Humanitats Digitals
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Dr. Gabriel FERNÁNDEZ - gabi@uic.es
Horari d'atenció
Abans o després de classe.
Es podrà concertar entrevista per correu electrònic.
Les tecnologies digitals (i en especial les anomenades tecnologies de convergència universal, TCU) són un aspecte fonamental de la societat del segle XXI. S'han convertit en el principal mitja de comunicació social e influeixen notablement en tots els processos relacionats amb el món de la cultura: creació i difusió cultural, disseny d’experiències culturals, construcció de comunitats, implementació de processos d’aprenentatge, estudi i anàlisi de la cultura, i desenvolupament d’activitats de recerca.
Les humanitats no son alienes a aquest procés de transformació social i per tant les tecnologies digitals també estan transformant els modes amb els que l'humanista desenvolupa les seves tasques, tot oferint noves possibilitats i donant lloc al que s’anomena “Humanitats Digitals”.
Al mateix temps la mirada i la lògica de l’humanista, en tant que complementària i “altra” de la tecno-científica, pot fer una valuosa aportació a la transformació digital, per tal d’enriquir-la, inspirar-la, orientar-la, criticar-la i subvertir-la mitjançant l’enfocament humanístic.
En aquesta assignatura s'ofereix la formació teòrica i sobretot pràctica que requereix l’estudiant d’humanitats per endinsar-se en el món de les humanitats digitals.
No n’hi ha.
1. Adquirir les destreses necessàries per a desenvolupar les tasques de l’humanista amb les eines i tecnologies del segle XXI.
2. Descobrir les diverses possibilitats de participació en la cultura que les tecnologies digitals brinden a l’humanista, tant en forma de nous perfils professionals, com de possibilitats creatives, de recerca i anàlisi de la cultura.
3. Orientar-se en el procés de transformació digital de la cultura, tot preparant-se per a participar-hi des d’un enfocament humanista.
En completar satisfactòriament l'assignatura, l'estudiant comptarà amb els següents resultats d’aprenentatge:
1. Haurà millorat significativament la seva capacitat de fer servir les tecnologies digitals en totes les vessants de la cultura.
2. Comptarà amb una comprensió molt més profunda de l’impacte de les tecnologies digitals en la cultura, així com de les possibilitats que ofereixen.
3. Es sentirà molt més orientat sobre com participar a la transformació digital de la cultura des d’un enfocament humanista.
Els temes de l'assignatura són:
1. Les humanitats digitals.
2. Introducció a les apps mòbils. Taller de disseny d’una aplicació guia d’un projecte o recorregut cultural.
3. La experiència cultural, les TIC i les TCU. La cultura participativa i el Crowdsourcing.
4. Big Data.
5. Conceptualització, Guió i Gamificació.
6. L’internet de les coses (IoT). La realitat augmentada i la realitat virtual.
7. Promoció i difusió de la cultura.
8. Comunitats digitals.
9. La creació cultural en el món digital.
10. Recerca en Humanitats Digitals.
11. Nous perfils professionals i de recerca.
12. L’humanista digital.
La metodologia formativa consta de les següents activitats:
1. Exposicions teòriques.
2. Classes pràctiques a l’aula informàtica.
3. Projecte d’humanitats digitals: l’estudiant haurà de desenvolupar un projecte al llarg del curs seguint les directrius especificades pels professors. Aquest projecte és preferentment individual, tot i que es pot sol·licitar realitzar-lo en grup (de 3 persones com a màxim). La darrera sessió del curs es dedicarà a la presentació dels projectes dels estudiants.
En general es donarà preponderància a les metodologies d’aprenentatge actiu i per això totes les classes es desenvoluparan a l’aula informàtica, amb la participació activa dels estudiants a través de Webquests, reptes, exercicis pràctics, exposicions individuals i de grup, treballs, etc.
La llengua d’impartició de l’assignatura és el català.
La nota final de l’assignatura es calcularà en base als següents components i percentatges:
1. Assistència i participació a classe: 10%
2. Activitats pràctiques desenvolupades al llarg del curs, tant a classe com fora de classe: 20%
3. Projecte d’humanitats digitals: 40%
4. Examen final: 30%
Consideracions importants:
A. Per a aprovar l’assignatura és necessari presentar el projecte d’humanitats digitals i aprovar l’examen final.
B. A la segona convocatòria l’estudiant podrà sol·licitar ser avaluat només mitjançant el projecte d’humanitats digitals (comptant un 40%) i l’examen de segona convocatòria (comptant un 60%).
C. Els estudiants estrangers i d'intercanvi (Erasmus i d'altres) estaran sotmesos a les mateixes condiciones que la resta de l'alumnat. Això és especialment rellevant pel que fa al calendari, les dates d'exàmens i el sistema d'avaluació.
Berry, D. (Ed.) (2012). Understanding digital humanities. Londres, UK: Palgrave Macmillan.
Gardiner, E., & Musto, R. G. (2015). The digital humanities: A primer for students and scholars. New York, NY: Cambridge University Press.
Gold, M. K. (2012). Debates in the digital humanities. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.