Assignatura

Biologia Cel·lular II

  • codi 13471
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 4

Matèria: BIOLOGIA

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Veronica VENTURI - vventuri@uic.es

Altres professors

Dr. Francisco Miguel TORRES - fmtorres@uic.es
Dra. Mayka SÁNCHEZ - msanchezfe@uic.es

Horari d'atenció

Es recomana als alumnes consultar els professors al final de cada classe. Per a consultes fora de classe, els estudiants poden enviar un correu electrònic o fer una cita per correu electrònic: la Dra. Veronica Venturi (vventuri@uic.es).

Presentació

Les cèl·lules no viuen aïllades: han evolucionat una varietat de mecanismes de senyalització per aconseguir la transmissió d'informació biològica. La senyalització cel·lular és una àrea emergent d'investigació biomèdica que està guanyant protagonisme a causa dels avenços en els mètodes biofísics i la seva integració amb la biologia molecular, la bioquímica i la genètica.

El curs es centra en la comunicació cel·lular. Com a tal, ofereix una visió general sobre com les cèl·lules exploten components de senyalització per reunir les vies biològiques específiques, que en última instància requereixen comunicar-se entre elles i adaptar-se a l'entorn exterior.

Requisits previs

No cal cursar prerequisit; No obstant això, els coneixements de biologia molecular i cel·lular dels mòduls anteriors són molt recomanables.

Objectius

L'objectiu d'aquest curs és proporcionar el coneixement sobre senyalització cel·lular bàsica i relacionada amb la salut. Un cop finalitzat el curs, l'estudiant ha de comprendre les principals vies de senyalització que regeixen la transmissió de missatges cel·lulars, així com els aspectes bioquímics i moleculars associats amb la transmissió d'informació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestació de la comunicació cel·lular on les funcions cel·lulars.
  • Transmetre de manera clara i sense ambigüitats a un públic especialitzat d'or no especialitzat, els resultats dels projectes de recerca científica i tecnològica i la innovació des del camp de la innovació més avançada, així com els conceptes més importants a partir dels quals es basen.
  • Comprendre, avaluar críticament i saber utilitzar fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació científica i sanitària.
  • Poder formular hipòtesis, recollir i avaluar críticament la informació per a la resolució de problemes utilitzant el mètode científic.
  • Capacitat per al pensament crític, la creativitat i l'escepticisme constructiu, centrant-se en la recerca dins de la pràctica professional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al finalizar este curso, los estudiantes podrán:

• Identificar y resumir los principios clave de la comunicación celular.

• Aplicar los conceptos principales de la señalización celular para extraer conclusiones de la literatura de investigación a los estudios de caso.

• Revise la literatura relevante para posicionar el estudio propuesto dentro de la investigación existente.

• Elaborar información de la literatura científica en presentaciones científicas orales efectivas e informativas.

Continguts

Capítol 1. Principis generals de la comunicació cel·lular

Capítol 2. Caracterització dels components de senyalització

Capítol 3. Integració i Amplificació de Senyals

Capítol 4. Receptors

Capítol 5. Missatgers

Capítol 6. Transmissió del senyal de proteïna G

Capítol 7. cAMP

Capítol 8. Serina / Threonine quinasa / Fosfatases

Capítol 9. Senyalització i calcium

Capítol 10. Senyalització cel·lular i Apoptosi

Capítol 11. Senyalització cel·lular en control de translació i síntesi de proteïnes

Capítol 12. Senyalització cel·lular en neurociències

Capítol 13. Senyalització de defectes i malalties

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Amb un esforç per crear un entorn d'aprenentatge positiu i sense por, el curs representa diferents tipus de classes per mantenir vincles estrets entre la biologia cel·lular teòrica i la investigació científica bàsica.

Classes magistrals: classes teòriques de 50 minuts.

Mètodes de cas: classes pràctiques. Els alumnes treballen en la tasca assignada en grups reduïts seguits de discussions a classe. Els casos proporcionen una forma rica i contextual d'introduir nous materials i crear oportunitats perquè els estudiants apliquin el material que han après a les classes magistrals.

Educació virtual: material en línia que els alumnes poden consultar des de qualsevol ordinador, en qualsevol moment i que contribueixin a conceptes d'autoaprenentatge relacionats amb l'assignatura.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assistència a les classss magistrals no és obligatòria. Si s’hi aassisteix, es prega estricte puntualitat. 

L'assistència als mètodes de cas, en principi, no és obligatòria; tanmateix, no assistir-hi comptarà un 0 (zero) per aquella classe específica. Per tant, es requereix que, en cas, d'impossibilitat d'assistència a alguna de les sesssions, es faci arribar una justificació al professor pertinent amb antel.lació suficient. 

L’assistència a classes pràctiques de laboratori SÍ és obligatòria. Si no s'hi pot assistir, es requereix enviar una justificació al coordinador i al professor de pràctiques amb antel.lació. La falta d'assistència sense justificació vàlida significa una suspensió automàtica de l'assignatura. 

Els exàmens seran una combinació de preguntes de resposta escrita curta i preguntes tipus test (d’opcions múltiples: 4 opcions de resposta, on la respostes correcta suma 1 punt, les respostes incorrectes  resten un terç (-0.33), i no respondre compta 0 punts)

Per aprovar el curs, l'estudiant ha de obtenir una nota mínima de 5.0 en l'examen final.

El curs s’avalua de la manera següent:

Alumnes en primera convocatòria:

· 20% Examen parcial.

· 15% Participació y actitud a les pràctiques i nota de l'examen de pràctiques

· 20% Preparació, participació y actitud en els Mètodes del cas. Es farà la mitja de la nota de cada sessió.

· 45% Examen final.

Alumnes en segona convocatòria: faran un examen al juliol que valdrà un 65% de la nota final i que farà mitjana amb la nota de pràctiques (15%), i preparació dels mètodes del cas (20%) obtinguda en la primera convocatòria. No es comptarà la nota de l'examen parcial.

Alumnes amb dos o més de dues convocatòries esgotades: faran l'examen final de cada convocatòria que valdrà un 65% de la nota final i que farà mitjana amb la nota de pràctiques (15%), i preparació dels mètodes del cas (20%) obtinguda en la primera convocatòria. Sempre que ho desitgin, els alumnes podran repetir l'assistència a les pràctiques i mètodes del cas per obtenir una nova nota.

Bibliografia i recursos

Alberts B, et al. Molecular Biology of the Cell. 6th edition. Garland Science, 2015.

Alberts B. et al., Essential Cell Biology. Fourth edition (2013), or fifth edition (2018). Garland Science.

Lodish H, et al. Molecular Cell Biology. 7th edition Macmillan Learning, 2013 (8th edition, 2016).

Alberts, B et al. Biología Molecular de la Célula. 6ª edición. Ediciones Omega 2016.

Lodish et al. Biología Celular y Molecular. 7ª edición. Editorial Médica Panamericana S.A. 2016.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 03/06/2020 14:00h
  • E2 19/06/2020 14:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00