Assignatura

Bioquímica II

  • codi 13474
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Matèria: BIOQUÍMICA I NUTRICIÓ

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dra. Andrea Natalia RICCO - anricco@uic.es

Altres professors

Dra. Sara HERNÁNDEZ - shernandez@uic.es
Dra. Helena MULEY - helenamuley@uic.es
Dra. Núria MASIP - nmasip@uic.es

Horari d'atenció


Els dubtes seran resolts presencialment amb el professor corresponent. 

Concertar cita via e-mail:

Natalia Ricco: anricco@uic.es

Sara Hernández: shernandez@uic.es

Helena Muley: helenamuley@uic.es

Presentació

Després d'haver vist l'estructura i funció de les molècules en Bioquímica I, aquesta segona part de la Bioquímica descriu els processos metabòlics que contribueixen al manteniment de l'homeòstasi dels organismes vius, estudiant tant el vessant del metabolisme energètic com del no energètic.

Requisits previs

Coneixements sobre estructura i funció de molècules, genètica, biologia cel·lular i biologia molecular.

Objectius

• Conèixer les rutes metabòliques que condueixen a l'ús del potencial energètic de les molècules.
• Entendre les variacions de les rutes metabòliques en estat de malaltia.
• Conèixer les rutes metabòliques que donen lloc a importants molècules de la fisiologia de l'organisme, com el colesterol, el grup hemo o els nucleòtids.
• Conèixer les modificacions metabòliques de les cèl·lules tumorals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • Aplicar els principis de la química orgànica i la bioquímica en l'estudi de l'estructura i funció de biomolècules i el seu metabolisme.
  • Reconèixer els conceptes biològics bàsics i el llenguatge propi de les ciències biomèdiques en l'estat de salut.
  • Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
  • Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
  • Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, l'alumne:

  • Coneix els fonaments de bioenergètica bàsics aplicats al metabolisme.
  • Coneix el funcionament de la cadena de transport d'electrons i la fosforilació oxidativa.
  • Coneix els mecanismes de síntesis i degradació de les biomolècules, la seva regulació i bioenergètica.
  • Identifica la connexió que existeix entre les diferents rutes metabòliques i la seva alteració davant diverses situacions fisiològiques.
  • Coneix les principals patologies metabòliques.
  • Coneix les bases científiques i els mecanismes fonamentals de la metabolizaciónde nutrients.
  • Coneix les rutes de síntesis i degradació de molècules que no estan directament implicades en el metabolisme energètic, com el grup hemo, el colesterol o els nucleòtids.
  • Coneix les adaptacions metabòliques de les cèl·lules tumorals.

Continguts

Tema 1. Introducció al metabolisme

 

METABOLISME ENERGÈTIC

Tema 2. La cadena de transport d'electrons

Tema 3: Glucòlisi

Tema 4. Absorció de glucosa y transportadors

Tema 5. Cicle dels àcids tricarboxílics

Tema 6: Metabolisme del Glucogen

Tema 7. Gluconeogènesi

Tema 8: Absorció d'àcids grassos i transport al mitocondri

Tema 9. Degradació i síntesi d'àcids grassos

Tema 10. Cossos cetònics

Tema 11. Integració del metabolisme

Tema 12. Via de las pentoses fosfat

 

METABOLISME NO ENERGÈTIC

Tema 13: Metabolisme d'aminoàcids y cicle de la urea

Tema 14: Metabolisme del colesterol y lipoproteïnes

Tema 15: Metabolisme del grup Hemo

Tema 16: Metabolisme del nucleòtids

Tema 17: Metabolisme del càncer

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d'un tema teòric per part del professor. S'utilitza suport visual en format power pointper a acompanyar les explicacions.

Casos clínics o mètodes del cas (MC): Plantejament d'una situació real o imaginària. Els alumnes treballen les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa amb el professor i es discuteixen les respostes. El professor intervé activament i si fa falta aporta nous coneixements. En aquestes classes pot tractar-se contingut que aprofundeix els temes tractats en classes magistrals o nous temes. Els MC tenen la mateixa importància i el mateix pes de preguntes en l'examen final.

Educació virtual (EV): Material en línia situat en la plataforma Moodle que l'alumne pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora i que contribuirà a l'autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l'assignatura. El material virtual forma part del contingut de l'assignatura i serà avaluat en l'examen final.

Pràctiques de Laboratori (PL): Sessions pràctiques on es treballen tècniques experimentals relacionades amb el temari treballat en les classes teòriques. Familiarització amb els recursos experimentals més habituals en un laboratori de Bioquímica. L'assistència és obligatòria i el contingut de les sessions pràctiques s'avaluarà directament en l'examen final.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

1) Alumnes en primera convocatòria: 

  • Participació en classe i actitud: 10%
  • Examen parcial: 20%
  • Resolució de mètodes del cas: 10%
  • Examen final: 60% 


2) Alumnes en segona convocatòria: mateixos criteris que en la primera convocatòria.

3) Alumnes repetidors: la nota de participació i actitud en classe i mètodes del cas es guardarà, encara que sempre que ho desitgin, els alumnes podran repetir l'assistència a classe i obtenir una nova nota.


Punts generals a tenir en compte sobre el sistema d'avaluació: 

1) A l'examen final s'haurà d'obtenir un 5 de nota mínima per a poder fer mitjana amb les notes d'avaluació continuada (mètodes del cas, actitud i parcial).

2) Els exàmens seran de tipus test amb 4 opcions de resposta, comptant +1 els encerts i -0.25 els errors.
3) Un 10% de les preguntes dels exàmens podrien ser de conceptes que no s'hagin explicat directament a l'aula però que estiguin presents en la bibliografia recomanada així com en articles discutits, premsa o material virtual recomanat. 
4) Per participació en classe s'entén l'aportació d'idees interessants o el plantejament de qüestions pertinents que ajudin a millorar la qualitat de la sessió, ja sigui lliçó magistral o mètodes del cas.
5) Assistència a classe:
  • Es recomana l'assistència regular a les classes de teoria i mètodes del cas. 
  • L'assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents s'hauran de regir per les normes que indiquin els professors. L'expulsió d'un alumne de classe magistral o mètode del cas, repercutirà negativament en les avaluacions continuades.
  • L'assistència a mètodes del cas és opcional. Per a poder ser avaluat d'aquesta part de l'assignatura és obligatori assistir a un mínim de 8 sessions i realitzar les activitats proposades en la sessió.
  • L'assistència a pràctiques és obligatòria i els alumnes han d'assistir en els grups assignats. L'expulsió d'un alumne de l'aula de laboratori significarà la suspension automàtica de l'assignatura. 
6) L'ús indegut d'aparells electrònics com a mòbils, tablets o ordinadors portàtils pot comportar l'expulsió de classe. Com a ús indegut s'entén l'enregistrament i difusió tant dels alumnes o professors durant les diferents lliçons així com l'ús d'aquests aparells amb finalitats lúdics i no educatius.    


Bibliografia i recursos

HARVEY. Bioquímica. Ed. Wolters Kluwer.


- MATHEWS. Bioquímica. Ed. Addison Wesley.

- LEHNINGER. Principios de Bioquímica. Ed. Reverté.

- DEVLIN. Bioquímica. Ed. Reverté.

STRYER. Bioquímica I i II. Ed. Reverté.


Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 30/10/2019 16:00h A03
  • E1 17/01/2020 14:00h A12
  • E2 30/06/2020 11:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00