Assignatura

Humanitats Digitals

  • codi 12360
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dra. Marta CRISPÍ - mcrispi@uic.es

Horari d'atenció

Abans o després de classe.

Es podrà concertar entrevista per correu electrònic.

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Les tecnologies digitals són un aspecte fonamental de la societat del segle XXI. S'han convertit en el principal mitjà de comunicació social i influeixen notablement en tots els processos relacionats amb el món de la cultura: creació i difusió cultural, disseny d’experiències culturals, construcció de comunitats, implementació de processos d’aprenentatge, estudi i anàlisi de la cultura, i desenvolupament d’activitats de recerca.

Les humanitats no són alienes a aquest procés de transformació social i per tant les tecnologies digitals també estan transformant els modes amb què l'humanista desenvolupa les seves tasques, tot oferint noves possibilitats i donant lloc al que s’anomena “Humanitats Digitals”.

Al mateix temps la mirada i la lògica de l’humanista, en tant que complementària i “altra” de la tecno-científica, pot fer una valuosa aportació a la transformació digital, per tal d’enriquir-la, inspirar-la, orientar-la, criticar-la i subvertir-la mitjançant l’enfocament humanístic.

En aquesta assignatura s'ofereix la formació teòrica i sobretot pràctica que requereix l’estudiant d’Humanitats per endinsar-se en el món de les humanitats digitals.

Requisits previs

No n’hi ha.

Objectius

1. Adquirir les destreses necessàries per a desenvolupar les tasques de l’humanista amb les eines i tecnologies del segle XXI.
2. Descobrir les diverses possibilitats de participació en la cultura que les tecnologies digitals brinden a l’humanista, tant en forma de nous perfils professionals, com de possibilitats creatives, de recerca i anàlisi de la cultura.
3. Orientar-se en el procés de transformació digital de la cultura, tot preparant-se per a participar-hi des d’un enfocament humanista.
4. Familiaritzar-se amb el procés de desenvolupament de projectes d'Humanitats Digitals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G08 - Capacitat d'investigació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En completar satisfactòriament l'assignatura, l'estudiant comptarà amb els següents resultats d’aprenentatge:

1. Redacta memòries
2. Selecciona i sintetitza documentació específica
3. Practica estratègies de treball en grup
4. Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de manera transversal
6. Utilitza TIC
7. Utilitza recursos econòmics en la simulació de projectes reals de noves tecnologies
9. Aplica/transfereix conceptes teòrics i/o abstractes de cadascuna de les matèries a situacions reals

Continguts

Els temes de l'assignatura són:

1. Les humanitats digitals.
2. Cultura i Internet: projectes culturals en l'era digital.
3. Experiències culturals i noves tecnologies.
4. Big Data.
5. L’internet de les coses (IoT). La realitat estesa (augmentada, mixta, virtual). 
6. Projectes d’Humanitats Digitals: de la idea al producte.
7. La intel·ligència artificial i les seves aplicacions.
8. La creació cultural en el món digital.
9. Recerca en Humanitats Digitals.
10. Promoció i difusió de la cultura.
11. L’humanista digital. Nous horitzons professionals en un món canviant.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia formativa consta de les següents activitats:

1. Exposicions teòriques.
2. Classes pràctiques a l’aula informàtica.
3. Projecte d’humanitats digitals: l’estudiant haurà de desenvolupar un projecte al llarg del curs seguint les directrius especificades pels professors. Aquest projecte és preferentment individual, tot i que es pot sol·licitar realitzar-lo en grup (de 3 persones com a màxim). La darrera sessió del curs es dedicarà a la presentació dels projectes dels estudiants.

En general es donarà preponderància a les metodologies d’aprenentatge actiu i per això totes les classes es desenvoluparan a l’aula informàtica, amb la participació activa dels estudiants a través de Webquests, reptes, exercicis pràctics, exposicions individuals i de grup, treballs, etc.

La llengua d’impartició de l’assignatura és el català.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final de l’assignatura es calcularà en base als següents components i percentatges:

1. Activitats pràctiques desenvolupades al llarg del curs, tant a classe com fora de classe: 20%
2. Projecte d’Humanitats Digitals: 50%
3. Examen final: 30%

Consideracions importants:
A. Per a aprovar l’assignatura és necessari presentar el projecte d’Humanitats Digitals i aprovar l’examen final.
B. A la segona convocatòria l’estudiant podrà sol·licitar ser avaluat només mitjançant dues notes: (1) el projecte d’humanitats digitals (comptant un 40%) i (2) l’examen de segona convocatòria (comptant un 60%).
C. Els alumnes repetidors hauran de tornar a realitzar totes les activitats així com el projecte d'Humanitats Digitals i l'examen final. 
D. Els estudiants estrangers i d'intercanvi (Erasmus i d'altres) estaran sotmesos a les mateixes condiciones que la resta de l'alumnat. Això és especialment rellevant pel que fa al calendari, les dates d'exàmens i el sistema d'avaluació.

Bibliografia i recursos

Berry, D. (Ed.) (2012). Understanding digital humanities. Londres, UK: Palgrave Macmillan.

Burdick, A., Drucker, J., Lunenfeld, P., Presner, T., & Schnapp, J. (2012). Digital Humanities. Cambridge, MA: The MIT Press.

Gardiner, E., & Musto, R. G. (2015). The digital humanities: A primer for students and scholars. New York, NY: Cambridge University Press.

Gold, M. K. (2012). Debates in the digital humanities. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00