Bioquímica II
Matèria: BIOQUÍMICA I NUTRICIÓ
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Dra. Sara HERNÁNDEZ - shernandez@uic.es
Horari d'atenció
Els dubtes es resoldran presencialment o per videoconferència amb el professorat corresponent. No es respondran dubtes per correu electrònic.
Després d’haver vist l’estructura i la funció de les molècules a Bioquímica I, aquesta segona part de la bioquímica descriu els processos metabòlics que contribueixen al manteniment de l’homeòstasi dels organismes vius, estudiant el vessant tant del metabolisme energètic com del no energètic.
Coneixements sobre estructura i funció de molècules, genètica, biologia cel·lular i biologia molecular.
• Conèixer les rutes metabòliques que condueixen a l’ús del potencial energètic de les molècules.
• Entendre les variacions de les rutes metabòliques en estat de malaltia.
• Conèixer les rutes metabòliques que donen lloc a importants molècules de la fisiologia de l’organisme, com el colesterol, el grup hemo o els nucleòtids.
• Conèixer les modificacions metabòliques de les cèl·lules tumorals.
En acabar el curs, l’alumnat:
Tema 1. Introducció al metabolisme
METABOLISME ENERGÈTIC
Tema 2. La cadena de transport d’electrons
Tema 3. Glucòlisi
Tema 4. Absorció de glucosa i transportadors
Tema 5. Cicle dels àcids tricarboxílics
Tema 6. Metabolisme del glucogen
Tema 7. Gluconeogènesi
Tema 8. Absorció d’àcids grassos i transport al mitocondri
Tema 9. Degradació i síntesi d’àcids grassos
Tema 10. Cossos cetònics
Tema 11. Integració del metabolisme
Tema 12. Via de les pentoses-fosfat
METABOLISME NO ENERGÈTIC
Tema 13. Metabolisme d’aminoàcids i cicle de la urea
Tema 14. Metabolisme del colesterol i lipoproteïnes
Tema 15. Metabolisme del grup hemo
Tema 16. Metabolisme dels nucleòtids
Tema 17. Metabolisme del càncer
Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d’un tema teòric per part del professorat. S’utilitza suport visual en format PowerPoint per acompanyar les explicacions.
Casos clínics o mètodes del cas (MC): plantejament d’una situació real o imaginària. L’alumnat treballa les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa amb el professorat i es discuteixen les respostes. El professorat hi intervé activament i, si cal, aporta nous coneixements. En aquestes classes es pot tractar contingut que aprofundeix els temes tractats a classes magistrals o nous temes. Els MC tenen la mateixa importància i el mateix pes de preguntes en l’examen final.
Educació virtual (EV): material en línia situat a la plataforma Moodle que l’alumnat pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora, i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura. El material virtual forma part del contingut de l’assignatura i serà avaluat a l’examen final.
Pràctiques de laboratori (PL): sessions pràctiques on es treballen tècniques experimentals relacionades amb el temari treballat a les classes teòriques. Familiarització amb els recursos experimentals més habituals en un laboratori de bioquímica. L’assistència és obligatòria i el contingut de les sessions pràctiques s’avaluarà directament a l’examen final.
1) Alumnat en primera convocatòria:
El professorat es reserva un 10 % de la nota per concedir-la per arguments subjectius com ara: la implicació, la participació, el respecte a les normes bàsiques, etc.
2) Alumnat en segona convocatòria: els mateixos criteris que a la primera convocatòria.
3) Alumnat repetidor: la nota de l’avaluació contínua (participació, mètodes del cas i pràctiques) es guardarà, tot i que, sempre que ho desitgi, l’alumnat podrà repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota. La nota del parcial no es guardarà.
Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:
1) A l’examen final s’haurà d’obtenir un 5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d’avaluació contínua (mètodes del cas, actitud i parcial). Els exàmens seran de tipus test amb quatre opcions de resposta, on comptarà +1 els encerts i -0,33 els errors.
2) Tant la participació a classe com les pràctiques de laboratori s’avaluaran mitjançant proves curtes tipus test.
3) Un 10 % de les preguntes dels exàmens podrien ser de conceptes que no s’hagin explicat directament a l’aula, però que estiguin presents a la bibliografia recomanada així com en articles discutits, premsa o material virtual recomanat.
4) Assistència a classe:
5) En la concessió de les matrícules d’honor, entre els candidats es tindrà especial consideració la seva participació a les diferents metodologies de l’assignatura, així com el respecte per les normes bàsiques.
6) L’ús indegut d’aparells electrònics, com mòbils, tauletes o ordinadors portàtils, pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquests aparells amb finalitats lúdiques i no educatives.
- HARVEY. Bioquímica. Ed. Wolters Kluwer.
- MATHEWS. Bioquímica. Ed. Addison Wesley.
- LEHNINGER. Principios de Bioquímica. Ed. Reverté.
- DEVLIN. Bioquímica. Ed. Reverté.
- STRYER. Bioquímica I i II. Ed. Reverté.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: