Antropologia
Matèria: FORMACIÓ HUMANÍSTICA
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
L’assignatura d’Antropologia facilita el desenvolupament d’una idea coherent i completa de la persona humana, que fa possible el reconeixement de la pluralitat de les seves dimensions físiques, psíquiques, socials i espirituals, i la seva integració adequada. També s’ofereix a l’alumnat formació imprescindible que ha de tenir tot universitari, entenent que els principals reptes i problemes professionals, als quals haurà de respondre en el futur, són de caràcter humà.
Aquesta assignatura té tres objectius principals:
1. Adquirir un hàbit de reflexió crítica, que es podrà aplicar a diverses àrees de l’activitat present i futura.
2. Pensar sobre la persona humana, les seves múltiples dimensions i la seva naturalesa social.
3. Aprendre a generar una bona disposició davant l’estudi, el treball i la vida.
Al final del curs, l’alumnat:
TEMARI
1. Antropologia i interdisciplinarietat
a) Introducció. L’antropologia i els enfocs antropològics. Interdisciplinarietat. La unitat de l’ésser humà (biologia, art, antropologia, música, religió, etc.)
b) La persona. Identitat personal i intimitat. Fonaments de la vida personal.
2. Singularitat de la condició humana
a) Naturalesa de la vida. Graus. Corporalitat i esperit.
b) Dimensions de la persona. Sensibilitat, afectes, intel·ligència i voluntat. L’estructura de la personalitat. Personalitat, temperament i caràcter.
c) Afectivitat i sentiments. Els sentiments: entre el cos i la ment. Significat dels sentiments. Valoració del món afectiu i integració en la persona. Sentiments, personalitat i caràcter. L’equilibri afectiu. El coneixement de si mateix i la pròpia identitat.
d) El coneixement. Tipus de coneixement. La veritat. Relativisme.
3. Les accions de l’home
a) La ètica i les accions humanes. Veritat de les accions i relativisme.
b) Les virtuts
c) La llibertat. Dimensions de la llibertat. Naturalesa i límits de la llibertat humana. Llibertat i felicitat.
d) La felicitat y el bé.
4. La persona i la seva relacionalitat
A) Amor i amistat
4.1. Alló comú i el compartir
4.2. Definició d'amor i les seves modalitats
4.3. L'amor i els seus actes
4.4. La manifestació de l'amor. L'amor com a donació.
4.5. Excés i defecte en l'estimar
4.6. Definició d'amistat. Característiques i tipus
B) Persona i sexualitat
4.7. Significat antropològic de la sexualitat humana: sexe, naturalesa i cultura.
4.7.1. Dimensions de la sexualitat humana
5. Dimensió Social y transformadora de l’home sobre el món
a) Ètica i política
b) La societat i les seves institucions. Solidaritat i tolerància.
d) El treball
6. Dimensió trascendent de l’home
a) La religiositat humana. La universalitat de l’experiència religiosa. Racionalitat de la religió.
b) Dolor, enfermetat i mort
Les activitats formatives de caràcter presencial són de dos tipus:
1. Classes teòriques: sessions expositives a càrrec del professor, que tindran com a finalitat la transmissió de coneixements i l’activació de la reflexió en l’estudiant.
2. Classes pràctiques: sessions de pràctica a l’aula en les quals els alumnes faran exercicis a partir de textos i recursos multimèdia, i analitzaran aspectes relatius als continguts teòrics.
La proporció de les diferents activitats formatives, dutes a terme amb la metodologia exposada, respecte del global de sessions, serà la següent: classes teòriques (50%) i classes pràctiques (50%).
L’estructuració de l’assignatura comporta l’avaluació dels coneixements i de les competències adquirits de manera diferenciada i a la vegada complementària. Els continguts de les sessions teòriques s’avaluaran en una prova parcial i en una prova final, totes dues escrites i en les quals es considerarà tant la capacitat de relacionar els continguts dels diferents temes de manera transversal com el desenvolupament del pensament propi. L'examen parcial tindrà un valor de 30%, el final un valor de 65%. El 5% restant s'obtindrà de la particiació a classe.
GARCÍA CUADRADO, J. A., Antropología Filosófica. Una introducción a la Filosofía del hombre, Eunsa, 2014
LOMBO, J. A.- GIMÉNEZ, J. M., La unidad de la persona: aproximación interdisciplinar desde la filosofía y la neurociencia, Eunsa, Pamplona, 2013
LLANO, A., La vida lograda, Barcelona, 2002
MALO, A., Antropología de la afectividad, Pamplona, Eunsa, 2004
POLO, L., ¿Quién es el hombre?, Madrid 1991
POLO, L., La persona humana y su crecimiento, Pamplona, Eunsa, 1999
POLO, L., Lecciones de Psicología Clásica, Eunsa, Pamplona, 2009
SARRAIS, F., Madurez psicológica y felicidad, Eunsa, Pamplona 2013
TERRASA, Eduardo: El viaje hacia la propia identidad, Eunsa, Pamplona 2005
VON HILDEBRAND, D., El corazón, Palabra, Madrid 1997
YEPES, R. - ARANGUREN, J., Fundamentos de Antropología, Eunsa, 2007
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: