Assignatura

Biomedicina Integrada II

  • codi 13490
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Matèria: BIOMEDICINA INTEGRADA

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dra. Laura SÁNCHEZ - lsanchezga@uic.es

Horari d'atenció

lsanchezga@uic.es

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

L’assignatura Biomedicina Integrada II forma part d’un bloc de tres assignatures ubicades al segon semestre dels tres primers cursos (Biomedicina Integrada I, II i III). Aquestes assignatures pretenen, com el seu nom indica, integrar els conceptes que s’han treballat a cada curs corresponent, resolent un problema bàsic, clínic o tècnic tot posant en comú els conceptes que s’han rebut fins al moment. Cadascuna d’aquestes assignatures té una metodologia i unes activitats docents específiques. L’enfocament de Biomedicina Integrada II se centra a dominar aspectes pràctics del dia a dia del laboratori.

Requisits previs

Coneixements bàsics i generals en tècniques de bioquímica, biologia molecular i cel·lular, genètica i dinàmica de feina al laboratori.

Objectius

  1. Treballar de manera semiautònoma amb tècniques de l’àmbit de la recerca biomèdica en grups reduïts, assimilant la realització d’un protocol al laboratori de recerca.
  2. Realitzar i mantenir la llibreta de laboratori.
  3. Exposar i analitzar de forma crítica els resultats i els problemes tècnics en format de seminari de grup. Discutir els resultats obtinguts a partir dela literatura prèvia.
  4. Avaluar una comunicació científica realitzada per alumnat d’altres cursos.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • Integrar els conceptes bàsics relacionats amb el camp de la biomedicina tant a nivell teòric com experimental.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements a la seva feina o vocació d’una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d’estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d’índole social, científica o ètica.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Desenvolupar l’habilitat d’anàlisi i síntesi.
  • Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • Desenvolupar la capacitat d’organització i planificació adequada al moment.
  • Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
  • Ser capaç de treballar en equip.
  • Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els resultats d’aprenentatge que es requeriran a l’alumnat es vincularan amb les competències seleccionades en cada cas. Entre d’altres, l’alumnat:

  • Integra els conceptes apresos durant el curs i és capaç de resumir i presentar els coneixements en diferents formats.
  • Desenvolupa les competències genèriques bàsiques.
  • Comprèn i tria els mètodes adequats per a la realització de pràctiques genètiques, moleculars i cel·lulars al laboratori biomèdic.
  • Integra els conceptes biomèdics per resoldre qüestions i problemes teòrics i pràctics relacionats amb les ciències de la salut.
  • Comprèn i avalua amb esperit crític articles científics originals i de revisió en el camp de la biomedicina i és capaç de defensar els resultats davant d’un públic especialitzat.

Continguts

  • Preparació de tècniques de laboratori (protocols, solucions, reactius, bioseguretat en el laboratori)
  • Execució semiautònoma de tècniques relacionades amb cultius cel·lulars, proteïnes i àcids nucleics
  • Realització de la llibreta de laboratori
  • Presentació de resultats i discussió de problemes tècnics
  • Avaluació de la comunicació científica feta per alumnat d’altres cursos

Metodologia i activitats formatives


Modalitat semipresencial (blended)

Seminaris: sessions de preparació de les pràctiques: en aquestes sessions l’alumnat prepararà, sota la supervisió del professorat, els reactius i el material que farà servir a les pràctiques. També es familiaritzarà amb el material i el seu ús.

Pràctiques de laboratori: l’alumnat executarà la pràctica que s’ha preparat prèviament, en grups reduïts i sota la supervisió del professorat. El docent vetllarà per la seguretat de l’alumnat i donarà instruccions bàsiques, però el responsable de la correcta execució del protocol és l’alumnat. L’ús de bata és obligatori.

 

Sistemes i criteris d'avaluació


Modalitat semipresencial (blended)

El total de la nota es calcularà a partir de les ponderacions següents:

Alumnat en primera convocatòria:

  • Resultats experimentals: 50 %. Aquesta nota serà la mitjana dels tres resultats de les pràctiques. Per aprovar l’assignatura és obligatori treure un 4 com a nota mínima de la mitjana.  
  • Presentació de resultats i discussió: 20 %. La presentació inclourà resultats, així com problemes tècnics relacionats amb aquestes pràctiques. També es comentarà l’avaluació sobre la comunicació científica.
  • Llibreta de laboratori: 20 %. L’últim dia s’entregarà la llibreta al professorat, que l’haurà d’avaluar. La llibreta es retornarà després del període d’exàmens.
  • Peer evaluation: 10 %. L’alumnat avaluarà companys que faran una comunicació científica. El professorat avaluarà el criteri avaluador de l’alumnat.

Alumnat en segona convocatòria: farà una prova escrita sobre el contingut de les classes. La nota màxima a la qual pot accedir és un 7. L’examen serà de tipus test amb quatre opcions de resposta, on comptarà +1 els encerts i -0,25 els errors.

 

Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació: 

1) Per poder aprovar l’assignatura i fer mitjana amb les notes de totes les avaluacions, cal tenir una nota mitjana mínima de en els tres experiments de laboratori.

2) L’assistència als seminaris i a les pràctiques és obligatòria. La no-assistència a algunes de les sessions s’haurà de justificar per raó de força major i s’estudiarà individualment per part del professorat.

3) L’expulsió d’un alumne de l’aula de laboratori significarà el suspès automàtic de l’assignatura.

4) L’ús indegut d’aparells electrònics, com mòbils, tauletes o ordinadors portàtils, pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons.

Bibliografia i recursos

La bibliografia serà específica per a cada pràctica i s’indicarà a cada sessió.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E2 25/06/2021 16:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00