Assignatura

Nutrició

  • codi 13477
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 3

Matèria: BIOLOGIA

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Lda. Silvia BALLESTA - sballesta@uic.es

Horari d'atenció

Els dubtes es resoldran abans o després de classe. 

Presentació

L’assignatura de Nutrició pretén aportar a l’alumne els fonaments científics de la nutrició humana y, especialment, sensibilitzar-los sobre la repercussió de les alteracions nutricionals sobre la composició corporal y la fisiologia, tant a nivell cel·lular com a nivell orgànic.  

S’estudiaran conceptes bàsics de la nutrició humana, disponibilitat i funcions dels nutrients en l’organisme, la piràmide alimentària i composició dels aliments, educació nutricional, necessitats i recomanacions nutricionals en les diferents etapes de la vida, la regulació de la ingesta, i algunes patologies associades a la dieta.

Durant el procés docent de l’assignatura es pretén que l’estudiant pugui assolir les competències previstes en el pla d’estudis de la titulació.

Requisits previs

Per a poder cursar l’assignatura de Nutrició no són necessaris requisits previs específics, tot i que es recomana tenir nocions bàsiques de fisiologia, endocrinologia, bioquímica i metabolisme.

Objectius

Les objectius principals de l’assignatura de Nutrició són:

  • Conèixer els conceptes bàsics de la nutrició humana y de la composició corporal.
  • Comprendre les aproximacions per al càlcul dels requeriments energètics i els factors influents.
  • Conèixer la distribució recomanada de macro i micronutrients de la dieta, així com les seves funcions principals en l’organisme.
  • Conèixer els principis que defineixen una dieta equilibrada i algunes de les eines per a la avaluació d’una dieta.
  • Comprendre els principals mecanismes de regulació de la ingesta alimentaria.
  • Comprendre la relació entre la dieta i la regulació de l’expressió gènica, i amb l’estrès oxidatiu.
  • Conèixer el concepte d’aliments funcionals i transgènics, i alguns exemples.
  • Proporcionar les bases de la seguretat alimentaria i conèixer alguns dels mètodes de conservació dels aliments.
  • Conèixer els canvis en la composició corporal i els requeriments energètics en els diferents estadis fisiològics al llarg de la vida.
  • Entendre les diferents aproximacions per a realitzar una valoració de l’estat nutricional.
  • Conèixer els principis bàsics del concepte de desnutrició i la magnitud del problema.
  • Conèixer algunes patologies relacionades amb la dieta, tant a nivell d’al·lèrgia i intoleràncies, com les malalties associades al síndrome metabòlic, les seves compilacions i la magnitud del problema.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • Reconèixer els conceptes biològics bàsics i el llenguatge propi de les ciències biomèdiques en l’estat de salut.
  • Tenir una visió integral de la nutrició humana y la seva relació amb la malaltia i el benestar, i identificar conceptes erronis difosos en la societat.
  • Conèixer les bases científiques i els mecanismes fonamentals de la digestió d’aliments i la metabolització de nutrients.
  • Aplicar estratègies de crítica de l’etiquetatge de productes de consum diari.
  • Aplicar estratègies de crítica del etiquetatge de productes de consumo diari.
  • Conèixer diferents tipus de plans alimentaris i la seva repercussió sobre el metabolisme.
  • Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el cap de la nutrició i l’envelliment.
  • Desenvolupar la capacitat d’organització i planificació adequada al moment.
  • Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • Desenvolupar la capacitat d’anàlisi i síntesi.
  • Ser capaç de portar a terme un aprenentatge autònom.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al acabar el curs, l’alumne:

  • Coneixerà les bases científiques i els mecanismes fonamentals de la digestió d’aliments i la metabolització de nutrients.
  • Aplicarà estratègies de crítica de l’etiquetatge de productes de consum diari.
  • Coneixerà diferents tipus de plans alimentaris i la seva repercussió sobre el metabolisme.
  • Assolirà el coneixement bàsic que es descriu en els objectius de l’assignatura.

Continguts

Tema 1: Què es la nutrició?

Tema 2: Composició corporal.

Tema 3: Necessitats energètiques de l’organisme.  

Tema 4. Macronutrients. Hidrats de carboni i fibra dietètica

Tema 5. Macronutrients. Lípids

Tema 6: Macronutrients. Proteïnes.

Tema 7: Microcomponents orgànics de la dieta.

Tema 8: Estrès oxidatiu.

Tema 9: Equilibri dietètic.

Tema 10: Valoració d’una dieta.

Tema 11: Regulació de la ingesta alimentaria.

Tema 12: Regulació nutricional de l’expressió gènica.

Tema 13: Aliments funcionals i transgènics.

Tema 14: Seguretat alimentaria. Conservació dels aliments.

Tema 15: Nutrició en diferents estats fisiològics. Gestació i lactància. Infància, edat escolar, adolescència i envelliment.

Tema 16: Valoració de l’estat nutricional. Desnutrició.

Tema 17: Al·lèrgies i intoleràncies alimentaries.

Tema 18: Patologies associades a la dieta.

 

Totes les classes seran impartides per la professora associada Sílvia Ballesta.

Las classes s’impartiran en català.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d’un tema teòric per part del professor.


Casos clínics o mètodes del caso (MC): Plantejament d’una situació real o imaginaria. Els alumnes treballaran les preguntes formulades en grups reduïts o amb interacció activa amb el professor, i es discuteixen les respostes. El professor intervé activament i si fa falta aporta nous coneixements.

Educació virtual (EV): Material on line que l’alumen pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

1) Alumnes en primera convocatòria:  

- Participació a classe i actitud: 10%

- Resolució de mètodes del cas: 20%

- Examen final: 70%

 2) Alumnes en segona o posterior convocatòria: la nota de participació i actitud a classe i mètodes del cas es guardarà, tot i que sempre que ho desitgin els alumnes podran repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota.

 

Punts generales a tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:  

1) A l’examen final caldrà obtenir un 5 de nota mínima per a poder fer mitjana amb les notes d’avaluació continuada (participació a classe i actitud, resolució de mètodes del cas).

2)  L’examen serà tipus test amb 4 opcions de resposta, contant +1 els encerts i -0,25 els errors. 

3) Un 10% de les preguntes de l’examen podrien ser de conceptes que no s’hagin explicat directament a l’aula però que estiguin presents en la bibliografia recomanada, així com en articles discutits, premsa o material virtual recomanat.  

4) Per participació a classe s’entén la aportació d’idees interessants o plantejaments de qüestions pertinents que ajudin a millorar la qualitat de la sessió, ja sigui lliçó magistral o mètode del cas.

5) Assistència a classe:

-  Es recomana l’assistència regular a les classes de teoria i mètodes del cas.

-  L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents hauran de regir-se per les normes que indiquin els professors.

-  L’assistència al mètodes del cas és opcional. Per a poder ser avaluat d’aquesta part de l’assignatura és obligatori assistir a un mínim de 3 sessions i realitzar les activitats proposades a la sessió.

6)  L’ús inadequat d’aparells electrònics com mòbils,  tablets o ordinadors portàtils pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús inadequat s’entén la gravació i difusió tant dels alumnes o professors durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquets aparells amb fis lúdics i no educatius.

Bibliografia i recursos

  • GIL, A. Tratado de Nutrición. Madrid: Panamericana, 2017.
  • GARROW, J. S.; JAMES, W. P. T.; RALPH, A. Human Nutrition and Dietetics. London: Churchill Livingstone, 2000.
  • GIBNEY, M.J., VORSTER, H.H.; KOK, F.J. Introducción a la Nutrición Humana. Zaragoza: Acribia, 2004.
  • SHILS, M.E.; OLSON, J. A.; SHIKE, M.; ROSS, K. Modern Nutrition in health and disease. Baltimore : Williams and Wilkins, 2006.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 02/06/2020 16:00h
  • E2 23/06/2020 16:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00