Assignatura

Direcció per Missions

  • codi 13450
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dr. Carlos REY - carlosrey@uic.es

Horari d'atenció

En finalitzar la classe i mitjançant cita concertada per mail: carlosrey@uic.es

Presentació

La direcció per missions és un innovador mètode de gestió que combina la recerca del benefici amb el desenvolupament d'un propòsit (Purpose and Profit). Mitjançant eines i metodologies validades en la pràctica, la direcció per missions orienta els tradicionals models de gestió cap a una gestió centrada en les persones i les seves motivacions. Dirigir per missions és fer emergir aquest descobriment en cada persona, en organitzacions de desenes, centenars i milers d'individus, alliberant una enorme força de motivació personal.

En el desenvolupament de l'assignatura primaran la discussió de casos pràctics, sessions de treball en equip, conferències de ponents convidats, visites a empreses i experiències de consultoria. Els alumnes tindran l'oportunitat de conèixer de primera mà com les empreses transformen les seves organitzacions mitjançant la direcció per missions i es formaran en el desenvolupament d'eines pràctiques per a la seva implementació.

Requisits previs

Es requereixen coneixements generals bàsics d'estratègia i organització d'empreses.

Objectius

  • Assolir una comprensió avançada del concepte de direcció d'empreses i les diferents formes d'exercir el seu desenvolupament.
  • Conèixer les principals tècniques i eines de la direcció per missions.
  • Aprendre a compaginar la dimensió humana i tècnica de la gestió.
  • Presentar i defensar les creences personals de forma convincent.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En aquesta assignatura veurem com desenvolupar empreses amb major impacte en la societat i aprendrem els processos clau que impulsen una vida professional plena, centrada en el propòsit personal de cada individu. En el vessant conceptual, estudiarem els fonaments econòmics, estratègics, organitzatius, socials i antropològics que impulsen la metodologia de la direcció per missions. En el vessant pràctica, que serà l'enfocament principal de l'assignatura, estudiarem casos reals de direcció per missions a empreses de diferents països i sectors.

Continguts

Introducció

1.1. Models i paradigmes de gestió: tasques, objectius i missions

1.2. Cultura corporativa: anàlisi, tipologia i gestió del canvi

1.3. Propòsit: coherència, autenticitat i integritat

2. Estratègia:

2.1. Nous paradigmes de direcció estratègica: estratègia institucional

2.2. Lògiques estratègiques: de la lògica causal a la lògica d'allò apropiat

2.3. Eines estratègiques de la missió: el canvas de la missió i altres eines integrades

3. Sistemes de gestió:

3.1. L'organigrama de les missions: missions d'equip i missions personals

3.2. El quadre de comandament de les missions

3.3. Eines de gestió de les missions

4. Lideratge:

4.1. Models de lideratge: transaccional, transformador i transcendent

4.2. Lideratge centrat en missions

4.3. Sis processos clau per descobrir i viure el teu propòsit de lideratge

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Conferències-col·loqui.
  • Sessions de debat amb directius d'empreses que practiquen la direcció per missions a diferents països i sectors.
  • Visites a empreses i institucions del nostre entorn que practiquen la direcció per missions (e.g. ISS Facility Services, Llavors Fitó, Basílica de la Sagrada Família).
  • Sessions de treball en equip.
  • Estudi de casos pràctics.
  • Aprenentatge pràctic d'eines de consultoria.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació

- 50% examen intermedi i final (25% -25%)

- 35% discussió de casos i participació a classe

- 10% treball de recerca sobre valors

- 5% presentació d'un article

Bibliografia i recursos

  • Rey, C.; Bastons, M.; Sotok, P., (2019), "Purpose-driven Organizations: Management Ideas for a Better World", Palgrave Macmillan, USA.
  • Rey, C., & Bastons, M. (2018). "Three dimensions of effective mission implementation". Long Range Planning51(4), 580-585.
  • Rey, C.; Chinchilla, N.; Pitta, N., (2017), "Objectives are SMART missions are WISE", IESE Insight, 2, 45-51
  • Cardona, P.; Rey, C., (2008), "Dirección por Misiones", DEUSTO, España.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00