Nutrició
Matèria: BIOLOGIA
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Lda. Silvia BALLESTA - sballesta@uic.es
Horari d'atenció
Els dubtes es resoldran abans o després de classe.
L’assignatura de Nutrició pretén aportar a l’alumne els fonaments científics de la nutrició humana y, especialment, sensibilitzar-los sobre la repercussió de les alteracions nutricionals sobre la composició corporal y la fisiologia, tant a nivell cel·lular com a nivell orgànic.
S’estudiaran conceptes bàsics de la nutrició humana, disponibilitat i funcions dels nutrients en l’organisme, la piràmide alimentària i composició dels aliments, educació nutricional, necessitats i recomanacions nutricionals en les diferents etapes de la vida, la regulació de la ingesta, i algunes patologies associades a la dieta.
Durant el procés docent de l’assignatura es pretén que l’estudiant pugui assolir les competències previstes en el pla d’estudis de la titulació.
Per a poder cursar l’assignatura de Nutrició no són necessaris requisits previs específics, tot i que es recomana tenir nocions bàsiques de fisiologia, endocrinologia, bioquímica i metabolisme.
Les objectius principals de l’assignatura de Nutrició són:
Al acabar el curs, l’alumne:
Tema 1: Què es la nutrició?
Tema 2: Composició corporal.
Tema 3: Necessitats energètiques de l’organisme.
Tema 4. Macronutrients. Hidrats de carboni i fibra dietètica
Tema 5. Macronutrients. Lípids
Tema 6: Macronutrients. Proteïnes.
Tema 7: Microcomponents orgànics de la dieta.
Tema 8: Estrès oxidatiu.
Tema 9: Equilibri dietètic.
Tema 10: Valoració d’una dieta.
Tema 11: Regulació de la ingesta alimentaria.
Tema 12: Regulació nutricional de l’expressió gènica.
Tema 13: Aliments funcionals i transgènics.
Tema 14: Seguretat alimentaria. Conservació dels aliments.
Tema 15: Nutrició en diferents estats fisiològics. Gestació i lactància. Infància, edat escolar, adolescència i envelliment.
Tema 16: Valoració de l’estat nutricional. Desnutrició.
Tema 17: Al·lèrgies i intoleràncies alimentaries.
Tema 18: Patologies associades a la dieta.
Totes les classes seran impartides per la professora associada Sílvia Ballesta.
Las classes s’impartiran en català.
Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d’un tema teòric per part del professor.
Casos clínics o mètodes del caso (MC): Plantejament d’una situació real o imaginaria. Els alumnes treballaran les preguntes formulades en grups reduïts o amb interacció activa amb el professor, i es discuteixen les respostes. El professor intervé activament i si fa falta aporta nous coneixements.
Educació virtual (EV): Material on line que l’alumen pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.
1) Alumnes en primera convocatòria:
- Participació a classe i actitud: 10%
- Resolució de mètodes del cas: 20%
- Examen final: 70%
2) Alumnes en segona o posterior convocatòria: la nota de participació i actitud a classe i mètodes del cas es guardarà, tot i que sempre que ho desitgin els alumnes podran repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota.
Punts generales a tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:
1) A l’examen final caldrà obtenir un 5 de nota mínima per a poder fer mitjana amb les notes d’avaluació continuada (participació a classe i actitud, resolució de mètodes del cas).
2) L’examen serà tipus test amb 4 opcions de resposta, contant +1 els encerts i -0,25 els errors.
3) Un 10% de les preguntes de l’examen podrien ser de conceptes que no s’hagin explicat directament a l’aula però que estiguin presents en la bibliografia recomanada, així com en articles discutits, premsa o material virtual recomanat.
4) Per participació a classe s’entén la aportació d’idees interessants o plantejaments de qüestions pertinents que ajudin a millorar la qualitat de la sessió, ja sigui lliçó magistral o mètode del cas.
5) Assistència a classe:
- Es recomana l’assistència regular a les classes de teoria i mètodes del cas.
- L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents hauran de regir-se per les normes que indiquin els professors.
- L’assistència al mètodes del cas és opcional. Per a poder ser avaluat d’aquesta part de l’assignatura és obligatori assistir a un mínim de 3 sessions i realitzar les activitats proposades a la sessió.
6) L’ús inadequat d’aparells electrònics com mòbils, tablets o ordinadors portàtils pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús inadequat s’entén la gravació i difusió tant dels alumnes o professors durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquets aparells amb fis lúdics i no educatius.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: