Methodological Assessment
Main language of instruction: Catalan
Other languages of instruction: English, Spanish
Head instructor
Dra. Cristina MONFORTE - cmonforte@uic.es
Other instructors
Dr. Adrián GONZÁLEZ - agonzalezm@uic.es
Office hours
Previous date by e-mail with the teacher:
In the Master's Final Work (MFW) students have to implement independently for all skills and learning about research results acquired during the Master with tutoring from a teacher. Sometimes making MFW poses some difficulties for students at different levels, particularly in the methodological or statistical.
This course aims to strengthen methodological advice of skills and competences acquired on research methodology in the different subjects of the Master to carry out the MFW. In addition, it is intended that students learn to use the existing methodological advice service in many health care centers as a research support system. Students will have discussions on methodological design with the teachers of the subject.
You need to be enrolled in the subjects: Final Master’s Degree, Biostatistics II and Qualitative Health Research Methodology.
The student must have passed the subjects: Biostatistics I and Quantitative Clinical Research Designs.
The contents of the course will depend on the objectives in different TFM and will reinforce the content of the subjects:
Classes will consist in methodological and statistical advice for the group and individual of the WFM that the students are doing. Two group sessions will be performed: at the beginning of the course and in the end; and two individual sessions in-between.
The student will have their defined work, research objectives, data collection techniques... and statistical data analysis approach. This approach to the subject teacher will be presented and both (student-teacher) will set the pace of work in order to improve this aspect of the work.
Joint Evaluation of 2 components:
Argimón, J.M.; Jiménez, J. (2004). Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3a ed. Madrid: Elsevier.
Armitage, P.; Berry, G. (1997). Estadística para la investigación biomédica. 3a ed. Barcelona: Harcourt Brace.
Bisquerra, R.; Echeverría, B.; Rodríguez, M. (1987). Estadística Psicopedagógica. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
Burgos, R. (1998). Metodología de investigación y escritura científica en clínica. 3ª ed. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública.
Burns, N.; Grove, S.K. (2004). Investigación en Enfermería. 3ª ed. Madrid: Elsevier.
Cobo, E.; Muñoz, P.; González, J.A.; Bogorra, J. (2007). Bioestadística para no estadísticos: Principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Elsevier Masson.
Daniel, W. (2002). Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México D.F.: Limusa.
Dawson-Saunders, E. (2005). Bioestadística médica. 4a ed. México D.F.: El Manual Moderno.
Dunn, V.; Crichton, N.; Roe, B.; Seers, K.Y.; Williams, K. (1997). Using research for nursing practice: a UK experience of the barriers scale. Journal of Advanced Nursing. 26 ( 6 ): 1203-1210.
Icart, T. (1998). Enseñanza-aprendizaje de la atención sanitaria basada en la evidencia. Educación Médica. 1 ( 2 ): 57-62.
Manzano, V.; Varela, J.; García, A.; Pérez, F.J. (1999). SPSS para Windows. Madrid: Ra-Ma.
Martínez, M.A.; Faulín, F.J.; Sánchez, A. (2006). Bioestadística amigable. 2ª Ed. Madrid: Díaz de Santos.
Mayan, M. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. México: Qualitative Institute Press. International Institute for Qualitative Methodology.
Milton, J.S. (1994). Estadística para biología y ciencias de la salud. 2a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
Norman, G.R.; Streiner, D.L. (1996). Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma.
Pardo. G.; Cedeño, M. (1997). Investigación en salud. Factores sociales. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
Peña, D.; Romo, J. (1997). Introducción a la Estadística para las Ciencias Sociales. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
Polit.D.; Hungler, B. (2000). Investigación científica en ciencias de la salud. 6ª Ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
Quero, A.; Rosas, D.; Acosta., P.; Ramírez, D.; Rueda, B.; Robles, M. (1998). Requisitos de la publicación científica. Metas de Enfermería, 9: 27-32.
Sánchez Carrión, J.J. (1999). Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza Editorial.
Sentís, J.; Pardell, H.; Alentà, H.; Cobo Valeri, E.; Canela Soler, J. (2003). Manual de bioestadística. 3a ed. Barcelona: Masson.
Tomás-Sábado, J. (2009). Fundamentos de Bioestadística y análisis de datos para enfermería. Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.