Assignatura

Temes Actuals d'Història

  • codi 12303
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Xavier GARÍ - xgari@uic.es

Horari d'atenció

Podeu contactar el professorat de l'assignatura per correu electrònic i acordar dia i hora de trobada:

  • Xavier Garí: xgari@uic.es
  • Ernesto M. Pascual: empascual@uic.es

 

Presentació

L'assignatura "Temes Actuals d'Història", pretén fer un repàs a fons als esdeveniments històrics més recents que estan influint i marcant decididament l'actualitat mundial.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura són:

1. Conèixer la Història recent del món d'avui, les seves causes més pròximes, i relacionar-lo amb la més rabiosa actualitat.

2. Comprendre els fets actuals a partir de la seva trajectòria recent, per tal de preveure el seu desenvolupament i possibles conseqüències.

3. Disposar de les claus interpretatives fonamentals per a captar la globalitat del món d'avui, amb les seves grans regions polítiques i econòmiques, els grans reptes socials i culturals, i intuir els riscos i potencialitats dels destins de la humanitat.

4. Apropar-se críticament a la realitat actual, desvetllar les causes dels grans reptes i apuntar possibles alternatives i solucions a les grans problemàtiques mundials.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E19 - Capacitat de localitzar, observar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats i orientar-s'hi
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • E38 - Coneixement dels problemes de les fonts d'informació en temes internacionals
  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")
  • E40 - Capacitat de cooperació, motivació i lideratge en equips multiculturals (entesa, per exemple, com la capacitat de crear i aprofitar sinergies)
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs l’alumne/a haurà de ser capaç de:

  1. Assimilar conceptes clau de l’estudi de la Història Contemporània Actual tot analitzant-la críticament.
  2. Contextualitzar i situar fenòmens culturals, socials i polítics rellevants.
  3. Relacionar conceptes de forma transversal i multidisciplinària
  4. Aplicar i transferir conceptes teòrics i/o abstractes de cada àrea geogràfica o marc conceptual tractats.
  5. Llegir i analitzar amb profunditat textos i articles vinculats a temes d’actualitat política, social i cultural.
  6. Redactar textos narratius i descriptius.
  7. Sistematitzar dades i/o informació heterogènia.
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions del Món Actual.
  9. Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la Història Contemporània Actual.
  10. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma per a captar els contextos històrics que s'estudien així com ampliar també autònomament els propis coneixements.

Continguts

 

  1. Introducció
  2. Desenvolupament econòmic i benestar humà
  3. Transició demogràfica i canvi social
  4. Debats polítics entorn a la democràcia
  5. Guerra i Pau al s. XX i les guerres de l'11-S
  6. Europa
  7. Estats Units
  8. Rússia i l'herència soviètica
  9. Àsia oriental
  10. Índia i Pakistan
  11. Orient Mitjà i Nord d'Àfrica
  12. Àfrica subsahariana
  13. Amèrica Llatina

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes desenvoluparan una part teòrica i magistral, que combinaran amb la participació dels estudiants a partir de la lectura dels capítols de la bibliografia bàsica, mitjançant debats i exposicions, així com el visionat d'algun documental breu a l'aula, o més extens fora de l'aula.

Es recomana adquirir el llibre indicat en la bibliografia bàsica, i portar les lectures fetes per a cada sessió, prèviament a la mateixa.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura és impartida per dos professors: Ernesto Pascual i Xavier Garí.

El primer farà la seva docència de gener a març i s'ocuparà de la primera meitat del temari; el segon impartirà docència de març a maig i s'ocuparà de la segona meitat del temari.

Cada professor prepararà un examen parcial de la seva part impartida, en la última sessió de març i en la data prevista per a l'examen final de juny (que serà, de fet, el segon examen parcial), respectivament. A més, caldrà presentar un treball escrit o bé realitzar una exposició pública d'alguna qüestió del temari de cada part.

L'examen del Professor Pascual, consistirà en cinc preguntes. Quatre tales sobre el temari, amb un valor de 1,5 punts i una a desenvolupar sobre un supòsit teòric.practico relacional, per un valor de 4 punts.

La nota final de l'assignatura sorgirà de la mitjana de sis qualificacions:

    Assistència física a les classes 3%
    Participació en les classes 7%
    Treball 1 15%
    Treball 2 15%
    Examen 1 30%
    Examen 2 30%

Bibliografia i recursos

La bibliografia OBLIGATÒRIA és una sola obra monogràfica que utilitzarem en la seva quasi totalitat, i que podeu adquirir en la seva versió digital, en paper o en préstec bibliotecari. Les seves dades són:

  • AVILÉS, Juan, PARDO, Rosa, SEPÚLVEDA, Isidro, "Las clase del mundo actual. Una historia global desde 1989", Editorial Síntesis, , Madrid 2014.
Al final d'aquesta monografia hi consta una bibliografia d'AMPLIACIÓ corresponent a cadascun dels capítols que es treballaran.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00