Societat i Cultura al Segle XXI
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dr. Enrique BANÚS - ebanus@uic.es
Horari d'atenció
Siempre en los descansos de clase. Además, se cualquier otro momento que se acuerde por correo electrónico (ebanus@uic.es).
En un màster en Gestió Cultural el coneixement i la reflexió sobre què és cultura i quina és la seva funció a la societat juguen un paper fonamental: el gestor cultural pot ser un executor, però no únicament, de les polítiques que sempre tenen implicacions socials importants. Per aquest motiu, a llarg de l’assignatura es reflexiona sobre els conceptes més importants relatius a la cultura en el segle XXI i s’intenta comprendre millor quina és la funció i la responsabilitat del gestor cultural dintre de la xarxa de mecanismes que configura la vida cultural.
Els propis d’accés al Màste.
L’objectiu de l’assignatura és comprendre millor algunes de les relacions entre cultura i societat i analitzar els mecanismes d’interacció, amb la finalitat d’aconseguir una millor comprensió del paper de la gestió cultural.
De les competències establertes per a la oficialitat del Màster, l’assignatura conté les seguents competències específiques i tranvsersals:
–
–
– Específiques
· Habilitat per interpretar l'entorn i captar les tendències culturals i les necessitats culturals actuals i futures en l'àmbit local, regional, nacional i internacional.
· Capacitat per generar noves idees.
–
–
Transversals
· Comunicació interpersonal
· Compromís ètic.
· Capacitat de raonament crític
· Capacitat d'anàlisi i síntesi de la informació
Apreciació de la diversitat i la multiculturalitat
A través de l’ adquisició de les competències i l’assimilació dels continguts proposats durant el curs, l’alumne del Màster en Gestió Cultural:
- Coneix les principals línies actuals de pensament sobre el concepte de cultura.
- Aprofundeix en els conceptes de diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre d’altres.
- Coneix i reflexiona sobre la funció de la cultura en la societat actual i la rellevància d’aquesta pel desenvolupament.
- Desenvolupa compromís ètic per a la futura pràctica professional.
Cultura, persona, territori: Una introducció
Cultura y societat: una introducció
Dels sentits de “cultura”
La importància de la cultura per a l’ésser humà
Valor funcional i valor icònic dels equipaments culturals
2. Cultura, identitat i cohesió
Cultura i identitat
Cultura, cohesió i desenvolupament
3. Cultura i globalització
La cultura en un món globalitzat
Cultura i conflicte
Diàleg intercultural i relativisme cultural
4. Recepció i mediació en cultura
Bases antropològiques i sociològiques de les polítiques culturals
Teoria de la mediació cultural
El gestor cultural com a mediador
5. Nous horitzons de la gestió cultural
Cultura, noves tecnologies i mass media
Postmodernisme, relativisme i tendències ideològiques
Llibertat i responsabilitat
L’ assignatura consta classes magistrals on es treballen continguts teòrics de l’assignatura. Además:
- anàlisi i discussió de textos i anàlisis de casos.
- anàlisis i discussió de materials audiovisuals: reportatges, pel·lícules, gravacions, vistes a classe o bé treballades per part de l’alumne.
- sessions in situ (pràctiques) a institucions i empreses culturals d’acord amb els continguts de l’assignatura.
Esta asignatura se supera con un examen y con la entrega de trabajos relacionados con las sesiones especiales de la asignatura. Más detalles se comentarán en la primera clase.
QÜESTIONS FONAMENTALS EN EL DEBAT CULTURAL
Bendixen, Peter: Understanding the Economy – A Cultural Perspective. Berlin (ProBusiness). 2008
Blanco de la Lama, María Asunción: “Hacia un nuevo orden cultural: el analfabeto del siglo XXI”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998, p. 59-66
Daher, Rami Farouk: Tourism in the Middle East: Continuity, Change, and Transformation. Channel View Publications (2006)
García Amilburu, María: Aprendiendo a ser humanos. Una antropología de la educación, EUNSA, Pamplona, 1996
Gerfaud, Jean-Pierre: “Lecture anthropologique, Éducation Intercultural”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998, p. 359-366
GOMBRICH, Hans E.: "Sobre el relativismo cultural en las ciencias del espíritu". En: Revista Atlántida, 3/1990, 2ª Etapa, Vol. 1, pp. 4-16 (se puede solicitar una copia).
Heilbrun, James/ Gray, Charles M.: The Economics of Art and Culture. 2nd Edition
KOTTAK, Conrad Phillip, Antropología cultural. Madrid. McGraw-Hill. 2002.
Maurus, Wolfgang: “The importance of culture for the future of Europe”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998, p. 81-90
Skiljan, Dubravko: “Language of identity and language of distinction”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998, p. 825-830
Throsby, David: The Economics of Cultural Policy. Cambridge University Press. 2010.
Towse, Ruth: A Textbook of Cultural Economics. Cambridge University Press. 2010
Zeki, Semır: Inner Vision. An Exporation of Art and the Brain. Oxford University Press 1999
SOCIOLOGÍA DE LA CULTURA
ALTAMIRANO, Carlos (dir.), Términos críticos de sociología de la cultura, Buenos Aires: Paidós. 2002
ARIÑO, Antonio, Sociología de la Cultura, Barcelona: Ariel. 1997
FURIÓ, Vinceç, Sociología del arte, Madrid: Cátedra. 2000
GARCÍA AMILBURU, María, “Entrevista a Clifford Geertz”. En: Nueva Revista, Nº 61, Febrero 1999, pp. 19-28.
KAHN, J.S. (comp.), El concepto de cultura: textos fundamentales. Escritos de Tylor (1871), Kroeber (1917), Malinowski (1931), White (1959), y Goodenough (1971), Barcelona: Anagrama. 1975
IDENTITAT CULTURAL
BANÚS, Enrique y Daniel Ruiz Villa, La "identidad cultural", ¿un mito?, en: Banús, Enrique y Beatriz Elío (eds.): Actas del VII Congreso "Cultura Europea", Pamplona, 23-26 de octubre de 2002. Pamplona: Aranzadi. 2005
CASTELLS, Manuel, La era de la información. Economía, sociedad y cultura, Volumen 2: El poder de la identidad. Madrid: Alianza. 2000
Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Cultura: La reiterada pregunta por la Identidad Cultural, Iberoamérica: Unidad cultural en la diversidad, 2000
Papastephanou, Marianna: “Identity, European consciousness, and cultural difference”, en Actas del V Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 2000, p. 101-106
CULTURA I CONFLICTE
AVRUCH, Kevin, Culture and Conflict Resolution. Washington: United States Institute of Peace. 2002.
HUNTINGTON, Samuel P., El choque de civilizaciones y la reconfiguración del orden mundial. Barcelona: Paidós. 1997.
GLOBALITZACIÓ I CULTURA
FEATHERSTONE, Mike (ed.), Global Culture. London: Sage. 1990.
De Meyer, Gust: “Cultural globalization and local identity: the case of (belgian) popular music”, en Actas del V Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 2000, p. 345-352
Jack, Gavin/Phipps, Alison M.: Tourism and Intercultural Exchange: Why Tourism Matters. Channel View Publications (2005)
Leslie, David/Sigala, Marianna: International Cultural Tourism: Management, Implications and Cases. Butterworth Heinemann (2005)
Reisinger, Yvette/Turner, Lindsay: Cross-Cultural Behavior in Tourism, Concepts and Analyzis. Elsevier Ltd Oxford (2004)
Richards, Greg (Editor): Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Haworth Press (2006)
Robertson, Roland: Globalization: Social Theory and Global Culture, Sage Publications, London, 1996
TOMLINSON, John, Globalization and Culture. Cambridge: Polity Press. 1999.
WARNIER, Jean-Pierre, La mundialización de la cultura. Barcelona: Gedisa. 2002.
MULTICULTURALISME I RELATIVISME CULTURAL
BANÚS, Enrique, ¿Desde o hacia el multiculturalismo? Un concepto y su plasmación en la Unión Europea y el Consejo de Europa. En: Enrique Banús-Alejandro Llano (eds.): Razón práctica y multiculturalismo. Pamplona: Eunsa. 1999. 259-277.
KYMLICKA, Will. Ciudadanía Multicultural, Barcelona: Paidós. 1996
Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Cultura: Multiculturalidad e interculturalidad, Iberoamérica: Unidad cultural en la diversidad, 2000
TAYLOR, Charles. El Multiculturalismo y la Política del Reconocimiento, México: Fondo de Cultura Económica. 1993
SOBRE COSTUMS CULTURALS
CIS: Hábitos culturales en España, Madrid, 1996
De Miguel, Amando: Los españoles y los libros. Hábitos y actitudes hacia el libro y la lectura, Tabula V, Madrid, 1998
Guy, Jean-Michel: “The Cultural Practices of Europeans”, in Cultural policy, vol. 1, nº 1, pp. 3-9
EUROSTAT: Audio-Visual statistics. Report 1995, Luxemburgo, 1996
EUROSTAT: Statistiques en bref, thème 3, Luxemburgo, 1999
Ministerio de Cultura: Equipamientos, prácticas y consumos culturales de los españoles, Madrid, 1991
Ministerio de Cultura: Encuesta sobre el comportamiento cultural de los españoles, Secretaría General Técnica, Madrid, 1985
Ministerio de Cultura: Las cifras de la cultura en España. Estadísticas e indicadores, Oficina de Estadística, Madrid, 2002
Alfonso Rebollo: La estructura del consumo en España, Instituto Nacional del Consumo, Madrid, 2000
Social and cultural Planning Office: The Netherlands, Rijswijk, 1997
Sociedad General de Autores y Editores: Anuario SGAE de las Artes Escénicas, Musicales y Audiovisuales, Fundación Autor, Madrid, 3 vol., 1999-2001
Sociedad General de Autores y Editores: Informe SGAE sobre hábitos de consumo cultural, Fundación Autor, Madrid, 2002
UNESCO: Informe mundial sobre la cultura 2000-2001, Mundi-Prensa, Madrid, 2001
GESTIÓ CULTURAL: ACCIÓ I EVOLUCIÓ
Bendixen, Peter: Managing Art – An Introduction into Principles and Conceptions. Muenster et. al. 2009 (in print).
Black, Graham: The Engaging Museum. Developing Museums for Visitors Involvement (Heritage: Care-Preservation-Management). Taylor & Francis Ltd. (2005)
Boix, Teresa y Viché, Mario: Animación y gestión cultural, Ed. Grup Disabte, Sagunto, 1990
Buchan, James: Capital of the Mind – How Edinburgh Changed the World. London (Murray) 2003.
Byrnes, William J.: Management and the Arts. 3rd Ed. Focal Press (2003). Cambridge University Press. 2001
Chong, Derrick: Arts management. 2nd Ed. Routledge (2007)
Clancy, Paula: Managing the cultural sector: Essential competiences for managers in Arts, Culture and Heritage, Oak Tree Press, Dublín, 1994
Conte, David M./ Langley, Stephen: Theatre Management: Producing and Managing the Performing Arts. Entertainmentpro (2007)
Frascogna, Xavier M./Hetherington, H. Lee/Lathrop, Tad: The Business of Artist Management: Practical Guide to Sucessful Strategies for Career Develop-ment in the Music Business for Musicians, Manager, Music Companies. 3rd Ed. Billboard Books,U.S (Januar 2003)
Heinzel, Thomas: Kulturmanagement II. Konzepte und Strategien, Westdeutscher Verlag, Wiesbaden , 1998
Ministerio de Cultura: Perfil y formación de gestores culturales, Dirección General de Cooperación Cultural, Madrid, 1995
Picard, David/Robinson, Mike: Festivals, Tourism and Social Change: Remaking Worlds. Channel View Publications (2006)
Robertson, Iain (Editor): Understanding International Art Markets and Manage-ent. Taylor & Francis Ltd. (2005).
Sandell, Richard/Janes, Robert R.: Museum Management and Marketing. Routledge (2007)
Stutts, Alan T.: Management in the Visual Arts and Communication Business: An Introduction. Prentice-Hall (announced)
Timothy, Dallen J. (Editor): Managing Heritage and Cultural Tourism Resources: Critical Essays. Ashgate, 2007.
Yeoman, Ian/ Robertson, Martin/Ali-Knight, Jane (Editors): Festival and Events Management. An International Arts and Culture Perspective. Elsevier LTD, Oxford. 2003
BANÚS, Enrique; García, Alejandro; Galván, Luis, “Media(tion) and Culture”. Ponencia presentada al Congreso Media and Culture, Debrecen (Hungría) 1997, sin publicar (se puede solicitar una copia).
MARCO DE LA GESTION CULTURAL: POLITICAS CULTURALES
Harvey, Edwin R: Políticas culturales en Iberoamérica y el mundo, Ed. Tecnos, Madrid, 1990
Bassand, Michel: Cultura y regiones de Europa a partir del proyecto cultural y región del Consejo de Europa, Diputación de Barcelona, 1992
Cummings, Milton C. y Katz, Richard S: The Patron State: Government and the Arts, Oxford University Press, Nueva York, 1987
Making it home. Europe and the politics of culture, European Cultural Foundation, Amsterdam, 1997
Ministerio de Cultura: Puntos cardinales de la acción cultural en la España de nuestro tiempo, Secretaría General Técnica, Madrid, 1995
Panini, Roberto: Pour une politique européenne de la culture, Ed. Económica, París,1987
PNUD. Informe sobre Desarrollo Humano: la libertad cultural en el mundo diverso de hoy. 2004 (http://hdr.undp.org/reports/global/2004/espanol/).
UNESCO: Conferencia Mundial sobre las Políticas Culturales, México, 1982
UNESCO: Conferencia de Estocolmo, Estocolmo, 1998
UNESCO, Nuestra diversidad creativa. Informe de la Comisión Mundial de Cultura y Desarrollo. Madrid: Ediciones SM. 1997.
UNESCO, Informe mundial sobre la cultura: cultura, creatividad y mercados. Madrid: Acento. 1999.
UNESCO, Informe mundial sobre la cultura: diversidad cultural, conflicto y pluralismo. Madrid: Mundi-Prensa. 2001.