Assignatura

Estudis d'Àrea III: Filosofia

  • codi 13847
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat

Responsable

Dra. Magdalena BOSCH - mbosch@uic.es

Horari d'atenció

L'alumnat pot adreçar-se als professors en qualsevol moment per comentar tots aquells aspectes que consideri oportuns. També pot concertar una entrevista personal enviant un correu electrònic a: jcorco@uic.es , amumbru@uic.es

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Estudis d'Àrea III és una asignatura sobre Textos filosòfics dividida en dues Seccions. La primera Secció la dedicarem a la lectura i comentari d'un recull de textos escollits d'un sol autor. La segona Secció presenta una història de les principals metàfores de la història de la filosofia. Analitzarem algunes de les metàfores més significatives per, a partir d’elles, exposar el pensament dels filòsofs. Farem ús actiu del cinema per treballar els conceptes filosòfics dels autors.

Requisits previs

No existeixen requisits previs.

Objectius

Secció I:

- Establir contacte directe amb textos filosòfics originals.

- Dur a terme la pràctica viva del diàleg filosòfic, en forma de seminari de lectura.

Secció II:

- Presentar una reflexió sobre els conceptes de metàfora, símil, símbol i al·legoria.

- Entendre la funció que desenvolupen en el camp de la reflexió filosòfica.

- Conèixer les principals metàfores utilitzades en el pensament filosòfic al llarg de la història del pensament.

- Veure la relació entre aquestes metàfores bàsiques i el pensament dels filòsofs tractats.

- Ser capaç de llegir filosòficament els textos audiovisuals per veure el seu fonament al pensament dels autors tractats.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G08 - Capacitat d'investigació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Secció I:

- S'haurà adquirit l'habilitat de llegir comprensivament textos filosòfics i d'establir comparacions conceptuals entre fragments d'èpoques i autors molt diversos.

- S'haurà practicat l'art del diàleg filosòfic, amb un llenguatge coherent i un estil argumentatiu, essent capaç d'exposar una problemàtica en la seva complexitat i amb els necessaris matissos.

Secció II:

Un cop superada la matèria l'alumnat hauria de ser capaç de:

- conèixer l'estructura i funcionament de les metàfores i símbols

- reconèixer el paper del llenguatge metafòric i simbòlic en la reflexió filosòfica

- conèixer les principals metàfores de la història de la filosofia i la seva relació amb els diversos autors de la mateixa

- llegir filosòficament els textos audiovisuals per veure el seu fonament al pensament dels autors tractats

Continguts

Secció I:

La primera secció de l'assignatura consistirà en un seminari monogràfic sobre el pensament de Karl R. Popper. En el seminari es comentaran alguns capítols dels seus llibres En busca de un mundo mejor i La responsabilidad de vivir.

Secció II:

  1. Introducció als conceptes de metàfora, símbol i analogia
  2. La caverna, la llum i la foscor: Plató
  3. La nau, el capità i els mariners: Plató
  4. Lectura filosòfica de The Matrix
  5. El llibre de la natura: Galileu i la nova ciència
  6. L’edifici, la cera i el rellotge: Descartes i la matematització de la natura
  7. El pilot a la nau: Descartes i l’autoconsciència
  8. Lectura filosòfica de Ghost in the Shell
  9. El llop, el contracte i el mecanisme: la teoria de l’Estat de Hobbes i Locke
  10. Lectura filosòfica de V for Vendetta
  11. El tribunal de la raó i l’illa de la veritat: Kant i la filosofia trascendental
  12. El vel de Maia: Schopenhauer i el món com a representació
  13. El camell, el lleó i el nen: Nietzsche, el superhome i l’etern retorn del mateix
  14. Lectura filosòfica de Eternal Sunshine of the Spotless Mind
  15. Consideracions finals

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Secció I:

La metodologia emprada requereix la lectura continuada i la participació activa dels alumnes en les sessions organitzades com a "reading group" o seminaris de lectura.

Secció II:

La matèria s’anomena Textos filosòfics i es presenta en forma de seminari. S’exigirà de l’alumnat la lectura i preparació prèvia dels textos programats en cada unitat. En funció de l’extensió del text, es farà una lectura conjunta i es procedirà a la discussió del seu contingut com a pas previ a la presentació del pensament de l’autor. La sessió conclourà amb una discussió raonada dels arguments exposats. Acompanyarem l’explicació dels filòsofs amb la lectura filosòfica d’una pel·lícula basada en el pensament dels autors.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es divideix en dos seminaris de lectura de textos, avaluables per separat, que s'hauran de superar independentment per tal d'aprovar la matèria en el seu conjunt.

CRITERIS D'AVALUACIÓ SECCIÓ i:

Assitència i participació activa a les sessions.

CRITERIS D’AVALUACIÓ SECCIÓ II:

Assistència i participació activa a les sessions: 30%

Presentació dels diversos qüestionaris associats als filòsofs (activitat que es pot fer per parelles): The Matrix, Ghost in the Shell, V for Vendetta i Eternal Sunshine of the Spotless Mind: 40%

Examen final: 30%

Bibliografia i recursos

Secció I:

- Karl R. Popper, En busca de un mundo mejor, Paidós, Barcelona 1994.

- Karl R. Popper, Búsqueda sin término: una autobiografía intelectual, Tecnos, Madrid 1997.

- Karl R. Popper, La responsabilidad de vivir, Paidós, Barcelona 2012.

- J. Shearmur and G. Stokes (eds.), The Cambridge Companion to Popper, Cambridge University Press, Cambridge 2016.

Secció II:

FONTS

ARISTÓTELES, Poética, trad. Antonio López Eire, Istmo, Madrid, 2002.

-   Retórica, trad. Antonio Tovar, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1990.

DESCARTES, R., Regles per a la direcció de l’enginy, trad. Salvi Turró, ed. 62, Barcelona.

-   Discurso del método, trad. de Manuel G. Morente, Gredos, Madrid, 2011.

-   Meditaciones metafísicas, trad. Manuel García Morente, Espasa Calpe (Austral), Madrid, 1986.

GADAMER, H-G., La actualidad de lo bello. El arte como juego, símbolo y fiesta, Paidós, Barcelona, 1999.

GALILEI, GALILEO, El ensayador, trad. de J. M. Revuelta, Aguilar, Buenos Aires, 1981. 

HEGEL, G.W.F., Principios de la filosofía del derecho, trad. de Juan Luís Vermal, Ed. Sudamericana, Buenos Aires, 2012. 

HOBBES, Th., Leviatán, trad. Carlos Mellizo, Gredos, Madrid, 2002. 

KANT, I., Crítica de la razón pura, trad. Pedro Ribas, Alfaguara, Madrid, 1998.

KANT, I., Crítica de la facultad de juzgar, trad. R. R. Aramayo, Antonio Machado Libros, Madrid, 2003.

NIETZSCHE, F., La gaya ciencia, trad. A. S. Pascual, Alianza ed., Madrid, 1999.

-   “Sobre verdad y mentira en sentido extramoral” (edició digital)

PLATÓN, República, trad. Conrado Eggers, Gredos, Madrid, 1986.

SCHOPENHAUER, A., El mundo como voluntad y representación, trad. de R. R. Aramayo, Círculo de lectores/FCE, Barcelona/Madrid, 2003.

 

BIBLIOGRAFIA SECUNDÀRIA

BLACK, M., “La metafóra” (1954), en Luis María Valdés Villanueva (ed.), La búsqueda del significado, Tecnos, Madrid, 2000, pp. 545-563.

BLUMENBERG, H., “Aproximación a una teoría de la inconceptualidad”, en Naufragio con espectador, trad. de Jorge Viril, Visor, Madrid, 1995, pp. 97-117.

DAVIDSON, D., “Lo que significan las metáforas” (1978), Luis Maria Valdés Villanueva (ed.), La búsqueda del significado, Tecnos, Madrid, 2000, pp. 564-582.

DERRIDA, J., “La mitología blanca. La metáfora en el texto filosófico”, en Márgenes de la filosofía, Cátedra, Madrid, 1989.

FRANK, M., Dios en el exilio. Lecciones sobre Nueva mitología, trad. Helena Cortés y Arturo Leite, ed. Serbal, 1994.

KONERSMANN, R. (ed.), Wörterbuch der philosophischen Metaphern, WBG, Darmstadt, 2014.

LAKOFF, G. & JOHNSON, M., Metáforas de la vida cotidiana, Cátedra, Madrid, 1980. 

RICOEUR, P., La metáfora viva, trad. de Agustín Neira, ed. Cristiandad, Madrid, 1980.

REDONDO, P. & SALGADO, S., La isla de la verdad y otras metáforas en filosofía, El Desvelo Ediciones, Santander, 2017.

SEARLE, J., “Metáfora” (1979), en Luis María Valdés Villanueva (ed.), La búsqueda del significado, Tecnos, Madrid, 2000, pp. 583-617.

TODOROV, T., Théories du symbole, ed. Seuil, Paris, 1977.

TURRÓ, S., “La reescriptura del llibre de la naturalesa” en Filosofia i Modernitat, Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 2016.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00