Comunicació i Informació Cultural
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Lda. Maria Teresa PEREZ - mtperez@uic.es
Lda. Ines MARTINEZ - imartinezr@uic.es
Horari d'atenció
A convenir - abans o després de las classes.
Tots els sectors culturals han de tenir un bon recolzament en comunicació per assegurar-se l’èxit. I ja entrat al segle XXI, el camp de la comunicació s’està renovant. Han sorgit nous mitjans on cal ser presents, s’han diversificat molt els canals a través dels quals el públic s’informa de l’oferta cultural, el públic és molt més selectiu i més coneixedor del que vol i el que li agrada, i hi ha un gran camp per recórrer en la incentivació d’hàbits nous de consum cultural.
En aquest curs es planteja posar al descobert els reptes actuals de la comunicació cultural a través de casos que exemplifiquen com els diferents sectors culturals s’hi enfronten cada dia, en el present.
Els del Màster.
Competència bàsica
Saber comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüetats.
Competències generals
Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinars.
Saber comunicar, dinamitzar i mediar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
Competència transversal
Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els que estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Competència específica
Analitzar, aplicar i evaluar les estratègies de màrqueting en els distints sectors, institucions i projectes culturals i organitzar una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.
L'estudiant:
Pla de comunicació, amb el seu pressupost
Introducció al protocol i a les Relacions Públiques
Gabinet de premsa. El cas del CCCB
Webs i xarxes socials. El cas del CCCB
Briefing d'un dissenyador
Pla de comunicació del Festival del Grec
Clase práctica de comunicación entre empresas culturales y medios de comunicación
Màrqueting cultural. El cas del Mercat dels Flors
Generació de comunitats. El cas del Mercat dels Flors
Accessibilitat. El cas del CCCB
Visita a l'Acadèmia del Cinema Català/ L'Auditori (a concretar)
Visita al Teatre Lliure
Els públics de la cultura. L'experiència del visitant
Presentació dels alumnes dels treballs de final d'assignatura
L'assignatura combina teoria i pràctica. Compta amb una part d'estudi bibliogràfic que va acompanyat del coneixement empíric dels mitjans de comunicació i de les experiències dels professionals convidats.
Activitats formatives |
Descripció |
Lliçons magistrals |
Lliçons teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball específiques de la matèria. |
Resolució d’exercicis pràctics |
Resolució d’exercicis de diversa índole. |
Redacció i presentació oral de treballs individuals |
Treball individual que comporta investigació, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, redacció i/o presentació oral de les conclusions. |
Treball autònom de l’alumne |
Aprofundiment en els coneixements rebuts i consolidació d’aquests a través d’activitats d’autoaprenentatge. |
Treballs grupals |
Treball grupal que comporta recerca, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, discussió conjunta i redacció i/o presentació oral de les conclusions. |
Discussió de casos pràctics |
Anàlisi, comentari i discussió de casos pràctics. |
Anàlisi i discussió de textos, articles especialitzats i/o continguts en format audiovisual |
Anàlisi, comentari i discussió de continguts específics ja sigui en format textual o audiovisual. |
Visites a institucions i empreses |
Sessió pràctica en què es visiten les instal·lacions d’una institució o empresa cultural i es manté una sessió amb el gestor cultural o el responsable d’un departament de l’entitat. |
Metodologia docent |
Descripció |
Classes pràctiques |
Classes dedicades a la resolució d’exercicis, proves o casos pràctics. |
Seminaris |
Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis. |
Lliçó magistral |
Classes teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball de la matèria. |
Mètode expositiu i participatiu |
Presentació de casos, textos i discussió a classe amb la participació dels estudiants. Presentació oral de treballs per part dels estudiants. |
Treball autònom de l’alumne |
Treball personal de l’estudiant en què profunditza en els continguts i les experiències adquirits en les classes teòriques i pràctiques i els aplica. |
L'avaluació de l'assignatura és una avaluación continua, durant tot el trimestre, en tres parts:
· L'assistència i participació a classe (20%)
· Els exercicis pràctics que es demanin (30%)
· La presentació d'un pla de comunicació (50%), on se valorarà el treball escrit i la presentació oral
WEBS generales
IFACCA - International Federation of Arts Councils and Culture Agencies - www.ifacca.org
CIRCLE - Cultural Information and Research Centres Liaison in Europe – www.circle-network.org
Culture Action - The european Forum for the arts and heritage - www.cultureactioneurope.org
Associació de Gestors Culturals de Catalunya – APGCC – www.gestorcultural.org
Xabide Gestión Cultural - www.xabide.es
Ministerio de Cultura – Bases de datos culturales: www.mcu.es/culturabase
FUNDACC. El Barómetro de la Comunicación y la Cultura, Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura - www.fundacc.org
Webs de márqueting cultural