Assignatura

Finançament Cultural

  • codi 04007
  • curs 1
  • període Trimestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Francesc PRIOR - fjprior@uic.es
Dr. Josep TORRES - jtorresp@uic.es

Horari d'atenció

A convenir.

Presentació

Els professionals que tenen la responsabilitat de gestionar entitats culturals han d'ajustar les seves decisions a les directrius imposades per la legislació. Aquesta condiciona la forma en què la comptabilitat i la contractació han de dur-se a terme. Molts d'aquests professionals es mouen en l'àmbit privat: artistes i escriptors, editorials, discogràfiques publicistes, organitzadors d'espectacles i un llarg etcetera ordenen les seves actuacions d'acord amb unes normes comptables, contractuals i tributàries que els són comunes. Existeix un segon àmbit de societats que també gestionen el món de la cultura i que, a diferència de les anteriors, tenen naturalesa pública. Ens estem referint a ajuntaments, consorcis i organismes autònoms, diputacions, comunitats autònomes i Estat. En aquest segon grup de societats, la legislació imposa normes específiques per tal de garantir el respecte a l'interès públic perl qual aquelles tenen raó d'existir.

La nostra assignatura justifica els seus continguts en l'existència d'aquests dos grans àmbits legislatius, privat i públic, en el gran camp de la gestió cultural.

 

Requisits previs

Els del màster.

Objectius

La nostra assignatura introduirà l'alumnat en el coneixement de les legislacions privada i pública de tota societat mercantil. Incidirem de manera particular en aquelles lleis que afecten la gestió de les administracions públiques i la gestió del món cultural. Així, l'alumne es trobarà en una situació adequada per treballar en els òrgans de gestió i direcció de les diferents empreses i administracions públiques que gestionen la cultura en el nostre país. També hauran adquirit suficients coneixements i referències per decidir-se a aprofundir en l'estudi de la matèria a través de cursos, màsters o carreres universitàries específics.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competència bàsica

-Saber aplicar els coneixements assolits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.

Competència general

-Buscar i/o administrar els recursos econòmics en el marc d’una institució, una empresa o bé un programa, projecte o servei cultural.

Competència transversal

-Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competència específica

-Diagnosticar i saber corregir desequilibris econòmics i financers en una institució financera o cultural, crear i planificar plans de finançament de projectes culturals i programes de patrocini. 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’estudiant

- Aplica els coneixements assolits i resolt de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.

- Busca i/o administra els recursos econòmics en el marc d’una institució, una empresa o bé un programa, projecte o servei cultural.

- Dissenya, dirigeix, produeix avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

- Diagnostica i corregeix desequilibris econòmics i financers en una institució financera o cultural, crea i planifica plans de finançament de projectes culturals i programes de patrocini. 

Continguts

  1. Coordinador de l’assignatura: Dr. Josep Torres. Primera sessió: Explicació global de l’assignatura (professor Josep Torres)

    I PART. Sesions de finances operatives (professor Josep Torres).

    L'objectiu d'aquestes sessions és descriure un simple model d'anàlisi financera i diagnòstic, o anàlisi del compte de resultats i balanç de situació. 

    1. En primer lloc, el concepte de finances operatives serà explicat.
    2. En segon lloc, abans d'entrar en els nombres, és necessari entendre una mica el negoci. Solament després d'entendre-ho serem capaços d'analitzar la situació economicofinancera. D'una altra manera, les conclusions obtingudes seran errònies. Diferents aspectes del negoci seran identificats per entendre-ho.
    3. En tercer lloc, la terminologia del compte de resultats serà aclarida: vendes, cost de mercaderia venuda, marge brut, salaris, despeses generals, EBITDA, amortització, depreciació, EBIT o BAIT, despeses financeres, BAI, impostos i beneficis net.
    4. En quart lloc, els següents ràtios econòmics seran explicats per entendre el compte de resultats: creixement de vendes, marge en percentatge, EBITDA / vendes, ROS, ROE, ROA, cash flow operatiu, EBIT / despeses financeres.
    5. En cinquè lloc, els principals conceptes del balanç s'aclariran: tresoreria, clients, existències, actiu corrent i no corrent, proveïdors, imposats a pagar, creditors, passius espontanis, crèdit a curt i llarg termini, recursos propis, *NOF, fons de maniobra. La importància de l'autofinançament serà emfatitzada per millorar l'estructura financera de les institucions culturals.
    6. En sisè lloc, les següents eines per analitzar el balanç de situació seran explicades: identificació de les principals inversions i fonts de finançament, l'Estat i Origen d'Aplicació de Fons, els riscos del balanç – amb especial referència als ràtios d'apalancament.
    7. En setè lloc, els següents ràtios operatius seran explicats: dies de cobrament, de pagament, d'existències i de tresoreria. 
    8. En vuitè lloc, un mètode de diagnòstic econòmic i financer serà explicat amb l'objectiu de conèixer la situació real d'una institució cultural.
      S'usaran casos per explicar conceptes teòrics i per practicar el mètode après. 
      Finalment, s'introduiran els conceptes relatius a la planificació economicofinancera i l'anàlisi de projectes d'inversió

    II. PART. Sessions gestió econòmica del sector públic (Professor Jordi Auladell). La finalitat de les sessions corresponents se centra en la comprensió de la sistemàtica econòmica en la gestió pública, les seves característiques singulars, la relació amb el sector privat i el funcionament del pressupost com a eina de gestió. En quatre sessions les matèries a tractar són les següents:

    1. Introducció. Gestió pública i gestió privada. Circumstàncies comunes i diferencials; variants en la comprensió del públic; cultura i gestió pública.
    2. Principis d'interès general en la gestió pública. Comptabilitat pública vs privada; transparència, servei comú i publicitat; principis comptables.
    3. Pressupost de les administracions públiques. Marc legal; principis pressupostaris; estructura i classificació.
    4. Execució i liquidació del pressupost. Exemples i gestió comparativa de casos reals.

    Després de la introducció teòrica de caracterització de la gestió pública i els aspectes intrínsecs de la seva acció sobre el marc social i, per extensió, cultural, aquest apartat de Finançament cultural pretén habilitar a l'alumnat en la pràctica del pressupost públic.

     

    III. PART: Patrocini.  Prof. Oriol Aguilà

    1. Què és el patrocini? Definicions i exemples de mecenatge i patrocini. Una perspectiva històrica.
    2. Desenvolupament d'una estratègia de patrocini: Com crear un pla de patrocini? Com identificar potencials patrocinadors? 10 passos per un fundraising eficaç.
    3. Evolució de les estratègies de patrocini: de la imatge de marca a la reputació i la RSC.
    4. El paper dels mitjans de comunicació en la generació de prestigi del patrocini.
    5. Experiències i casos de patrocini en l'òpera i museus. 
    6. Una perspectiva europea: models de deducció fiscal i exemples paneuropeus de patrocini.
    7. Del model clàssic de captació cap a nous horitzons de patrocini: Amics, grans donants, Cross Sponsorship (patrocini creuat) i Crowdfunding (micromecenatge o financianció col·lectiva).
    8. La pràctica de la fidelització d'un patrocinador: Hospitalitat i RRPP com a eines. L'exemple dels Festivals.

         

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es conjugaran les exposicions per part del professor dels continguts conceptuals i la realització de casos. En concloure, es realitzarà la resolució de casos que integrin els coneixements adquirits. Caldrà la formació de grups (d'entre 3 a 5 membres) per a la resolució de casos que caldrà presentar i defensar a classe. 

En referència a la part del temari relativa a la gestió econòmica del sector públic, la metodologia consistirà en una part teòrica d'exposició i una teòrica de pràctica mitjançant exercicis i la resolució conjunta d'un cas real.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Dr. Josep Torres

  • Participació a classe: 10%
  • Treball grupal (cas): 20%
  • Prova final (examen): 20%


Dr. Jordi Auladell

  • prova en la qual s'ha de resoldre un exercici d'execució pressupostària: 25%


Prof. Oriol Aguilà

  • Participació a classe: 5%
  • treball exposat en classe sobre un pla de patrocini: 20%

Bibliografia i recursos

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00