Nutrició
Matèria: BIOLOGIA
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Lda. Silvia BALLESTA - sballesta@uic.es
Horari d'atenció
Els dubtes es resoldran abans o després de classe.
L’assignatura de Nutrició pretén aportar a l’alumnat els fonaments científics de la nutrició humana i, especialment, sensibilitzar-lo sobre la repercussió de les alteracions nutricionals sobre la composició corporal i la fisiologia, tant en l’àmbit cel·lular com orgànic.
S’estudiaran conceptes bàsics de la nutrició humana, la disponibilitat i les funcions dels nutrients en l’organisme, la piràmide alimentària i la composició dels aliments, l’educació nutricional, les necessitats i les recomanacions nutricionals en les diferents etapes de la vida, la regulació de la ingesta i algunes patologies associades a la dieta.
Durant el procés docent de l’assignatura es pretén que l’alumnat pugui assolir les competències previstes en el pla d’estudis de la titulació.
Per poder cursar l’assignatura de Nutrició no són necessaris requisits previs específics, tot i que es recomana tenir nocions bàsiques de fisiologia, endocrinologia, bioquímica i metabolisme.
Les objectius principals de l’assignatura de Nutrició són:
En acabar el curs, l’alumnat:
Tema 1. Què es la nutrició?
Tema 2. Composició corporal
Tema 3. Necessitats energètiques de l’organisme
Tema 4. Macronutrients. Hidrats de carboni i fibra dietètica
Tema 5. Macronutrients. Lípids
Tema 6. Macronutrients. Proteïnes
Tema 7. Microcomponents orgànics de la dieta
Tema 8. Estrès oxidatiu
Tema 9. Equilibri dietètic
Tema 10. Valoració d’una dieta
Tema 11. Regulació de la ingesta alimentària
Tema 12. Regulació nutricional de l’expressió gènica
Tema 13. Aliments funcionals i transgènics
Tema 14. Seguretat alimentària. Conservació dels aliments
Tema 15. Nutrició en diferents estats fisiològics. Gestació i lactància. Infància, edat escolar, adolescència i envelliment
Tema 16. Valoració de l’estat nutricional
Tema 17. Desnutrició
Tema 18. Patologies associades a la dieta
Tema 19. Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries
Les classes les impartirà la professora associada Sílvia Ballesta.
Las classes es faran en català.
Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d’un tema teòric per part del professorat.
Casos clínics o mètodes del cas (MC): plantejament d’una situació real o imaginària. L’alumnat treballarà les preguntes formulades en grups reduïts o amb interacció activa amb el professorat i es discutiran les respostes. El professorat hi intervé activament i, si cal, aporta nous coneixements.
Educació virtual (EV): material en línia que l’alumnat pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora, i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.
1) Alumnat en primera convocatòria:
- Participació a classe i actitud: 10 %
- Resolució de mètodes del cas: 30 %
- Examen final: 60 %
2) Alumnat en segona convocatòria o posteriors: la nota de participació i actitud a classe i mètodes del cas es guardarà, tot i que sempre que ho desitgi l’alumnat podrà repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota.
Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:
1) A l’examen final caldrà obtenir un 4,5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d’avaluació contínua (participació a classe i actitud, resolució de mètodes del cas).
2) L’examen serà tipus test amb quatre opcions de resposta, on comptarà +1 els encerts i -0,25 els errors.
3) Un 10 % de les preguntes de l’examen podrien ser de conceptes que no s’hagin explicat directament a l’aula, però que estiguin presents a la bibliografia recomanada, així com en articles discutits, premsa o material virtual recomanat.
4) Per participació a classe s’entén l’aportació d’idees interessants o plantejaments de qüestions pertinents que ajudin a millorar la qualitat de la sessió, ja sigui lliçó magistral o mètode del cas.
5) Assistència a classe:
- Es recomana l’assistència regular a les classes de teoria i mètodes del cas.
- L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents s’hauran de regir per les normes que indiqui el professorat.
- L’assistència al mètodes del cas és opcional. Per poder ser avaluat d’aquesta part de l’assignatura és obligatori assistir a un mínim de tres sessions i fer les activitats proposades a la sessió.
6) L’ús indegut d’aparells electrònics, com mòbils, tauletes o ordinadors portàtils, pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquests aparells amb finalitats lúdiques i no educatives.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: