Assignatura

Estètica II

  • codi 12304
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Albert MOYA - amoya@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia per mitjà del correu electrònic

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

L’assignatura Estètica II es presenta com un curs d’aprofundiment sobre la important incidència i implicacions que té la dimensió estètica tant en el context humanístic i cultural com en àmbits externs a ella com la política, la religió o l’economia.

L’assignatura recorrerà un itinerari teòric i pràctic que tot partint d’una inicial aproximació a la controvertida noció d’estètica i els seus components primordials, s’endinsarà en l’anàlisi dels llenguatges artístics contemporanis, tot establint-ne les seves relacions amb la cultura de masses, l’ètica, la cultura visual o el cinema.

Requisits previs

Malgrat que no és un requisit indispensable, es recomana haver cursat l’assignatura Estètica I per tal d’haver pogut adquirir els coneixements de base que permeten l’aprofundiment en les temàtiques que proposa aquesta assignatura.

 

Objectius

Essencialment l’assignatura pretén que l’alumne adquireixi una sèrie de competències i coneixements que li permetin fer un diagnòstic acurat i ben fonamentat sobre l’indispensable paper que juga l’estètica en l’àmbit cultural, social i polític del nostre temps, així com a interpretar amb arguments sòlids i precisos la funció i la significació que acompleix l’art contemporani en les nostres societats.

La intenció per tant, no és únicament dotar l’estudiant d’unes capacitats crítiques d’anàlisi dels nous llenguatges sinó també ajudar-lo a situar-se professionalment tot comprenent els fonaments estètics i històrics del treball creador dins la cultura industrial. La utilització de conceptes i eines desenvolupades per la tradició estètica permetrà a l’alumne un coneixement més detallat i ric del discurs humanístic i l’ajudarà a comprendre les relacions existents entre els actuals intercanvis d’informació i els tradicionals, és a dir, a veure la continuïtat i les ruptures que els nous llenguatges i les noves tecnologies suposen en la producció simbòlica, icònica i cognitiva.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Aplica competències lingüístiques adquirides a l'expressió oral i escrita

2. Adquireix conceptes clau de l'àmbit de l'estètica que influeixen en el discurs humanístic i cultural.

3. Coneix i selecciona documentació específica de l'àmbit estètic modern i contemporani.

4. Aplica coneixements teòrics en anàlisi i debats d'activitats presencials i en treball autònom
5. Practica estratègies de treball individual i en grup
6. Aprèn a contextualitzar fenòmens socials i polítics
7. Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de forma transversal
8. Aprèn a diagnosticar problemes en l'àmbit intel·lectual, social i polític
9. Llegeix i analitza assajos sobre temes actuals
10. Aplica / transfereix conceptes teòrics i / o abstractes de l'estètica a situacions reals

Continguts

Tema 1: Vers una definició de l'estètica en el món contemporani.

Tema 2: Estètica i art de masses

Tema 3: Estètica i política

Tema 4: Ètica i estètica en el context contemporani

Tema 5: Art i cinema

      

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge combina classes magistrals, col·loquis, classes expositives dels estudiants, cerca d’informació i elaboració de treballs escrits individuals.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

El sistema d’avaluació consistirà fonamentalment en un examen escrit basat en la matèria teòrico-pràctica treballada al llarg del curs i l’exposició i defensa oral d’un treball individual que haurà estat prèviament assignat pel professor. Aquest treball és obligatori i indispensable per poder superar l’assignatura. El percentatge corresponent a cadascun dels elements a avaluar serà el següent:

Examen final escrit 60%

Treball individual i oral 30%

Assitència i participació 10%

Donat el caràcter pràctic de l’assignatura, es valorarà l’assistència a classe i la participació activa. Per tal de superar el curs l’alumne haurà d’assistir almenys a un 80% de les classes.

En l’examen final i en el treball individual s’aplicarà la normativa ortogràfica de la facultat, per la qual cada errada ortogràfica implica la pèrdua de 0,2 punts.  

Bibliografia i recursos

ARGULLOL, R. Tres miradas sobre el arte. Barcelona: Icaria 1985.

AUMONT, J. La estética hoy. Madrid: Cátedra 1997.

BAYER, R. Historia de la estética. Madrid: Fondo de cultura económica, 1961.

BERTRAM, G.W. El arte como praxis humana. Granada: Comares, 2016

BAZIN, A. ¿Qué es el cine?  Madrid: Rialp 1990

BEARDSLEY, M.C. HOSPERS, J. Estética. Historia y Fundamentación. Madrid: Cátedra 2007.

CASTRO, S. J. En teoría es arte. Una introducción a la estética. Salamanca: Edibesa, 2005.

ECO, U. Obra abierta.  Barcelona: Seix Barral, 1965

ESTRADA, D. Estética. Barcelona: Herder,1988.

FOSTER, Hal. La posmodernidad. Barcelona: Kairós, 1985

FOSTER, H. Malos, nuevos tiempos. Arte, crítica, emergencia. Madrid: Akal, 2017.

GADAMER, H.G. La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós 1991

GRAW, I. ¿Cuánto vale el arte? bUenos Aires: Mardulce, 2015

JIMÉNEZ, J. Teoría del arte. Madrid: Tecnos 2002

JIMÉNEZ, J. Imágenes del hombre. Fundamentos de estética. Madrid: Tecnos 2017

LIPOVETSKY, G, SERROY,J. La estetización del mundo. Barcelona: Anagrama, 2015

MARCHÁN FIZ, S. La estética en la cultura moderna. Madrid: Alianza 1987

MENKE, Christoph. La soberanía del arte. Madrid: Visor, 1997.

SEDLMAYR, H. La revolución en el arte moderno. Madrid: Acantilado 2008 

TARKOVSKI, A. Esculpir en el tiempo. Barcelona: Rialp 1990.

VILAR, G. Las razones del arte. Madrid: Antonio Machado 2005

VILAR, G. Desartización. Paradojas de un arte sin fin. Salamanca: Universidad de Salamanca 2010.

XIRAU, R. i SOBREVILLA, D. Estética. Madrid: Trotta, 2003.

VETESSE, A. El arte contemporáneo. Madrid: Rialp, 2013.

VV.AA. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca, 2001.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00