Assignatura

Introducció a l'empresa Biomèdica

  • codi 13487
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Matèria: DE LA INVESTIGACIÓ AL PACIENT: TRANSFERÈNCIA I INNOVACIÓ

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dr. Luis Antonio RUIZ - lruiz@uic.es

Altres professors

Dra. Andrea Natalia RICCO - anricco@uic.es
Dr. Pedro Manuel GRIMA - pgrima@uic.es

Horari d'atenció

Els dubtes que puguin plantejar els alumnes seran resoltes abans o després de classe de manera presencial, o a través del correu electrònic por contacte directe durant tot el curs.

Presentació

L’assignatura va dirigida a donar als alumnes una visió complementària a la científica que els permeti estar informats i en el seu cas prendre decisions amb relació al desenvolupament d’una carrera professional en l’àmbit de la creació i gestió d’empreses biomèdiques orientades a I+D. Es planteja a més a nivell introductori, ja que dins del pla d’estudis hi haurà assignatures troncals i optatives que desenvoluparan en profunditat alguns dels temes plantejats.


Requisits previs

No són necessaris

Objectius

  1. Donar als alumnes les bases perquè comprenguin les complexitats que comporta desenvolupar i comercialitzar un medicament (incloent-hi determinar el seu preu), més enllà dels aspectes científics associats al seu mecanisme d’acció amb relació a la malaltia.

 

  1. Presentar l’empresa biomèdica com un instrument necessari per a la transformació del coneixement científic en valor econòmic social, en forma de serveis o productes que millorin la qualitat de vida dels pacients.

 

  1. Oferir als alumnes una visió general dels diferents tipus d’empreses biomèdiques i dels perfils professionals que poden integrar-se en elles, amb especial èmfasi en casos recents d’empreses creades en el nostre entorn i originades en investigació universitària.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • Reconèixer els diferents àmbits i la dinàmica de l’empresa biomèdica en els quals un graduat en Ciències Biomèdiques pot exercir.

  • Identificar les etapes del procès de transferència de coneixement bàsic a un producte, tecnologia o servei així com els mètodes per a l’emprenedoria i innovació que facilitin les etapes de transferència del coneixement.

  • Desenvolupar la capacitat d’organització i planificació adequades al moment.

  • Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.

  • Desenvolupar la capacitat d’anàlisi i síntesi.

  • Ser capaç de portar a terme un aprenentatge autònom.

  • Ser capaç de treballar en equip.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, l’alumne/a:

  • Coneix la cadena de valor des de la generació de noves idees al laboratori d’investigació biomèdica i desenvolupament d’assajos clínics fins a la creació d’un nou medicament, tecnologia o servei d’impacte en pacients.

  • Coneix els diferents tipus d’empresa biomèdica, els seus models de negoci, perfil de socis, etc, i és capaç de relacionar empreses existents amb la citada tipologia.

  • Coneix els principals actors del sector biomèdic espanyol i català.

  • Comprèn la importància d’elements no científics en el desenvolupament de nous medicaments o serveis biomèdics: propietat industrial i intel·lectual, aspectes legals i reguladors, estratègies de finançament, comunicació no científica, desenvolupament industrial (escalat i control de qualitat).

  • Coneix els principals elements que condiciones el preu d’un servei o producte biomèdic (nocions introductòries de “market access”).

  • Coneix les tendències actuals en biomedicina: teràpia de precisió o personalitzada, teràpia gènica, teràpia cel·lular, inmunooncologia.

  • Coneix les diferents opcions professionals (“job descriptions”) que ofereix l’empresa biomèdica a llicenciats i doctors en biomedicina.

Continguts

  • Definicions bàsiques, què és una companyia, estructures de govern, gestió bàsica. Conceptes bàsics en biomedicina empresarial. L’objectiu és que l’alumne es familiaritzi amb conceptes del dia a dia i que es faran servir a les successives classes. Es proveirà a més d’un "glossari" de termes bàsics com ajuda per tot el curs.

  • Desenvolupament fàrmacs/dispositius. L’objectiu és que l’alumne conegui els calendaris, riscos i costos del desenvolupament de productes i serveis biomèdics, incloent-hi els aspectes reguladors, industrials i legals, més enllà de la demostració de l’eficàcia i la seguretat d’un nou tractament.

  • Transmissió dels conceptes que defineixen a les empreses que fan servir a biomedicina com a element central de la seva existència: qué s’entén per empresa biotech, medtech, farma, genèrica, de biòlegs, etc.

  • Mètode del cas, discussió utilitzant les pàgines web de diferents empreses definides a l’apartat anterior. 

  • Mètode del cas, es farà servir l’exemple del descobriment i desenvolupament de la penicil·lina per a introduir les quatre viabilitats clau que condicionen l’èxit d’un desenvolupament biomèdic: viabilitat tècnica, industrial, reguladora i comercial, amb focus en la importància de l’existència d’incentius associats a una necessitat no satisfeta, el símptoma més evident del qual és l’incentiu econòmic.

 

  • Workshop monogràfic per a introduir el concepte de patents (la importància de la qual s’haurà apuntat en el cas de la penicil·lina), en format de cas obert en els quals es discutiran les diferents opcions que existeixen per a la protecció de la propietat industrial, incloent-hi definicions bàsiques del que és una patent.

  • Evolució de la indústria biomèdica, de model únic (2000) a model diversificat (2019).

  • Mètode del cas: basat en comentar a classe notícies recents que confirmin l’evolució del sector descrita al punt anterior.

  • Descripció de les tecnologies actuals que més expectatives estan creant per a la salut del futur (gene editing, CART, ehealth, oncoimmunology, medicina de precisió, teràpia cel·lular  i curativa...). Es farà servir la classe per treballar per primer cop el controvertit tema del preu de la salut i dels medicaments, com a introducció a la farmacoeconomia.

  • Cas pràctic d’empresa disruptiva: empresa i projecte de teràpia cel·lular i CART (Tygenix i projecte CART Fundació Carreras)

  • Cas pràctic de model de negoci d’empresa dirigida a malalties orfes: Mynorix

 

  • Cas pràctic de spin-off disruptiva, amb potencial curatiu mitjançant la teràpia gènica d’una malaltia minoritària (Ataxia de Friedrich): Biointax

  • Cas pràctic de companyia líder mundial en el processament de plasma humà i la comercialització de productes hemoderivats: Grifols

  • Cas pràctic: discussió amb la directora General d’una companyia oncològica amb un producte en fases clíniques.

  • Valor d’un projecte I+D: cost / benefici / rendibilitat. Valor temporal dels diners i Valor esperat.

  • Exercici pràctic de valoració de projectes (en grups)

  • Principis bàsics de finançament de companyies biomèdiques amb perfil emergent, fonamentalment es treballarà el concepte de la generació i venda d’expectatives futures, la seva analogia amb el mercat de futurs financers i de capitals, i la diferència entre un mercat purament especulatiu i el sistema de finançament a risc de la indústria biomèdica.

  • Cas pràctic vehicles de finançament: Asabys, fons de capital risc que opera a Barcelona finançant a companyies biomèdiques amb orientació terapèutica amb perfil biotech, medtech o ehealth.

  • Cas pràctic d’Organizació d’Investigació por Contracte, o CRO, empresa de serveis, en aquest cas reguladors (Asphalion).

  • Valoració econòmica d’intervencions sanitàries (farmaco economia).

  • Exercici pràctic de valoració econòmica de la salut.

  • Models de transferència de tecnologia a partir d’investigació biomèdica d’origen acadàmic.

  • Casos associats a la classe anterior: Fundació Bosch Gimpera, UPF Ventures, OTRI IGTP, cas Spherium, en funció de la disponibilitat.

  • Cas pràctic startup a Ehealth.

  • Concepte "stakeholder", o grups d’interès, que és fonamental per a comprendre les palanques econòmiquess de la indústria biomèdica.

  • Classe pràctica i discussió oberta utilitzant les pàgines web de diferents empreses per a treballar el concepte de stakeholder introduït a la classe anterior.

  • Repàs general als principals conceptes de l’assignatura i revisió de possibles sortides professionals a la indústria.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals: exposició durant 2 sessions de 50 minuts d’un tema teòric per part del professor.


Classes pràctiques i Mètodes del cas (MC): Plantejament d’una situació real o imaginària. Els alumnes interactuen directament amb protagonistes de la creació d’empreses biomèdiques a l’entorn català i espanyol, o treballen les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa amb el professor i es discuteixen les respostes. El professor i els ponents intervenen activament i si cal aporten nous coneixements.

Educació virtual (EV): Material on line que l’alumne pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.


Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Paràmetres d’avaluació en primera convocatòria:

20%     Assistència a classe

20%     Actitud i participació

20%     Examen parcial

40%     Examen final (en primera convocatòria)

 

Paràmetres d’avaluació en segona convocatòria:

En segona convocatòria es guardarà la part de la nota relativa a l’assistència, actitud i participació a classe, pel que la nota es compondrà dels següents paràmetres:

20%     Assistència a classe (guardada de la primera convocatòria)

20%     Actitud i participació (guardada de la primera convocatòria)

60%     Examen final (en segona convocatòria)

Assistència a classe (tant a sessions magistrals com al mètode del cas):

Assistència ≥ 80% de les sessions: Nota = 10

Assistència < 80% de les sessions: Nota proporcional al nivell d’assistència

Actitud i participació a classe i casos pràctics:

Valoració subjectiva per part dels professors i ponents, basada en:

Predisposició a l’aprenentatge, actitud positiva i constructiva

Proactivitat a les dinàmiques de discussió

Participació activa a les preguntes formulades pel professor/ponent

Plantejament de preguntes/dubtes al llarg de les sessions

Respecte a les idees expressades pels companys de classe

Exàmens:

Cal obtenir una nota de 5 o superior a l’examen per tal que faci mitjana a la nota final

Examen parcial

60% de la nota:           

  • Test amb 20 preguntes de resposta múltiple, 4 opcions de resposta. Valoració +1 en cas de resposta correcta. La resposta incorrecta NO resta a la nota

40% de la nota:           

  • 2 preguntes de desenvolupament (15 línies): Explicació crítica d’una notícia (a escollir entre 3 opcions) i explicació del perfil d’activitat d’una empresa (a escollir entre 3 companyies vistes a classe)

 

Examen final (primera i segona convocatòria)

60% de la nota:

  • Test amb 30 preguntes de resposta múltiple; 4 opcions de resposta. Valoració +1 en cas de resposta correcta. La resposta incorrecta NO resta a la nota

40% de la nota:           

  • 2 preguntes de desenvolupament (15 línies): Explicació del perfil d’activitat d’una empresa (a escollir entre 3 companyies vistes a classe) i explicació d’un concepte teòric descrit a les sessions magistrals

Bibliografia i recursos

Ciència versus/i/o/però negoci: Crònica d’una visita a Businesslandia. Luis Ruiz Avila (2016). Ed. Entrecomes

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 28/10/2019 16:00h A16
  • E1 10/01/2020 14:00h A12
  • E2 25/06/2020 16:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00