Assignatura

Comunicació i Informació Cultural

  • codi 04006
  • curs 1
  • període Trimestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Lda. Maria Teresa PEREZ - mtperez@uic.es
Lda. Ines MARTINEZ - imartinezr@uic.es

Horari d'atenció

A convenir - abans o després de las classes.

Presentació

Tots els sectors culturals han de tenir un bon recolzament en comunicació per assegurar-se l’èxit. I ja entrat al segle XXI, el camp de la comunicació s’està renovant. Han sorgit nous mitjans on cal ser presents, s’han diversificat molt els canals a través dels quals el públic s’informa de l’oferta cultural, el públic és molt més selectiu i més coneixedor del que vol i el que li agrada, i hi ha un gran camp per recórrer en la incentivació d’hàbits nous de consum cultural.

 

En aquest curs es planteja posar al descobert els reptes actuals de la comunicació cultural a través de casos que exemplifiquen com els diferents sectors culturals s’hi enfronten cada dia, en el present.

Requisits previs

Els del Màster.

Objectius

  • Entendre i conèixer la comunicació cultural en tots els seus aspectes
  • Dotar als alumnes de coneixements amplis i de recursos que els permetin afrontar-se a la realitat de la comunicació cultural
  • Conèixer les bases, la metodologia i l’aplicació de les tècniques de comunicació en els diferents sectors culturals
  • Analitzar i debatre els casos pràctics de cadascun dels sectors

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competència bàsica

Saber comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüetats.

Competències generals

Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinars.

Saber comunicar, dinamitzar i mediar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.

Competència transversal

Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els que estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competència específica

Analitzar, aplicar i evaluar les estratègies de màrqueting en els distints sectors, institucions i projectes culturals i organitzar una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant:

  • Comunica les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüetats.
  • Lidera, coordina i forma part d'equips de treball interdisciplinars.
  • Comunica, dinamitza i media entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
  • Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les que estan implicats perfils diversos de professionals, agents i institucions
  • Analitza, aplica i avalua les estratègies de màrqueeting en els diferents sectors, institucions i projectes culturals i organitza una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural. 

Continguts

Pla de comunicació, amb el seu pressupost

Introducció al protocol i a les Relacions Públiques

Gabinet de premsa. El cas del CCCB

Webs i xarxes socials. El cas del CCCB

Briefing d'un dissenyador

Pla de comunicació del Festival del Grec

Clase práctica de comunicación entre empresas culturales y medios de comunicación

Màrqueting cultural. El cas del Mercat dels Flors

Generació de comunitats. El cas del Mercat dels Flors

Accessibilitat. El cas del CCCB

Visita a l'Acadèmia del Cinema Català/ L'Auditori (a concretar)

Visita al Teatre Lliure 

Els públics de la cultura. L'experiència del visitant

Presentació dels alumnes dels treballs de final d'assignatura

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura combina teoria i pràctica. Compta amb una part d'estudi bibliogràfic que va acompanyat del coneixement empíric dels mitjans de comunicació i de les experiències dels professionals convidats.

Activitats formatives

Descripció

Lliçons magistrals

Lliçons teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball específiques de la matèria.

Resolució d’exercicis pràctics

Resolució d’exercicis de diversa índole.

Redacció i presentació oral de treballs individuals

Treball individual que comporta investigació, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Treball autònom de l’alumne

Aprofundiment en els coneixements rebuts i consolidació d’aquests a través d’activitats d’autoaprenentatge.

Treballs grupals

Treball grupal que comporta recerca, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, discussió conjunta i redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Discussió de casos pràctics

Anàlisi, comentari i discussió de casos pràctics.

Anàlisi i discussió de textos, articles especialitzats i/o continguts en format audiovisual

Anàlisi, comentari i discussió de continguts específics ja sigui en format textual o audiovisual.

Visites a institucions i empreses

Sessió pràctica en què es visiten les instal·lacions d’una institució o empresa cultural i es manté una sessió amb el gestor cultural o el responsable d’un departament de l’entitat.

 

Metodologia docent

Descripció

Classes pràctiques

Classes dedicades a la resolució d’exercicis, proves o casos pràctics.

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

Lliçó magistral

Classes teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball de la matèria.

Mètode expositiu i participatiu

Presentació de casos, textos i discussió a classe amb la participació dels estudiants. Presentació oral de treballs per part dels estudiants.

Treball autònom de l’alumne

Treball personal de l’estudiant en què profunditza en els continguts i les experiències adquirits en les classes teòriques i pràctiques i els aplica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura és una avaluación continua, durant tot el trimestre, en tres parts:

·         L'assistència i participació a classe (20%)

·         Els exercicis pràctics que es demanin (30%)

·         La presentació d'un pla de comunicació (50%), on se valorarà el treball escrit i la presentació oral

Bibliografia i recursos

WEBS generales

IFACCA - International Federation of Arts Councils and Culture Agencies - www.ifacca.org

CIRCLE - Cultural Information and Research Centres Liaison in Europe – www.circle-network.org 

Culture Action - The european Forum for the arts and heritage - www.cultureactioneurope.org  

Associació de Gestors Culturals de Catalunya – APGCC – www.gestorcultural.org  

Xabide Gestión Cultural - www.xabide.es

Ministerio de Cultura – Bases de datos culturales: www.mcu.es/culturabase

FUNDACC. El Barómetro de la Comunicación y la Cultura, Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura - www.fundacc.org


Webs de márqueting cultural


Fundazione Fizzcarraldo – Marketing culturale e dintorni - www.fizz.it
Arts Marketing Association - www.a-m-a.org.uk  
Arts Marketing on-line - www.artsmarketing.org
Revista Marketing Cultural Online - www.marketingcultural.com.br  
Dosdoce – Nuevas tecnologías - www.dosdoce.com  
Visitor Studies Association – www.visitorstudies.org

Material didàctic

      Materials
            1 Programme 2017 Cultural Communication I.M.Ribas programme2017imribas.culturalcommunicationandinformation.pdf 
            Comunicació Cultural - Webs d'iinterès uic-websculturales.pdf 
            Power Point 1 1class11january2016.pptx 
            PowerPoint2 2class13january2016.pptx 
            Power Point 3/4 3-4class16,20january2016.pptx 
            UIC- Comunicació Cultural Calendari classes uic-comunicacioncultural-calendario2015-2016.pdf 
            UIC- Comunicació Cultural Plan de Comunicación uic-plandecomunicacion.pdf 
            UIC- Qüestions pràctiques Comunicació Cultural uic-sessionintro.pdf 
      Webs d'interès
            Exemple revista cultural digital http://www.barcelonareview.com/ 
            Política Cultural a BCN http://www.bcn.es/comunitatcultura/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00