Projecte Cultural
Llengua d'impartició principal: anglès
Responsable
Lc. Jordi PADRÓ - jpadro@uic.es
Dra. Diane DODD - ddodd@uic.es
Horari d'atenció
Els tutors del projecte atenen les consultes relatives al procés de realització i presentació dels projectes finals.
L’assignatura orientada a l’elaboració del projecte final del Màster en Gestió Cultural es basa en aplicar els coneixements que s’adquiriran al llarg del curs i plasmar-los en un cas concret. L’objectiu del projecte final de Màster es mostrar l’adquisició dels conceptes , el domini de les eines de planificació, l’ús de la terminologia, la capacitat de treball en un projecte i l’habilitat de presentar-lo per escrit i davant d’un auditori.
En quant al seu contingut, el projecte haurà de tenir una base clarament cultural (arts, patrimoni, cultura tradicional i popular, sectors emergents, etc.) encara que podrà inclourà altres àmbits que, avui en dia, dialoguen amb les polítiques culturals. El projecte pot abordar la creació o remodelació de serveis, programes o equipaments culturals, tant per a la difusió cultural com per a fomentar la creació, la formació, la sensibilització dels públics, etc. Es podrà materialitzar en la definició de cicles, festivals o exposicions artístiques, projectes d’ús públic de patrimoni, productes de turisme cultural, xarxes de cooperació cultural, iniciatives de desenvolupament de continguts culturals mitjançant les TIC, etc. El projecte pot plantejar-se tant des d’una perspectiva empresarial, associativa o de gestió pública de serveis culturals.
El treball final de Màster es realitza en grups petits de lliure elecció que permeten estimular el debat intern, investigar el context, acoblar els ritmes de treball, negociar i afinar les propostes, redactar un document sòlid i presentar els resultats. Al llarg de tot el curs, cada grup comptarà amb el recolzament conceptual i metodològic d’una persona experta en el camp de la gestió cultural i l’acompanyament dels grups de formació. Al final cada grup haurà d’exposar el projecte davant l’equip de tutoria i el grup de classe que podran sol·licitar ampliar, profunditzar o resoldre algun aspecte concret de la proposta presentada.
I. BASES CONTEXTUALES DEL PROYECTO - ANÁLISIS
1. FINALIDADES
2. DINÁMICA TERRITORIAL
3. DINÁMICA SECTORIAL
4. ENCUADRE EN EL CONTEXTO DE OTRAS POLÍTICAS
5. ORIGEN - ANTECEDENTES
6. ANÁLISIS INTERNO DE LA ORGANIZACIÓN GESTORA
DIAGNÓSTICO DEL PUNTO DE PARTIDA
II. DEFINICIÓN DEL PROYECTO - CONCEPTUALIZACIÓN
7. DESTINATARIOS
8. CONTENIDOS
9. OBJETIVOS Y PREVISIÓN DE EVALUACIÓN
10. LINIAS ESTRATÉGICAS
11. ACCIONES
12. MODELO DE GESTIÓN
III. PRODUCCIÓN DEL PROYECTO
13. PLANIFICACIÓN DE LA PRODUCCIÓN
14. ESTRUCTURA ORGANIZATIVA Y DE RECURSOS HUMANOS
15. COMUNICACIÓN
16. REQUISITOS INFRASTRUCTURALES Y TÉCNICOS
17. ASPECTOS JURÍDICOS
18. GESTIÓN ECONÓMICA Y FINANCIERA
19. OTROS FACTORES
20. PROCESO DE EVALUACIÓN
El projecte es duu a terme en equip. En un primer moment es demana definir la idea inicial que motiva la proposta cultural que presenta cada grup. Es recomanable centrar-se en un territori, sector, agent, etc. on el grup tingui un fàcil accés a la informació de base necessària per a contextualitzar la seva proposta. La idea inicial de projecte és presentada pels diferents grups als tutors. Els tutors deliberen i accepten o no la proposta de projecte. En cas de no acceptació, hauran de modificar-la i remetre-la de nou. Un cop acceptades totes les propostes, es durà a terme l’assignació de tutors a cada projecte concret i s’inicia la tasca d’elaboració i seguiment dels treballs.
Es faran un mínim de 5 tutories de cada grup amb el tutor assignat. Tanmateix, es duran a terme 4 sessions metodològiques generals a càrrec dels tutors, dirigides a tot l’alumnat, que permetran aprofundir en les diferents fases del projecte cultural i aclarir aspectes generals.
Al final, un cop finalitzats, es fa un acte de presentació i debat de cadascun dels projectes.
Al llarg de tot el procés cada alumne/a va cumplimentant un quadern individual en el que recull:
- Funcions, tasques o aportacions realitzades.
- Dubtes o problemes que han sorgit.
- Solucions adoptades.
- Observacions.
- Valoracions generals.
L'avaluació final de l'assignatura és individual. El 70 % correspon a l'avaluació del projecte i el 30 % a la valoració del quadern individual
L'avaluació final de l'assignatura és individual. El 70 % correspon a l'avaluació de la presentació del projecte i el 30 % a la valoració del quadern individual.
BAGULEY, P. (1999) Project Management. London: Hodder & Stoughton.
BARONA, F. (1999) Gestión cultural, una actitud de vida. Proyectos y gerencia, Cali: Cámara de Comercio de Cali y Fundación ATMA.
GARCÍA, J.M., MIRÓ, M., PADRÓ, J. y B. ULLOA (2002) Territorio-museo de Udías: el valle de la memoria. Un ejemplo de la aplicación de la interpretación del patrimonio a la planificación del desarrollo sostenible de un territorio. En GUTIERREZ-CORTINES, C. (ed.) “Desarrollo sostenible y patrimonio histórico y natural. Una nueva mirada hacia la renovación del pasado”. Tomo II. Santander: Fundación Marcelino Botín.
LATARJET, B. (1992) L’aménagement culturel du territoire. Paris: La Documentation Française.
MARTINELL, A. (2001) Diseño y elaboración de proyectos de cooperación cultural. Organización de Estados Iberoamericanos.
MINGUS, N. (2002), Project Management, CWL Publishing Entreprises. Indianápolis.
ROSELLÓ, D. (2004) Diseño y evaluación de proyectos culturales. Barcelona: Editorial Ariel.