Assignatura

Societat i Cultura al Segle XXI

  • codi 06721
  • curs 1
  • període Trimestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Enrique BANÚS - ebanus@uic.es

Horari d'atenció

Siempre en los descansos de clase. Además, se cualquier otro momento que se acuerde por correo electrónico (ebanus@uic.es).

Presentació

En un màster en Gestió Cultural el coneixement i la reflexió sobre què és cultura i quina és la seva funció a la societat juguen un paper fonamental: el gestor cultural pot ser un executor, però no únicament, de les polítiques que sempre tenen implicacions socials importants. Per aquest motiu, a llarg de l’assignatura es reflexiona sobre els conceptes més importants relatius a la cultura en el segle XXI  i s’intenta comprendre millor quina és la funció i la responsabilitat del gestor cultural dintre de la xarxa de mecanismes que configura la vida cultural.

Requisits previs

 Els propis d’accés al Màste.

Objectius

L’objectiu de l’assignatura és comprendre millor algunes de les relacions entre cultura i societat i analitzar els mecanismes d’interacció, amb la finalitat d’aconseguir una millor comprensió del paper de la gestió cultural. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

De les competències establertes per a la oficialitat del Màster, l’assignatura conté les seguents competències específiques i tranvsersals:

–          

–          

–         Específiques

 

·         Habilitat per interpretar l'entorn i captar les tendències culturals i les necessitats culturals actuals i futures en l'àmbit local, regional, nacional i internacional.

·         Capacitat per generar noves idees.

–          

–        
Transversals

·         Comunicació interpersonal

·         Compromís ètic.

·         Capacitat de raonament crític

·         Capacitat d'anàlisi i síntesi de la informació

Apreciació de la diversitat i la multiculturalitat

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

A través de l’ adquisició de les competències i l’assimilació dels continguts proposats durant el curs, l’alumne del Màster en Gestió Cultural:

- Coneix les principals línies actuals de pensament sobre el concepte de cultura.

- Aprofundeix en els conceptes de diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre d’altres.

- Coneix i reflexiona sobre la funció de la cultura en la societat actual i la rellevància d’aquesta pel desenvolupament.

- Desenvolupa compromís ètic per a la futura pràctica professional.

 

Continguts

Cultura, persona, territori: Una introducció

Cultura y societat: una introducció

Dels sentits de “cultura”

La importància de la cultura per a l’ésser humà

Valor funcional i valor icònic dels equipaments culturals

 

2.      Cultura, identitat i cohesió

Cultura i identitat

Cultura, cohesió i desenvolupament

 

3.      Cultura i globalització

La cultura en un món globalitzat

Cultura i conflicte

Diàleg intercultural i relativisme cultural

 

4.      Recepció i mediació en cultura

Bases antropològiques i sociològiques de les polítiques culturals

Teoria de la mediació cultural

El gestor cultural com a mediador

 

5.      Nous horitzons de la gestió cultural

Cultura, noves tecnologies i mass media

Postmodernisme, relativisme i tendències ideològiques  

Llibertat i responsabilitat

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’ assignatura consta classes magistrals on es treballen continguts teòrics de l’assignatura. Además:

-          anàlisi i discussió de textos i anàlisis de casos.

-          anàlisis i discussió de materials audiovisuals: reportatges, pel·lícules, gravacions, vistes a classe o bé treballades per part de l’alumne.

-          sessions in situ (pràctiques) a institucions i empreses culturals d’acord amb els continguts de l’assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Esta asignatura se supera con un examen y con la entrega de trabajos relacionados con las sesiones especiales de la asignatura. Más detalles se comentarán en la primera clase.

Bibliografia i recursos

QÜESTIONS FONAMENTALS EN EL DEBAT CULTURAL

Bendixen, Peter: Understanding the Economy – A Cultural Perspective. Berlin (ProBusiness). 2008

Blanco de la Lama, María Asunción: “Hacia un nuevo orden cultural: el analfabeto del siglo XXI”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998,  p. 59-66

Daher, Rami Farouk: Tourism in the Middle East: Continuity, Change, and Transformation. Channel View Publications (2006)

García Amilburu, María: Aprendiendo a ser humanos. Una antropología de la educación, EUNSA, Pamplona, 1996

Gerfaud, Jean-Pierre: “Lecture anthropologique, Éducation Intercultural”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998, p. 359-366

GOMBRICH, Hans E.: "Sobre el relativismo cultural en las ciencias del espíritu". En: Revista Atlántida, 3/1990, 2ª Etapa, Vol. 1, pp. 4-16 (se puede solicitar una copia).

Heilbrun, James/ Gray, Charles M.: The Economics of Art and Culture. 2nd Edition

KOTTAK, Conrad Phillip, Antropología cultural. Madrid. McGraw-Hill. 2002.

Maurus, Wolfgang: “The importance of culture for the future of Europe”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998, p. 81-90

Skiljan, Dubravko: “Language of identity and language of distinction”, en Actas del IV Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 1998, p. 825-830

Throsby, David: The Economics of Cultural Policy. Cambridge University Press. 2010.

Towse, Ruth: A Textbook of Cultural Economics. Cambridge University Press. 2010

Zeki, Semır: Inner Vision. An Exporation of Art and the Brain. Oxford University Press 1999


SOCIOLOGÍA DE LA CULTURA

ALTAMIRANO, Carlos (dir.), Términos críticos de sociología de la cultura, Buenos Aires: Paidós. 2002

ARIÑO, Antonio, Sociología de la Cultura, Barcelona: Ariel. 1997

FURIÓ, Vinceç, Sociología del arte, Madrid: Cátedra. 2000

GARCÍA AMILBURU, María, “Entrevista a Clifford Geertz”. En: Nueva Revista, Nº 61, Febrero 1999, pp. 19-28.

KAHN, J.S. (comp.), El concepto de cultura: textos fundamentales. Escritos de Tylor (1871), Kroeber (1917), Malinowski (1931), White (1959), y Goodenough (1971), Barcelona: Anagrama. 1975

 

IDENTITAT CULTURAL

BANÚS, Enrique y Daniel Ruiz Villa, La "identidad cultural", ¿un mito?, en: Banús, Enrique y Beatriz Elío (eds.): Actas del VII Congreso "Cultura Europea", Pamplona, 23-26 de octubre de 2002. Pamplona: Aranzadi. 2005

CASTELLS, Manuel, La era de la información. Economía, sociedad y cultura, Volumen 2: El poder de la identidad. Madrid: Alianza. 2000

Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Cultura: La reiterada pregunta por la Identidad Cultural, Iberoamérica: Unidad cultural en la diversidad, 2000

Papastephanou, Marianna: “Identity, European consciousness, and cultural difference”, en Actas del V Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 2000, p. 101-106

 

CULTURA I CONFLICTE

AVRUCH, Kevin, Culture and Conflict Resolution. Washington: United States Institute of Peace. 2002.

HUNTINGTON, Samuel P., El choque de civilizaciones y la reconfiguración del orden mundial. Barcelona: Paidós. 1997.

 

GLOBALITZACIÓ I CULTURA

FEATHERSTONE, Mike (ed.), Global Culture. London: Sage. 1990.

De Meyer, Gust: “Cultural globalization and local identity: the case   of (belgian) popular music”, en Actas del V Congreso Cultural Europea, Ed. Enrique Banús-Beatriz Elío, Aranzadi, Pamplona, 2000, p. 345-352

Jack, Gavin/Phipps, Alison M.: Tourism and Intercultural Exchange: Why Tourism Matters. Channel View Publications (2005)

Leslie, David/Sigala, Marianna: International Cultural Tourism: Management, Implications and Cases. Butterworth Heinemann (2005)

Reisinger, Yvette/Turner, Lindsay: Cross-Cultural Behavior in Tourism, Concepts and Analyzis. Elsevier Ltd Oxford (2004)

Richards, Greg (Editor): Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Haworth Press (2006)

Robertson, Roland: Globalization: Social Theory and Global Culture, Sage  Publications, London, 1996

TOMLINSON, John, Globalization and Culture. Cambridge: Polity Press. 1999.

WARNIER, Jean-Pierre, La mundialización de la cultura. Barcelona: Gedisa. 2002.

 

MULTICULTURALISME I RELATIVISME CULTURAL

BANÚS, Enrique, ¿Desde o hacia el multiculturalismo? Un concepto y su plasmación en la Unión Europea y el Consejo de Europa. En: Enrique Banús-Alejandro Llano (eds.): Razón práctica y multiculturalismo. Pamplona: Eunsa. 1999. 259-277.

KYMLICKA, Will. Ciudadanía Multicultural, Barcelona: Paidós. 1996

Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Cultura: Multiculturalidad e interculturalidad, Iberoamérica: Unidad cultural en la diversidad, 2000

TAYLOR, Charles. El Multiculturalismo y la Política del Reconocimiento, México: Fondo de Cultura Económica. 1993

 

SOBRE COSTUMS CULTURALS

CIS: Hábitos culturales en España, Madrid, 1996

De Miguel, Amando: Los españoles y los libros. Hábitos y actitudes hacia el libro y la lectura, Tabula V, Madrid, 1998

Guy, Jean-Michel: “The Cultural Practices of Europeans”, in Cultural policy,  vol. 1, nº 1, pp. 3-9

EUROSTAT: Audio-Visual statistics. Report 1995, Luxemburgo, 1996

EUROSTAT: Statistiques en bref, thème 3,  Luxemburgo, 1999

Ministerio de Cultura: Equipamientos, prácticas y consumos culturales de los españoles, Madrid, 1991

Ministerio de Cultura: Encuesta sobre el comportamiento cultural de los españoles, Secretaría General Técnica, Madrid, 1985

Ministerio de Cultura: Las cifras de la cultura en España. Estadísticas e indicadores, Oficina de Estadística, Madrid, 2002 

Alfonso Rebollo: La estructura del consumo en España, Instituto Nacional del Consumo, Madrid, 2000 

Social and cultural Planning Office: The Netherlands, Rijswijk, 1997

Sociedad General de Autores y Editores: Anuario SGAE  de las Artes Escénicas, Musicales y Audiovisuales, Fundación Autor, Madrid, 3 vol., 1999-2001 

Sociedad General de Autores y Editores: Informe SGAE sobre hábitos de consumo cultural, Fundación Autor, Madrid, 2002 

UNESCO: Informe mundial sobre la cultura 2000-2001, Mundi-Prensa, Madrid, 2001

 

GESTIÓ CULTURAL: ACCIÓ I EVOLUCIÓ

Bendixen, Peter: Managing Art – An Introduction into Principles and Conceptions. Muenster et. al. 2009 (in print).

Black, Graham: The Engaging Museum. Developing Museums for Visitors Involvement (Heritage: Care-Preservation-Management). Taylor & Francis Ltd. (2005)

Boix, Teresa y Viché, Mario: Animación y gestión cultural, Ed. Grup Disabte, Sagunto, 1990

Buchan, James: Capital of the Mind – How Edinburgh Changed the World. London (Murray) 2003.

Byrnes, William J.: Management and the Arts. 3rd Ed. Focal Press (2003). Cambridge     University Press. 2001

Chong, Derrick: Arts management. 2nd Ed. Routledge (2007)

Clancy, Paula: Managing the cultural sector: Essential competiences for managers in Arts, Culture and Heritage, Oak Tree Press, Dublín, 1994

Conte, David M./ Langley, Stephen: Theatre Management: Producing and Managing the Performing Arts. Entertainmentpro (2007)

Frascogna, Xavier M./Hetherington, H. Lee/Lathrop, Tad: The Business of Artist Management: Practical Guide to Sucessful Strategies for Career Develop-ment in the Music Business for Musicians, Manager, Music Companies. 3rd Ed. Billboard Books,U.S (Januar 2003)

Heinzel, Thomas: Kulturmanagement II. Konzepte und Strategien, Westdeutscher Verlag, Wiesbaden , 1998

Ministerio de Cultura: Perfil y formación de gestores culturales, Dirección General de Cooperación Cultural, Madrid, 1995

Picard, David/Robinson, Mike: Festivals, Tourism and Social Change: Remaking Worlds. Channel View Publications (2006)

Robertson, Iain (Editor): Understanding International Art Markets and Manage-ent. Taylor & Francis Ltd. (2005).

Sandell, Richard/Janes, Robert R.: Museum Management and Marketing. Routledge (2007)

Stutts, Alan T.: Management in the Visual Arts and Communication Business: An Introduction. Prentice-Hall (announced)

Timothy, Dallen J. (Editor): Managing Heritage and Cultural Tourism Resources: Critical Essays. Ashgate, 2007.

Yeoman, Ian/ Robertson, Martin/Ali-Knight, Jane (Editors): Festival and Events Management. An International Arts and Culture Perspective. Elsevier LTD, Oxford. 2003


EL GESTOR COMO A MEDIADOR

BANÚS, Enrique; García, Alejandro; Galván, Luis, “Media(tion) and Culture”. Ponencia presentada al Congreso Media and Culture, Debrecen (Hungría) 1997, sin publicar (se puede solicitar una copia).

 

MARCO DE LA GESTION CULTURAL: POLITICAS CULTURALES

Harvey, Edwin R: Políticas culturales en Iberoamérica y el mundo, Ed. Tecnos, Madrid, 1990

Bassand, Michel: Cultura y regiones de Europa a partir del proyecto cultural y región del Consejo de Europa, Diputación de Barcelona, 1992

Cummings, Milton C. y Katz, Richard S: The Patron State: Government and the Arts, Oxford University Press, Nueva York, 1987

Making it home. Europe and the politics of culture, European Cultural Foundation, Amsterdam, 1997

Ministerio de Cultura: Puntos cardinales de la acción cultural en la España de nuestro tiempo, Secretaría General Técnica, Madrid, 1995

Panini, Roberto: Pour une politique européenne de la culture, Ed. Económica, París,1987

PNUD. Informe sobre Desarrollo Humano: la libertad cultural en el mundo diverso de hoy. 2004 (http://hdr.undp.org/reports/global/2004/espanol/).

UNESCO: Conferencia Mundial sobre las Políticas Culturales, México, 1982

UNESCO: Conferencia de Estocolmo, Estocolmo, 1998

UNESCO, Nuestra diversidad creativa. Informe de la Comisión Mundial de Cultura y Desarrollo. Madrid: Ediciones SM. 1997.

UNESCO, Informe mundial sobre la cultura: cultura, creatividad y mercados. Madrid: Acento. 1999.

UNESCO, Informe mundial sobre la cultura: diversidad cultural, conflicto y pluralismo. Madrid: Mundi-Prensa. 2001.

Material didàctic

      Materials
            Alejandro García diapositivas_durkheim.pdf 
            Alejandro García diapositivas_parsons.pdf 
            Alejandro García durkehim_reglasmetodosociologico_cap1.pdf 
            Alejandro García parsons_esquema.pdf 
            Alejandro García parsons_perspectivasistemica.pdf 
            Alejandro García diapositivas_weberaelias.pdf 
            Alejandro García elias_esquema.pdf 
            Alejandro García durkheim_esquema.pdf 
            Alejandro García elias_procesocivilizacion.pdf 
            ENGLISH Léonce Bekemans iv.culturesandinterculturaldialogue.ppt 
            ENGLISH Léonce Bekemans iii.globalizationvsculture.pdf 
            ENGLISH Léonce Bekemans ii.globalization.ppt 
            ENGLISH Léonce Bekemans i.theoreticaloverview.ppt 
            ENGLISH Peter Bendixen exercie_1.doc 
            ENGLISH Peter Bendixen managingart-references.doc 
            ENGLISH Peter Bendixen culture_and_economy_-_a_european_perspective[2][1].doc 
            ENGLISH Peter Bendixen exercise_3.doc 
            ENGLISH Peter Bendixen exercie_2.doc 
            ENGLISH Peter Bendixen  societyandcultureinthe21stcentury.docx 
            ESPAÑOL-ENGLISH: RAVAL  2009lvnegociosenciutatvella1.pdf 
            ESPAÑOL-ENGLISH: RAVAL  2009lvnegociosenciutatvella2.pdf 
            María García Amilburu uic-antrpostmoderna2012.pdf 
            María García Amilburu uic-antrsimbolica2012.pdf 
      Webs d'interès
            La web de la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) suele contener artículos interesantes referidos a temas culturales. http://www.oei.es/cultura/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00