació: 10%

• Reseñas/Preguntas: 10%

• Examen Parcial: 20%

• Examen Final: 50%

  Total: 100%

  En segona convocatòria:   • Examen: 100%

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
50
Examen parcial
20
Focused Praxis
10

Bibliografia i recursos

“Principios y Fundamentos de Gestión de Empresas”, Francisco Gonzalez Dominguez, Juan Domíngo Ganaza, Pirámide 2010

 

Material didàctic

      Materials
            Sessió 01 180914_sesion_01.pdf 
            Sessió_02 180917_sesion_02.pdf 
            Sessió_03 180921_sesion_03.pdf 
            Sessió_04 180926_sesion_04.pdf 
            Sessió_05 180928_sesion_05.pdf 
            Sessió_06 181001_sesion_06.pdf 
            Sessió_07 181005_sesion_07.pdf 
            Sessió_08 181008_sesion_08.pdf 
            Sessió_09 181015_sesion_09.pdf 
            Sessió_10 181017_sesion_10.pdf 
            Sessió_11 181019_sesion_11.pdf 
            Sessió_12 181022_sesion_12.pdf 
            Sessió_13 181026_sesion_13.pdf 
            Sessió_15 181031_sesion_15.pdf 
            Sessió_16 181105_sesion_16.pdf 
            Sessió_17 181109_sesion_17.pdf 
            Sessió_18_19 181112-14_sesion_18-19.pdf 
            Sessió_20 181116_sesion_20.pdf 
            Sessió_21 181119_sesion_21.pdf 
            Sessió_22 181123_sesion_22.pdf 
            Sessió_24 181130_sesion_24.pdf 
            Sessió_25 181203_sesion_25.pdf 
            Sessió_26 181205_sesion_26.pdf 
            Sessió_27 181210_sesion_27.pdf 
            Sessió_28 181214_sesion_28.pdf 
            Sessió_29 181217_sesion_29.pdf 
            Sessió_30 181221_sesion_30.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00