Comunicació i Informació Cultural
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Tots els sectors culturals han de tenir un bon suport en comunicació per assegurar-se l’èxit. I ja entrat al segle XXI, el camp de la comunicació s’està renovant. Han sorgit nous mitjans on cal ser presents, s’han diversificat molt els canals a través dels quals el públic s’informa de l’oferta cultural, el públic és molt més selectiu i més coneixedor del que vol i el que li agrada, i hi ha un gran camp per recórrer en la incentivació d’hàbits nous de consum cultural.
En aquest curs es planteja posar al descobert els reptes actuals de la comunicació cultural a través de casos que exemplifiquen com els diferents sectors culturals s’hi enfronten cada dia, en el present.
Els del master
Competència bàsica
Saber comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüetats.
Competències generals
Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinars.
Saber comunicar, dinamitzar i mediar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
Competència transversal
Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els que estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Competència específica
Analitzar, aplicar i evaluar les estratègies de màrqueting en els distints sectors, institucions i projectes culturals i organitzar una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.
L'estudiant:
Pla de comunicació, amb el seu pressupost
Introducció al protocol i a les Relacions Públiques
Gabinet de premsa. El cas del CCCB
Webs i xarxes socials. El cas del CCCB
Pla de comunicació del Festival del Grec
Classe pràctica de comunicació entre empreses culturals i mitjans de comunicació
Màrqueting cultural. El cas del Mercat dels Flors
Generació de comunitats.
Accessibilitat. El cas del CCCB
Visita a dues entitats culturals (Teatre Lliure, La Pedrera...a concretar)
Els públics de la cultura. L'experiència del visitant
Acompanyament als plans de comunicació dels projectes finals dels estudiants
- Metodologia i activitats formatives
El programa és eminentment pràctic, amb la presentació de casos i experiències reals i l'elaboració d'exercicis pràctics. Es pretén que els estudiants participin al màxim en classe, preguntant i entrant en debat amb les seves opinions. S'han programat dues visites a centres culturals complementàries al treball en classe.
L'avaluació de l'assignatura és una avaluació continua, durant tot el trimestre, en tres parts:
· L'assistència i participació a classe (20%)
· Els exercicis pràctics que es demanin (30%)
· La presentació d'un pla de comunicació (50%), on se valorarà el treball escrit i la presentació oral
WEBS de referència
IFACCA - International Federation of Arts Councils and Culture Agencies - www.ifacca.org
Culture Action - The european Forum for the arts and heritage - www.cultureactioneurope.org
Associació de Gestors Culturals de Catalunya – APGCC – www.gestorcultural.org
Ministerio de Cultura – Bases de datos culturales: www.mcu.es/culturabase
Fundazione Fizzcarraldo – Marketing culturale e dintorni - www.fizz.it
Arts Marketing Association - www.a-m-a.org.uk
Arts Marketing on-line - www.artsmarketing.org
Revista Marketing Cultural Online - www.marketingcultural.com.br
Dosdoce – Nuevas tecnologías - www.dosdoce.com
Visitor Studies Association – www.visitorstudies.org
The Audience Agency / Insight resources - www.theaudienceagency.org/insight