Assignatura

Responsabilitat Social Corporativa

  • codi 12841
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat

Presentació

La RSC és una estratègia clau per a les organitzacions que impacta en la reputació i en les vendes, i encara més important, influeix en el desenvolupament de la societat. Els consumidors identifiquen com a marques significatives aquelles que proveeixen de benestar personal i col·lectiu, no només proporcionen beneficis funcionals.

Alguns factors —com a informes d’escàndols per part dels mitjans, la conscienciació dels consumidors, l’apoderament i l’activisme— han contribuït al compromís cada cop més gran de les organitzacions i la urgència de polítiques governamentals sobre aquest tema. Documentals i pel·lícules han recollit casos reals de companyies per reclamar més bones condicions i més bon govern. A causa de la relació entre les males pràctiques i els períodes de crisi, els principals valors perquè les empreses i les organitzacions no lucratives creixin en confiança i lleialtat són la transparència i la participació.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per a aquesta assignatura

Objectius

Amb aquesta assignatura, els estudiants seran capaços d’entendre la RSC com a model de gestió empresarial i de valorar la importància de comunicar la RSC per a la gestió de les organitzacions. Per integrar la RSC en les organitzacions, es necessita un enfocament centrat en la comunicació com a deure de les organitzacions amb la societat que construeixi valors i compromisos. La perspectiva organitzacional dels stakeholders personalitza les relacions i facilita analitzar i implementar estratègies d’una manera ètica o moral.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 17 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic
  • 64 - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 88 - Capacitat de relacionar-se amb les persones i amb l'entorn sense perdre autonomia
  • 96 - Capacitat per a l'anàlisi objectiva de la realitat i extracció de consideracions vàlides
  • 97 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia sobre l'àmbit de la Comunicació en llengua anglesa
  • 99 - Ser capaç d'entendre les idees principals en conferències en llengua anglesa
  • 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 77 - Capacitat i habilitat per responsabilitzar-se de l'àrea de comunicació d'un organisme
  • 85 - Capacitat i habilitat per exercir com a experts en la gestió d'estratègica de la imatge corporativa
  • 86 - Capacitat i habilitat per identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l'empresa

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Amb el suport d’altres assignatures cursades en el grau, els estudiants aprendran que les corporacions responsables no són només les que fan màrqueting social, organitzen esdeveniments per recaptar fons i obtenen més bons resultats en els rànquings de reputació. Per contra, les organitzacions responsables són principalment aquelles l’activitat principal de les quals és responsable amb els recursos humans i naturals. Per això, és important actuar de manera coherent amb diverses responsabilitats: maximitzar els guanys —operant de forma competitiva i obtenint beneficis (responsabilitats econòmiques); satisfent expectatives del Govern, l’Estat i les regulacions locals (responsabilitats legals); complint normes socials i ètiques (responsabilitats ètiques); i responent a expectatives de la societat —activitats de voluntariat i caritatives, assistència a institucions educatives i projectes de millora de la qualitat de vida de la societat (responsabilitats filantròpiques). La RSC implica l’acció d’un rol social i més alt de les responsabilitats. La societat espera i premia la filantropia, però se li’n dona menys importància que a altres categories de RSC.

La RSC està destinada a fer que l’estudiant valori el poder de la comunicació bidireccional. Aquesta assignatura dona a conèixer a l’estudiant les típiques formes de comunicació que fan servir els departaments de comunicació, com és el cas d’informes de sostenibilitat. Les millors pràctiques s’han convertit en els estàndards de les companyies que els líders de la indústria en sostenibilitat posen en pràctica a través d’eines i tècniques.

En completar l’assignatura amb èxit, els estudiants seran capaços de:

1. Entendre les principals idees relacionades amb la responsabilitat social corporativa.

2. Identificar els principals stakeholders, responsabilitats i contingut dels valors de què són responsables.

3. Treballar projectes de forma efectiva en equip.

4. Analitzar l’audiència específica de les organitzacions.

5. Identificar fonts per comunicar la RSC.

6. Aplicar principis ètics a l’activitat principal d’una organització.

7. Discutir i analitzar informes de sostenibilitat.

8. Preparar un informe de RSC de la companyia de forma escrita i citació d’estil APA.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

• Lliçó magistral —es recomana prendre notes per recordar conceptes, formular preguntes i preparar les discussions. A classe es durà a terme el mentoring i sessions amb convidats.

• La participació es fa efectiva en les discussions de classe, les activitats, una escolta activa i el feedback proveït als companys i a la professora.

• Casos d’èxit —s’usaran estudis en publicitat i relacions públiques de les indústries de la bellesa i la moda a causa de l’impacte d’aquests negocis en l’autoestima i el benestar.

• Projecte final. Grups de 4 estudiants —com a màxim— investigaran un tema concret i lliuraran un informe o un article d’investigació (d’un mínim de 10 pàgines i un màxim de 15, inclosa la llista de referències acadèmiques citades amb estil APA) i el presentaran fent servir PowerPoint o Prezi. L’anàlisi de la RSC inclourà troballes en els següents punts: • Descripció i importància del problema.

• Controvèrsies globals: principals preocupacions de la societat, diferències culturals, campanyes de grups activistes, publicitat controvertida.

• Impacte del problema i reptes per a les futures companyies en tota la cadena de valor, conseqüències econòmiques: publicitat retirada, reputació danyada, riscos per a la publicitat en mercats en desenvolupament.

Stakeholders involucrats: proveïdors, treballadors, mitjans, comunitat, consumidors, Govern, ONG i grups activistes, competència.

• Crítiques rebudes, interessos desatesos i expectatives no satisfetes per part de l’organització.

• Principis vulnerats (segons codis interns, normatives d’autoregulació, lleis): principals formes de regular i autoregular aquest problema.

• Respostes per part de la companyia per solucionar el problema.

• Pla de RSC que inclogui voluntariat corporatiu, màrqueting social, informe anual.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

• El final explique el 50 % de la nota. Has d’aprovar l’examen amb un mínim de 3/5 sobre 10 per poder aprovar. L'examen tindrà lloc el 31 de març i els resultats es coneixeran el 2 d'abril. Si no aconsegueixes 3/5, tindràs una altra convocatòria ordinària entre 15 i el 31 de maig i una extraordinària entre el 17 i el 30 de juny, en les dates oficials assenyalades per a aquesta assignatura.

• Dues pràctiques individuals sobre un tema relacionat amb la classe expliquen el 20 % de la nota final. Solament els estudiants que van assistir a la classe relacionada amb la pràctica poden lliurar el treball.

• El projecte final o article d’investigació explica un 20 %. Fa falta que estigui aprovat per aprovar l’assignatura. Es lliura el 7 de maig, s’exposa el 12 y 14 de maig.

• La participació completa el 10 % restant. Es recorda als estudiants que l’assistència i la participació a classe és fonamental per aprovar l’assignatura. La contribució de l’estudiant també és necessària per aconseguir un aprenentatge efectiu. Per favor, arriba a classe puntual, torna del descans puntual i acaba la classe fins al final.

Bibliografia i recursos

Els recursos es pujaran a la intranet o es lliuraran a classe.

Llibres

• Coombs, T. and Holladay, S. J. (2012). Managing Corporate Social Responsibility: A Communication Approach. UK: Wiley Blackwell.

• Henderson, E. V. and McIlwraith, M. (2012). Ethics and Corporate Social Responsibility in the Meetings and Events Industry. UK: Wiley Blackwell.

• Ihlen, Ø., Bartlett, J.L. AND May, S. (2011). The Handbook of Communication and Corporate Social Responsibility. UK: Wiley Blackwell.

• Jones, D. (2017). Fixing Business: Making Profitable Business Work for The Good of All. UK: Wiley Blackwell.

• Kotler, P., Hessekiel, L. and Lee, N. (2012). Good Works! Marketing and Corporate Initiatives that Build a Better World...and the Bottom Line. UK: Wiley Blackwell.

Weber , J. & Wasieleski, D. M. (2018). Corporate Social Responsibility (Business and Society 360). UK: Emerald Publishing Limited.

Revistes acadèmiques*

International Journal of Corporate Social Responsibility

Corporate Social Responsibility and Environmental Management

Professional Ethics: A Multidisciplinary Journal

Journal of Business Ethics Journal of Business Ethics

Business and Society

•Social responsibility review
•Corporate Reputation Review

Social Responsibility Journal

Journal of Global Responsibility


Revistes divulgatives especialitzades

•Finance/Science Section at newspapers •Business News Daily •Adweek •Marketing Week •Advertising Age •Harvard Business Review •Fortune •Forbes •Euromonitor International •PR news •PR week •Holmes Report •Business Wire •Financial Times •http://www.corporateknights.com/reports/global-100/


  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00