Assignatura

Nutrició

  • codi 13477
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 3

Matèria: BIOLOGIA

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Lda. Silvia BALLESTA - sballesta@uic.es

Horari d'atenció

Els dubtes es resoldran abans o després de classe. 

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

L’assignatura de Nutrició pretén aportar a l’alumnat els fonaments científics de la nutrició humana i, especialment, sensibilitzar-lo sobre la repercussió de les alteracions nutricionals sobre la composició corporal i la fisiologia, tant en l’àmbit cel·lular com orgànic.  

S’estudiaran conceptes bàsics de la nutrició humana, la disponibilitat i les funcions dels nutrients en l’organisme, la piràmide alimentària i la composició dels aliments, l’educació nutricional, les necessitats i les recomanacions nutricionals en les diferents etapes de la vida, la regulació de la ingesta i algunes patologies associades a la dieta.

Durant el procés docent de l’assignatura es pretén que l’alumnat pugui assolir les competències previstes en el pla d’estudis de la titulació.

Requisits previs

Per poder cursar l’assignatura de Nutrició no són necessaris requisits previs específics, tot i que es recomana tenir nocions bàsiques de fisiologia, endocrinologia, bioquímica i metabolisme.

Objectius

Les objectius principals de l’assignatura de Nutrició són:

  • Conèixer els conceptes bàsics de la nutrició humana i de la composició corporal.
  • Comprendre les aproximacions per al càlcul dels requeriments energètics i els factors influents.
  • Conèixer la distribució recomanada de macro- i micronutrients de la dieta, així com les seves funcions principals en l’organisme.
  • Conèixer els principis que defineixen una dieta equilibrada i algunes de les eines per a l’avaluació d’una dieta.
  • Comprendre els principals mecanismes de regulació de la ingesta alimentària.
  • Comprendre la relació entre la dieta i la regulació de l’expressió gènica, i amb l’estrès oxidatiu.
  • Conèixer el concepte d’aliments funcionals i transgènics i donar-ne alguns exemples.
  • Proporcionar les bases de la seguretat alimentària i conèixer alguns dels mètodes de conservació dels aliments.
  • Conèixer els canvis en la composició corporal i els requeriments energètics en els diferents estadis fisiològics al llarg de la vida.
  • Entendre les diferents aproximacions per fer una valoració de l’estat nutricional.
  • Conèixer els principis bàsics del concepte de desnutrició i la magnitud del problema.
  • Conèixer algunes patologies relacionades amb la dieta, tant pel que fa a l’al·lèrgia i les intoleràncies com a les malalties associades a la síndrome metabòlica, les seves compilacions i la magnitud del problema.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • Reconèixer els conceptes biològics bàsics i el llenguatge propi de les ciències biomèdiques en l’estat de salut.
  • Tenir una visió integral de la nutrició humana y la seva relació amb la malaltia i el benestar, i identificar conceptes erronis difosos en la societat.
  • Conèixer les bases científiques i els mecanismes fonamentals de la digestió d’aliments i la metabolització de nutrients.
  • Aplicar estratègies de crítica de l’etiquetatge de productes de consum diari.
  • Aplicar estratègies de crítica del etiquetatge de productes de consumo diari.
  • Conèixer diferents tipus de plans alimentaris i la seva repercussió sobre el metabolisme.
  • Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el cap de la nutrició i l’envelliment.
  • Desenvolupar la capacitat d’organització i planificació adequada al moment.
  • Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • Desenvolupar la capacitat d’anàlisi i síntesi.
  • Ser capaç de portar a terme un aprenentatge autònom.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, l’alumnat:

  • Coneixerà les bases científiques i els mecanismes fonamentals de la digestió d’aliments i la metabolització de nutrients.
  • Aplicarà estratègies de crítica de l’etiquetatge de productes de consum diari.
  • Coneixerà diferents tipus de plans alimentaris i la seva repercussió sobre el metabolisme.
  • Assolirà el coneixement bàsic que es descriu en els objectius de l’assignatura.

Continguts

Tema 1. Què es la nutrició?

Tema 2. Composició corporal

Tema 3. Necessitats energètiques de l’organisme

Tema 4. Macronutrients. Hidrats de carboni i fibra dietètica

Tema 5. Macronutrients. Lípids

Tema 6. Macronutrients. Proteïnes

Tema 7. Microcomponents orgànics de la dieta

Tema 8. Estrès oxidatiu

Tema 9. Equilibri dietètic

Tema 10. Valoració d’una dieta

Tema 11. Regulació de la ingesta alimentària

Tema 12. Regulació nutricional de l’expressió gènica

Tema 13. Aliments funcionals i transgènics

Tema 14. Seguretat alimentària. Conservació dels aliments

Tema 15. Nutrició en diferents estats fisiològics. Gestació i lactància. Infància, edat escolar, adolescència i envelliment

Tema 16. Valoració de l’estat nutricional

Tema 17. Desnutrició

Tema 18. Patologies associades a la dieta

Tema 19. Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries

 

Les classes les impartirà la professora associada Sílvia Ballesta.

Las classes es faran en català.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d’un tema teòric per part del professorat.

Casos clínics o mètodes del cas (MC): plantejament d’una situació real o imaginària. L’alumnat treballarà les preguntes formulades en grups reduïts o amb interacció activa amb el professorat i es discutiran les respostes. El professorat hi intervé activament i, si cal, aporta nous coneixements.

Educació virtual (EV): material en línia que l’alumnat pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora, i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

1) Alumnat en primera convocatòria:  

- Participació a classe i actitud: 10 %

- Resolució de mètodes del cas: 30 %

- Examen final: 60 %

2) Alumnat en segona convocatòria o posteriors: la nota de participació i actitud a classe i mètodes del cas es guardarà, tot i que sempre que ho desitgi l’alumnat podrà repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota.

 

Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:  

1) A l’examen final caldrà obtenir un 4,5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d’avaluació contínua (participació a classe i actitud, resolució de mètodes del cas).

2) L’examen serà tipus test amb quatre opcions de resposta, on comptarà +1 els encerts i -0,25 els errors. 

3) Un 10 % de les preguntes de l’examen podrien ser de conceptes que no s’hagin explicat directament a l’aula, però que estiguin presents a la bibliografia recomanada, així com en articles discutits, premsa o material virtual recomanat.  

4) Per participació a classe s’entén l’aportació d’idees interessants o plantejaments de qüestions pertinents que ajudin a millorar la qualitat de la sessió, ja sigui lliçó magistral o mètode del cas.

5) Assistència a classe:

- Es recomana l’assistència regular a les classes de teoria i mètodes del cas.

- L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents s’hauran de regir per les normes que indiqui el professorat.

- L’assistència al mètodes del cas és opcional. Per poder ser avaluat d’aquesta part de l’assignatura és obligatori assistir a un mínim de tres sessions i fer les activitats proposades a la sessió.

6) L’ús indegut d’aparells electrònics, com mòbils, tauletes o ordinadors portàtils, pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquests aparells amb finalitats lúdiques i no educatives.

Bibliografia i recursos

  • GIL, A. Tratado de Nutrición. Madrid: Panamericana, 2017.
  • GARROW, J. S.; JAMES, W. P. T.; RALPH, A. Human Nutrition and Dietetics. London: Churchill Livingstone, 2000.
  • GIBNEY, M.J., VORSTER, H.H.; KOK, F.J. Introducción a la Nutrición Humana. Zaragoza: Acribia, 2004.
  • SHILS, M.E.; OLSON, J. A.; SHIKE, M.; ROSS, K. Modern Nutrition in health and disease. Baltimore : Williams and Wilkins, 2006.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 25/05/2021 16:00h I3
  • E2 22/06/2021 16:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00