Teoria de la Literatura
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Aquesta assignatura es centra en analitzar conceptes bàsics dels estudis literaris amb especial atenció a la història de la teoria de la literatura i la crítica literària. Mitjançant arguments teòrics i pràctics, debatrem sobre el lloc que ha ocupat la reflexió literària en la configuració del cànon i la seva importància actual.
Aquesta assignatura té per objectiu fixar les bases teòriques i crear un llenguatge específic que serveixi per definir científicament els diversos conceptes vinculats a la reflexió literària al llarg dels segles. S’afavorirà la participació de l’alumnat en els debats d’estètica literària que han preocupat escriptors i intel·lectuals en general principalment als segles XIX i XX.
Contextualització de fenòmens culturals i relació amb la seva dimensió social i política
Conèixer i seleccionar documentació específica sobre experiències culturals
Aplicar / transferir conceptes teòrics i / o abstractes a situacions reals
Realitzar anàlisis i diagnòstics sobre qüestions / situacions de el patrimoni
Experimentar com aplicar la dimensió cultural en sectors que abans no la presentaven
Copsar la presència d'experiències culturals de l'passat o d'origen diferent a l'propi en la societat actual; i plantejar connexions i integracions
1.Què és la literatura?
1.1. A la recerca d'una definició
1.2. Problemes dels estudis literaris: les tasques de la teoria
2. Les disciplines dels estudis literaris
2.1. La crítica literària
2.2. La literatura comparada
2.3. La història de la literatura
2.4. La filologia i la crítica textual
3.Teoria literària: escoles i moviments teòrics
3.1. Antecedents: de l’antiguitat clàssica fins al segle XIX
3.2. Els orígens de la disciplina
3.3. L’autor i la producció literària
3.3.1. La intenció de l’autor
3.3.2.L’expressió de l’inconscient
3.3.3.L’autor i la consciència social
3.4. L’obra literària
3.4.1. Formalisme
3.4.2. Estructuralisme
3.4.3. New critisism
3.5. El lector i la recepció literària
3.5.1. Fenomenologia i Estètica de la recepció
3.5.2.Feminisme, estudis culturals i altres aproximacions
En aquesta assignatura es combinaran sessions teoricoexpositives amb sessions pràctiques de seminari amb activitats formatives. A partir dels continguts impartits i de les lectures que es donaran a classe, en les sessions pràctiques s’analitzaran textos i es debatran punts de vista.
Comentari de fragments de textos teòrics
Treballs i participació activa en els debats (40%)
Anàlisi d’un text literari a partir d’una de les escoles treballades al llarg del curs.
L’examen es realitzarà en la data oficial assignada. Els treballs s'entregaran a final de curs, abans de la finalització de les classes i sobre un tema prèviament pactat amb el professor.
Finalment, cal tenir en compte que el plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.
Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.
Adorno, T. W., Notes de literatura, Barcelona: Columna, 2001
Culler, Jonathan, Breve introducción a la teoría literaria, Crítica: Barcelona, 1997 [2004].
Eagleton, Terry, Una introducción a la teoría literaria, México: Fondo de Cultura Económico, 1998
Eagleton, Terry, Cómo leer literatura, Barcelona: Austral, 2016
Eco, Umbert, Sobre literatura, Barcelona, RqueR, 2002.
Fokkema, D. W; Ibsch, Elrud, Teorías de la literatura del siglo XX, Madrid: Cátedra, 1984
Guillén, Claudio, Entre lo uno y lo diverso, Barcelona, Austral, 2005.
Lodge, David, L’art de la ficció, Barcelona: Empúries (La Butxaca), 1998.
Llovet, Jordi (coord.), Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona: Ariel, 2005.
Todorov, Tzvetan, La literatura en perill, Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2007
Todorov, Tzvetan, Los géneros del discurso, Caracas: Monte Avila Editores, 1991
Villanueva, D. (comp.), Curso de teoría de la literatura, Madrid: Taurus, 1994.
Viñas, David, Historia de la crítica literaria, Barcelona: Ariel, 2002.
Wellek, R.; Warren, A., Teoría literaria, Madrid: Gredos, 2004.
Woolf, Virginia, Una cambra pròpia, Terrassa: La Temerària, 2014