Assignatura

Estructura i Funció: Sistema Digestiu i Reproductor

  • codi 13485
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Matèria: ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dra. Mercedes FERNÁNDEZ - mfernandezlo@uic.es

Altres professors

Gda. Mireia ARMENGOL - marmengol@uic.es
Lda. Analía ELGUEZABAL - aelguezabal@uic.es
Dr. Salvador NARANJO - snaranjo@uic.es
Lc. Napoleon David DE LA OSSA - ndelaossa@uic.es

Horari d'atenció

Els dubtes es resoldran abans o després de classe.

Professorat: 

Mireia Armengol: mireiaarmengolalsina@gmail.com

Napoleón de la Ossa: napoleon.delaossa@gmail.com

Analía Elguezabal: aelguezabal@uic.es

Salvador Naranjo: salvadornaranj@gmail.com

Mercedes Fernandez (coordinadora): mfernandezlo@uic.es

Presentació

L'objectiu d'aquesta assignatura és conèixer i entendre l'anatomia, histologia i fisiologia dels sistemes digestiu i reproductor.

Sistema digestiu: L'organisme humà necessita una diversitat de nutrients per regenerar les seves estructures i obtenir energia. Aquest curs ofereix les claus per entendre els mecanismes d'ingesta, digestió i absorció d'aliments, fent èmfasi sobre les vies d'aprofitament dels diferents principis immediats.

Sistema reproductor: La funció reproductora humana permet la perpetuació de la seva espècie i l'establiment de les condicions necessàries per a la supervivència de la progènie durant la primera etapa de la vida. La present assignatura introdueix les bases anatòmiques i la funció reproductora humana en ambdós sexes, els canvis materns que tenen lloc com a conseqüència de l'embaràs, les principals fites del desenvolupament embriològic i fetal i els mecanismes responsables del part i la lactància.

Requisits previs

Coneixements bàsics sobre bioquímica, biologia cel·lular i biologia molecular.

Objectius

Entendre l'anatomia, histologia i fisiologia dels sistemes digestiu i reproductor.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Reconèixer l'anatomia, fisiologia i histologia dels òrgans i sistemes del cos humà en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes, donant especial èmfasi a la comprensió integral de l'envelliment.

Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequada al moment.

Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.

Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.

Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.

Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, l'alumne hauria de:

  • Reconèixer microscòpicament els quatre teixits bàsics de l'organisme: epitelial, conjuntiu, muscular i nerviós.
  • Conèixer la forma, estructura i funcions dels aparells digestiu i reproductor del cos humà.
  • Conèixer el deteriorament propi dels diferents òrgans i sistemes causats per l'envelliment.

Continguts

BLOC I: SISTEMA DIGESTIU

A) ESTRUCTURA DEL SISTEMA DIGESTIU

ESTRUCTURA macroscòpica: Abdomen i pelvis. Boca, faringe, esòfag, estómac, intestí prim, còlon i recte. Fetge. Pàncrees.

ESTRUCTURA MICROSCÒPICA: Boca i glàndules salivals. Esòfag i estómac. Intestí prim i intestí gros. Fetge i pàncrees.

B) FISIOLOGIA DEL SISTEMA DIGESTIU

Activitats motores del tub digestiu. Funcions del tub digestiu. Masticació, deglució i trànsit esofàgic. Activitat motora de l'estómac. Activitat motora de l'intestí prim. Activitat motora del còlon. Vòmit.
Activitats secretores del tub digestiu. Secreció salival. Secreció gàstrica. Secreció pancreàtica. Secreció biliar. Secreció intestinal.
Digestió i absorció. Digestió i absorció d'hidrats de carboni. Digestió de proteïnes i absorció de pèptids i aminoàcids. Digestió i absorció de lípids. Absorció d'aigua i electròlits.
Funcions hepàtiques. Funcions dels hepatòcits. Funcions hepàtiques d'emmagatzematge. Funcions de les cèl·lules endotelials, les cèl·lules de Kupffer, les cèl·lules estavellades i els colangiocitos.
 

BLOC II: SISTEMA REPRODUCTOR

ESTRUCTURA MACROSCÒPICA: Aparell reproductor masculí: testicle i bossa escrotal. Vies espermàtiques, pròstata, penis. Aparell reproductor femení: ovaris, trompes i úter, vagina. Mama.

ESTRUCTURA MICROSCÒPICA

  • Sistema reproductor masculí (I). Testicle i epidídim.
  • Sistema reproductor masculí (II). Conductes excretors, pròstata i penis.
  • Sistema reproductor femení (I). Vagina i úter.
  • Sistema reproductor femení (II). Ovari i mama.
  • Embaràs: mama i placenta.

FUNCIÓ DEL SISTEMA REPRODUCTOR

  1. Reproducció sexual. Determinació i diferenciació sexuals. Determinació sexual. Diferenciació sexual masculina i femenina: factors implicats. Fenotip i identitat sexual. Alteracions de la diferenciació sexual.
  2. Funció testicular i ovàrica. Funció testicular: espermatogéneis. Regulació. Funció ovàrica: ovogènesi. Regulació del cicle ovàric. Cicle uterí.
  3. Resposta sexual. Fecundació i implantació. Fases de la resposta sexual. Reflex de l'erecció. Ejaculació. Bases neurològiques de la conducta sexual.
  4. Funció de les hormones sexuals. Tipus d'hormones esteroidees. Mecanismes d'acció. Andrògens: tipus i accions. Esteroides de l'escorça suprarenal. Estrògens i progesterona: accions sobre òrgans reproductors i no reproductors. Cronologia del desenvolupament sexual: pubertat i Pausias.
  5. Embaràs, part i lactància. Fertilització i implantació. Funcions de la placenta. Canvis materns associats a l'embaràs.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d'un tema teòric per part del professor.
  • Casos clínic-científics o mètodes del cas (MC): Plantejament d'una situació real o imaginària. Els alumnes treballen les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa amb el professor i es discuteixen les respostes. El professor intervé activament i si cal aporta nous coneixements.
  • Laboratoris anatomia i histologia: estudi anatomia micro i macroscòpica a través de làmines de mostra histològica dels diferents teixits i models virtuals o simulats. El professor reparteix material visual i s'exposen seva estructua i relacions.
  • Educació virtual (EV): Material on-line que l'alumne pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora i que contribuirà a l'autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l'assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

1) Alumnes en primera convocatòria:

  • Participació a classe i actitud: 5%
  • Examen parcial: 20%
  • Resolució de casos clínic-científics 15%
  • Examen final: 60%

2) Alumnes en segona o posterior convocatòria: la nota de participació i actitud a classe i mètodes del cas es guardarà, tot i que sempre que ho desitgin, els alumnes podran repetir l'assistència a classe i obtenir una nova nota. D'altra banda, els alumnes en segona convocatòria podran escollir si realitzen el parcial i el final, o si realitzen només al final, que els explicarà el 80% de la nota.

Requisits generals avaluació:

  • Per poder fer mitjana, en l'examen final s'haurà d'obtenir un 5 de nota mínima.
  • L'assistència a mètodes del cas i a laboratori és obligatòria.
  • Per participació a classe s'entén l'aportació d'idees interessants o el plantejament de qüestions pertinents que ajudin a millorar la qualitat de la sessió, ja sigui lliçó magistral o mètodes del cas.
  • Els exàmens seran de tipus test amb 4 opcions de resposta, comptant +1 els encerts i -0.25 els errors.
  • L'assistència a les classes teòriques no és obligatòria, però els assistents s'hauran de regir per les normes que indiquin els professors. En cas de no arribar puntual, entrar en silenci sense molestar o interrompre a la classe. Silenciar mòbils.

Bibliografia i recursos

G. Tortora. Principios de Anatomía y fisiología, 11a ed. Panamericana (2006).

Drake, R.L. et a. Gray Anatomía para estudiantes, 2a ed. Elsevier (2010).

A. Stevens. Histología humana, 3a ed. Elsevier (2006).

A.L. Kierszenbaum. Histología y Biología celular, 2a ed. Elsevier (2008).

Mezquita. Fisiología médica, 1a ed. Panamericana (2011).

Guyton y Hall. Tratado de fisiología médica, 13a ed. Elsevier (2016).

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 31/10/2019 14:00h A02
  • E1 07/01/2020 14:00h A12
  • E2 18/06/2020 14:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00