Assignatura

Cultura Oriental

  • codi 13578
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

L'àmbit temàtic que cobreix aquesta assignatura és palesament extens, perquè no solament inclou una enorme extensió geogràfica, principalment amb l’Índia i la Xina, sinó que vol recórrer la totalitat dels temps històrics, des de l'alba de la civilització fins als nostres dies. L’assignatura s’estructura a partir de cinc grans mòduls temàtics, en els quals s’aborden els principals trets geogràfics, religiosos, històrics, literaris i artístics de l’Àsia oriental. 

Requisits previs

No es preveu cap requisit previ per realitzar aquest curs.

Objectius

Els objectius generals d’aquesta assignatura són: 

  • Formar-se una visió global i comprensiva dels països de l’Àsia oriental en tots els aspectes (geogràfics, ètnics, culturals, polítics i econòmics) que defineixen la seva realitat. 
  • Entendre l’articulació social, política, cultural i religiosa de les civilitzacions de l’Àsia oriental. 
  • Comprendre els determinants geogràfics i històrics que van influenciar els inicis i l’evolució de la civilització a l’Àsia oriental. 
  • Comprendre l'evolució en paral·lel de les cultura índia i xinesa al llarg dels segles. 
  • Estimular la capacitat crítica i reflexiva a partir de l’anàlisi comparativa i intercultural

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Després d'haver treballat amb els materials d'aquesta assignatura, haureu de ser capaços del següent: 

1. Conèixer i utilitzar adequadament un vocabulari bàsic de termes de les llengües asiàtiques, relatius a les matèries de l'assignatura. 

2. Situar i relacionar encertadament amb cadascuna de les tradicions culturals de l'Àsia oriental. 

3. Formar-se una visió comprensiva de la gènesi i el desenvolupament històric, literari i artístic dels països estudiats en l'assignatura. 

4. Assolir una certa familiaritat amb el pensament i els textos orientals. 

5. Desenvolupar habilitats d’anàlisi i observació dels processos artístics. 

6. Cercar una comprensió aprofundida de les doctrines i concepcions estudiades, relacionant-les amb els problemes i les necessitats a què responen.

Continguts

Mòdul 1. GEOGRAFIA DE L'ÀSIA ORIENTAL 

  1. Tema 1. La població i l’espai geogràfic de l’Àsia oriental. 
  2. Tema 2. Diversitat ètnica i formes de vida a l’Àsia oriental

Mòdul 2. L’ÍNDIA 

  1. Tema 1. Pensament i religió 
  2. Tema 2. Història 
  3. Tema 3. Literatura 

Mòdul 3. XINA

  1. Tema 1. Pensament i religió 
  2. Tema 2. Història 
  3. Tema 3. Literatura 
  4. Tema 4. Cultura i societat 

Mòdul 4. ÀSIA A OCCIDENT 

Mòdul 5. L'ART DE L'ÀSIA ORIENTAL. 

  1. Tema 1. Art a Europa i a l’Àsia en perspectiva comparada 
  2. Tema 2. L’art a l’elit: la cal·ligrafia 
  3. Tema 3. L’art a l’elit: la pintura 
  4. Tema 4. Religió i art 
  5. Tema 5. Art contemporani a la Xina i al Japó 

Metodologia i activitats formatives


Modalitat totalment online

El contingut de les sessions es presentarà en forma de classes magistrals, vídeos i materials interactius de suport. Es proposaran presentacions de diferents temes i la lectura de la bibliografia per potenciar la participació dels alumnes i afavorir la dinamització de les sessions.

Sistemes i criteris d'avaluació


Modalitat totalment online

A determinar per a cada professor.

PRIMERA PART

  • 50% de la nota correspon a la participació activa a l'aula
  • 50% de la nota correspon a la presentació del treball

Bibliografia i recursos

Bibliografia (general)

  • Bailey, Paul (2002). China en el siglo XX. Barcelona: Ariel. 
  • Bauer, W. (2009). Historia de la filosofía china. Barcelona: Herder Editorial. 
  • Cheng, F. L'écriture poétique chinoise. París: Seuil, 1996. 
  • Fung, Y. (1953). A History of Chinese Philosophy. Princeton, Nova Jersey: Princeton University Press.    
  • Hsu, Emmanuel (2000). The Rise of Modern China. Oxford: Oxford University Press. Idema, W.; 
  • Haft, L. A Guide to Chinese Literature. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1997.  
  • Kaltenmark, M. (1982). La filosofía china Madrid: Morata. 
  • Lai, K. L. (2008). An Introduction to Chinese Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. 
  • Lariviére, J. Y Marchand, J. (1999): Géographie de la Chine. París: Armand Colin. 
  • Mackerras, C. (1995) Eastern Asia an introductory history. Melbourne: Longman. 
  • Mair, V. (ed.). The Columbia History of Chinese Literature. Nova York: Columbia University Press, 2001. 
  • Minford, J.; Lau, J.S.M. (ed.). Classical Chinese Literature. Nova York: Columbia Universtiy Press, 1996.  
  • Nienhauser, W. The Indiana Companion to Chinese Literature. Taipei: SMC Publishing, 1986. 
  • Panikkar, R. (1997). La experiencia filosofica de la India. Madrid: Trotta 
  • Puech, H. Ch. (dir.) (1984). Historia de las religiones Siglo XXI. Las religiones antiguas, III. Madrid: Siglo XXI. 
  • Sen, A. (2007). India Contemporánea. Entre la modernidad y la tradición. Barcelona: Editorial Gedisa. 
  • Stearns, Peter N. (General Ed.) (2001), The Encyclopedia of World History, Sixth Edition (pàg. 790). Nova York: Houghton Mifflin Company. 
  • Weigtman, B. (2002). Dragons and Tigers: geography of South, East and Southeast Asia. Nova York: Wiley & Sons. Xina 
  • Adler, J. A. (2005). Religiones chinas. Madrid: Akal.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00