Assignatura

ATM

  • codi 12691
  • curs 2
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat

Responsable

Dr. Jordi TOMÀS - jtomas@uic.es

Horari d'atenció

Dimecres de 10 a 14:00. S'aconsella sol·licitar cita prèvia. Assignatura en general: Dr. Jordi Tomàs jtomas@uic.es

Presentació

La disfunció craniomandibular (DCM) i el dolor orofacial (DO) són molt prevalents en la població general ja que aquestes síndromes engloben un gran nombre de patologies de l'àrea craniomandibular i cèrvico-escapular (es pot afirmar que pràcticament el 100% de la població patirà alguna vegada a la vida una DO).

Dins de la DCM i el DO estarien englobats com quadres més rellevants la patologia muscular craniomandibular / cervical i de l'articulació temporomandibular (ATM), les neuropaties / neuràlgies orofacials (principalment trigeminals), i les cefalees primàries (migranya, cefalea tensional, cefalàlgies trigeminals autonòmiques). 

Requisits previs

No cal cap requisit previ  

Objectius

Aquests objectius es divideixen en tres grans grups:

1. Cognoscitius:

1. Definir el concepte de disfunció craniomandibular i dolor orofacial i establir els seus objectius 2. Conèixer l'etiologia, etiopatogènia i clínica de les patologies temporomandibulars i orofacials, en les seves diferents variants

3. Realitzar una adequada història clínica de cara a aconseguir un correcte diagnòstic.

4. Conèixer el pronòstic de tractament en funció de cada patologia articular, muscular, neuropática o neurovascular.

5. Exposar els diferents tipus de tractament.

6. Enunciar les diferents proves complementàries indispensables per a la realització d'un diagnòstic.

7. Saber usar els diferents materials de registre interoclusales.

 

2. Sensitius i motors:

1. Realitzar correctament una presa de registres interoclusales

2. Planificar adequadament el tractament multidisciplinari

3. Saber explorar correctament la musculatura i l'articulació temporomandibular.

4. Realitzar correctament l'exploració dels nervis parells cranials

5. Saber interpretar correctament TC, RMN i qualsevol altra prova complementària.

6. Elaborar tot tipus d'ortesis orals (fèrula de tipus Michigan, d'avanç mandibular per a tractament articular i apnees i hipoapnees).

7. Establir un correcte circuit amb altres especialitats (ortodòncia, prostodòncia, cirurgia, etc.) i professions (neurologia, fisioteràpia, psicologia, otorinolaringologia, reumatologia).

8. Avaluació de la posició corporal del pacient i la seva repercussió a nivell orofacial.

9. Analitzar l'estat dental oclusal del pacient mitjançant visió gnatológica i funcional.

 

3. Afectius:

1. Desenvolupar la capacitat d'exposició en públic.

2. Desenvolupar la capacitat d'escriure treballs científics en el camp de disfunció craniomandibular i dolor orofacial.

3. Desenvolupar la inquietud per la investigació i l'aprofundiment dels coneixements.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

• 20 - Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant • 28 - Adquirir experiència clínica sota l'adequada supervisió • 37 - Realitzar les radiografies necessàries en la pràctica odontològica, interpretar les imatges obtingudes i conèixer altres tècniques de diagnòstic per imatge que tinguin rellevància • 38 - Conèixer els procediments i proves diagnòstiques clíniques i de laboratori, conèixer la seva fiabilitat i validesa diagnòstica i ser competent en la interpretació dels seus resultats • 39 - Reconèixer la normalitat i la patologia bucal, així com l'avaluació de les dades semiològics • 40 - Identificar el principal motiu de consulta i la història de la malaltia actual. Realitzar una història clínica general del pacient i una fitxa clínica que reflecteixi fidelment els registres del pacient • 42 - Manejar, discriminar i seleccionar els materials i instruments adequats en odontologia • 43 - Conèixer els biomaterials dentals: la seva manipulació, propietats, indicacions, al·lèrgies, bio-compatibilitat, toxicitat i eliminació de residus i impacte ambiental • 44 - Conèixer i utilitzar l'equipament i instrumentació bàsics per a la pràctica odontològica • 65 - Diagnosticar, planificar i realitzar, amb caràcter general, un tractament multidisciplinari, seqüencial i integrat de complexitat limitada en pacients de totes les edats i condicions i en pacients amb necessitats especials (diabètics, hipertensos, oncològics, trasplantats, immunodeprimits, anticoagulats, entre d'altres) o discapacitats. Específicament l'odontòleg ha de ser competent en l'establiment d'un diagnòstic, d'un pronòstic i el desenvolupament d'una adequada planificació terapèutica, i de manera particular en dolor orofacial, desordres temporo-mandibulars, bruxisme i altres hàbits parafuncionals; patologia dentària i periapical; traumatismes bucodentals; patologia periodontal i dels teixits peri-implantarios; patologia òssia dels maxil·lars, els teixits tous bucals i glàndules annexes; estats de edentación parcial o total i en la planificació del seu tractament rehabilitador mitjançant pròtesi dento i mucosuportada, o mitjançant implants dentals, mal posicions i / o maloclusions dentàries i d'altres alteracions anatòmiques o funcionals de la cara o del sistema estomatognàtic i de les seves possibles correccions ortodòntiques, ortopèdiques o quirúrgiques • 66 - Prendre i interpretar radiografies i altres procediments basats en la imatge, rellevants en la pràctica odontològica • 67 - Realitzar models diagnòstics, muntar-los i prendre registres inter-oclusals • 68 - Determinar i identificar els requisits estètics del pacient i de les possibilitats de satisfer les seves inquietuds • 72 - Prescripció apropiada de fàrmacs, coneixent les seves contraindicacions, interaccions, efectes sistèmics i repercussions sobre altres òrgans • 73 - Aplicar tècniques d'anestèsia locoregional • 76 - Identificar i atendre qualsevol urgència odontològica • 81 - Valorar i tractar el pacient amb càries o una altra patologia dentària no cariosa i ser capaç d'utilitzar tots els materials encaminats a restaurar la forma, funció i l'estètica de la dent en pacients de totes les edats

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

• - Diferenciar el dolor segons la seva localització • - Diferenciar el dolor segons el seu origen • - Diferenciar el dolor segons la seva durada • - Diferenciar el dolor segons la característica del dolor • - Realitzar una adequada història clínica. • - Planificar adequadament el tractament multidisciplinari • - Identificar el component psicològic d'una pacient amb disfunció craniomandibular i dolor orofacial. • - Tractar pacients amb patologia articular i muscular mitjançant fisioteràpia, farmacologia, infiltracions intraarticulars. • - Elaborar correctament cadascuna de les ortesis orals conegudes i el seu ajust precís. • - Conèixer els diferents patrons de masticació relacions amb les factors oclusals del pacient. 

Continguts

Tema 1: Oclusió gnatológica vs funcional. Tema 2: Muntatge en articulador i registres interoclusales. Tema 3. Tallat selectiu, pròtesis fixa o ortodòncia. Tema 4: Patologia muscular. Tema 5: Patologia articular. Tema 6: Fisioteràpia. Tema 7: Tractament amb ortesis orals Tema 8: Dolor orofacial: dolor neuropàtic. Tema 9: Dolor orofacial: dolor neurovascular. Tema 10: Psicologia del pacient amb disfunció craniomandibular i dolor orofacial. Tema 11: Medicina oral del son. Tema 12: Tècniques quirúrgiques en ATM. Tema 13: Tècniques de laboratori. Tema 14: Previsió de tractament i elaboració de casos clínics.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

1. Àrea cognoscitiva: Es transmetran els conceptes teòrics de l'assignatura per mitjà de classes magistrals i lectures dirigides. Es duran a terme seminaris per ajudar els alumnes a interpretar les dades disponibles, de cara a realitzar adequadament el diagnòstics i planificació del tractament. 2. Àrea sensitiva i motora: Es realitzaran pràctiques de laboratori (muntatge en articulador, presa de registres interoclusales, elaboració d'ortesis orals, tallat selectiu). 3. Àrea afectiva: Els alumnes podran realitzar lectures no dirigides, assistir a conferències no obligatòries, mantenir contacte amb els professors i investigadors, i, si escau, realitzar treballs monogràfics, sols o en equip, de cara a adquirir la motivació adequada per mantenir i ampliar els coneixements, treballar en equip i col·laborar en l'avanç de l'odontologia en general i l'endodòncia en particular.  

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Teoria: Examen final amb preguntes de resposta múltiple i / o preguntes curtes. En circumstàncies especials, i prèvia aprovació per part del professorat i secretaria acadèmica, l'alumne podrà sol·licitar un examen oral, davant d'un tribunal de dos o més professors. Un cop començada la classe no s'admetrà l'entrada a l'aula.

Bibliografia i recursos

Okeson J. Tractament d'oclusió i afeccions temporomandibulars. 6a ed. El Sevier Mosby 2008  Ricard F. Tractat d'osteopatia cranial. 1a ed. Panamericana 1990  Maglione H. Disfunció craniomandibular. 1a ed. Amolca 2008  Solnit A, Curnutte D. Occlusal La correcció de. 1a ed. Quintessence 1988  Bascones A, masno F. Dolor orofacial. Diagnòstic i tractament. 1a ed. avenços 1997  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00