Assignatura

Estètica I

  • codi 12301
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dra. Eulalia TORT - etort@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia, per mitjà de correu electrònic

Presentació

Aquesta assignatura pretén que l'alumne adquireixi coneixements específics sobre l'origen, l'evolució i els diversos camps d'estudi de la història de l'estètica, així com sobre els temes, el vocabulari i els debats clàssics de la disciplina. Per fer-ho, es proposa un recorregut pels principals autors  i els seus textos per, posteriorment, articular la reflexió entorn alguns dels conceptes clau de la reflexió estètica.

Amb aquesta metodologia es pretén que l'alumne pugui tenir un bon coneixement de l'instrumental crític i metodològic fonamental per comprendre i narrar la història de l'estètica i per reflexionar sobre les seves categories fonamentals de manera transversal.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura són, principalment quatre:

  1. Conèixer la història del pensament i la cultura.
  2. Conèixer els períodes fonamentals de la confluència entre art i filosofia, així com les afinitats amb altres formes de coneixement.
  3. Comprendre la dimensió pròpiament humana de l'experiència estètica.
  4. Adquirir les habilitats pròpies de l’anàlisi de textos.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Reconèixer les idees fonamentals dels autors treballats i ser capaç d'exposar-les.

  • Comprendre els orígens de la reflexió estètica en el marc del seu context cultural.

  • Establir relacions entre les diferents disciplines artístiques en el marc de la reflexió estètica.

  • Conèixer els principals problemes a l'entorn de la bellesa i l'art que s'han plantejat els estudiosos, els artistes, els teòrics, els filòsofs o els crítics de l'art.

  • Reconèixer els referents humanístics del passat per copsar-ne la seva influència actual.

Continguts

1. Introducció. Definició del concepte 

 

2. Itinerari històric

2.1 L'horitzó clàssic (Plató, Aristòtil, Plotí)

2.2 L'estètica dels segles foscos

2.3 L'estètica del Renaixement i del Barroc

2.4 Naixement d'una nova època

 

3. Art: historia d'un concepte

3.1 Concepte de l'Antiguitat

3.2 Intent de classificació

3.3 Relació amb la poesia

 

4. Bellesa

4.1 Història del concepte

4.2 Objectivisme i subjectivisme

 

5. Creativitat

 

6. Mimesi

6.1 Història del concepte

6.2 Art i veritat

6.3 Art i natura

 

7. L'experiència estètica

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

a)      Lectura de textos clau

b)      Comentari de text

c)      Discussió d’exemples

d)      Exercicis pràctics d’anàlisi i reflexió

e)      Visita, si s'escau, d'alguna exposició o instal·lació vinculada amb la matèria.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

El sistema d’avaluació consistirà fonamentalment en un examen escrit basat en la matèria teoricopràctica treballada al llarg del curs i l’elaboració d’un treball individual, que a més d’haver de presentar-se per escrit, haurà de ser exposat i defensat oralment a l’aula. Aquest treball és obligatori i indispensable per poder superar l’assignatura. El percentatge corresponent a cadascun dels elements a avaluar serà el següent:

Examen final escrit 60%

Treball individual i oral 40%

Donat el caràcter pràctic de l’assignatura, es valorarà també l’assistència a classe i la participació activa. Per tal de superar el curs l’alumne haurà d’assistir almenys a un 80% de les classes.

 

S’ha de ressaltar que els professors que imparteixen aquesta assignatura seran molt rigorosos en relació amb dos temes concrets, el plagi i l’ortografia.

AVÍS SOBRE EL PLAGI

Pel que fa al plagi, consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.

  • Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
  • Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

ORTOGRAFIA / EXPRESSIÓ ESCRITA

I en relació amb les faltes d’ortografia, considerem que en aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent: -0,2 punts per falta. 

Bibliografia i recursos

Bibliografia

BRUYNE, E.; La estética de la edad media. Madrid: Visor, 1994.

ECO, U. Art i bellesa en l'estètica medieval. Barcelona: Destino, 1990. 

PLAZAOLA, Juan; Introducción a la estética: historia, teoría y textos. Bilbao: Universidad de Deusto, 1991

TATARKIEWICZ, w.; Historia de seis ideas. Madrid: Tecnos, 1992.

TATARKIEWICZ, W.; Historia de la estética I. La estética antigua. Madrid: Ediciones Akal, 1987.

TATARKIEWICZ, W.; Historia de la estética II. La estética medieval. Madrid: Ediciones Akal, 1989.

VALVERDE,  J.M.; Breve historia y antología de la estética. Madrid: Ariel, 2011.

YARZA, I.; Introducción a la estética. Navarra: EUNSA, 2004.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00